Gå til innhold

Tilrettelegging for gravide i krevende jobber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørsmål til dere med arbeid som ofte er fysisk krevende og som innebærer et større ansvar man ikke kommer seg unna om man først stiller på jobb. Tenker da på jobber for eksempel innenfor helse- og omsorg og hvor man kan risikere å løpe rundt en hel arbeidsdag uten tid til å sette seg ned for pause, fysisk tungt arbeid og arbeid til alle døgnets tider.

 

Hvordan har du klart deg i jobben? Og hva har blitt tilrettelagt for å klare dette? 

Anonymkode: 046d2...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykepleier på travel sengepost.

Det ble leid inn en ekstra person på mine vakter. Det gikk jo ikke alltid i praksis for om noen var syke ble dette ofte vikaren. Jeg hadde også legevisitt, da ble det minst mulig løping. Når det ikke gikk lengre fikk jeg jobbe med fagforbedring.

Anonymkode: 38bd0...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege i akuttmedisin.

Eneste tilrettelegging jeg har er sykepleier til stede i rommet ved pasienter som er fysisk utagerende (psykiatri).

Anonymkode: 15098...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Sjefen min brukte å si: Graviditet er ingen sykdom. Man trenger ikke tilrettelegging.

Vel dette stemmer jo ikke. Graviditet er ikke en sykdom nei, men tilrettelegging kan være avgjørende for at den gravide skal få slippe å sykemelde seg. Selv jobber jeg i byggebransjen og kan natuligvis ikke klatre i stillas og henge i sele fra taket som gravid. Da måtte det tilrettelegging til og jeg kunne ta andre oppgaver. 

Anonymkode: 0514a...010

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på langtids avd med mye forskjellige pasienter. Fikk først den letteste gruppa, men fremdeles tung og må naturligvis hjelpe til på resten av gruppene. Fikk så en som var på utplassering til å følge meg, men hun var der 2 dager og så var hun syk. Ble stadig mer underbemanning og vanskelig å tilrettelegge, ble derfor sykemeldt 100% pga bekkenet. 

Anonymkode: a95ea...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleier på travel sykehusavdeling her. Har automatisk blitt satt som gruppeleder de fleste vaktene mine, altså at jeg går med legen og det ikke blir like mye stell. Fortsatt mye stress og ikke alltid tid til mat/drikke osv. likevel. Dette hjelper heller ikke mye på seinvakter da jeg uansett må bli med i stell, og jeg har mange seinvakter. 

Ellers tatt ut av nattvakter da dette gir økt risiko for svangerskapskomplikasjoner. 

Også såklart noen ting vi må holde oss unna, eks utagering, cellegift etc...

Usikker hva jeg har å gå på av tilrettelegging da jeg ikke har spurt spesifikt om å få noe tilrettelegging enda. Kan sikkert få slippe f.eks. å jobbe mye seinvakt - dagvakt (blir lite søvn), eller settes inn på hovedsakelig dagvakter dersom jeg ber om det. Ellers jobber jeg som alle andre, har seks vakter denne uken og gått 30 min-2,5 timer overtid hver vakt da det har vært svært hektisk, lite tid til mat og drikke på noen av vaktene, sånn som for alle andre. 7 mnd gravid nå. Når jeg først er på jobb får jeg ikke gjort noe med det, er det travelt så er det travelt :)

Ikke leid inn noen ekstra for meg, men vi er mange gravide i avdelingen nå så det hadde blitt vanskelig for hver av oss :)

Anonymkode: aea34...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på småbarnsbase som gravid, mye fysiske løft og mye stress som man ikke unngå spesielt når det var underbemanning (som man veldig ofte er i en bhg). Fikk ikke tilrettelegging og endte med delvis sykemelding. 

Anonymkode: 2bcc2...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt ifra underveis hvilke oppgaver jeg må frigjøres fra. Bare sure miner fra sjefen men takket være gode kollegaer frigjør de meg fra de tyngste oppgavene. Blir da mer på de men det gjør de. Hadde det vært opp til sjefen hadde jeg ikke fått noe tilrettelegging. Er mine kollegaer som tar dette ansvaret. 

Jobber på sykehus

Anonymkode: 28f76...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege på Kvinneklinikk. Eneste tilrettelegging er å få fritak fra 19 t nattevakter etter svangerskapsuke 28. Men jobber andre hektiske vakter og helger som før, opp mot 60 timer i uken.. 

