Gå til innhold

Lånekassen - får ikke støtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

I fjor da jeg startet på Handelshøyskolen BI, så søkte jeg full studielån for første året mitt. Jeg fikk innvilget søknaden og mottok penger både på høst- og vårsemesteret. 

 

På BI har vi 4 eksamener hvert semester, altså totalt 8 på ett år, du får 7,5 studiepoeng per fag. Jeg har bestått 4/8 eksamener fra første året som tilsvarer 30 studiepoeng. 

 

Nå på andre året søkte jeg lån igjen, men fikk først kun for høstsemesteret. Jeg har tenkt å gi eksamen i 4-5 fag i år, men det er usikkert hvor mange jeg består. La oss si om jeg består 4 fag, så har jeg 30 studiepoeng til. Til sammen har jeg 60 studiepoeng, får jeg da lån for vårsemestret eller ikke? Og ha om jeg ikke består 4 fag men består 3? Og kun har 52,5 studiepoeng totalt, får jeg ikke lån da?

Anonymkode: c65eb...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har bestått 52,5 studiepoeng, men fått lån for 120 stp, så får du ikke mer studielån nei. 

Hvorfor fortsette på BI når det er noe av det dyreste du kan gjøre når ikke klarer å bestå engang? 

Anonymkode: 4e081...5de

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Hvis jeg har forstått deg riktig: 

du fikk fult lån forrige studieår, men bestod kun 30 studiepoeng. Dette gjør at du er 30 studiepoeng bak fra forrige studieår. For dette høstsemesteret har du tatt fult studielån - altså 30 studiepoeng.

Uavhengig av hvor mange studiepoeng du består i høst vil du få lån til våren, siden du maks vil ligge 60 studiepoeng bak (30 fra forrige stuidieår og 30 fra dette semesteret hvis du mot formodning ikke skulle stå i et eneste fag). For å ikke få lån fra Lånekassen må du ligge mer enn 60 studiepoeng bak. Hvis du står i 4 fag (30 studiepoeng med 7,5 poeng per fag) vil du få lån, akkurat som i høst, siden du da fortsatt ligger 30 poeng bak. Om du består 3 fag vil du ligge 37,5 poeng bak, men grensen er altså på 60 så du vil fortsatt ha god margin.

Endret av Solsmil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Solsmil skrev:
 

Hvis jeg har forstått deg riktig: 

du fikk fult lån forrige studieår, men bestod kun 30 studiepoeng. Dette gjør at du er 30 studiepoeng bak fra forrige studieår. For dette høstsemesteret har du tatt fult studielån - altså 30 studiepoeng.

Uavhengig av hvor mange studiepoeng du består i høst vil du få lån til våren, siden du maks vil ligge 60 studiepoeng bak (30 fra forrige stuidieår og 30 fra dette semesteret hvis du mot formodning ikke skulle stå i et eneste fag). For å ikke få lån fra Lånekassen må du ligge mer enn 60 studiepoeng bak. Hvis du står i 4 fag (30 studiepoeng med 7,5 poeng per fag) vil du få lån, akkurat som i høst, siden du da fortsatt ligger 30 poeng bak. Om du består 3 dag vil du ligge 37,5 poeng bak, men grensen er altså på 60 så du vil fortsatt ha god margin.

Jaa! Du har forstått det riktig! Takk for bra svar 

Anonymkode: c65eb...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis du har bestått 52,5 studiepoeng, men fått lån for 120 stp, så får du ikke mer studielån nei. 

Hvorfor fortsette på BI når det er noe av det dyreste du kan gjøre når ikke klarer å bestå engang? 

Anonymkode: 4e081...5de

Dette er noe av det beste jeg har gjort for meg, jeg har vært rusavhengig og i ulike fosterhjem hele livet. Ble endelig kvitt det dritet, fikk jobb og leier hybel. Skole er tøft, men jeg SKAL klare meg

Anonymkode: c65eb...3dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er noe av det beste jeg har gjort for meg, jeg har vært rusavhengig og i ulike fosterhjem hele livet. Ble endelig kvitt det dritet, fikk jobb og leier hybel. Skole er tøft, men jeg SKAL klare meg

Anonymkode: c65eb...3dc

Jeg vil likevel anbefale de å heller å på en offentlig høgskole. Det eneste du gjør her er å tape penger. 

Anonymkode: 4e081...5de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jeg vil likevel anbefale de å heller å på en offentlig høgskole. Det eneste du gjør her er å tape penger. 

