Gå til innhold

Var det bedre før i tiden?


jenta98

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var innom linken din, og jeg har selvfølgelig hørt det, men også hørt det motsatte. "Alt var så mye bedre før", hører jeg faktisk enkelte eldre si. De er lei at ungene sitter rundt bordet og er usosiale. Jeg tror kanskje noen ting var bedre før. Før hørte man ikke om alt det vonde som skjer i verden, det var i hvertfall ikke så tilgjengelig. Jeg vet også at en del savner mer det å være sosiale med slekten, mens nå går alt over snap virker det som 😛 snap kan være gøy, men jeg ser at ting har forandret seg veldig bare de 10 siste årene. 

Det var IKKE bedre da bestemor voks opp da. De holdt på å fryse ihjel på føttene om vinteren, de sydde sine egne klær, de fikk ikke vasket klærne like ofte. Sko måtte repareres også, og de var jo av dårligere kvalitet enn de vi kjøper i dag. I tillegg måtte barna være med og gjøre mye mer. Min bestemor var ofte redd i mørket, og de hadde jo ikke mobiltelefon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mer økt frykt for krig
- Mindre teknologisk hjelp
- Enhver for seg selv

Absolutt ikke, jeg levde ikke så langt tilbake i tiden men tviler ganske mye på at ting var bedre før selv om barndommen kan være kjekt å tenke tilbake til. I dag så kan man si at man kan føle at det er lite som skjer er kanskje grunnen til at noen vil si at det var mer livligere før grunnen av det man husker og fra det man husker i barndommen. Utifra livet så er det man gjør med det som skaper hva man vil utifra det man velger å gjøre. Men å ha gode venner å lene seg på kan gi en trøst.

Uansett jeg vil si, nei. Livet er bedre nå for hver dag som går enn før. Ved tanke på fri flyt av informasjon kan verden bli bedre. Vi må bare prøve å lære å se folk å lære å forstå hverandre og bare konfrontere hatet, som ikke betyr at man skal trenger å være ok med objektive dårlige ideer, men man kan prøve å ha dialog med folk osv.

Endret av Enio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, martinelarsennnnn skrev:
 

Hva mener du med nei

Ta og les litt historie så forstår du hva jeg mener med nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, bullehurk skrev:
 

50 - 60 - 70 - og halve 80-tallet er den beste tiden i menneskets historie  !

Har du ikke sett 90s - The last great decade ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er lettere for de som er ensomme. Før internettet kunne ensomme folk sitte i årevis uten å ha en samtale med noen som helst, mens nå kan de logge på ett forum, en chatte side, i ett spill og ha en samtale og føle en forbindelse med noen.

Mennesker som bor halve verden unna familien sin kan snakke med de hver dag, kan sende hverandre filmsnutter og se og høre lokalmiljøet. Tenker det er bedre enn ett brev to ganger i året.

Jeg kan sitte å se en film med bestevenninen min selv om vi er på hver vår kant av verden.

Så har man selvfølgelig all fremgangen som har skjedd innen helse og medisin, sykdommer folk døde som fluer av, er nå kurerbart eller kontrollerbart.

Nei takk, jeg vil ikke tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et komplisert spørsmål. Etter min mening: både ja og nei.

Det jeg mener er bedre nå:

- Medisinsk forskning og behandling

- Økonomisk trygghet dersom du blir syk eller mister jobben. Vi har klart å bygge opp et godt velferssamfunn, og bør gjøre alt for å beholde det.

- Selv om det er økt politisk uro i verden, er vi i Norge tryggere enn på lenge. 

 

Bedre før: 

- At teknologien har kommet så langt på relativt kort tid har også ført til at vi ikke har rukket å forske så mye på evt. negative effekter det kan ha på oss. Det blir rapportert at flere føler seg mer ensomme, flere (spesielt unge) har psykiske problemer, og vi er generelt mindre sosiale.

Jeg opplevde det i hvert fall som bedre før mtp. at jeg ikke hele tiden hadde innsyn i hva andre gjorde, nå opplever jeg og flere å bli utsatt for konstant kjøpe- og skjønnhetspress. Jeg hadde også bedre konsentrasjon, og kunne fint sette meg ned med en bok, hvor jeg nå lettere tar opp mobil/PC og switcher fra artikkel til artikkel. Men å bli bevisst på dette hjelper til en viss grad, og man kan også velge å droppe SoMe eller smarttelefon helt. Da igjen står man i fare for å bli litt ekskludert på noen arenaer, siden så mye sosialt både på jobb og fritid planlegges og foregår på SoMe. 

Jeg tror også at det faktum at flere av oss har mindre fysiske og sittestillende jobber gir mindre trivsel, mer helseplager og overvekt enn før. Dette kan man også i stor grad bekjempe selv med sunt kosthold, aktivitet på fritiden, og ergonomiske valg på jobb. Da det nå er vanligere at begge foreldre jobber fulltid, nå enn før, bruker man ofte opp en del av energien på jobb. Mange må da bruke tiden og energien som er igjen på barn foran trening når man kommer hjem.

Det var mer «husmannskost» før, og mye av det kom rett fra naturen uten sprøytemidler eller tilsetningsstoffer, i forhold til nå hvor halvfabrika og prosesserte matvarer er en del av hverdagen til mange. Dette grunnet at det er lett tilgjengelig og raskt i en travel hverdag. Vi har blitt mer opptatt av å prestere, og tidsbruken blir deretter. 

Det vi kan gjøre er å bli bevisste på valg i hverdagen, både når det kommer til sosiale medier, helse, kosthold, og hva vi ønsker å bruke tiden vår på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Kommer an på hva man definerer som "i gamle dager". Jeg mener livet var bedre før internet kom. Internet i seg selv er genialt og gjør så mye så lettvindt for oss alle. Men det kom med en pris. Det har snudd arbeidsplasser på hodet. Konkurransen er mye hardere. Og alt for mye informasjon ble tilgjenglig for raskt. Folk er mer asosiale. Telefoner har tatt over hverdagen og folk bruker kroppen mindre. Allt blir automatisert og vi får vite om moter, ekstreme skjønnhetspress og konflikter rundt om i verden. Det velter rett inn i stuen på et tastetrykk.

Og legg til hvor politisk korrekt og skjørt samfunnet har blitt på bare få år, så syntes jeg verden har fordervet seg betraktelig! Miljøet og økonomien er jo også iferd med å gå dukken, så fremtiden er ikke lys akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest xfs367

Selvfølgelig syns folk at alt var mye bedre før. Før var man jo ung, mens nå er man gammel. Å være ung er bedre enn å være gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...