Gå til innhold

Veganerparti sammenligner det å spise kjøtt med pedofili


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

 

1 hour ago, Testosteron said:
 

Det er ikke lov å mishandle og påføre dyr lidelse i Norge. Dyrene skal slaktes på en måte som ikke påfører dem lidelse.

Til sammen har Mattilsynet vært på uanmeldt tilsyn ved 228 besetninger med slaktegris. Blant hele 166 av disse fant inspektørene ett eller flere avvik.

– For mange som driver med slaktegris, følger ikke opp syke og skadde dyr godt nok.

97 av besetningene som ble undersøkt fikk hastevedtak for dårlig oppfølging av syke og skadde dyr.

https://www.altaposten.no/lokalt/NTB/NTB_innenriks/2018/06/05/Mattilsynet-Slaktegrisene-har-det-ikke-bra-16845748.ece

Kalver blir tatt fra kumoren for at melken skal gå til menneske, innen 1-3 dager. Tror du ikke det er noe lidelse involvert om man skiller nyfødte dyr fra moren?

Samt at det skjer mye avvik ved slakting. Boltepistol som bommer, fugler som blir skåldet levende fordi de unngikk bedøvelsen osv. Forsøk å jobbe ei uke på et slakterhus og si at det ikke er en sykelig morbiditet og brutalitet som burde høre det primitive menneske til. 

Co2 blir brukt som bedøvelsesmiddel hos griser. Du kan jo se om oppførselen til grisene her ikke bærer preg av lidelse. Dette skjer i typiske norske slakterhus:

Anonymkode: 087b3...c60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er de av dem som ikke skulle hatt lov til å uttale seg i media, det der er jo helt absurd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Veganerpartiet gått ut med denne presiseringen:

– Vi føler oss nødt til å understreke at vi ikke sidestiller kjøttspising med pedofili. De ovenstående utsagnene står som eksempler på umoralske handlinger, hvor de fleste mennesker er enige i de første to, mens vi ved det tredje velger å proklamere at moral er subjektivt. Kontrasten mellom de tre utsagnene er bevisst satt på spissen, men er ikke et uttrykk for at vi sidestiller kjøttspising med pedofili eller vold mot barn, skriver partiet."

Anonymkode: 67134...566

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Testosteron skrev:
 

Men blir det solgt kjøtt fra USA i Norge? Nei. Vi spiser stort sett norsk kjøtt i Norge, og unntaksvis fra Sverige og Danmark, så det å dra inn forholdene for husdyr i USA og andre land hvor landbruket er veldig annerledes enn hva det er i Norge, blir feil. 

Dyreholdet i Norge er absolutt ikke bare velstand det heller, selv om dyrevelferden her til lands nok er å anse som god i verdenssammenheng. Det betyr ikke at de fleste gårdsdyrene faktisk har det godt, men at standarden i f.eks. USA er enda verre.

Det er dyr som sulter ihjel og lider av plassmangel, stress og sykdommer her også. Mange av produksjonsdyrene sliter med alvorlige skader og sykdommer grunnet at kroppene deres ikke takler å vokse så hurtig og unaturlig tunge som de blir foret og avlet frem til å gjøre. I tillegg kommer dyrenes psykiske påkjenninger inn, så vi egentlig ver veldig lite om.

Jeg har selv sett norske broilerkyllinger (forsøke å) gå, og det er noe av det tristeste jeg har sett. Underpartoet var fulle av liggesår og hver bevegelse var en kraftanstrengelse.

Et eksempel fra 2017: https://www.aftenposten.no/norge/i/wa12P/Stadig-flere-steller-darlig-med-dyrene-sine-Mattilsynet-med-rekordmange-tips-om-vanskjotsel

Anonymkode: 0175f...fc9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dyreholdet i Norge er absolutt ikke bare velstand det heller, selv om dyrevelferden her til lands nok er å anse som god i verdenssammenheng. Det betyr ikke at de fleste gårdsdyrene faktisk har det godt, men at standarden i f.eks. USA er enda verre.

Det er dyr som sulter ihjel og lider av plassmangel, stress og sykdommer her også. Mange av produksjonsdyrene sliter med alvorlige skader og sykdommer grunnet at kroppene deres ikke takler å vokse så hurtig og unaturlig tunge som de blir foret og avlet frem til å gjøre. I tillegg kommer dyrenes psykiske påkjenninger inn, så vi egentlig ver veldig lite om.

Jeg har selv sett norske broilerkyllinger (forsøke å) gå, og det er noe av det tristeste jeg har sett. Underpartoet var fulle av liggesår og hver bevegelse var en kraftanstrengelse.

