Gå til innhold

Ny uke og ny begynnelse, hvem er med? LCHF, lavkarbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i det siste spist mye karbohydrater og føler meg nå oppblåst og ekkel. Er ikke overvektig per definisjon, men må ta en real oppstramming mtp kost og trening. Har noen kosekilo for mye.. Har fått ekstra mage og rumpa er slapp😵Skal kutte ut karbohydrater en stund og se hvordan kroppen reagerer. Jeg er ukomfortabel i egen kropp. Tenker maksimalt 1500 kcal per døgn og maks 50 gr karbohydrater hver dag! Hvem fler er med? Kanskje vi kan motivere hverandre😊 

Anonymkode: 40046...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroppen trenger karbs. Kutte ut det gir risiko for hjerte- og karsykdom. Ikke lurt. Du bør lese deg opp på nyere forskning....

Anonymkode: 71718...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Kroppen trenger karbs. Kutte ut det gir risiko for hjerte- og karsykdom. Ikke lurt. Du bør lese deg opp på nyere forskning....

Anonymkode: 71718...434

Nyttig innspill fra deg ja, takk skal du ha. Jeg er voksen og bestemmer selv hva jeg skal spise. Kroppen trenger ikke sukker fra mel og stivelse. En spiser mye grønt på lavkarbo. 

Anonymkode: 40046...64d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke masse fett fra smør, bacon og kjøtt heller

Du har godt av sunne karbs som grønnsaker, bær og grovt korn. Du har ikke godt av fin hvete, pasta og pomfri. 

Lavkarbo øker risikoen for hjerte- og karsykdom. Hva er vitsen med å gå ned i vekt om du kreperer som 50-åring grunnet dårlig kosthold?

Anonymkode: 0287a...8a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er ikke nødvendigvis å spise bacon og animalsk fett til hvert måltid. Det går fint å spise relativt sunt med et lavkarbokosthold, da det bør inneholde mye grønnsaker og proteiner i tillegg. Avocado eller olje på salaten, er f.eks en god fettkilde. 

Ts, kjør på 😊

Anonymkode: 816d0...ee1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du trenger ikke masse fett fra smør, bacon og kjøtt heller

Du har godt av sunne karbs som grønnsaker, bær og grovt korn. Du har ikke godt av fin hvete, pasta og pomfri. 

Lavkarbo øker risikoen for hjerte- og karsykdom. Hva er vitsen med å gå ned i vekt om du kreperer som 50-åring grunnet dårlig kosthold?

Anonymkode: 0287a...8a2

Jeg dytter ikke i meg bacon. Spiser salat, avocado, fisk, egg og kylling for å nevne noe. 

Anonymkode: 40046...64d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Kroppen trenger karbs. Kutte ut det gir risiko for hjerte- og karsykdom. Ikke lurt. Du bør lese deg opp på nyere forskning....

Anonymkode: 71718...434

Kroppen klarer helt fint å dekke sitt behov for sukker ved å omdanne fett og proteiner til glukose. Les om glukoneogenese.

Kutte karbohydrater gir ikke økt risiko for hjerte- og karsykdom. Faktisk så er det gunstig for hjertehelsen å kutte karbohydrater. Økt betennelsestilstander i kroppen øker risikoen for hjerte- og karsykdom. Karbohydrater øker betennelse i kroppen. For mye omega-6 i forhold til omega-3 øker betennelse i kroppen. Mettet fett eller totalt fett øker IKKE betennelse i kroppen. 

Man har også sett at totalt antall lipoproteiner (det folk fleste kaller kolesterol, men i realiteten måler man kolesterol-"busser" og ikke selve kolesterolet) er ingen god indikator på risiko for hjertesykdom. Man vil ha mye av de store lipoproteinene (HDL og store LDL) og lite av de små lipoproteinene (triglyserider og små LDL). HDL er bra, triglyserider er dårlig. LDL har man funnet ut i senere tid at er en dårlig definisjon fordi de store LDLene er bra og de små er dårlige. Derfor ser man egentlig ikke på LDL lenger, men heller på forholdet mellom HDL og triglyserider. Mettet fett gir ikke økt kolesterol, men en gunstig forandring i fordelingen. Mettet fett gir høyere HDL og lavere LDL og triglyserider. Triglyserider får man helst av karbohydrater... Mine triglyserider droppet som en stein da jeg begynte på LCHF, og HDL økte. Og da jeg testet meg "før start" hadde jeg allerede gjort enkelte endringer, blant annet å kutte ut sukker og korn, så prøvene hadde nok vært verre noen måneder før.

Anonymkode: ea65b...9fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Jeg har spist LCHF i 9 år nå. Jeg merker god forandring i helsa før og etter LCHF og kommer aldri, aldri til å gå tilbake til høykarbo. Jeg har for mye kunnskap om ernæring og helse til å være så dum. Men kiloene sitter som støpt da... Jeg har vært hos legen og målt C-peptid (som altså sier hvor mye insulin man produserer) og jeg hadde veldig, veldig høyt. Til tross for at jeg da spiste LCHF. Noe som forklarer hvorfor det er så vanskelig for meg å gå ned i vekt. Kroppen pøser ut insulin i store mengder som forteller fettcellene i kroppen at de skal tviholde på energien og gjerne slippe inn mer. Men kroppen klarer å kompensere med å øke blodsukkeret i ca samme takt, så blodsukkeret er ikke ille. Jeg har ikke diabetes. Men hadde nok fått det hvis jeg fortsatt hadde spist høykarbo. Jeg er i nedre skiktet av karbohydrater og prøver å kutte ned til null... Kun kjøtt, salt og vann. Og ja, det er sunt og gir kroppen alt man trenger. Jeg har snakket med mennesker som har spist kun kjøtt i åresvis og de har fått ordnet opp i helseproblemer.

Anonymkode: ea65b...9fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2018 den 0.47, AnonymBruker skrev:
 

Har i det siste spist mye karbohydrater og føler meg nå oppblåst og ekkel. Er ikke overvektig per definisjon, men må ta en real oppstramming mtp kost og trening. Har noen kosekilo for mye.. Har fått ekstra mage og rumpa er slapp😵Skal kutte ut karbohydrater en stund og se hvordan kroppen reagerer. Jeg er ukomfortabel i egen kropp. Tenker maksimalt 1500 kcal per døgn og maks 50 gr karbohydrater hver dag! Hvem fler er med? Kanskje vi kan motivere hverandre😊 

Anonymkode: 40046...64d

Maksimalt 1500 kcal. Det burde være minimum! 

Anonymkode: ff7ea...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med! 😊 Slitt veldig etter en forlenget utskeielse i forbindelse med ferie, og det er på høy tid å komme seg tilbake til LCHF-livsstilen. Hvordan har det gått den siste uken? Har ikke skeiet ut siden lørdag, her ihvertfall - da ble det popcorn til helgekosen.🙈 Er alltid hardt i starten, da man ofte føler seg litt sulten etter karbohydrater, merker jeg. Går dog fort over! ;) Prøver å ligge på ca 20 g kh pr dag, men tenker også at <50 g er helt innafor. Føler meg allerede mindre oppblåst - noe som er intet annet enn behagelig! Da var det bare å holde seg i skinnet til cravingene forsvinner.😎 Kombinerer selv LCHF med periodisk faste, og skipper frokost samt kveldsmat.

Anonymkode: fd4f9...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...