Gå til innhold

Ulike inntekter - bli samboere


Leamur

Anbefalte innlegg

Hei! 

Hvor mye ville dere tatt i husleie av partneren hvis han flyttet inn til deg?

Jeg tjener kanskje 40.000 mer enn han i året men han har rotet til økonomien og har en del gjeld han betaler på.

Vi har begge faste jobber. Han leier, jeg eier.

hvis vi nå flytter sammen hvor mye ville dere tatt i «husleie» evt hvilke fordeling av utgifter? 

Syns det er så vanskelig, for han har ikke mulighet til å kjøpe seg inn på mange år. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Leamur said:

Hvor mye ville dere tatt i husleie av partneren hvis han flyttet inn til deg?

 

Halvparten av alle utgifter og renter.

 

Anonymkode: 5ee25...981

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Halvparten av alle utgifter og renter.

 

Anonymkode: 5ee25...981

Minus avdrag på lån. Men vær obs på at også fellesutgifter kan være høye og være med på å betale ned lån. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo mulighet til å kjøpe seg inn i boligen din ved å betale litt hver måned. Som jo åpenbart vil være en mye bedre løsning for han, og vil frigjøre kapital for deg.

Anonymkode: f52dd...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis den ene parten tjener 300K mer i året? 

Anonymkode: 9aaa7...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Leamur skrev:
 

Hei! 

Hvor mye ville dere tatt i husleie av partneren hvis han flyttet inn til deg?

Jeg tjener kanskje 40.000 mer enn han i året men han har rotet til økonomien og har en del gjeld han betaler på.

Vi har begge faste jobber. Han leier, jeg eier.

hvis vi nå flytter sammen hvor mye ville dere tatt i «husleie» evt hvilke fordeling av utgifter? 

Syns det er så vanskelig, for han har ikke mulighet til å kjøpe seg inn på mange år. 

 

 

 Når folk etablerer seg og har ett hjem, en husholdning, så bør man ha felles økonomi. 

Anonymkode: d5b60...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeeen

Det han skal betale i leie? Kan han ikke heller kjøpe seg inn? Du betaler 12 000kr/ mnd lån og avdrag. Han betaler 4000kr av disse. Går dere fra hverandre om 5 år, så får han med seg 33% av verdiøkningen på huset fra den dagen han flyttet inn, til evt brudd? 

Anonymkode: 15e5d...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han betaler halvparten av alle faste utgifter (ikke inkludert nedbetaling og renter på lånet ditt) + kanskje 2000. Da blir det vinn-vinn for dere begge.

Anonymkode: 31e8f...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Finn ut hvor mye han kan betale. Regn så ut hvor mye fellesutgifter og renter utgjør.

Del dette på to. Differansen mellom hva han betaler og halvparten av utgifter konverteres til egenkapital. Slik kan han bidra så mye som mulig, og samtidig bygge  egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du eier og han må rydde opp i økonomien ville jeg bedt han betale halvparten av fellesutgifter og halvparten av mat. Man tar jo ikke husleie fra en partner. Om planen er at han skal kjøpe seg inn kan han fikse en sparekonto dedikert til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bataler han i husleie der han bor nå? Regner med at det er utgifter han klarer å håndtere? Hva med å ta utganspunkt i det, og legge en plan der dere deler faste utgifter som strøm, forsikring, renovasjon (evt felesutgifter), bredbånd osv, og så ser dere hvor mye han da har igjen i forhold til husleien han har i dag. Bruk så de resterende på å la han kjøpe seg gradvis inn.

Anonymkode: d4877...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...