Tatja Skrevet 23. oktober 2018 #1 Skrevet 23. oktober 2018 Min mor ønsker å gi penger til bunad til min datter, som skal konfirmeres om 3 år. Mamma er gammel, og antagelig borte når konfirmasjonen står for dør. Hun ønsker at jeg sier ifra hva en slik bunad vil koste, så skulle hun overføre penger nå. Hva er naturlig pris på en slik bunad? Og øker prisene mye år for år, slik at hun bør sette inn mye mer enn bunaden koster idag?
Ulrikke Skrevet 23. oktober 2018 #2 Skrevet 23. oktober 2018 Sjekk forhandler, gjerne der dere etter hvert kan tenke dere å handle, få tak i noen som har jobbet der noen år og spør hvordan prisutviklingen har vært. Så tar du det derfra. Fin tanke av din mor, forresten! Sikkert godt for henne å få spikret noe hun ønsker at skal skje!
labine Skrevet 24. oktober 2018 #3 Skrevet 24. oktober 2018 Det er Heimen som fører romeriksbunaden. Ring dem og spør.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #4 Skrevet 24. oktober 2018 På husfliden på strømmen storsenter står de utstilt med prislapp på rundt 26 000. Vil tro det er uten sølv. Anonymkode: ba2d5...834
Minlillesky Skrevet 24. oktober 2018 #5 Skrevet 24. oktober 2018 https://www.heimenhusfliden.no/bunad/romeriksbunad-l40-2/ Bunaden har en kostnad. Sølv og tilbehør kommer i tillegg. Ta kontakt med noen som syr bunader og hør med dem.
Wit Skrevet 24. oktober 2018 #6 Skrevet 24. oktober 2018 Datteren vår fikk sånn bunad nå i år. Den kostet ca 25.000 + sølv. Vi kjøpte hos Norsk Bunader på Smedstad.
Antoinette Skrevet 24. oktober 2018 #7 Skrevet 24. oktober 2018 9 minutter siden, Wit skrev: Datteren vår fikk sånn bunad nå i år. Den kostet ca 25.000 + sølv. Vi kjøpte hos Norsk Bunader på Smedstad. Du har kjøpt Kinabunad, bare så du vet det.
Wit Skrevet 29. oktober 2018 #8 Skrevet 29. oktober 2018 På 24.10.2018 den 15.35, Antoinette skrev: Du har kjøpt Kinabunad, bare så du vet det. Nei. Denne bunaden er ikke Kinabunad. Den er av norsk stoff og garn. Det er to butikker som heter nesten det samme. Denne er IKKE den som kjøper stoff og garn i Kina. Det blir riktignok sydd i Øst-Europa, men det blir faktisk mye fra Husfliden også. Jeg har fått bekreftelser på hvor stoff er kjøpt.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #9 Skrevet 29. oktober 2018 5 hours ago, Wit said: Nei. Denne bunaden er ikke Kinabunad. Den er av norsk stoff og garn. Det er to butikker som heter nesten det samme. Denne er IKKE den som kjøper stoff og garn i Kina. Det blir riktignok sydd i Øst-Europa, men det blir faktisk mye fra Husfliden også. Jeg har fått bekreftelser på hvor stoff er kjøpt. Norske bunader på Smestad solgte kun kinabunader for noen få år siden. Skal ikke banne på at de fortsatt gjør det, men har til gode å se en derifra hvor du ikke enkelt ser at det er maskinbroderier. Anonymkode: cd924...3b4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #10 Skrevet 29. oktober 2018 5 hours ago, Wit said: Nei. Denne bunaden er ikke Kinabunad. Den er av norsk stoff og garn. Det er to butikker som heter nesten det samme. Denne er IKKE den som kjøper stoff og garn i Kina. Det blir riktignok sydd i Øst-Europa, men det blir faktisk mye fra Husfliden også. Jeg har fått bekreftelser på hvor stoff er kjøpt. Nå sjekket jeg hjemmesiden deres og selv der står det at de broderer i Kina. Anonymkode: cd924...3b4 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #11 Skrevet 29. oktober 2018 Hvis du vil unngå at bunaden blir laget i Kina, vil jeg anbefale å finne en person som er god på Romeriksbunad og få vedkommende til å sy den. Utrolig vakker bunad hvertfall Anonymkode: 90dcd...882
Antoinette Skrevet 30. oktober 2018 #12 Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Det tryggeste er å finne en lokal systue som gjerne befinner seg i et bestemt geOgrafisk område der bunaden kommer fra. Fra hjemmesiden til Norske Bunader: Vi har høyt kvalifiserte skreddere i Kina som tar seg av tilskjæring og brodering, mens montering og justering foretas av våre erfarne skreddere i Norge. @Wit Endret 30. oktober 2018 av Antoinette
Wit Skrevet 30. oktober 2018 #13 Skrevet 30. oktober 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå sjekket jeg hjemmesiden deres og selv der står det at de broderer i Kina. Anonymkode: cd924...3b4 Ja, jeg ser det er riktig som du sier. Men stoffet og garnet er norsk. Og selve monteringen av bunaden gjøres i Norge. Nå får hver enkelt velge som de vil. Men bunaden til min datter er uansett veldig pent brodert, og du ser ikke forskjell på den og en som er sydd et annet sted. Kanskje med unntak av de private som fortsatt broderer her hjemme i Norge. Og dem blir det dessverre stadig færre av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå