Gå til innhold

Når den "svake" reiser seg, liker folk det dårlig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du har slitt i karriereveien, økonomisk og generelt hatt masse uflaks i livet. 
Du blir mottagelig for mennesker som skal gi masse råd. De trenger ikke være stygge mot en, men de leker hobbypsykologer og hinter om hva du skal gjøre og ikke. Man får en slags følelse av at de bestemmer hva du skal, fordi de selv er så "vellykkede". 
Men så kanskje får du deg en karriere, eller du har flaks, noe som gjør at din økonomi blir bedre enn deres.....hvorfor liker de dette så dårlig?
Er dette fordi mennesker trenger å føle seg bedre enn andre? 

Anonymkode: 97606...6c2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har slitt i karriereveien, økonomisk og generelt hatt masse uflaks i livet. 
Du blir mottagelig for mennesker som skal gi masse råd. De trenger ikke være stygge mot en, men de leker hobbypsykologer og hinter om hva du skal gjøre og ikke. Man får en slags følelse av at de bestemmer hva du skal, fordi de selv er så "vellykkede". 
Men så kanskje får du deg en karriere, eller du har flaks, noe som gjør at din økonomi blir bedre enn deres.....hvorfor liker de dette så dårlig?

Sikker på at ikke det bare er du som overtenker litt?

Anonymkode: d893b...ecf

• Liker 9
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 2e603...6ed

Skrevet
På 26.10.2018 den 1.20, AnonymBruker skrev:

De elsket deg da du var en taper, nå er de bekymret for at du kanskje vinner.

Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Dette!

Anonymkode: 2ff62...bb4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Har du erfarinig med dette? 
Jeg synes folk jeg omgås stort sett er bra, jeg ligger unna de som jeg ikke liker. Men jeg bare merker det...... det er folk som skjult prøvde å holde meg nede siden skolen. Begynte å bry meg om klær når jeg ble 14 år, og da startet drittsleninga for fullt...på msn. 
Før dette var det ganske stille fra folk. Nå er jeg jo ung voksen, men det er noe som forandrer seg ved folk, når jeg gr uttrykk for at jeg har det bra. Dette gjelder ikke bare meg. Jeg kan overhøre folk snakke om andre som er "tapere" eller slitt litt mer enn andre, men når de reiser seg så blir de nærmest ikke snakket om lenger, eller det finnes andre metoder.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du erfarinig med dette? 
Jeg synes folk jeg omgås stort sett er bra, jeg ligger unna de som jeg ikke liker. Men jeg bare merker det...... det er folk som skjult prøvde å holde meg nede siden skolen. Begynte å bry meg om klær når jeg ble 14 år, og da startet drittsleninga for fullt...på msn. 
Før dette var det ganske stille fra folk. Nå er jeg jo ung voksen, men det er noe som forandrer seg ved folk, når jeg gr uttrykk for at jeg har det bra. Dette gjelder ikke bare meg. Jeg kan overhøre folk snakke om andre som er "tapere" eller slitt litt mer enn andre, men når de reiser seg så blir de nærmest ikke snakket om lenger, eller det finnes andre metoder.

Har observert det flere ganger.

Skrevet

Som Ghandi sa

First they ignore, then they laugh at you, then they fight at you, then you winFirst they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Du har rett i at folk flest ikke liker at du reiser deg. Din rolle er bestemt, og folk bruker deg for å føle seg bedre.

Anonymkode: e275e...01c

• Liker 1
Skrevet

Oi den ble copy pastet feil

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Skrevet

Jeg har opplevd dette selv. 

Anonymkode: 2ff62...bb4

Skrevet

Det kommer av menneskers behov for å definere hverandre. At vi definerer kommer av at hjernen vår ofte forenkler og klassifiserer ting, så vi slipper å forholde oss til alt på nytt hele tida. Vi liker at ting er forutsigbart og kjent.

