Gå til innhold

Ta betalt for alkohol i bryllup - Innafor?


maryphilbin

Anbefalte innlegg

1 time siden, O.G. skrev:
 

Bare kos deg du, det blir nok steinartig!

Takk, det skal jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 23.10.2018 den 0.36, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er i utgangspunktet i mot betalbar i bryllup, men jeg har min egen personlige skala på hvor kjipt det er.

Dette er riktignok første gang jeg hører (leser) om noen som tenker på betalbar, for drikke brudeparet selv kjøper inn på forhånd, i et bryllup med 100 gjester. Og dette tronen skalaen min (i negativ forstand).

Er dere så redd for fyll, kutt ut alkoholservering ut over det dere allerede har inkludert (velkomstdrink, vin til maten, likør til kaffe). Jeg kan love at om noen på død og liv vil bli møkkings i bryllupet ditt er det ikke 30 kr per enhet som vil hindre dem.

Har dere ikke råd til 100 (!) gjester så må dere skalere ned gjestelista, ikke legge regninga over på gjestene. Og én ting er betalbar i bryllup på et hotell eller tilsvarende. Men i dette tilfellet skal dere selv kjøpe alkoholen til vanlig polpris (eller taxfree) og selger selv. Skal dere få sjenkeløyve eller hvordan tenker dere dette skal foregå?

Forøvrig har jeg aldri opplevd at noen har drukket seg fra sans og samling i noen bryllup jeg har vært i, men folk har jo forskjellig omgangskrets.

Anonymkode: f3f25...ee3

Om brullypet ble holdt i et lokale hvor det ellers er skjenkeløyve enten hotell eller andre lokaler (for eksempel et "folkets hus" /"bygdahus"/"lokallag"/"ungdomshus" - eller hva man kan kalle det) hvor det tidvis holdes fest med skjenk - så hadde jeg ikke tenkt over at det var bar med betaling. Det hadde vært naturlig. Jeg skjønner at ikke alle har økonomi til fri bar til 100 stk. 

Men, om det skal rigges til en "privat betalingsbar" i regi av brudeparet, så hadde jeg nok opplevd det som litt ubehagelig, og begynt å lure på om det faktisk var profitt dere var ute etter, i brullypet. Og det blir jo veldig merkelig. Da er jeg enig med AB jeg siterer her. Kutt heller ut 20-30 stk fra gjestelista, og inviter gjester ut ifra et budsjett dere har råd til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig galt at gjestene skal betale for alkohol som dere har kjøpt inn selv. Betal bar på utested eller hotell er helt noe annet da det ikke er brudeparet som har kjøpt inn alkoholen, og at det ikke er lov til å ta med egen alkohol heller. 

I deres tilfelle er det lov med egen alkohol virker det som, men dere ønsker å få betalt tilbake indirekte for mye av den alkoholen dere har kjøpt. 

Dette er gjerrig, og totalt uakseptelt. Dere skal være verter og stå for regningen. Har dere ikke råd? Nei vel.. da må man feks kutte ned på gjestelista, eller spare enda lenger og utsette bryllupet til dere har råd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2018 den 15.32, AnonymBruker skrev:
 

Alt annet er jo gjerrig. Hvor mange ganger i livet har dere tenkt å gifte dere??

Anonymkode: 1fbe4...982

Det finnes jo gode grunner for ikke å ha fri bar, sett bort fra det økonomiske.  ;)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Missfitness skrev:
 

Det finnes jo gode grunner for ikke å ha fri bar, sett bort fra det økonomiske.  ;)  

Hvis de skal ta 30 kr pr drink så kommer de som har gått inn for det til å bli fulle like herlig som om hvis det var fri bar.  Folk har stort sett råd til å betale 30 kr for en drink eller fler.  Så de gjør det nok for å tjene penger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peonjenta skrev:
 

 Hvis de skal ta 30 kr pr drink så kommer de som har gått inn for det til å bli fulle like herlig som om hvis det var fri bar.  Folk har stort sett råd til å betale 30 kr for en drink eller fler.  Så de gjør det nok for å tjene penger. 

Jo da, men nå vil de neppe "tjene penger" på kr 30,- pr drink, men det går kanskje rundt. Tror uansett det kan legge en liten demper på forbruket. 

Endret av Missfitness
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Missfitness skrev:
 

Jo da, men nå vil de neppe "tjene penger" på kr 30,- pr drink, men det går kanskje rundt. Tror uansett det kan legge en liten demper på forbruket. 

30 kr?

Anonymkode: 19b2f...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 26.10.2018 den 19.01, Missfitness skrev:
 

Jo da, men nå vil de neppe "tjene penger" på kr 30,- pr drink, men det går kanskje rundt. Tror uansett det kan legge en liten demper på forbruket. 

De «tjener penger» ift. at regningen for bryllupet blir lavere enn hva den ellers ville vært (altså «sparer penger» for å være korrekt) 

Foruten at en slik løsning høres utrolig kjip ut så er det heller ikke lovlig å selge alkohol uten skjenkebevilling. 

 

Anonymkode: 1cf05...64b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2018 den 15.28, maryphilbin skrev:

Hei,

Vi skal gifte oss og har leid et lokale hvor vi ordner med alkohol selv. Vi serverer velkomstdrink, drikke til maten og avec til kaffen.

I tillegg skal en bar med øl, vin og drinker som åpner etter middagen. Denne betjenes av bartendere.

Spørsmålet er hvordan vi skal løse denne barordningen - Fri flyt, bonger, betaling eller annet?

Nå har vi begge vært i bryllup med åpen bar hvor det går over stokk og stein, hvor gjestene blir for fulle og store mengder flasker er åpnet uten å drikkes opp. Dette vil vi forhindre.

