Gå til innhold

Dating og ulik inntekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har datet en fyr i noen måneder nå, og vi er nok på sett og vis sammen. Vi har det fint og ting funker stort sett bra. Men, for meg er det ett unntak, og det er at jeg fremdeles er student, mens han er i full jobb med høy årsinntekt. Det er kanskje jeg som er helt på viddene her, men er det ikke litt rart å skulle dele alt absolutt likt når man har så ulik livssituasjon? Hvis vi f.eks. skal lage middag hjemme hos ham og handler sammen, vippser jeg alltid halve beløpet. Noen ganger ønsker han at vi skal lage ganske dyre middager. Han har sjeldent noe særlig av det vi trenger hjemme, og vi må som regel kjøpe det meste. Er glad i mat selv og spiser nok finere enn mange studenter, men handler smart og mye på tilbud. Om vi skal lage risotto og trenger parmesan, men kun bruker en liten del av osten, skal jeg likevel vippse halve beløpet. Jeg synes dette blir litt rart. Noen ganger kan han si ting som "uff, dette ble dyrt for deg, da". Synes alt som har med penger å gjøre er flaut og aner ikke hvordan jeg kan ta opp dette Hadde det vært omvendt og han som var student, ville jeg nok tilbudt med å betale litt mer. Studenttilværelse er jo heller ikke en varig tilstand. Erfaringer, forslag?

Er det jeg som er kravstor eller er han litt gnien, evt. tenker ikke på at vi har så ulik personlig økonomi?

Anonymkode: a67f8...a92

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i samme situasjon for noen år siden. Vi lagde mat annenhver gang, var aldri snakk om at den ene betalte for den andre. Ville tenkt det var naturlig at dersom han ville lage dyre middager, så fikk han ta det på "sine" dager, og dermed stå for den utgiften.

Vi betalte annehver gang når vi var ute å spiste, kino og lignende også.
Jeg hadde klart meg på studielånet så langt, men det endte med at jeg fikk meg sommer- og deltidsjobb. Veldig glad for det i dag, så alt i alt var det positivt.

Men dette med at man skal betale konkrete beløp til hverandre når man er i et forhold har alltid virket rart for meg. Ihvertfall derfor man har kontroll på økonomien, og den ene ikke alltid "glemmer" å ta med penger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann her , jeg hadde ikke latt deg betale,  greit noen ganger selvfølgelig.   

Anonymkode: db789...a5a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du prøve å sette litt rammer? Si at idag har du 150 i budsjett til middag, så da må dere holde handlelappen innenfor 300. Eller 100, så max 200 i handlelapp. Hvis han da insisterer på å kjøpe veldig dyre ting, så får han sponse det.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har datet en fyr i noen måneder nå, og vi er nok på sett og vis sammen. Vi har det fint og ting funker stort sett bra. Men, for meg er det ett unntak, og det er at jeg fremdeles er student, mens han er i full jobb med høy årsinntekt. Det er kanskje jeg som er helt på viddene her, men er det ikke litt rart å skulle dele alt absolutt likt når man har så ulik livssituasjon? Hvis vi f.eks. skal lage middag hjemme hos ham og handler sammen, vippser jeg alltid halve beløpet. Noen ganger ønsker han at vi skal lage ganske dyre middager. Han har sjeldent noe særlig av det vi trenger hjemme, og vi må som regel kjøpe det meste. Er glad i mat selv og spiser nok finere enn mange studenter, men handler smart og mye på tilbud. Om vi skal lage risotto og trenger parmesan, men kun bruker en liten del av osten, skal jeg likevel vippse halve beløpet. Jeg synes dette blir litt rart. Noen ganger kan han si ting som "uff, dette ble dyrt for deg, da". Synes alt som har med penger å gjøre er flaut og aner ikke hvordan jeg kan ta opp dette Hadde det vært omvendt og han som var student, ville jeg nok tilbudt med å betale litt mer. Studenttilværelse er jo heller ikke en varig tilstand. Erfaringer, forslag?

Er det jeg som er kravstor eller er han litt gnien, evt. tenker ikke på at vi har så ulik personlig økonomi?

Anonymkode: a67f8...a92

Han er gnien. Tyder på lav intelligens, eller mangel på omtanke og interesse.

Anonymkode: 573cf...caa

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er gnien.

Det er vanlig at den med vesentlig mer penger betaler mer, spesielt når det gjerne følger av et sånt forhold at den med fulltidsjobb drar med studenten på litt dyrere livsstil, som å handle dyrere mat eller gå ut oftere.

