Gå til innhold

Søsteren min kommer til å bli et mareritt, og jeg har sagt jeg ikke kommer til å stille økonomisk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Faren til halvsøsteren min er og har alltid vært forferdelig materialistisk. Alltid lån, gjeld og masse jobb m i tillegg svart arb. Nasking her og der.
Men søsteren min er 10 år, og er allerede storforlangende. Hun kan bli direkte "gal" om man sier nei til henne. Hun går da gjerne å tar penger selv, ut av min eller andres lommebok. Hun får penger for det meste hos faren, for å være "snill" . 
Han er nesten sykelig opptatt av å vise at han har penger, mens egentlig har han hele tiden et lån eller låner hos privatpersoner. 
Og jeg er livredd for at dette skal bli så ille for mamma at hun etter hvert må spørre meg om penger. For det blir litt sånn, hun blir den kjipe moren må si nei.. og faren får æren for å gi henne alt. 
Jeg har bare sagt at jeg ikke stiller opp økonomisk dersom hun blir så storkrevende at de ikke strekker til lenger. 
Hvordan i helvete er det egentlig mulig? 
Selv jeg er nesten redd for å være rundt henne, for jeg kan ikke gå fra lommeboken, eller andre ting. Hun skal ha, og ha og ha! hun har ikke blitt tenåring engang. 

Anonymkode: f7411...f51

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

La vær å ha kontanter hjemme

Anonymkode: f2c0a...905

men hva gjør man egentlig med slike helvetes folk som krever og krever? Jeg skal kunne ha kontanter ! jeg har stort sett kort, men en sjelden gang i blandt kan det bli kontanter. Problemet er ikke at det er kontanter hjemme, men at hun ikke respekterer eller tydeligvis evner å se at andre trenger pengene sine. Det er hun, hun og hun. 
Hun er sur for at hun ikke har nettbrett. Det er visst urettferdig at eg har fått det, når ikke hun har. Men hun har en stor mobiltelefon. Nå har hun  begynt å mase om ny. 
Mat får heller ikke være i fred. Så har vi det som naturen har fordelt litt urettferdig på oss. Jeg skal snart til legen for å sjekke stoffskiftet. jeg har alltid vært syltynn og går fort ned i vekt dersom jeg ikke får spist kraftig og mye mat. Skammer meg over det og føler meg som en hest i drift.....men jeg ble anbefalt legetime pga jeg er ganske tynn for inntaket. Jeg sulter fort.
Hun er den som ikke bør spise en brødskive for mye. Men spiser jeg, skal hun ha også. Om vi har iskrem eller kaker, etter bursdag o.l så klarer hun ikke å la det være i fred. Jeg betaler gjerne egen "kaloribombe" , men hun kan finne på å tømme det fortere enn meg. 

Anonymkode: f7411...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Ts, hvor gammel er du?

Anonymkode: 386b1...fd5

24.Jeg bor langt hjemmefra, men det er et mareritt når jeg er hos mamma. Pga hun spiser av min mat, hun respeterer ikke folks grenser når det komemr til å få penger, som dere sikkert skjønner. 
Selv må jeg prioritere hva jeg bruker penger på, da jeg sparer til leilgihet og slik. Hennes side av farsiden er mye rikere enn min familie, så hun har faktisk større egenkaptial enn meg. 
Likevel er du hun som får og får, bare hun skriker seg til det. Huff, jeg tar sånn avstand til henne og kommer ikke til å orke å ha henne på besøk når hun blir tenåring. Hun kommer garantert til å ville besøke meg i byen, dra på byen og ene med det andre. aldri i livet..

Anonymkode: f7411...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei av niesene mine nasket. Både småting som lipsyler og nips,og penger fra lommebøkene våre. Ingenting hjalp , kjefting,at mor gråt,at jeg som tante snakka...

