Gå til innhold

Destruktiv kritikk av offentlige personer. Stakkars


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

Gjest Picketfence
39 minutter siden, Carina Maria skrev:
 

Det samme mener jeg også. Det og eksponere for mye er ikke ok og det og legge ut et ar fine bilder av barna sine ser på som ikke noe problem. 

Men hva med når disse "fine og uskyldige" bildene av barna publiseres fordi mamma/pappa skal tjene penger ved å annonsere for klærne de har på seg? Er det etisk riktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Det tviler jeg på. Jeg synes det blir feil overfor alle barn og ungdom som virkelig er traumatiserte av omsorgssvikt. Det er mye mer innblandet enn et par bilder på Facebook eller blogg.

Her snakker vi ikke om et par bilder men bruk av mindreårige i kommersiell virksomhet da mamma og pappa skal ha ekstra klikk på bloggen. Barnas rett til privatliv viser du ingen forståelse for ei heller alvorlighetsgraden av å eksponere mindreårige uten samtykkekompetanse da barnet ikke skjønner hva det er en del av! Å vokse opp som bloggerbarn krenker barnets rett til er privatliv da mammapappablogg AS vil ha klikk og salg! 

Å utsette eget barn for fare og krenke deres rett til privatliv er ikke barnets beste! 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Carina Maria skrev:
 

Det samme mener jeg også. Det og eksponere for mye er ikke ok og det og legge ut et ar fine bilder av barna sine ser på som ikke noe problem. 

Hva med bloggerbarnas «fine» bilder? Hvor mye koster eksponering av mindreårige i dag? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Omsorgssvikt kan føre til alvorlig traumatisering. Ser ikke helt for meg at man kan bli kjempetraumatisert og slite i flere tiår pga bilder blir lagt ut av en på internett (med mindre det er snakk om nakenbilder eller særlig sensitiv fotografering)

Her er det vel ofte mengden av bilder som er det største problemet. Når man får mange tusen treff på bilder av barn under skolealder, i all slags private settinger, da er det problematisk, om det er direkte reklame eller ikke. 

Bloggere som eksponerer barna på denne måten, respekterer dem ikke som individ. De blir vist frem på blogger og ellers i SoMe som assosieres og små dukker. Det er ikke greit og kan ikke sammenlignes med en privatpersons deling av feriebilder eller første skoledag. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
4 timer siden, Mrs O'Donell skrev:
 

Her er det vel ofte mengden av bilder som er det største problemet. Når man får mange tusen treff på bilder av barn under skolealder, i all slags private settinger, da er det problematisk, om det er direkte reklame eller ikke. 

Bloggere som eksponerer barna på denne måten, respekterer dem ikke som individ. De blir vist frem på blogger og ellers i SoMe som assosieres og små dukker. Det er ikke greit og kan ikke sammenlignes med en privatpersons deling av feriebilder eller første skoledag. 

Dette er jeg selvsagt enig i. Det er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
14 timer siden, Snaskesnusken skrev:
 

Her snakker vi ikke om et par bilder men bruk av mindreårige i kommersiell virksomhet da mamma og pappa skal ha ekstra klikk på bloggen. Barnas rett til privatliv viser du ingen forståelse for ei heller alvorlighetsgraden av å eksponere mindreårige uten samtykkekompetanse da barnet ikke skjønner hva det er en del av! Å vokse opp som bloggerbarn krenker barnets rett til er privatliv da mammapappablogg AS vil ha klikk og salg! 

Å utsette eget barn for fare og krenke deres rett til privatliv er ikke barnets beste! 

Jo. Jeg har hele tiden vist forståelse for at barna trenger privatliv. Jeg har sagt at jeg er imot grov eksponering, men at dette skiller seg ut fra å legge ut et par bilder. Jeg sa, for mange bilder- ikke greit. Et par koselige bilder- ingen problem.

Så diskuterte vi hvorvidt det var omsorgssvikt og traumatisk. Det er kjipt, skadelige, usunt, flaut (?), stressende osv, men det går langt før det er snakk om noe traumatisk og kan kalles omsorgssvikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carina Maria
53 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Jo. Jeg har hele tiden vist forståelse for at barna trenger privatliv. Jeg har sagt at jeg er imot grov eksponering, men at dette skiller seg ut fra å legge ut et par bilder. Jeg sa, for mange bilder- ikke greit. Et par koselige bilder- ingen problem.

Så diskuterte vi hvorvidt det var omsorgssvikt og traumatisk. Det er kjipt, skadelige, usunt, flaut (?), stressende osv, men det går langt før det er snakk om noe traumatisk og kan kalles omsorgssvikt. 

Du får sakt det og flott svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2018 den 20.37, stan skrev:
 

Bra. 

Det eneste jeg tenker er at de er uenige, men mangler ord og forstand til å uttrykke hva uenigheten består i. 

Ellers skjønner jeg ikke bruken av fitte som skjellsord. Særlig når det kommer fra menn. Det blir like fornuftig som å bruke "Lotto gevinst" som skjellsord 🤪

Vel, enkelte menn har større sjanse for å vinne førsterekkepremien i Eurojackpot enn noengang få seg fitte så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Jo. Jeg har hele tiden vist forståelse for at barna trenger privatliv. Jeg har sagt at jeg er imot grov eksponering, men at dette skiller seg ut fra å legge ut et par bilder. Jeg sa, for mange bilder- ikke greit. Et par koselige bilder- ingen problem.