Om Trine, hu tjukke, plutselig blir Trine, den sporty, så er det nok mange som har tungt for å ikke komme med noen stikkpiller. Trine har vært vurdert og definert av omgivelsene. Om hun endrer seg må de kanskje tilogmed endre hvordan de har definert Trine. Det kan være tungt for mange. Samme gjelder såklart alt; økonomi, karriere osv. 

• Liker 1
Skrevet

Og: dette er årsaken til at mange enten flytter eller reiser bort for å «finne seg selv»; de må få lov til å redefinere seg selv i en ny ramme uten å få andre sine forventinger tredd ned gjennom hodet. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som Ghandi sa

First they ignore, then they laugh at you, then they fight at you, then you winFirst they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Du har rett i at folk flest ikke liker at du reiser deg. Din rolle er bestemt, og folk bruker deg for å føle seg bedre.

Stemmer nok for en del. Kanskje ikke for å føle seg bedre enn, men fordi de liker å føle seg hjelpsomme, snille og støttende. Det er mange, særlig kvinner, som liker å ha noen å ta seg av, og når vedkommende ikke lenger trenger dem på den måten kan det bli nødvendig å finne nye roller. Det kan være utfordrende.

Det finnes også "tapere" som blir ganske uspiselige når de reiser seg. Som forandrer personlighet.

Skrevet
4 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:
Om Trine, hu tjukke, plutselig blir Trine, den sporty, så er det nok mange som har tungt for å ikke komme med noen stikkpiller. 

Håper Trine har propp i rumpa😳

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Påkrevd skrev:

Håper Trine har propp i rumpa😳

😂 

Skrevet

Som nevnt et sted her inne et sted : det er de ekte vennene som er der når du er på vei opp. 

Bare stå på, og la deg selv lykkes uten å la deg bli påvirket av smålige mennesker. 

Anonymkode: efc3a...2fe

Skrevet
13 minutter siden, hind said:

Stemmer nok for en del. Kanskje ikke for å føle seg bedre enn, men fordi de liker å føle seg hjelpsomme, snille og støttende. Det er mange, særlig kvinner, som liker å ha noen å ta seg av, og når vedkommende ikke lenger trenger dem på den måten kan det bli nødvendig å finne nye roller. Det kan være utfordrende.

Det finnes også "tapere" som blir ganske uspiselige når de reiser seg. Som forandrer personlighet.

Vi lever i et sorteringssamfunn. Det med at tapere blir uspiselige når de reiser seg stemmer nok. Jeg er en av de. All empati og sympati jeg hadde for andre mennesker er nå borte. Behandler andre som jeg ble behandlet selv.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi lever i et sorteringssamfunn. Det med at tapere blir uspiselige når de reiser seg stemmer nok. Jeg er en av de. All empati og sympati jeg hadde for andre mennesker er nå borte. Behandler andre som jeg ble behandlet selv.

Stemmer virkelig dette? Om du møter noen som åpenlyst har fått dårligere kort på hånda enn deg, så har du mindre sympati og empati fordi du selv har klart å mestre noe i ditt liv som var vanskelig? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Raven.Writingdesk said:

Stemmer virkelig dette? Om du møter noen som åpenlyst har fått dårligere kort på hånda enn deg, så har du mindre sympati og empati fordi du selv har klart å mestre noe i ditt liv som var vanskelig? 

Spis eller bli spist. Hvor var sympatien for meg da jeg var i liknende situasjon? Den uteble. Forventer du virkelig at jeg skal gidde å "være snill", når ingen andre var det i mitt tilfelle?

Det eneste jeg har lært er at samfunnet ikke belønner god oppførsel. Jeg oppfordrer ikke til ulovlig oppførsel, men jeg gidder ikke gjøre noe godt for andre, uten at det gagner meg. La folk finne ut av det selv. De får redde seg selv, på samme måte som jeg måtte.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke positivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...