Anonymkode: 4e081...5de

Takk for anbefalingen, men jeg skal nok klare dette. 

Anonymkode: c65eb...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Takk for anbefalingen, men jeg skal nok klare dette. 

Anonymkode: c65eb...3dc

Jojo, men hva er poenget med å gjøre livet vanskelig for seg selv når man allerede har hatt det vanskelig? 

Anonymkode: 4e081...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jojo, men hva er poenget med å gjøre livet vanskelig for seg selv når man allerede har hatt det vanskelig? 

Anonymkode: 4e081...5de

Jeg har fått svar på mitt spørsmål, så Ha en fin dag😀

Anonymkode: c65eb...3dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er noe av det beste jeg har gjort for meg, jeg har vært rusavhengig og i ulike fosterhjem hele livet. Ble endelig kvitt det dritet, fikk jobb og leier hybel. Skole er tøft, men jeg SKAL klare meg

Anonymkode: c65eb...3dc

Det er imponerende! Lykke til, jeg heier på deg :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har fått svar på mitt spørsmål, så Ha en fin dag😀

Anonymkode: c65eb...3dc

Selvsagt, men bare fordi du har kommet deg ut av noe trenger du ikke å fortsette å ta dumme valg. Du ødelegger jo faktisk bare for deg selv. 

Anonymkode: 4e081...5de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Selvsagt, men bare fordi du har kommet deg ut av noe trenger du ikke å fortsette å ta dumme valg. Du ødelegger jo faktisk bare for deg selv. 

Anonymkode: 4e081...5de

Virker ut som du snakker av erfaring, det er trist om du ikke klarte å få til utdanning i livet ditt, men hjelper det virkelig på samvittigheten å trykke ned andre? 

Kjære HI! 

Min kjæreste strøk første året på BI og ble satt i permisjonsår, det vil si at han ikke fikk påbegynne 2.skoleår før han hadde bestått studieprogresjon på 30 poeng, altså han fikk seg ikke en gang til 2.året, noe du har klart og tro det eller ei men det er mange som ryker første året på BI, så applauder deg selv for å ha kommet deg til andre studieår. 

Kjøresten min stod op skikkelig i permisjonsåret. Tok opp alle de 6 fagene han manglet. Slo til med A på matteeksamen, i statistikk og bedøk. I tilleg til at han jobbet mye, samlet opp masse penger og fikk bygget en god CV. 

Noen ganger må man møte bakken for å ta seg selv til himmelen. 

I tillegg så har alle studiesteder dette studiekravet på 30-60-180 studiepoeng for 1-2 og 3 bachelorår, om du så hadde gått på offentlig og ikke bestått 30 studiepoeng, så hadde du også blitt satt i permisjon/kastet ut av studie. I tillegg må nesten alle studenter ta opp studielån uavhengig av studiested. Så du hadde uansett «tapt» penger, som noen her påstår at du kun gjør ved å studere på BI, pluss du skriver at du har hatt det tøft, vært rusavhengig osv. Ikke sikkert du har snitt nok til å studere på offentlig skole, Så da er det bedre å betale for en utdanning på bi enn å være uten noe utdanning som AB over her 

Anonymkode: 5bb0a...165

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Virker ut som du snakker av erfaring, det er trist om du ikke klarte å få til utdanning i livet ditt, men hjelper det virkelig på samvittigheten å trykke ned andre? 

Kjære HI! 

Min kjæreste strøk første året på BI og ble satt i permisjonsår, det vil si at han ikke fikk påbegynne 2.skoleår før han hadde bestått studieprogresjon på 30 poeng, altså han fikk seg ikke en gang til 2.året, noe du har klart og tro det eller ei men det er mange som ryker første året på BI, så applauder deg selv for å ha kommet deg til andre studieår. 

Kjøresten min stod op skikkelig i permisjonsåret. Tok opp alle de 6 fagene han manglet. Slo til med A på matteeksamen, i statistikk og bedøk. I tilleg til at han jobbet mye, samlet opp masse penger og fikk bygget en god CV. 

Noen ganger må man møte bakken for å ta seg selv til himmelen. 

