Gå til innhold

hva slags metode brukte dine foreldre for å skremme deg unna ting som barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

og ble det i det hele tatt brukt? Hva ble du skremt fra? Jeg ble skremt fra å ligge unna vannet med "Nøkken". 
Jeg var også livredd ALLE fremmede menn i barndommen, fordi mamma så på nyhetene at en mann hadde drept små barn, så hun ble visst veldig redd etter dette. 
Men jeg ble jo så redd at jeg ble på gråten når en fremmed mann hilste til meg. Jeg husker at jeg forventet at alle menn skulle være farlige. 
Ble aldri skremt fra kvinner....

Anonymkode: 2329a...139

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var redd for å pirke i navlen min. Moren min sa en venn av henne hadde gjort dette som barn og blodspruten sto ut av navlen! 

Liker fortsatt ikke å være borti navlen selv om jeg vet at historien neppe stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd alle menn pga et drap på et barn, tok aldri opp noe fra bakken fordi moren  min sa "hunder og katter har tissa på det" om alt. 

 

Anonymkode: 490af...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd venner. Ingen var mine venner og de var ikke snille. Jeg kan ikke huske at de var så slemme med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dere traumer av skremmingen? jeg vet man aldri kan vite hva som setter traumer i enkelte, min mor og hennes søster har reagert veldig forskjellig på ting til tross for samme oppvekst. 
Men jeg har alltid bært preg av å være redd menn! fremmede generelt da jeg har trodd de skal føre meg ut på ting osv. 

Jeg ble faktisk kjempe redd denne Nøkken som følge av det en periode! fikk mareritt, fant bilder på nett osv. 

Anonymkode: 2329a...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma gjorde meg redd to ting: verden og barnevernet.

Verden: Alt i verden var farlig. Man skulle ikke prøve ut nye ting. 

Barnevernet: Hun truet meg med bv, sa jeg var et vanskeligt barn og at de kom til å komme og hente meg. Denne redselen gjorde at jeg nektet behandleren min å melde i fra til barnevernet da jeg gikk i behandling som 16 åring.

Anonymkode: 01f58...1cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ene barnet vårt hatet å bruke klær, selv utendørs på vinterstid (bor i Nord-Norge). Jeg pleide å si at han måtte flytte til Afrika om han ikke tok på se klær, særlig om vinteren. Det var alltid en krangel uten like. Innendørs gikk han kun i truse, likte rett og slett ikke klær. Han ble tatt med på ferie til et afrikansk land som barn, og så jo at de brukte klær også der, så trusselen hjalp lite. I dag er han voksen, og definitivt ingen nudist.....

Anonymkode: f7e8a...cef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma pleide å si at hvis jeg ikke kledde på meg så kom kulda og tok meg, og hvis jeg bråkte så kom naboen. Jeg visste ikke hva kulda og naboen var, men så for meg at det var to skikkelig skumle monstre som man skulle passe seg for. 😛

Har ingen traumer av det... er gjerne naken sammen med mannen, og har et godt forhold til naboen i dag. ;)

Anonymkode: 5ebe3...95d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble som barn skremt med helvete, og det at Gud ser alt man gjør og tenker osv. Heldigvis var jeg smart nok til å forstå tidlig at den dama der ikke er riktig skrudd sammen, og at jeg ikke måtte tro på noe hun sa.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa sa at om jeg svelgte tyggisen så kom den ut igjen av navlen. Klarer ikke å svelge en tyggis i dag om jeg så prøver :Hehe:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Viss du hopper i sofaen en gang til, for så å falle på bordkanten EN gang til, så blir det ingen trøst. Du vet det går galt.". Det er det verste jeg kan huske, og ikke noe særlig urimelig i mine øyne :P Bruker ingen skremme-strategier på mitt eget barn i dag. Tviler på at det tjener noen hensikt. Foreldre er livredde, og for å lette seg selv så vil de gjøre barna livredde i stedet? Ikke fair etter min mening.

Anonymkode: cc572...9ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa truet med å ringe til «mannen» hvis jeg ikke oppførte meg 😂😂 en gang prøvde jeg å dra den litt for å se hva som skjedde. Da plukket han opp mobilen, tastet et nummer og holdt det mot øret og skulle til å snakke, da ga jeg meg med én gang :laugh: Ringte sikkert bare til naboen eller noe men jeg ville helst ikke finne ut. 😛

Er så klart ikke traumatisert, det høres jo fælt ut haha, men han er skikkelig god og tullete og den tryggeste personen i hele verden ❤️

 

Anonymkode: 21c3f...0d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at foreldrene mine skremte meg med noe, men oldemoren min var et kapittel for seg. Der var det skremselspropaganda som gjaldt i oppdragelsen 😂. Det var alt fra at det kom til å vokse drueplanter ut av alle kroppsåpninger på meg hvis jeg svelget druesteiner, til at jeg ble zikk-zakk stripete hvis jeg badet når det tordnet. Og veldig mye annet... Og hun var kunstner og illustrerte gjerne skremselen med de verste tegninger du kan tenke deg 😂😂.  

En gang da jeg var en fire-fem år så viste hun meg en meget høygravid dame og forklarte meg at sånn ble man hvis man svelget steiner fra vannmeloner 😂. Jeg har lært litt av hvert etter det kan man si...

Endret av Veslefrikk
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stallu. Samisk sagnfigur som spiser folk. "Stallu kommer og tar barn som ikke oppfører seg ordentlig, også eter han dem" 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De truet med: 

politiet (de kom selvsagt aldri)

barnevernet (de kom dessverre ikke)

innelåsning på badet (det skjedde)

juling (det skjedde)

kaste tingene mine (det skjedde) 

rive av meg ørene (skjedde ikke)

stappe meg inn igjen og lage meg på nytt (skjedde ikke, opplagt nok) 

ingen mat (det skjedde) 

Sikkert andre ting også, husker ikke alt. 

Anonymkode: e25b4...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slag, ingen godteri, ikke mat, osv.

Faren min snakket om bjørkekvister og slikt man måtte kutte selv og bli slått med som barn... mente det var mild straff at vi bare ble slått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi ble aldri skremt fra å gjøre ting, og jeg gjør heller ikke det med egne barn. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble aldri skremt av foreldrene mine. 

Bortsett fra at moren min alltid synes det er så spennende når "noe skjer". Som da en pyroman gikk løs....huff.

Anonymkode: b4a98...f7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre sa at vi måtte ikke rope når nordlyset var på himmelen,for da stjal den barn,var livredd i mange år

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma prøvde det meste av alt det vanlige og spesielt at julegeita kom å bæsjer i hodene våre om vi ikke dusjet før kl 12 på julaften. Foreldrene mine prøvde å skremme oss (som man skal) fra fremmede, men her fantes vi ikke redde. Jeg tok i mot godteri og snakket masse med fremmede menn da jeg var 5 år og oppover. Satte meg inn i lastebilen til kompisen min sin pappa for å bli med de hjem etter skolen uten å tenke på å si ifra til noen. Jeg hadde vel ingen tanker om grenser og ingenting fungerte for meg. 

Anonymkode: ef349...8f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...