Gå til innhold

Trenger sår råd ang samvær av ufødt baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg venter et barn om en mnds tid ca, sammen med en mann jeg ikke bor sammen med. Han har fra tidligere ekteskap barn 50/50, en jobb som tar hele døgnet og lite tid. Vi bor i vær våres by, ca 1 times kjøring pluss minus. Han ønsker samvær én gang i mnd m barnet hjemme hos meg. Vi har en på - og - av relasjon med mye følelser, men det viktigste for mer er barnets beste. 

Vil barnet forstå at dette er pappaen, med et møte én gang i mnd? Hva er det beste for barnet m tanke på samvær det første året? Når man tenker på barnets utvikling og barnets tilknytning etc... 

Anonymkode: 9fddd...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så godt å si hvordan det er best for dere å løse det. Barnet vil ikke knytte seg til faren det første året om det møter ham en gang i måneden, men de kan bli kjent, få en god relasjon (og være mer sammen?) på sikt.

Skal du være med under samværene? Noe annet tenker jeg potensielt kan bli problematisk når babyen ser faren så lite. En helt liten baby vil være avhengig av den primære tilknyntningspersonen sin, som da blir deg, så de første månedene bør du ikke bare forlate den hos faren, som den ikke kjenner.

Anonymkode: 0e1eb...706

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke så godt å si hvordan det er best for dere å løse det. Barnet vil ikke knytte seg til faren det første året om det møter ham en gang i måneden, men de kan bli kjent, få en god relasjon (og være mer sammen?) på sikt.

Skal du være med under samværene? Noe annet tenker jeg potensielt kan bli problematisk når babyen ser faren så lite. En helt liten baby vil være avhengig av den primære tilknyntningspersonen sin, som da blir deg, så de første månedene bør du ikke bare forlate den hos faren, som den ikke kjenner.

Anonymkode: 0e1eb...706

Nei det er akkurat dette med tilknytning som er det vanskelige. Ønsket mitt hele veien har vært at barn og far skal få en trygg og god relasjon, men det med étt samvær i mnd, er redd for at det kanskje gjør mer skade enn glede? 

Samvær skal være med meg tilstede, både etter ønske fra far og fra meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, im25 said:
 

Nei det er akkurat dette med tilknytning som er det vanskelige. Ønsket mitt hele veien har vært at barn og far skal få en trygg og god relasjon, men det med étt samvær i mnd, er redd for at det kanskje gjør mer skade enn glede? 

Samvær skal være med meg tilstede, både etter ønske fra far og fra meg. 

Noen skade vil det ikke gjøre overhodet. 

Anonymkode: d7e04...a8e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, im25 skrev:
 

Nei det er akkurat dette med tilknytning som er det vanskelige. Ønsket mitt hele veien har vært at barn og far skal få en trygg og god relasjon, men det med étt samvær i mnd, er redd for at det kanskje gjør mer skade enn glede? 

Samvær skal være med meg tilstede, både etter ønske fra far og fra meg. 

Jeg tenker heller ikke at det gjør skade. Men det vil ta litt tid å få en god relasjon. Jeg har ei datter på 5 mnd. og leste nettopp om hukommelse i den alderen, og den er på rundt to uker. Så i begynnelsen vil ikke babyen huske faren fra gang til gang.

Anonymkode: 0e1eb...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må legge til at far må nok være mer sammen med barnet for å få en nær relasjon til det når det blir eldre også, lengre eller hyppigere samvær. Men at de møtes så lite når barnet er baby kommer ikke til å ødelegge for muligheten til å få en god relasjon på et senere tidspunkt.

Anonymkode: 0e1eb...706

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg ble forlatt av min mann som gravid, da mannen plutselig ikke ville ha barn, så ble samværet mellom barn og far ca noen timer 1 gang pr mnd i alle år. De har inget far/sønn forhold, men et helt greit forhold, sønn er nå nesten voksen og ser sin far rundt 3 ganger pr år. De kan da godt ha en uke sammen. Så er jo ingen bitre følelser fra sønn til far, så alt kommer ann på hvordan du er mot far og hvordan du er som mor. Min sønn sier han aldri har følt at han har manglet en foreldre, da jeg var mer enn nok.

Anonymkode: 3142a...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett hadde han møtte barnet ofter, men så lenge du er tilstede under sammeværet vil vell barnet mest sannsynlig føle seg tryg i situasjonen. Muligens samværet kan øke med tiden? 

Anonymkode: 79a0a...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd og delte erfaringer. 

det viktigste er å gi barnet en trygg oppvekst og trygge møter med verden rundt. Mye mulig samvær kan øke med tiden, det er veldig avhengig av hva far ønsker per nå... jeg ønsker selvfølgelig at de skal få en trygg far-barn relasjon. Leste noe forskining på at det beste i spedbarnsalder for barnet er hyppige og korte samvær, men det blir desverre vanskelig å få til å vår situasjon...

Anonymkode: 9fddd...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at dere voksne er greie med hverandre og kan stole på at dere begge følger opp samværene som avtalt. En gang i måneden fast er bedre enn ingenting mtp at far forhåpentligvis får mere tid etter hvert. Så er det selvfølgelig viktig at barnet ikke overlates alene med far før det er en god relasjon tilstede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen skade for babyen å treffe mennesker? Uansett om det er 1 gang i livet, en gang i året eller hver dag. 

Som andre sier så vil det nok være begrenset med forhold som faren vil få til babyen. Hva tenker han å oppnå med et besøk i måneden? Er det en forsiktig start som han tenker å øke? 

Det vil nok gå en stund før det blir noen relasjon å snakke om, og ihvertfall den typen relasjon som fører til at babyen kjenner ham igjen og stoler på ham. Da må man nok en god del måneder om ikke år frem i tid. 

Med så lite samvær så vil det neppe bli noen skade dersom det skulle opphøre også kan jeg tenke meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...