Tiger1974 Skrevet 24. oktober 2018 #1 Del Skrevet 24. oktober 2018 Se på følgende setning: Jeg var sammen med ei jente, men jeg sviktet henne. eller Jeg var sammen med ei jente, men henne sviktet jeg. Jeg ville kun ha skrevet/sagt første setningen. Jeg har imidlertid hørt noen bruke "henner" i stedet for "henne" slik at de ville sagt: Jeg var sammen med ei jente, men henner sviktet jeg. LOL Noen her som sier/skriver "henner" ?😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #2 Del Skrevet 24. oktober 2018 Jeg har aldri sett noen skrive «henner», men det er vel ikke helt uvanlig i dialekt? Anonymkode: 58113...c5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosatoast Skrevet 24. oktober 2018 #3 Del Skrevet 24. oktober 2018 Nei, jeg sier og skriver "hun". Jeg var sammen med ei jente, hun sviktet jeg. Nå prater mennesker vesentlig forskjellig, fra sted til sted her i landet. Jeg har blitt "opplært" av min bestemor fra Holmekollen om hvordan jeg skal prate. 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #4 Del Skrevet 24. oktober 2018 Ja, noen plasser i Vestfold sier de "henner" og "henners" (hennes). Anonymkode: 00a08...9b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger1974 Skrevet 24. oktober 2018 Forfatter #5 Del Skrevet 24. oktober 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, noen plasser i Vestfold sier de "henner" og "henners" (hennes). Anonymkode: 00a08...9b0 Stemmer det. Har hørt dette i Vestfold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #6 Del Skrevet 25. oktober 2018 Ja, jeg uttaler det «henner» pga dialekt, men skriver det ikke slik. Anonymkode: d6b56...4d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger1974 Skrevet 25. oktober 2018 Forfatter #7 Del Skrevet 25. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg uttaler det «henner» pga dialekt, men skriver det ikke slik. Anonymkode: d6b56...4d3 😊😊👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #8 Del Skrevet 25. oktober 2018 "Hennær" har jeg hørt og muligens sagt. Stort sett bruker jeg vel "ho" både i som subjekt og objekt. Anonymkode: 8e0c5...070 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 26. oktober 2018 #9 Del Skrevet 26. oktober 2018 På 24.10.2018 den 15.06, Rosatoast skrev: Nei, jeg sier og skriver "hun". Jeg var sammen med ei jente, hun sviktet jeg. Nå prater mennesker vesentlig forskjellig, fra sted til sted her i landet. Jeg har blitt "opplært" av min bestemor fra Holmekollen om hvordan jeg skal prate. 🤣 Da har din bestemor drevet med vranglære. "Hun" er subjekt, "henne" er objekt. Dessuten tror jeg ikke folk på Holmenkollen "prater". Det er plebeierspråk. På Holmenkollen og tilliggende områder snakker man. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 26. oktober 2018 #10 Del Skrevet 26. oktober 2018 På 24.10.2018 den 15.02, Tiger1974 skrev: Se på følgende setning: Jeg var sammen med ei jente, men jeg sviktet henne. eller Jeg var sammen med ei jente, men henne sviktet jeg. Jeg ville kun ha skrevet/sagt første setningen. Jeg har imidlertid hørt noen bruke "henner" i stedet for "henne" slik at de ville sagt: Jeg var sammen med ei jente, men henner sviktet jeg. LOL Noen her som sier/skriver "henner" ?😃 Begge setninger er korrekte. Den første setningen er rent fortellende, at du sviktet en jente. Den andre setningen har mer vekt på at du sviktet akkurat henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #11 Del Skrevet 26. oktober 2018 Min mormor er fra Mjøndalen i Nedre Eiker og bruker "henner" i stedet for henne, Anonymkode: 4df92...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #12 Del Skrevet 26. oktober 2018 «Henner» brukes i stedet for «hennes», altså eieform i flere dialekter, men jeg tror ikke noen bruker det i stedet for «henne». Det har jeg aldri hørt og jeg er ganske oppegående når det gjelder språk og dialekter. Anonymkode: 71251...9cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #13 Del Skrevet 26. oktober 2018 Jeg kan si henner og henners, men jeg skriver det ikke. Uttalen er vel mer med en blanding av æ og e egentlig. Jeg har flytta litt på meg så jeg kan bruke hu, ho, hun, henne, henner og 'a når jeg snakker, litt avhengig av hvor jeg er og hvem jeg snakker med. Anonymkode: 0bfbe...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #14 Del Skrevet 26. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Henner» brukes i stedet for «hennes», altså eieform i flere dialekter, men jeg tror ikke noen bruker det i stedet for «henne». Det har jeg aldri hørt og jeg er ganske oppegående når det gjelder språk og dialekter. Anonymkode: 71251...9cf Noen steder brukes "henner" for "hun", og "henners" for "henne". Er det dette du mente? Anonymkode: 00a08...9b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger1974 Skrevet 26. oktober 2018 Forfatter #15 Del Skrevet 26. oktober 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan si henner og henners, men jeg skriver det ikke. Uttalen er vel mer med en blanding av æ og e egentlig. Jeg har flytta litt på meg så jeg kan bruke hu, ho, hun, henne, henner og 'a når jeg snakker, litt avhengig av hvor jeg er og hvem jeg snakker med. Anonymkode: 0bfbe...910 Jeg vet om ei jente som sier det jeg har nevnt i tråden - altså "henner" i stedet for "henne". Mvh TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #16 Del Skrevet 31. oktober 2018 Bestemor fra Toten sier henner. Anonymkode: b401f...fd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå