Gå til innhold

Med henvisning til avtalepsykolog, kan man velge nevropsykolog/psykiater fritt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis ikke henvisningen går direkte fra fastlegen til en spesifikk psykolog, så tror jeg der ja. Har du fått en henvisning av lege du selv skal sende rundt?

Anonymkode: 5785e...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Overskriften dekker spørsmålet. Kan man velge fritt fra listen, eller er man begrenset til psykologer? De står jo på samme liste..

http://avtalespesialister.helse-sorost.no/Spesialister1.asp?cmd=Detail&type=351&id=2  

Anonymkode: 7f5fd...f54

Du kan i utgangspunktet velge hva du vil, men det er spesialisten som bestemmer om han vil ta deg inn. Er du vurdert av fastlegen til å skulle til psykolog og ikke har noe som gjør at du skulle trenge en nevropsykolog eller psykiater så blir du avvist. Om du får henvisningen i retur er en annen sak. Hvis ikke må du tilbake til legen for å få en ny henvisning, og betale for den. 

Men hvorfor skal du finne en psykolog selv? Det er omtrent umulig å komme til hos de fleste psykologer med avtale. Når pasienten selv skal sette seg til å velge blir det enda vanskeligere å få til noe. Fastlegen har her valgt, for han, den enkleste måten å få problemet ut døra på.

Anonymkode: c689f...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis ikke henvisningen går direkte fra fastlegen til en spesifikk psykolog, så tror jeg der ja. Har du fått en henvisning av lege du selv skal sende rundt?

Anonymkode: 5785e...4b5

Ja..Det har jeg fått. 

Anonymkode: 7f5fd...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du kan i utgangspunktet velge hva du vil, men det er spesialisten som bestemmer om han vil ta deg inn. Er du vurdert av fastlegen til å skulle til psykolog og ikke har noe som gjør at du skulle trenge en nevropsykolog eller psykiater så blir du avvist. Om du får henvisningen i retur er en annen sak. Hvis ikke må du tilbake til legen for å få en ny henvisning, og betale for den. 

Men hvorfor skal du finne en psykolog selv? Det er omtrent umulig å komme til hos de fleste psykologer med avtale. Når pasienten selv skal sette seg til å velge blir det enda vanskeligere å få til noe. Fastlegen har her valgt, for han, den enkleste måten å få problemet ut døra på.

Anonymkode: c689f...f6d

Jeg har frikort for lenge siden, da jeg er alvorlig/potensitelt livstruende syk, så må ikke betale på noen måneder enda, før det nye året slår inn. Takk for svar. 

Anonymkode: 7f5fd...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykolog og psykiater er ikke det samme, har du fått henvisning til psykolog er det psykolog du kontakter.

Anonymkode: 61bfb...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Psykolog og psykiater er ikke det samme, har du fått henvisning til psykolog er det psykolog du kontakter.

Anonymkode: 61bfb...d81

Tror henvisningen var ganske åpen, og den ene som ble anbefalt som god ved navn er en psykiater..

Anonymkode: 7f5fd...f54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...