I tillegg er vi på budsjett og det dyrt å holde mange gjester med alkohol hele kvelden (ca 100 til festen).

Per nå lurer vi på å gi gjestene to bonger hver til bruk i baren, og at drikke ut over dette må betales for. Prisen blir nok 30 kr per glass. For å gjøre betalingen effektiv vurderer vi å skaffe en iZettle (kortterminal).

Er dette kjipt eller innafor?

Det innebærer litt ekstra tid per bestilling i baren og litt ekstra arbeid for bartenderne sammenlignet med åpen bar, men da hindrer vi kanskje hodeløs drikking og høy alkoholkostnad.

Ingen alkohol! Mye bedre! 

Anonymkode: bc613...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎10‎.‎2018 den 20.29, kvinne35+ skrev:

Brudeparets dag.

Og brudeparet er verter som skal sørge for at gjestene koser seg. 

På ‎22‎.‎10‎.‎2018 den 21.26, Peonjenta skrev:

Hvis ALT bare dreier seg om paret er det jo rart de i det hele tatt gidder å invitere noen.  De er brudepar men de er også verter for en fest.  Når man er vert gjør man stas på gjestene og gjør alt for at de skal være komfortable, spise og drikke godt og ha en fin dag. 

Enig. De som vil drikke seg full vet nok å ha med seg på innerlomma. 

På ‎22‎.‎10‎.‎2018 den 21.39, ItchyBitchySpider skrev:

Si meg, når du blir invitert i bursdag, mener du at det er din dag og bursdagsbarnet er annenfiolin? Du forventer at alt dreier seg om deg? 

Når jeg inviterer til noe gjør jeg det for at gjestene skal trives med god mat og drikke. Som vert spiller jeg litt annenfiolin selv om det er bursdag eller en annen begivenhet. 

Svar til ts: Det er bedre at alle kan ta med seg drikkevarer til etter middagen. Betalbar der dere har kjøpt inn og tar 30 kroner for enheten virker bare rart og gjerrig. Sett i alle fall prisen ned til det halve, eller si at dere ikke vil ha gaver. Prisen vil ikke ha noe å si på hvor lite eller mye folk drikker. De fleste voksne har råd til en fuktig kveld hvis det er det de ser for seg og ønsker. De fleste voksne har også innarbeidet at man ikke drikker seg full for eksempel i et bryllup.

Anonymkode: c321c...bf4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke for å virke helt utenfor her, men noen av gjestene har sikkert brukt masse penger på å komme seg til bryluppet dit og selvfølgelig gaver! Ikke for å glemme så har du vel også noen som har kjøpt en helt ny outfit. Kanskje du skal spare dem litt på pengene?

Anonymkode: 0c95a...6b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 kr pr. drink er alt for lite, en må nok opp i 100 kr.
Om en regner 3 drinker i gjennomsnitt, blir utgiftene til brennevin 30 x 100 x 3 = 9000
Bot for ulovlig alkoholsalg: 21000
Til sammen 30000 :(100 x 3) = 100 kr pr. drink.

Anonymkode: 46922...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Haha, å ta seg betalt for flasker du selv har kjøpt på polet/sverige??

Mest gjerrige jeg har hørt på lenge. Uansett om du har bryllupet ditt på en gård, på en hytte, på et hotell, eller på theatercafeen så bør alt selvsagt være gratis?? Gjester er gjester og ikke deltakere... En annen ting er gaver, bryllupsgaver er jo ikke billige greier og jeg ville syntes det var ufattelig smålig om jeg kom med gave til ~2000,- og måtte betale 30 spenn per drink, det er billig men prinsippet er helt latterlig.

Har dere ikke har råd så kutt gjestelisten, utsett eller dropp andre kostnader, det er vel ikke gjestene som skal sitte med regningen for deres fest??

Skjønner ikke at dette er et spørsmål engang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.10.2018 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt mer pr enhet alkohol, kanskje det dobbelte? I tillegg ville jeg hatt inngangspenger til både kirken og festen, tatt betalt for middag (ekstra om noen forsyner seg mye eller to ganger). Kanskje dere kan ha kollekt i i kirken hvor dere samler inn penger til bryllupsreise?

Anonymkode: 66c3f...772

Dette er det sykeste jeg har hørt noen gang?! Alkoholproblemer skulle hun kanskje tenkt på før hun ba inn 100 pers! Og hvem i alle dager tigger penger til bryllupsreise? Nei, dette blir for galt.

Anonymkode: 5c0b0...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SM30 skrev:

Haha, å ta seg betalt for flasker du selv har kjøpt på polet/sverige??

Mest gjerrige jeg har hørt på lenge. Uansett om du har bryllupet ditt på en gård, på en hytte, på et hotell, eller på theatercafeen så bør alt selvsagt være gratis?? Gjester er gjester og ikke deltakere... En annen ting er gaver, bryllupsgaver er jo ikke billige greier og jeg ville syntes det var ufattelig smålig om jeg kom med gave til ~2000,- og måtte betale 30 spenn per drink, det er billig men prinsippet er helt latterlig.

Har dere ikke har råd så kutt gjestelisten, utsett eller dropp andre kostnader, det er vel ikke gjestene som skal sitte med regningen for deres fest??

Skjønner ikke at dette er et spørsmål engang

Støttes!

Anonymkode: 5c0b0...74c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde fri bar i vårt bryllup, Ble drit dyrt og att og frem til Sverige tonnevis av ganger.. Gjestene kunne feks betalt for det det koster pr enhet? Slik at dere ikke tjener noe på det, men dere ikke taper noe heller? 

Anonymkode: 57183...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...