Gå til innhold

Dating og ulik inntekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sa det rimelig tidlig når jeg datet en med et helt annet økonomisk utgangspunkt enn meg. Han syntes ikke dette var rart av meg, men var selv aldri vant til å vurdere pris på det han kjøpte. 

 

Og det at du vippser halvparten syntes jeg virker helt fjernt.... 🙄

Anonymkode: 39c9d...d8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å dele likt er ikke så rart, men det at han "presser" deg til å betale mer enn du har råd til er litt merkelig. Er enig med dem som har foreslått at dere enten står for middag hver deres gang (og da i henhold til deres eget budsjett) eller at dere blir enig om et "tak" på kostnader til råvarer og holder dere til det. Vil han ha noe dyrere enn det du har signalisert du klarer å betale så får han stå for differansen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, loveli skrev:
 

Jeg gir jo det jeg har jeg, jeg kjøper hvis ikke mannen kjøper. Leste du ikke innlegget mitt, eller mistolket du med vilje?

Men erfaring tilsier at menn som kjøper er de beste mennene. 

Enig. Kan si hva vi vil om likestilling, men jeg tiltrekkes ikke gjerrige menn. Det er bare så mye mer patetisk med en gjerrig date enn en gjerrig venninne. En mann på 180 som spiser som en bjørn og tjener fett skal ha meg til å betale middagen hans før han i det hele tatt har sagt at han er ute etter et seriøst forhold ..nei takk

Anonymkode: 5e54e...4df

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som flere at det er riktig å si at "jeg har et budsjett på ca x kr til middag om dagen. Det gjør ikke noe å starte med å foreslå noe som er innenfor budsjettet heller - det er mye god mat som ikke er dyr.

Siden han innimellom kommenterer at dette ble dyrt for deg, så kan det hende at han tenker på det men ikke helt vet hvordan han skal løse det.

Kanskje har han brent seg tidligere på at noen har forventet at han skal betale alt - kanskje også med forventinger om stadig høyere forbruk? Kanskje har han venner som advarer ham mot "å la seg utnytte"?

Jeg synes i alle fall at det er en god løsning å legge forbruket etter det den som har minst er komfortabel med, så kan alltid den som har mer spandere mer når h*n har lyst - uten å føle seg presset :)

 

Anonymkode: 728f9...800

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som andre har nevnt- det er veldig sannsynlig at han spiser mer enn deg, og sitter igjen med rester også- kanskje 40-60 eller enda skjevere faktisk hadde vært en enda mer rettferdig løsning. 

Anonymkode: cb928...36d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann spiser mer. Og en med kostbare vaner må finne seg i å betale. Et forslag er at han betaler når dere er der, og når dere er hos deg betaler du. 

Kjedelig tema. Det er det samme hvem som tjener mest, den som sitter best i det betaler. Ta vare på kvitteringer. Det måtte jeg gjøre i et forhold. Han var god for en del penger, men den mest gjerrige av alle og spiste som en hest. Når jeg la kvitteringene på bordet forsto han at vi ikke kunne dele likt. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, takk, dere! Jeg føler jeg har fått bekreftet at det ikke er jeg som har misforstått her. Takker også for råd og skal ta opp dette. Dersom det ikke faller i god jord, blir et problem etc, så hei, da vil jeg ikke være sammen med fyren.

Anonymkode: a67f8...a92

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, kvinner og millimetermål ... Han har kanskje et stort lån å betjene? Ikke sikkert han sitter igjen med vesentlig mer enn deg etter at skatt og faste utgifter er betalt.

Men han fremstår som gnien, ja. Kvinner kan si hva de vil, men dette ER et resultat av kravet om "likestilling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann her også.

Da jeg datet min nåværende kone var hun student og jeg i full jobb med god inntekt. Jeg betalte mat for oss begge og alle utgifter på leiligheten. Da hun begynte i jobb delte vi typ 60/40 jeg/henne, noe vi ennå gjør. 

Kunne aldri falt meg inn å forlange 50/50 av henne når hun kunn fikk penger fra Lånekassen. Men det er meg da.

Anonymkode: be001...0b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Horten Market skrev:
 

Ah, kvinner og millimetermål ... Han har kanskje et stort lån å betjene? Ikke sikkert han sitter igjen med vesentlig mer enn deg etter at skatt og faste utgifter er betalt.

Men han fremstår som gnien, ja. Kvinner kan si hva de vil, men dette ER et resultat av kravet om "likestilling".

Javel?