Tok henne tilslutt med på Justismuseet (Norsk Rettsmuseum?) På omvisning. Viste henne hva de gjorde med tyver,til og med barn , før i tiden. Og avslutta runden med å fortelle at de har jo hevet den kriminelle lavalderen nå,så nå er det barnevernet som kommer inn i bildet hvis barn blir tatt for stjeling. Hun var bleik og sa nesten ikke ett ord resten av dagen , og har ikke stjålet så mye som en tyggis etter dette. (I fjor sommer) 

Hun er også typen til å bli helt gal av ting hun får nei til,eller hvis noen andre har noe hun ikke får. Veldig bortskjemt da vettu. Men her har det hjulpet å holde seg hard,og faktisk si rett fram at hun oppfører seg som en drittunge,og det gidder jeg ikke belønne!! 

Anonymkode: 4d09b...df3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du snakker om søsteren min 😄 alt av materielle goder. Det er ikke bra. Vi andre har aldri lidd noen nød altså. Vi har fått alt vi trenger, pluss. Men lillesøsteren min er som du beskriver. Alt handler om det materielle. Faren gjør henne kald. Eller, han kan gjøre! 

Hold på ditt du. Og fortell moren din at hun har bedre og gode verdier å føre videre. Få henne til å forstå det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ditt ansvar og din jobb å ta tak i dette, det må foreldrene deres gjøre. Siden du ikke bor hjemme så ville jeg bare passet på ikke ha kontanter de gangene du er hjemme. Har du kontanter, så ha dem alltid på deg. Bare innfinn deg med at du ikke kan gjøre noe annet når du er der, slå deg til ro med at det er sånn. For din egen del, sånn at det plager deg mindre.

Hvis du ønsker å gjøre noe, så kan du jo ta en prat med foreldrene dine. Da uten å beskylde dem for noe, bli sint el.lign, da blir det sannsynligvis lite konstruktivt.

Anonymkode: 1ec2d...f00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:
 

Du snakker om søsteren min 😄 alt av materielle goder. Det er ikke bra. Vi andre har aldri lidd noen nød altså. Vi har fått alt vi trenger, pluss. Men lillesøsteren min er som du beskriver. Alt handler om det materielle. Faren gjør henne kald. Eller, han kan gjøre! 

Hold på ditt du. Og fortell moren din at hun har bedre og gode verdier å føre videre. Få henne til å forstå det.

Men hun får liksom så mye mer enn de jeg har fått noen gang. Hun blir den i familien som har mest penger og nyeste teknologiske ting. jeg er så dritt lei denne materielle bølgen!! Jeg blir redd for naturen og menneskeheten! fy faen for noen miljømonster! 
Hos meg hadde det blitt fastedager. men hun hadde jo blitt gal . men jeg hadde gitt henne fastedag for å veie opp for alt hun forbruker.

Anonymkode: f7411...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Men hun får liksom så mye mer enn de jeg har fått noen gang. Hun blir den i familien som har mest penger og nyeste teknologiske ting. jeg er så dritt lei denne materielle bølgen!! Jeg blir redd for naturen og menneskeheten! fy faen for noen miljømonster! 
Hos meg hadde det blitt fastedager. men hun hadde jo blitt gal . men jeg hadde gitt henne fastedag for å veie opp for alt hun forbruker.

Anonymkode: f7411...f51

Du tuller vel nå? :sjokkert:

Du høres IKKE ut som du er 24

Anonymkode: f2c0a...905

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Du tuller vel nå? :sjokkert:

Du høres IKKE ut som du er 24

Anonymkode: f2c0a...905

fordi jeg skriver om fastedager? nei vet du, vi hadde klart oss gjennom en dag uten mat. tenkt på for et land vi bor i. Krise om man går en dag uten mat. 
 

Anonymkode: f7411...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

fordi jeg skriver om fastedager? nei vet du, vi hadde klart oss gjennom en dag uten mat. tenkt på for et land vi bor i. Krise om man går en dag uten mat. 
 

Anonymkode: f7411...f51

Jeg visste det... :nori:

Anonymkode: f2c0a...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg visste det... :nori:

Anonymkode: f2c0a...905

Jeg bryr meg ikke om du visste det eller ikke. Hvorfor kommer dere med så masse uviktig informasjon? 

Saken er at jeg synes forbruket blir ekstremt og slike mennesker ødelegger for generasjonen etter. 