Blir likevel litt pinlig å ta opp at du mener at han skal betale mer siden han beholder en parmesanskalk osv. Men du kan jo si at du er på budsjett og ikke kan bruke så mye penger, så dere må finne et måltid innenfor de rammene eller med det han har i skuffen. Eventuelt slår han kanskje på stortromma og betaler for det som går over fordi han har lyst på et dyrere måltid.

Men han er kanskje ikke en sånn person engang, jeg gjetter egentlig han er mer med på det med å betale for den prosentandelen av parmesan han sitter igjen med enn å spandere noe. Ikke raus, men "rettferdig". Ikke noe jeg tror det er lett å endre på, så det er noe du bare må leve med eller ha som dealbreaker som jeg har.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er gjerrig haha så smålig å kreve vippsing hvus dere bruker opp halve osten osv 

Anonymkode: 0ed40...5ce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cuntzilla skrev:
 

Han er gnien.

Det er vanlig at den med vesentlig mer penger betaler mer, spesielt når det gjerne følger av et sånt forhold at den med fulltidsjobb drar med studenten på litt dyrere livsstil, som å handle dyrere mat eller gå ut oftere.

Blir likevel litt pinlig å ta opp at du mener at han skal betale mer siden han beholder en parmesanskalk osv. Men du kan jo si at du er på budsjett og ikke kan bruke så mye penger, så dere må finne et måltid innenfor de rammene eller med det han har i skuffen. Eventuelt slår han kanskje på stortromma og betaler for det som går over fordi han har lyst på et dyrere måltid.

Men han er kanskje ikke en sånn person engang, jeg gjetter egentlig han er mer med på det med å betale for den prosentandelen av parmesan han sitter igjen med enn å spandere noe. Ikke raus, men "rettferdig". Ikke noe jeg tror det er lett å endre på, så det er noe du bare må leve med eller ha som dealbreaker som jeg har.

Uff, jeg rødmer når jeg leser dette, "parmesanskalk". Jeg virkelig gremmes.

Jeg har tenkt på det med å si at jeg har et budsjett å forholde meg til, men kjenner at jeg er litt engstelig for at jeg da er den som skal fremstå som kjip og litt gnien.

Anonymkode: a67f8...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Mann her , jeg hadde ikke latt deg betale,  greit noen ganger selvfølgelig.   

Anonymkode: db789...a5a

At du er mann betyr absolutt ingenting for meg! :) Jeg hadde betalt mest dersom han var studenten av oss. Om vi har ute og spiste, kanskje man kunne gjort det sånn at den som helt klart tjente mest som regningen, mens den med lavest inntekt kunne kjøpe øl eller vin etterpå. Hva tenker dere om en slik løsning? Får inntrykk av at det er mange som gjør det på en lignende måte, men det er liksom helt umulig å ta opp for den som har minst å rutte med.

Anonymkode: a67f8...a92

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Uff, jeg rødmer når jeg leser dette, "parmesanskalk". Jeg virkelig gremmes.

Jeg har tenkt på det med å si at jeg har et budsjett å forholde meg til, men kjenner at jeg er litt engstelig for at jeg da er den som skal fremstå som kjip og litt gnien.

Anonymkode: a67f8...a92

Du fremstår overhodet ikke kjip om du sier noe sånt som at du liker god mat, og vil gjerne prioritere dette, men såpass dyre middager såpass ofte har du faktisk ikke råd til før du er ferdig med studiene og har kommet ut i jobb. Selvfølgelig skal du si noe om dette, og om han ikke skjønner, eller ikke sier at han kan spandere litt mere, da er han ihvertfall ikke en jeg ville planlagt framtida med!

Anonymkode: cb928...36d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Uff, jeg rødmer når jeg leser dette, "parmesanskalk". Jeg virkelig gremmes.

Jeg har tenkt på det med å si at jeg har et budsjett å forholde meg til, men kjenner at jeg er litt engstelig for at jeg da er den som skal fremstå som kjip og litt gnien.

Anonymkode: a67f8...a92

Hehe, ikke meningen å gjøre deg flau her. 

Jeg mener bare jeg skjønner at det er flaut å skulle be om, men det er altså han som er gnien her og ikke du. Jeg skjønner godt at du stusser på dette, da det at dere betaler 50/50 hver gang er litt merkelig i utgangspunktet, og dersom det er gjort ut fra et rettferdighetsprinsipp han har så er det jo strengt tatt urettferdig når maten du betaler for blir liggende igjen og blir hans. 