Anonymkode: a67f8...a92

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har datet en fyr i noen måneder nå, og vi er nok på sett og vis sammen. Vi har det fint og ting funker stort sett bra. Men, for meg er det ett unntak, og det er at jeg fremdeles er student, mens han er i full jobb med høy årsinntekt. Det er kanskje jeg som er helt på viddene her, men er det ikke litt rart å skulle dele alt absolutt likt når man har så ulik livssituasjon? Hvis vi f.eks. skal lage middag hjemme hos ham og handler sammen, vippser jeg alltid halve beløpet. Noen ganger ønsker han at vi skal lage ganske dyre middager. Han har sjeldent noe særlig av det vi trenger hjemme, og vi må som regel kjøpe det meste. Er glad i mat selv og spiser nok finere enn mange studenter, men handler smart og mye på tilbud. Om vi skal lage risotto og trenger parmesan, men kun bruker en liten del av osten, skal jeg likevel vippse halve beløpet. Jeg synes dette blir litt rart. Noen ganger kan han si ting som "uff, dette ble dyrt for deg, da". Synes alt som har med penger å gjøre er flaut og aner ikke hvordan jeg kan ta opp dette Hadde det vært omvendt og han som var student, ville jeg nok tilbudt med å betale litt mer. Studenttilværelse er jo heller ikke en varig tilstand. Erfaringer, forslag?

Er det jeg som er kravstor eller er han litt gnien, evt. tenker ikke på at vi har så ulik personlig økonomi?

Anonymkode: a67f8...a92

er du atten år?

Anonymkode: e770b...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Da jeg datet min nåværende kone var hun student og jeg i full jobb med god inntekt.

Anonymkode: be001...0b3

Bør ikke snakke så høyt om dette i dag, da det i stadig flere kretser anses som utnyttelse av skjev maktbalanse. TS sitt forhold er helt i grenseland av det som er sosialt akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

er du atten år?

Anonymkode: e770b...44d

Nei. Er du?

Anonymkode: a67f8...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei. Er du?

Anonymkode: a67f8...a92

ser du for deg at dere skal bli et par? 

er du under 30?

Anonymkode: e770b...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var igjennom det samme med samboeren min. Jeg var (og er) også student, og da jeg så hvor mye sparekontoen min hadde krympet under datingen vår måtte jeg bare si stopp.

Forklarte bare at jeg så jeg hadde brukt alt for mye penger i det siste, og at jeg var nødt til å holde meg til et budsjett som var veldig mye lavere. Han forsto meg godt. Han tok det som en mulighet til å lære seg å leve billigere selv, så selv om han ofte tilbyr seg å ta en større andel enn meg, og også gjør det. Så opplever ikke jeg forskjellene som så store. Har gått veldig fint i 4år nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Horten Market skrev:
 

Bør ikke snakke så høyt om dette i dag, da det i stadig flere kretser anses som utnyttelse av skjev maktbalanse. TS sitt forhold er helt i grenseland av det som er sosialt akseptabelt.

Altså, hva mener du egentlig her?

Anonymkode: a67f8...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:
 

Enig. Kan si hva vi vil om likestilling, men jeg tiltrekkes ikke gjerrige menn. Det er bare så mye mer patetisk med en gjerrig date enn en gjerrig venninne. En mann på 180 som spiser som en bjørn og tjener fett skal ha meg til å betale middagen hans før han i det hele tatt har sagt at han er ute etter et seriøst forhold ..nei takk

Anonymkode: 5e54e...4df

Enig! Og det handler ikke om likestilling; jeg hadde heller ikke ønsket å bli sammen med en gjerrig kvinne. Jeg synes det er veldig slitsomt med folk som ikke kan senke skuldrene littegrann, og det er virkelig usjarmerende at mennesker som har det greit økonomisk ikke er noe som helst rause.

Anonymkode: 2e128...5ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Horten Market skrev:
 

Ah, kvinner og millimetermål ... Han har kanskje et stort lån å betjene? Ikke sikkert han sitter igjen med vesentlig mer enn deg etter at skatt og faste utgifter er betalt.

Men han fremstår som gnien, ja. Kvinner kan si hva de vil, men dette ER et resultat av kravet om "likestilling".

De handler vel og lager mat hos han, og så beholder han alt av matvarer og styrer valg av innkjøp. TS drar hjem og får ingen rester, ei heller litt av maten hun har handlet. Dette er faktisk ikke likestillt. Det er urettferdig.

Anonymkode: 08f76...871

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
De handler vel og lager mat hos han, og så beholder han alt av matvarer og styrer valg av innkjøp. TS drar hjem og får ingen rester, ei heller litt av maten hun har handlet. Dette er faktisk ikke likestillt. Det er urettferdig.

Anonymkode: 08f76...871

Mitt beste tips er at TS kjøper en rull doggybags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Horten Market skrev:
 

Mitt beste tips er at TS kjøper en rull doggybags.

Noe av poenget er at jeg som student har nok med å fylle mitt eget kjøleskap, om jeg ikke skal være med på å fylle kjøleskapet til andre (med mangedoblet min inntekt) , også.

Anonymkode: a67f8...a92

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...