Gå til innhold

Har læreren lov til dette?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
På 26.10.2018 den 3.15, Snaskesnusken skrev:
 

Du ville foretrukket å gått rundt og luktet vondt istedenfor at læreren snakket med deg om det? 

Nei. 

 

 

 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ok å si fra om svettelukt. Og syns det var en ok og direkte måte å gjøre det på. Og jeg lurer på om læreren tok opp dette med sugemerket fordi vedkommende lurte på hvorfor jenta hadde blåmerker på kroppen, og ikke ville lede jenta til å si at hun for eksempel hadde blitt slått hvis det var noe "naturlig" som var årsaken?

Ungdommer som går for lut og kaldt vann kan sikkert slite med hygienen, og da er også blåmerker uten forklaring noe man bør bry seg om for en lærer - kanskje er det mistanke om mishandling?

Anonymkode: d5cb9...f59

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Nei. Jeg ville innerst inne satt veldig pris på det slik at jeg kunne gjøre noe med det. Innerst inne, selv om jeg hadde blitt flau. 

Nei. Jeg har ikke sagt at jeg alltid må dulles med. Ja, jeg er sårbar og sensitiv, og burde kanskje ikke gi uttrykk for det her som folk er ute etter å ta andre. 

 

Jeg vet at jeg er følsom og tåler lite, og det ligger mye bak dette. I går skrev jeg i sorg og sinne etter noe vondt som skjedde på privaten. 

Selvfølgelig hadde jeg tatt tilbakemeldingen til læreren på alvor og vært takknemlig for ærligheten. Jeg ville jo hatt en mulighet til å gjøre noe med det, men akkurat der og da er det mulig jeg hadde følt meg angrepet- ikke fordi læreren gjorde noe galt- men fordi jeg hadde blitt flau, ukomfortabel og fått dårlig samvittighet for å ha påført andre dårlig lukt. Da hadde jeg følt at jeg gjorde noe galt, og ja, da svinger selvbildet mitt. 

Ja, jeg har store problemer med meg selv. Og får hjelp for det. Jeg jobber med meg selv, og det sier behandler også. 

Takk for at dere minner meg på at det er bedre å være anonym, bedre å undertrykke følelser og at det er galt å være sårbar. 

Å bli flau er helt normalt. Tror at læreren også følte seg pinlig berørt 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:
 

Å bli flau er helt normalt. Tror at læreren også følte seg pinlig berørt 😊

Ja, det er sant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var litt spesielt, men nå er ikke lærere perfekte. Det er flott at læreren sa det under fire øyne, men burde kanskje sagt det mer sensitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym burker skrev:
 

Godt argument!

Du vet at du siterer deg selv? 

Anonymkode: 2f3ff...c62

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg gikk på u-skolen/ vgs var det ei som ble kalt tisse-Laila (fiktivt navn) fordi hun luktet tiss. Ingen av oss gadd å si fra. Vi tenkte vel ikke på det, vi snakket bare oss i mellom at hun luktet vondt. Jeg vet ikke om noen sa tisse-Laila direkte til henne, men kjipt for henne om det skjedde... Hadde jo vært bedre for hennes skyld om noen hadde sagt i fra.

Fint at læreren sa dette til jenta di, ts. Kjipt for henne om hun blir en tisse-Laila eller stinke-Randi...

Anonymkode: 2d861...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Jegskulleønskeat said:
 

Nei. Jeg ville innerst inne satt veldig pris på det slik at jeg kunne gjøre noe med det. Innerst inne, selv om jeg hadde blitt flau. 

Nei. Jeg har ikke sagt at jeg alltid må dulles med. Ja, jeg er sårbar og sensitiv, og burde kanskje ikke gi uttrykk for det her som folk er ute etter å ta andre. 

 

Jeg vet at jeg er følsom og tåler lite, og det ligger mye bak dette. I går skrev jeg i sorg og sinne etter noe vondt som skjedde på privaten. 

Selvfølgelig hadde jeg tatt tilbakemeldingen til læreren på alvor og vært takknemlig for ærligheten. Jeg ville jo hatt en mulighet til å gjøre noe med det, men akkurat der og da er det mulig jeg hadde følt meg angrepet- ikke fordi læreren gjorde noe galt- men fordi jeg hadde blitt flau, ukomfortabel og fått dårlig samvittighet for å ha påført andre dårlig lukt. Da hadde jeg følt at jeg gjorde noe galt, og ja, da svinger selvbildet mitt. 

Ja, jeg har store problemer med meg selv. Og får hjelp for det. Jeg jobber med meg selv, og det sier behandler også. 

Takk for at dere minner meg på at det er bedre å være anonym, bedre å undertrykke følelser og at det er galt å være sårbar. 

Det er ikke galt å være sårbar, men det er ikke galt å være direkte mot noen heller. At en person blir såret fordi han får en beskjed han ikke liker, betyr det ikke at den som ga beskjeden har gjort noe galt. Det er forskjell på intensjon og hvordan beskjeden blir mottatt. 

