Gå til innhold

Øyenfarge på barnet i magen?


randomnice

Anbefalte innlegg

Hei! :)
 
Har tatt utallige tester på nett om hvilken øyenfarge barnet i magen vil få, men får ikke svar på noen av de.. 
 
Mors foreldre har begge blå øyne, mor har grønne....
Fars foreldre har også blå øyne, far har også blå...
 
Hvilken farge vil da barnet i magen få?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel egentlig umulig å vite.

Men for vår del da, så har jeg blå, mine foreldre har blå og grønne. 

Mannen min har grønne, hans foreldre har blå og grønne.

Vi har tre barn. Eldstemann har grønne(hadde blå til han var ca ett år) De to andre har blå.

Anonymkode: bf041...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grønne, mine foreldre har blå. Mannen min har mørke brune, hans foreldre har mørke brune og blå. 

Var sikker på at barnet vårt skulle få mørke øyne men han har fremdeles mine grønne dom seksåring!

Anonymkode: d11f8...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mulig å si om de blir blå eller grønne ettersom blå og grønn (den type grønn din mamma har) kommer begge fra blå arveanlegg. De blir i hvert fall ikke brune! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Majmamma skrev:
 

Det er ikke mulig å si om de blir blå eller grønne ettersom blå og grønn (den type grønn din mamma har) kommer begge fra blå arveanlegg. De blir ihvertfall ikke brune! 

Det er faktisk ikke 100 % sikkert! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er både jeg og barnefar brunøyde, to av besteforeldre hadde blå og to brune. Vi har et barn med blå og et med brune 

Anonymkode: 6c86f...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at dine øyne er en variant av blå, så det er vel uansett rimelig sannsynlig at barnet får en variant av blå øyne. 

Men det er jo umulig å vite helt, og barnet kan forandre litt på fargen også. Jeg har selv grønne øyne som går mot brunt, mannen min har blå. Vi har to barn med blå øyne og ett med brune. Ingen har egentlig min øyenfarge, men det brune kommer jo fra meg. Nå son han er fire år, ser jeg også snev av grønt i det brune. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønne bærer brunt, men samtidig så er det slik at vi bærer to annlegg, og dermed er det usikkert om det vi bærer er blått eller brunt og hva som vil komme gjennom. Fokus bør være på at datteren deres i magen blir frisk. :)

Anonymkode: 63e79...0c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts her :)

Nei, det spiller det ingen rolle på øyenfarge, jeg synes bare det er spennende....

Har alltid blitt fortalt av lærere på skolen at det var umulig for mine blåøyde foreldre og få et barn med grønne øyner med hint av brunt. 

Derfor har jeg tatt litt øyenfarge tester på nett, bare for å se hva utfall mitt barn kan få, men da får jeg bare beskjed om at denne kombinasjonen ikke går.. 

Det har selvfølgelig ingenting å si, bare jeg som er nysgjerrig 😂

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, randomnice skrev:
 

Hei ts her :)

Nei, det spiller det ingen rolle på øyenfarge, jeg synes bare det er spennende....

Har alltid blitt fortalt av lærere på skolen at det var umulig for mine blåøyde foreldre og få et barn med grønne øyner med hint av brunt. 

Derfor har jeg tatt litt øyenfarge tester på nett, bare for å se hva utfall mitt barn kan få, men da får jeg bare beskjed om at denne kombinasjonen ikke går.. 

Det har selvfølgelig ingenting å si, bare jeg som er nysgjerrig 😂

 

 

 

 

Det er utdatert kunnkap :)

Anonymkode: 63e79...0c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge foreldrene mine har blå øyne, jeg har knallgrønne. Så i mitt tilfelle stemmer ikke "reglene". 

Faren til barnet mitt har blå øyne, barnet vårt fikk lysegrå øyne.

Anonymkode: e10e5...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønne er mer dominerende, så det er fullt mulig barnet ditt får grønne øyne. Men så bærer dere begge på blåøyd-genen fra begge foreldre, og din mann har blå øyne. Kanskje en kombinasjon av dette? 

Jeg forstår at det er spennende. Hver gang jeg har en blåøyd norsk kjæreste drømmer jeg bort om hvordan barna våre hadde sett ut og lurer ofte på om de hadde fått blå øyne eller ikke. 

Gratulerer med barn😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skilpadden skrev:
 

Grønne er mer dominerende, så det er fullt mulig barnet ditt får grønne øyne. Men så bærer dere begge på blåøyd-genen fra begge foreldre, og din mann har blå øyne. Kanskje en kombinasjon av dette? 

Jeg forstår at det er spennende. Hver gang jeg har en blåøyd norsk kjæreste drømmer jeg bort om hvordan barna våre hadde sett ut og lurer ofte på om de hadde fått blå øyne eller ikke. 

Gratulerer med barn😍 

 

Dette stemmer jo ikke. Grønt er jo den mest sjelne fargen og minst domiant.

Anonymkode: 63e79...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har barnefar grønne og brune øyne (ganske 50/50). Jeg har grønne. Barnet fikk mørkegrønne øyne, og lenge gikk det ikke an å definere fargen (de måtte skrive mixed i passet). Denvar bare mørke, men hverken brune eller grønne.

 

Har ny samboer siden da, og vi har begge grønne øyne. Vil tippe jenta får grønne, men hvem vet.

Anonymkode: 9e240...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, randomnice skrev:
 

Hei ts her :)

Nei, det spiller det ingen rolle på øyenfarge, jeg synes bare det er spennende....

Har alltid blitt fortalt av lærere på skolen at det var umulig for mine blåøyde foreldre og få et barn med grønne øyner med hint av brunt. 

Derfor har jeg tatt litt øyenfarge tester på nett, bare for å se hva utfall mitt barn kan få, men da får jeg bare beskjed om at denne kombinasjonen ikke går.. 

Det har selvfølgelig ingenting å si, bare jeg som er nysgjerrig 😂

 

 

 

Haha, hva prøvde de å si med det, at dine foreldre ikke var dine biologiske??  Siden du sier at det er din situasjon. 

Lærere kan lire seg av mye rart, uten å tenke seg om

Anonymkode: f2d1c...335

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett barn fikk grønne øyne, begge foreldre blå, tre besteforeldre blå. En bestefar med ett brunt og ett blått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:
 

 

Dette stemmer jo ikke. Grønt er jo den mest sjelne fargen og minst domiant.

Anonymkode: 63e79...0c9

I følge naturfagboken min da jeg hadde eksamen i det for en stund tilbake så er pigmenter = dominerende. Blå er jo egentlig bare mangel av pigmenter i øyet. Grønn, noe pigmenterte. Brun, veldig pigmentert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...