Anonymkode: b3e78...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jobbet på småbarnsbase som gravid, mye fysiske løft og mye stress som man ikke unngå spesielt når det var underbemanning (som man veldig ofte er i en bhg). Fikk ikke tilrettelegging og endte med delvis sykemelding. 

Anonymkode: 2bcc2...60e

Lurer på hva psykiske løft er jeg nå 😂

Anonymkode: 2df86...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Lege på Kvinneklinikk. Eneste tilrettelegging er å få fritak fra 19 t nattevakter etter svangerskapsuke 28. Men jobber andre hektiske vakter og helger som før, opp mot 60 timer i uken.. 

Anonymkode: b3e78...1bc

Du har vel krav om å bli fritatt fra nattvakter dersom du ber om dette? I følge min jordmor er egentlig nattvakt «fyfy» for gravide pga økt risiko for for tidlig fødsel, abort, lav fødselsvekt etc. Så jeg ba derfor om å bli tatt ut av nattvakter, selv om jeg egentlig trives med å jobbe natt og gjerne kunne fortsatt med det. Alle får fritak fra nattvakter fra første stund hos oss dersom de ber om det. Riktignok 10 timers vakter dette, da, og uten mulighet til å sove såklart. 

Vil tro at du har krav på svangerskapspenger for disse nettene dersom jobben nekter å tilrettelegge? Det gir jo økt risiko for babyen i følge forskningen. 

Anonymkode: aea34...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du har vel krav om å bli fritatt fra nattvakter dersom du ber om dette? I følge min jordmor er egentlig nattvakt «fyfy» for gravide pga økt risiko for for tidlig fødsel, abort, lav fødselsvekt etc. Så jeg ba derfor om å bli tatt ut av nattvakter, selv om jeg egentlig trives med å jobbe natt og gjerne kunne fortsatt med det. Alle får fritak fra nattvakter fra første stund hos oss dersom de ber om det. Riktignok 10 timers vakter dette, da, og uten mulighet til å sove såklart. 

Vil tro at du har krav på svangerskapspenger for disse nettene dersom jobben nekter å tilrettelegge? Det gir jo økt risiko for babyen i følge forskningen. 

Anonymkode: aea34...c5d

Kommer an på om hun er overlege eller LIS lege, desverre.

Anonymkode: 28f76...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Lurer på hva psykiske løft er jeg nå 😂

Anonymkode: 2df86...8d7

Hva? 

Anonymkode: 2bcc2...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Kommer an på om hun er overlege eller LIS lege, desverre.

Anonymkode: 28f76...8ca

Jammen, hæ? Risikoen for babyen i magen er den samme uavhengig av mors stillingsbeskrivelse? Forstår at sjefen kanskje gjør forskjell på overlegene og LIS-legene, nattvaktene til LISene er jo hårreisende i utgangspunktet etter min mening. Men hvis sjefen ikke vil tilrettelegge har man likevel samme rettigheter fra fastlege og nav, hvis svangerskapspenger i dette tilfellet er aktuelt, som jeg kanskje vil tro? Forstår ikke helt... Men ja, har vært borti flere gravide LIS-leger på vakt, må jo være forferdelig til tider..... All respekt til de!

Anonymkode: aea34...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:
 

Kommer an på om hun er overlege eller LIS lege, desverre.

Anonymkode: 28f76...8ca

Har ikke overleger rett på det? Jeg vet LIS har.

Anonymkode: 465fd...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva? 

Anonymkode: 2bcc2...60e

Du skrev «mye fysiske løft» alle løft er vel fysiske 😂

Anonymkode: 2df86...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har ikke overleger rett på det? Jeg vet LIS har.

Anonymkode: 465fd...ffd

LIS har vel ikke krav på fritak før uke 28? 

Anonymkode: 38bd0...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

LIS har vel ikke krav på fritak før uke 28? 

Anonymkode: 38bd0...faf

Kan noen forklare meg hvorfor LIS ikke har det? Regler om tilrettelegging/svangerskapspenger er da likt for alle?? Og nattvakter gir økt risiko for fosteret, spesielt hektiske 19-timers vakter hvor man ksnskje ikke får sovet eller spist noe særlig. 

Hilsen forvirret og nysgjerrig sykepleier 😅

Anonymkode: aea34...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:
 

LIS har vel ikke krav på fritak før uke 28? 

Anonymkode: 38bd0...faf

Mulig det. Trodde du mente at de ikke hadde lov i det hele tatt. Er ikke lege selv, men forloveren min fikk fritak iallfall:)

Anonymkode: 465fd...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...