At du som student har budsjett skjønner han nok, det er bare å si at du er glad i god mat og at dere har kost dere masse med det, men du ser du ikke har råd til å gjøre det så ofte.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klassisk situasjon det der, tenker du bare må si fra hvordan du har det økonomisk og hva du tenker. Er han en skikkelig mann så er det en selvfølge for han at han bidrar mest med tanke på middager, kino osv.. og det uten at du skal føle at han må legge ut for deg hele tiden.

Ett skikkelig mannfolk kan denne kunsten, men desverre er det jo altids noen gniere der ute..husk det kommer jo en dag du er ferdig med studiene dine og i jobb og da kan du jo ta igjen litt:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, føler med deg. Jeg syns også slike «pengegreier» er vanskelige. Tenker som flere at han er gnien. Men det trenger jo ikke stemme. Kan det være ubetenksomhet? At han ikke tenker over/har glemt hvordan studentlivet og økonomien da er?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempevanskelig. Holder med de andre svarene du har fått her. Forklar egen økonomiske situasjon og at du ikke har råd til så dyr mat. Det er jo bare sånn det er. Reaksjonen hans vil vise deg om han er en å være med videre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange damer føler på dette fordi vi i mange tilfeller tjener minst. Selv har jeg en årslønn på 480 000 mens fyren jeg dater tjener 800 000. Vi betaler også hakvparten hver. Jeg har satt ned foten nå. Jeg har et budsjett og det måtte jeg vise til han for at han skulle forstå hvorfor jeg virket " gjerrig". 

Anonymkode: 5e54e...4df

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang han foreslår å lage en dyr middag, kan du si noe som "det høres godt ut, men kan vi velge noe billigere? Jeg har ikke råd til en såpass kostbar middag midt i uka", eller lignende. Da har han muligheten til å si at han kan betale litt mer enn deg, eller dere kan velge en rimeligere middag.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så flaut!!

For han. Gjerrig fyr, jeg hadde bare droppa det.

Ellers har jeg opplevd å være med både den ene og den andre typen mann. En mann betale ALT for meg. Jeg bodde gratis hos han i tillegg.

Mens en annen lot meg alltid handle inn mat før han kom, og han Vippset ikke...

Og alle typer menn imellom.

De mennene som gjerne deler av det de har eller betaler mer har vært de snilleste. De med størst omtanke for andre.

Han som ikke betalte en krone for maten var den største drittsekken.

Så jeg vil ha en mann som gledelig betaler. Det har jeg nå, jeg må fysisk dytte han bort fra kortautomaten hvis jeg skal få betalt og han er den beste og mest omtenksomme jeg har møtt! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, loveli said:
 

Så flaut!!

For han. Gjerrig fyr, jeg hadde bare droppa det.

Ellers har jeg opplevd å være med både den ene og den andre typen mann. En mann betale ALT for meg. Jeg bodde gratis hos han i tillegg.

Mens en annen lot meg alltid handle inn mat før han kom, og han Vippset ikke...

Og alle typer menn imellom.

De mennene som gjerne deler av det de har eller betaler mer har vært de snilleste. De med størst omtanke for andre.

Han som ikke betalte en krone for maten var den største drittsekken.

Så jeg vil ha en mann som gledelig betaler. Det har jeg nå, jeg må fysisk dytte han bort fra kortautomaten hvis jeg skal få betalt og han er den beste og mest omtenksomme jeg har møtt! 😄

Hvorfor skal menn kun tilfredsstille deg? Eneste forskjellen her er at vi bytter kjønn. Hvorfor er du gnien?

Anonymkode: 81f7e...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han ikke helt vet hvor trangt du har det? Beste er hvis du sier at du ikke har råd til dyre middager, som noen andre skrev over at man sier at man har råd til feks 100kr/150kr og hvis han vil ha dyrere, så sponser han dette uten at du skal føle at det blir feil.

Jeg også føler at den som tjener mest kan også dra lasset noe mer, hvis den andre part ikke har så god råd (men da tilbake til første spørsmål jeg spurte om.. Kanskje han tror du ikke har så dårlig råd?)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor skal menn kun tilfredsstille deg? Eneste forskjellen her er at vi bytter kjønn. Hvorfor er du gnien?

Anonymkode: 81f7e...09b

Jeg gir jo det jeg har jeg, jeg kjøper hvis ikke mannen kjøper. Leste du ikke innlegget mitt, eller mistolket du med vilje?

Men erfaring tilsier at menn som kjøper er de beste mennene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...