Gå til innhold

Tidligere provosert abort - ny ordinær ul


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Spørsmål angående den ordinære ultralyden. Jeg har blitt kalt inn til oul, og har tidligere tatt en provosert abort (dette var under spesielle forhold, og noe jeg har valgt å ikke dele med min samboer). Jeg frykter selvfølgelig at dette blir tema under den ordinære ul, og merker at jeg er urolig pga dette. Har dere opplevd å måtte svare på disse tingene? Det er samme sykehuset som gjennomførte aborten for 10+ år siden som skal gjennomføre den ordinære ultralyden denne gangen, så regner jo med at de har tilgang på dette via journalen? Denne gangen mistet vi første gang pga MA, og har nå kommet oss vel over 3 mnd i svangerskap nummer to. Kjenner dette var en unødvendig påkjenning å gå og tenke på, enn så dumt det kan høres ut.... 

Anonymkode: cf13c...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med du har fått notert antall svangerskap/ evt. aborter på helsekortet. Du har kanskje også fylt ut mye av samme informasjonen i et registreringsskjema om svangerskapet som fødested ofte sender i posten? Utenom som generell info er det ingen grunn til at de skal snakke noe om tidligere provosert abort, da det ikke er relevant for det aktuelle svangerskapet.

Lykke til 🙂

Endret av Gudbedre
Men man vil naturlig nok gå gjennom helsekortet - men det er ikke noen gru til at man skal samtale noe videre om det - var det jeg mente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dagbok her inne hvor jeg skrev et innlegg om min opplevelse fra OUL hvor nettopp dette skjedde. Jeg hadde med mine foreldre som selvsagt ikke visste om min tidligere provoserte abort. Sendte inn skriftlig klage og fikk svar på denne hvor sykehuset skrev at de måtte gå gjennom denne type informasjon. Jeg har postet hele svaret fra sykehuset i dagboken min 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sirinna skrev:
 

Jeg har en dagbok her inne hvor jeg skrev et innlegg om min opplevelse fra OUL hvor nettopp dette skjedde. Jeg hadde med mine foreldre som selvsagt ikke visste om min tidligere provoserte abort. Sendte inn skriftlig klage og fikk svar på denne hvor sykehuset skrev at de måtte gå gjennom denne type informasjon. Jeg har postet hele svaret fra sykehuset i dagboken min 

 

Jeg tenker vel at når man tar med seg følge inn på en UL, så må man vel forvente at taushetsbelagte ting kan bli tema

Anonymkode: 11b54...38f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min OUL ble ikke dette nevnt, og jeg har hatt fire :) kanskje det er individuelt, men jeg tror ikke det er så vanlig å gå gjennom alt på helsekortet. Hun som utførte min nevnte ikke engang noen ting om at jeg og min samboer faktisk er i slekt, så jeg tror ikke det er noen ting å uroe seg for. Men hvis du er veldig urolig for det, ville jeg kanskje tatt en telefon og snakket med de på forhånd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Sirinna skrev:
 

Jeg har en dagbok her inne hvor jeg skrev et innlegg om min opplevelse fra OUL hvor nettopp dette skjedde. Jeg hadde med mine foreldre som selvsagt ikke visste om min tidligere provoserte abort. Sendte inn skriftlig klage og fikk svar på denne hvor sykehuset skrev at de måtte gå gjennom denne type informasjon. Jeg har postet hele svaret fra sykehuset i dagboken min 

 

Så bra at de beklager situasjonen og gjorde endringer!! Kan ikke ha vært noe hyggelig opplevelse for deg. 

Men kan jeg da spørre, hadde du oppgitt dette på helsekortet ditt eller leste jordmor direkte fra journalen din? Det står nemlig inne på «helse Norge» at opplysningene man vil velger å gi er frivillige. 

Jeg tenker dermed ikke å opplyse om den provoserte aborten, men frykter at de plutselig leser opp fra journalen under timen.

Anonymkode: cf13c...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Het går de gjennom slike opplysninger. Det står jo også antall graviditeter og aborter på helsekortet. Dette er viktig å vite ifbm. Fødsel.

Anonymkode: a4054...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Så bra at de beklager situasjonen og gjorde endringer!! Kan ikke ha vært noe hyggelig opplevelse for deg. 

Men kan jeg da spørre, hadde du oppgitt dette på helsekortet ditt eller leste jordmor direkte fra journalen din? Det står nemlig inne på «helse Norge» at opplysningene man vil velger å gi er frivillige. 

Jeg tenker dermed ikke å opplyse om den provoserte aborten, men frykter at de plutselig leser opp fra journalen under timen.

Anonymkode: cf13c...7fa

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal opplyse om det? Mest sannsynlig er det ingen som vil dømme deg for det. Jeg har deltatt på mange provoserte aborter, og det er ‘dagligdags’ for helsepersonell i gynbransjen

Anonymkode: 11b54...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Marisana skrev:
 

På min OUL ble ikke dette nevnt, og jeg har hatt fire :) kanskje det er individuelt, men jeg tror ikke det er så vanlig å gå gjennom alt på helsekortet. Hun som utførte min nevnte ikke engang noen ting om at jeg og min samboer faktisk er i slekt, så jeg tror ikke det er noen ting å uroe seg for. Men hvis du er veldig urolig for det, ville jeg kanskje tatt en telefon og snakket med de på forhånd :) 

Fire aborter og smilefjes i samme setning virker noe fjernt for min del men..

Anonymkode: affb6...34c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Så bra at de beklager situasjonen og gjorde endringer!! Kan ikke ha vært noe hyggelig opplevelse for deg. 