I tillegg så har alle studiesteder dette studiekravet på 30-60-180 studiepoeng for 1-2 og 3 bachelorår, om du så hadde gått på offentlig og ikke bestått 30 studiepoeng, så hadde du også blitt satt i permisjon/kastet ut av studie. I tillegg må nesten alle studenter ta opp studielån uavhengig av studiested. Så du hadde uansett «tapt» penger, som noen her påstår at du kun gjør ved å studere på BI, pluss du skriver at du har hatt det tøft, vært rusavhengig osv. Ikke sikkert du har snitt nok til å studere på offentlig skole, Så da er det bedre å betale for en utdanning på bi enn å være uten noe utdanning som AB over her 

Anonymkode: 5bb0a...165

Så flink! Wow! Imponert! 

Jeg fikk også A i bedøk og statistikk, men det er mer de skrivefagene jeg ikke turte å gi eksamen i, fordi jeg var rett for å stryke, siden jeg strøk i et fag som heter «bedriften». Men skal ta det opp nå. Jeg er ikke urolig for å ikke klare meg. Har skaffet meg privatlærer i skrivefag, så dette skal gå bra

Anonymkode: c65eb...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Virker ut som du snakker av erfaring, det er trist om du ikke klarte å få til utdanning i livet ditt, men hjelper det virkelig på samvittigheten å trykke ned andre? 

b0a...165

Nei, nå er du på villspor. Jeg har ingen problemer med å gjennomføre høyere utdanning. Hvordan kommer du til den konklusjonen? 

Det jeg derimot sliter med er hvordan noen frivillig kaster bort penger på noe de kunne fått gratis? 

Jeg velger ikke dyr, privat utdanning når jeg får et minst like godt tilbud så å si gratis fra det offentlige? 

Anonymkode: 4e081...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Nei, nå er du på villspor. Jeg har ingen problemer med å gjennomføre høyere utdanning. Hvordan kommer du til den konklusjonen? 

Det jeg derimot sliter med er hvordan noen frivillig kaster bort penger på noe de kunne fått gratis? 

Jeg velger ikke dyr, privat utdanning når jeg får et minst like godt tilbud så å si gratis fra det offentlige? 

Anonymkode: 4e081...5de

Jeg søkte offentlig og kom ikke inn, hadde altfor lavt snitt. 

Men fint å høre hva du hadde valgt og hvordan du hadde gjort det. 

Anonymkode: c65eb...3dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest LykkeligPer
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, nå er du på villspor. Jeg har ingen problemer med å gjennomføre høyere utdanning. Hvordan kommer du til den konklusjonen? 

Det jeg derimot sliter med er hvordan noen frivillig kaster bort penger på noe de kunne fått gratis? 

Jeg velger ikke dyr, privat utdanning når jeg får et minst like godt tilbud så å si gratis fra det offentlige? 

Anonymkode: 4e081...5de

Uff, kjenner at jeg blir irritert når jeg leser slike innlegg. Hva slags person er du? Vedkommende har gått gjennom verre ting enn det jeg tror du har gjort, hen har klart å endelig stabilisere livet, få ting på plass og som et hvert annet mennesket spør hen om ting de er usikre på, i stedet for å faktisk svare på spørsmålet så begynner du å snakke om hva de heller burde gjort? Ta deg en utdanning selv om du er så gira på dette med å studere på offentlig skole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Takk for anbefalingen, men jeg skal nok klare dette. 

Anonymkode: c65eb...3dc

Men du gjør jo ikke det. Med ditt tempo vil du bruke 10 år på studiene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LykkeligPer skrev:
 

Uff, kjenner at jeg blir irritert når jeg leser slike innlegg. Hva slags person er du? Vedkommende har gått gjennom verre ting enn det jeg tror du har gjort, hen har klart å endelig stabilisere livet, få ting på plass og som et hvert annet mennesket spør hen om ting de er usikre på, i stedet for å faktisk svare på spørsmålet så begynner du å snakke om hva de heller burde gjort? Ta deg en utdanning selv om du er så gira på dette med å studere på offentlig skole

Lol. 

TS er ikke i nærheten av å henge med på studiet og kommer med 99% sannsynlighet aldri til å fullføre. Da er det vel på sin plass å informere om at man kan ta samme utdannelse gratis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FrodeF skrev:
 

Men du gjør jo ikke det. Med ditt tempo vil du bruke 10 år på studiene. 

Ja, hvis jeg fortsetter å bruke like lang tid som deg her inne på kvinneguiden, så vil jeg nok også bli sittende ganske lenge uten utdanning ja 😂men så fint at vi er fler og at vi kan underholde hverandre da. 

Anonymkode: c65eb...3dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...