Anonymkode: 2d861...1cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Stakkars! Jeg tror jeg hadde blitt veldig brydd selv, tenkt at læreren hatet meg

Snakk om å være irrasjonell. Stakkars de som har blitt utsatt for lukta, sier nå jeg. Man må faktisk tåle å bli sagt ifra til. Klart det er ubehagelig og også pinlig, men samtidig er det nødvendig - både for en selv og for de en skal omgås. Hadde læreren virkelig hatet eleven, ville han eller hun heller tatt det opp i plenum for å ydmyke eleven. Men det gjorde læreren ikke. 

Anonymkode: aef1d...6fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Husker fra gymtimene på vgs at det var en jente som syns det var flaut å dusje og kamuflerte sin allerede stramme svettelukt med en sky av parfyme. Og det verste var at dette ikke bare gjaldt dager hvor det var gym, denne jenta luktet surt og svett hele tiden og brukte parfyme som andre folk bruker deo. Det hadde hun neppe gjort om en lærer hadde tatt henne til side og sagt det til henne direkte, for det var åpenbart at  foreldrene ikke hadde lært henne om hygiene og økt svettelukt under puberteten. Når kroppslukt kan merkes lang vei, da syns jeg lærere skal ha lov til å si ifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er slike tråder som dette som gjør at jeg mister troen på menneskeheten. Hvordan i alle dager kan dette være et problem? Både du og din datter burde være glad for at noen tok opp svettelukt som kan utvikle seg til noe negativt i samspill med de andre ungdommene. Vær heller glad for at det er læreren som tok det opp på en grei måte, og ikke medelever som kom med negative kommentarer som ville blitt hengende ved din datter lenge. Jeg fatter bare ikke at det sitter folk rundt i landet og faktisk vurderer å klage inn en lærere som tok opp et problem på tomanns hånd, den mest diskre måten man kan gjøre det på. Ville du heller foretrukket at hun skulle tatt det i plenum?

Anonymkode: be837...bd5

Det er jo godt mulig at de andre elevene har tatt dette opp med læreren først, og så tar læreren det opp med eleven som lukter. Velkjent fenomen og helt greit. Noen ganger sender lærerene helsesøster inn i en klasse der en eller flere har problem med hygienen først og snakker til alle, for å se om det hjelper. Dersom det ikke hjelper, kan helsesøster eller lærer ta det opp med enkeltelev(er). Om det fortsatt ikke blir bedre kan foreldrene kontaktes.

Som noen sier så er dette for elevens og skolemiljøets beste.

Anonymkode: dd767...30f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 26.10.2018 den 15.53, AnonymBruker skrev:
 

Snakk om å være irrasjonell. Stakkars de som har blitt utsatt for lukta, sier nå jeg. Man må faktisk tåle å bli sagt ifra til. Klart det er ubehagelig og også pinlig, men samtidig er det nødvendig - både for en selv og for de en skal omgås. Hadde læreren virkelig hatet eleven, ville han eller hun heller tatt det opp i plenum for å ydmyke eleven. Men det gjorde læreren ikke. 

Anonymkode: aef1d...6fa

Ja, er enig i det. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke galt å være sårbar, men det er ikke galt å være direkte mot noen heller. At en person blir såret fordi han får en beskjed han ikke liker, betyr det ikke at den som ga beskjeden har gjort noe galt. Det er forskjell på intensjon og hvordan beskjeden blir mottatt. 

Anonymkode: 2d861...1cf

Absolutt. Jeg er enig i at læreren ikke gjorde noe galt, men forstår selvsagt at eleven ble brydd og flau. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

En kommentar til; kanskje det i utgangspunktet hadde vært derfor jeg følte læreren ville hatet meg? Fordi jeg selv følte jeg hadde brydd noen med lukta? At jeg fikk dårlig samvittighet som følge av å ha plaget andre? Da er det fort å føle seg angrepet (føle seg hatet) fordi man egentlig hadde dårlig samvittighet 

Hvorfor driver du og overtolker og får det hele til å handle om deg selv? 

Anonymkode: aef1d...6fa

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vær glad læreren sier ifra. Læreren sier i fra fordi h*n bryr seg. Håper du er klar over at barnet ditt kan bli et mobbeoffer om h*n lukter svette.

Anonymkode: d840a...e23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jaggu ikke være lett å være lærer... En må trå meget varsomt for ikke å fornærme noen, og samtidig lære bort alt det hjemmene ikke gidder/får til. Som for eksempel personlig hygiene.

Anonymkode: a0b9b...067

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 26.10.2018 den 16.37, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor driver du og overtolker og får det hele til å handle om deg selv? 

Anonymkode: aef1d...6fa

Jeg svarte på en kommentar. Det vil ikke si at alt handler om meg. 

Vurderer å skrive bare anonymt heretter. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Du vet at du siterer deg selv? 

Anonymkode: 2f3ff...c62

😂😂😂 

Alltid like morsomt når folk gjør det der 😂😂😂

Anonymkode: 03c34...d43

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...