Men kan jeg da spørre, hadde du oppgitt dette på helsekortet ditt eller leste jordmor direkte fra journalen din? Det står nemlig inne på «helse Norge» at opplysningene man vil velger å gi er frivillige. 

Jeg tenker dermed ikke å opplyse om den provoserte aborten, men frykter at de plutselig leser opp fra journalen under timen.

Anonymkode: cf13c...7fa

Sto på helsekortet under tidligere svangerskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tatt opp begge gangene jeg var på oul. Min samboer vet om aborten da. 

Anonymkode: f9bae...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sirinna skrev:
 

Jeg har en dagbok her inne hvor jeg skrev et innlegg om min opplevelse fra OUL hvor nettopp dette skjedde. Jeg hadde med mine foreldre som selvsagt ikke visste om min tidligere provoserte abort. Sendte inn skriftlig klage og fikk svar på denne hvor sykehuset skrev at de måtte gå gjennom denne type informasjon. Jeg har postet hele svaret fra sykehuset i dagboken min 

 

Ganske spesielt at du velger å ta med foreldrene dine på noe som faktisk er en ren medisinsk undersøkelse for så å reagere når de nevner noe som er av medisinsk relevans. Ultralyd er ikke en kosetime for deg og familien din.

Anonymkode: b3514...374

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble ikke tatt opp på min OUL, og både jordmor og gynekolog har sagt at det ikke er noe relevant for dette svangerskapet. 

Anonymkode: 5ce3a...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, addict skrev:
 

Min abort står ikke på helsekortet og har ikke blitt nevnt om jeg ikke har nevnt det selv.

Det skal stå på helsekortet. Når lege eller jordmor fyller ut dette spørres det om tidligere svangerskap, og man krysser av for antall, om det resulterte i prov.abort, spontanabort, senabort eller levendefødt barn. Så enten har lege glemt å spørre, eller du har løyet. Eller legen har spurt "feil", ved å spørre om du har flere barn. 

Anonymkode: f29a4...036

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ganske spesielt at du velger å ta med foreldrene dine på noe som faktisk er en ren medisinsk undersøkelse for så å reagere når de nevner noe som er av medisinsk relevans. Ultralyd er ikke en kosetime for deg og familien din.

Anonymkode: b3514...374

Det er faktisk svært langt fra ganske spesielt å ha med seg noen på ultralyd. Enten den er partner man venter barn med som ikke vet om aborten, som TS, eller foreldre, tante eller en bestevenninne. 

Jeg var på flere vekstkontroller og gikk derfor ofte alene, og var nesten spedalsk. Alle andre hadde med en pårørende på venterommet og det var noke ganske mange mødre og venninner med, tror ikke det er SÅ mange lesbiske par som får barn sammen, spesielt med så stor aldersforskjell. 

Og når det er en pårørende med, så er det uvanlig og kritikkverdig at journal gjennomgås, dersom usikkerhet så kunne gyn bedt følget vente utenfor litt.

Anonymkode: 28bb0...240

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Det skal stå på helsekortet. Når lege eller jordmor fyller ut dette spørres det om tidligere svangerskap, og man krysser av for antall, om det resulterte i prov.abort, spontanabort, senabort eller levendefødt barn. Så enten har lege glemt å spørre, eller du har løyet. Eller legen har spurt "feil", ved å spørre om du har flere barn. 

Anonymkode: f29a4...036

Jeg har sagt det til fastlegen, de 3 forskjellige legene på sykehuset da jeg var innlagt med hyperemesis 6 ganger og jeg har nevnt det på alle de 4 ultralydene jeg har vært på. Ingen har notert noe på helsekortet. Kun fødsel av mitt første barn. Jeg har også samme fastlege som henviste meg til aborten.

 

Men for all del, jeg har løyet og det er min feil 👌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er faktisk svært langt fra ganske spesielt å ha med seg noen på ultralyd. Enten den er partner man venter barn med som ikke vet om aborten, som TS, eller foreldre, tante eller en bestevenninne. 

Jeg var på flere vekstkontroller og gikk derfor ofte alene, og var nesten spedalsk. Alle andre hadde med en pårørende på venterommet og det var noke ganske mange mødre og venninner med, tror ikke det er SÅ mange lesbiske par som får barn sammen, spesielt med så stor aldersforskjell. 

Og når det er en pårørende med, så er det uvanlig og kritikkverdig at journal gjennomgås, dersom usikkerhet så kunne gyn bedt følget vente utenfor litt.

Anonymkode: 28bb0...240

Takk for at du svarte akkurat det jeg skulle svart hadde jeg orket. Godt noen vet hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det skal stå på helsekortet. Når lege eller jordmor fyller ut dette spørres det om tidligere svangerskap, og man krysser av for antall, om det resulterte i prov.abort, spontanabort, senabort eller levendefødt barn. Så enten har lege glemt å spørre, eller du har løyet. Eller legen har spurt "feil", ved å spørre om du har flere barn. 

Anonymkode: f29a4...036

Ja, og jordmor såklart!

 

Og hvis du vil, ordrett, vite hva som står på og som de spør om så er det:

 

Merknader tidligere sv.sk. (Årstall, fødested, flerfødsler, fødselsvekt, sv.sk.varighet, komplikasj., preeklampsi, operative forløsninger, misdannelser og noe på slutten som har falt litt bort i print, «ammer»)

 

Ikke en eneste plass står den ramsa du har ramset opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Fire aborter og smilefjes i samme setning virker noe fjernt for min del men..

Anonymkode: affb6...34c

Smilefjeset mitt var ikke ment som noe annet enn å virke hyggelig, og da mener jeg ikke at jeg synes det er hyggelig med de abortene jeg har hatt - for det synes jeg ikke. Så da får du og andre synes det er ‘noe fjernt’ så mye dere bare vil :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...