Så diskuterte vi hvorvidt det var omsorgssvikt og traumatisk. Det er kjipt, skadelige, usunt, flaut (?), stressende osv, men det går langt før det er snakk om noe traumatisk og kan kalles omsorgssvikt. 

Nei, så lenge du bagatelliserer eksponering av mindreårige uten samtykkekompetanse viser du ikke respekt for barns rett til privatliv!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carina Maria skrev:
 

Du får sakt det og flott svar :) 

Du bør virkelig sette deg inn i hva en kommersiell blogg er og faren med å eksponere barn i denne sammenhengen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carina Maria skrev:
 

Du får sakt det og flott svar :) 

Enig med henne jeg også. Barn blir ikke traumatisert av at foreldrene legger ut et fint bilde i ny og ne. Mener en det, er det krisemaksimering. 

Før i tiden hadde man bilder i fotoalbum, som man viste til folk nært og fjernt. Det var også ofte bilder av nyfødt i avisene. Det er ingen som blir ødelagt av det. Det får da være måte på

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne mennesker som ikke forstår hva en kommersiell blogg er bør vikelig oppdatere seg. Det er direkte flaut å se hvor lettlurte enkelte er. Blogge AS en en bedrift, ikke en personlig dagbok. 

Eksponering og krenkelse av barns privatliv er omsorgssvikt da barna blir utsatt for farer. Foreldre som bruker barna sine i kommersiell virksomhet selger barndommen til egne barn. Uvitenheten blandt enkelte voksne lesere er bekymringsverdig da ikke evner å forstå hvor alvorlig dette er. Voksne mennesker som syns at eksponering av andres barn er søt og underholdende har jeg ingenting til overs for! 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Honey Dew skrev:
 

Enig med henne jeg også. Barn blir ikke traumatisert av at foreldrene legger ut et fint bilde i ny og ne. Mener en det, er det krisemaksimering. 

Før i tiden hadde man bilder i fotoalbum, som man viste til folk nært og fjernt. Det var også ofte bilder av nyfødt i avisene. Det er ingen som blir ødelagt av det. Det får da være måte på

Dette handler om eksponering av mindreårige i kommersiell virke, ikke om å vise fotoalbum til venner og famile. Det er så naivt å sammenligne krenking av barns privatliv med et fotoalbum eller et eller annet bilde som blir delt av foreldre på FB en gang i året i en privat sammenheng. Er det mulig?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Honey Dew skrev:
 

Enig med henne jeg også. Barn blir ikke traumatisert av at foreldrene legger ut et fint bilde i ny og ne. Mener en det, er det krisemaksimering. 

Før i tiden hadde man bilder i fotoalbum, som man viste til folk nært og fjernt. Det var også ofte bilder av nyfødt i avisene. Det er ingen som blir ødelagt av det. Det får da være måte på

Bittelitt forskjell på å vise frem albumet til tante Klara og å ha daglige bilder og film av ungene til sine x00.000 følgere på IG-stories og ander some-kanaler. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, pøbelsara skrev:
 

Bittelitt forskjell på å vise frem albumet til tante Klara og å ha daglige bilder og film av ungene til sine x00.000 følgere på IG-stories og ander some-kanaler. 

Ser ingen forskjell på å vise frem bilder fra en fotoalbum og legge ut et fint bilde av barnet på Facebook og instagram

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Honey Dew skrev:
 

Ser ingen forskjell på å vise frem bilder fra en fotoalbum og legge ut et fint bilde av barnet på Facebook og instagram

Men ser du forskjellen  på eksponering av mindreårige i kommersiell virke og vise et fotoalbum til venner og familie? 

Ser du forskjell på sosiale medier og et privat fotoalbum som ikke ligger ute på Internett? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:
 

Men ser du forskjellen  på eksponering av mindreårige i kommersiell virke og vise et fotoalbum til venner og familie? 

Ser du forskjell på sosiale medier og et privat fotoalbum som ikke ligger ute på Internett? 

Så lenge det er et fint bilde uten nakenhet og/eller reklame, ser jeg ikke noe galt i å dele bildet med vennene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Honey Dew skrev:
 

Så lenge det er et fint bilde uten nakenhet og/eller reklame, ser jeg ikke noe galt i å dele bildet med vennene

Du svarer ikke på spørsmålet mitt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å ha offentlige bilder av barna på sider som er åpne for alle, kom frem for en stund siden i cbetråden. Søkte man på barnets navn, kom det opp linker til sider med x innhold. Dette gjør altså foreldre mot sine barn, og skylder på at det er den som legger bildene inn på disse sidene som er problemet, ikke at de selv gir de matriale til det.

Endret av Senil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Senil skrev:
 

Problemet med å ha offentlige bilder av barna på sider som er åpne for alle, kom frem for en stund siden i cbetråden. Søkte man på barnets navn, kom det opp linker til sider med x innhold. Dette gjør altså foreldre mot sine barn, og skylder på at det er den som legger bildene inn på disse sidene som er problemet, ikke at de selv gir de matriale til det.

Dark Room er tydeligvis glemt..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...