Anonymkode: f7411...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg blir litt lei meg over måten du snakkar om di eiga syster. Ho er 10 år, ein kan ikkje forvente at ho har refleksjonsevnene til ein vaksen. Barn er egosentriske av natur. Også lærer ein seg empati. Og der har ho gjerne ein jobb å gjere, ho høyres jo litt umoden ut.  Det hjelper sikkert heller ikkje at ho har ein far som gjev ho alt ho peikar på... Men her kan jo du hjelpe til? Som ei skreiv over her, ta henne med på noko som kan "vekke" henne litt? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg bryr meg ikke om du visste det eller ikke. Hvorfor kommer dere med så masse uviktig informasjon? 

Saken er at jeg synes forbruket blir ekstremt og slike mennesker ødelegger for generasjonen etter. 

Anonymkode: f7411...f51

Jeg er enig med deg. Samfunnet utvikler seg helt feil. Vi skal ha alt, både mat og ting. Merker det på folks oppførsel og atferd. Unger i dag oppfører seg som drittunger, er bortskjemte, får verken grenser eller konsekvenser. Ikke bra!! Men en dag sier det stopp, den utviklingen kan ikke øke for alltid får vi håpe 

Anonymkode: 9390c...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Attpåklatten får mye mer, sånn er det alltid. Dette er ikke ditt problem. At du blir sint og misunnelig, det er ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du høres kjempesjalu ut, og det på et lite barn! Lar du sinnet ditt over faren hennes gå ut over henne..?Jeg tok da noen kroner fra moren min sin lommebok da jeg var liten også, og tro det eller ei så ble jeg til et oppegående menneske. Bare si klart ifra til henne at det ikke er akseptabelt. Det er faktisk foreldrenes feil som ikke oppdrar henne riktig, ikke hennes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er enig med deg. Samfunnet utvikler seg helt feil. Vi skal ha alt, både mat og ting. Merker det på folks oppførsel og atferd. Unger i dag oppfører seg som drittunger, er bortskjemte, får verken grenser eller konsekvenser. Ikke bra!! Men en dag sier det stopp, den utviklingen kan ikke øke for alltid får vi håpe 

Anonymkode: 9390c...1c4

Det er jo ganske viktig med mat da

Anonymkode: f2c0a...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er jo ganske viktig med mat da

Anonymkode: f2c0a...905

ja, men med slik overspising folk driver med så kunne vi kompensert med å ha fastedager. 

Anonymkode: f7411...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene søskenbarnet min var helt grusomt bortskjemt som barn. Hun stjal ikke, men var usjarmerende opptatt av å få og ha og ha oppmerksomhet og tronsetet. En av foreldrene hennes satt alltid i baksetet fordi hun ville sitte foran. Om noen skulle noe, eldre søskenbarn (typ 10+ år eldre) skulle gå en tur med en kjæreste så grein hun seg med. Vi begynte å grue oss til å ha henne i hus eller møte henne hos besteforeldrene. Da hun var rundt ti år var det aller verst og vi hadde begynt å lure på hva slags voksen hun kom til å bli. 

Så jeg tok endel avstand en periode, orket ikke. Bodde et stykke fra hverandre også. Men husker jeg skulle feire jul med henne det året hun hadde fyllt 13.

Jeg forventet det verste. Og hun var sjenert, ikke storforlangende, hjalp med mat og oppvask, var snill og hyggelig, takket pent og genuint for gaver, fulgte nøye med når andre åpnet og viste glede på andres vegne - samt strålte når foreldrene åpnet gaver fra henne (enebarn). 

Hun er kjempehyggelig og søt i dag. Aner ikke hva som skjedde, men foreldrene sydde masse, unødvendig masse puter under armene hennes hele veien og sa aldri nei, så at hun ble så trivelig og empatisk er neppe deres fortjeneste. 

Jeg bare sier dette fordi det fins håp om en flott og fin søster du kan bli stolt av, glad i og ha tillit til. Ikke vend ryggen til for, for hun er bare et barn og hun er din søster. 

Anonymkode: a3bdc...66e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...