Gå til innhold

Faddere til dåpen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette med faddere er litt utgått, men vi vil likevel velge faddere.

For to år siden flyttet vi til en småby og vi har en nabo som vi har blitt ekstra glad i. Vi vil gjerne velge henne til fadder, men, min mor klikker. Vi har ikke valgt henne, men synes det er unødvendig da hun faktisk er mormor.

Hva syntes dere?

Anonymkode: 1a9fc...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig å ha minst to faddere, så dere kan jo velge begge. Men jeg ville ikke valgt en fadder som var i besteforeldregenerasjonen. En fadder skal jo kunne følge opp barna som en ekstra ressurs, og bør være ung og sprek. Tradisjonelt var det fadderne som skulle ta hånd om barna hvis foreldrene døde tidlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som velger dåp i kirken er nok ikke så mange nå som før. Flere og flere har navnefest og da bruker en ikke faddere.
Var i nesten samme situasjon da mitt barn skulle døpes. Min svigermor ville så gjerne være en del av dåpen, så hun ble luefadder og så hadde vi et vennepar på vår alder som faddere. Valgte yngre folk i tilfelle noe skulle skje med oss foreldre. Det er vel en viktig grunn når en velger faddere alder altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldre pleier vel ikke å være faddere? I min familie er det tanter/onkler og venner som er faddere ikke besteforeldre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...