Et eksempel fra 2017: https://www.aftenposten.no/norge/i/wa12P/Stadig-flere-steller-darlig-med-dyrene-sine-Mattilsynet-med-rekordmange-tips-om-vanskjotsel

Anonymkode: 0175f...fc9

Når bøndene tar kalvene fra moren fordi de vil ha melken selv, mister jeg respekten for disse bøndene

Anonymkode: fc482...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:
 

 

Til sammen har Mattilsynet vært på uanmeldt tilsyn ved 228 besetninger med slaktegris. Blant hele 166 av disse fant inspektørene ett eller flere avvik.

– For mange som driver med slaktegris, følger ikke opp syke og skadde dyr godt nok.

97 av besetningene som ble undersøkt fikk hastevedtak for dårlig oppfølging av syke og skadde dyr.

https://www.altaposten.no/lokalt/NTB/NTB_innenriks/2018/06/05/Mattilsynet-Slaktegrisene-har-det-ikke-bra-16845748.ece

Kalver blir tatt fra kumoren for at melken skal gå til menneske, innen 1-3 dager. Tror du ikke det er noe lidelse involvert om man skiller nyfødte dyr fra moren?

Samt at det skjer mye avvik ved slakting. Boltepistol som bommer, fugler som blir skåldet levende fordi de unngikk bedøvelsen osv. Forsøk å jobbe ei uke på et slakterhus og si at det ikke er en sykelig morbiditet og brutalitet som burde høre det primitive menneske til. 

Co2 blir brukt som bedøvelsesmiddel hos griser. Du kan jo se om oppførselen til grisene her ikke bærer preg av lidelse. Dette skjer i typiske norske slakterhus:

Anonymkode: 087b3...c60

For et utrent øye kan det se ut som om grisene lider, men de har det faktisk kjempegøy. Reaksjonen demmes kan sammenliknes med mennesker som kjører bergogdalbane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
Det er dyr som sulter ihjel og lider av plassmangel, stress og sykdommer her også. 

Anonymkode: 0175f...fc9

Lovbrudd forekommer i landbruket som ellers i samfunnet. F.eks. er ikke alle som har barn, perfekte foreldre, noe jeg konfronterte deg med tidligere i tråden, men du har fortsatt ikke svart på spørsmålet mitt: Barn lider også i Norge, for det er foreldre som vanskjøtter barna sine, men skal vi derfor forby alle å få barn?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Gå i jungelen og dele ut vegansk liksomkjøtt til tigrene liksom? 

Anonymkode: 8eb53...89b

Om tigrene ikke var forbanna fra før så blir de det da iallefall. :laugh:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
Til sammen har Mattilsynet vært på uanmeldt tilsyn ved 228 besetninger med slaktegris. Blant hele 166 av disse fant inspektørene ett eller flere avvik.

– For mange som driver med slaktegris, følger ikke opp syke og skadde dyr godt nok.

97 av besetningene som ble undersøkt fikk hastevedtak for dårlig oppfølging av syke og skadde dyr.

https://www.altaposten.no/lokalt/NTB/NTB_innenriks/2018/06/05/Mattilsynet-Slaktegrisene-har-det-ikke-bra-16845748.ece

Anonymkode: 087b3...c60

Det forekommer avvik overalt i samfunnet. I trafikken for eksempel. Utrykningspolitiet avdekker avvik daglig, men skal vi derfor forby bilen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Testosteron skrev:
 

Lovbrudd forekommer i landbruket som ellers i samfunnet. F.eks. er ikke alle som har barn, perfekte foreldre, noe jeg konfronterte deg med tidligere i tråden, men du har fortsatt ikke svart på spørsmålet mitt: Barn lider også i Norge, for det er foreldre som vanskjøtter barna sine, men skal vi derfor forby alle å få barn?

Jeg er ABen du siterer her, men ser ikke ut til at det er mulig å bruke AB-funksjonen lenger.

Det var ikke meg du siterte tidligere i tråden, så du har ikke konfrontert meg dette spørsmålet før:) Jeg kan forøvrig ikke se noen som helst sammenheng mellom det å sette barn til verden og kjøttindustrien.

Jeg skjønner som nevnt ikke parallen du drar her, men jeg kan jo forsøke å svare deg. Reproduksjon er et sterkt biologisk instinkt, og kroppene våre kjemper i mange tilfeller nettopp for å reprodusere seg. I Norge kan alle som vil (med mindre det foreligger særlige grunner for noe annet) få barn. Vi har et barnevern som skal sørge for at alle barn i Norge vokser opp i trygge kår. Dessverre faller noen igjennom dette systemet, og mange foreldre som virkelig ikke er skikket til det ender opp med å beholde omsorgen for barna sine. 

Kjøttindustrien slik den fungerer i dag har ingenting med reproduksjon eller instinkter å gjøre. De færreste av oss kjenner vi får vann i munnen når vi ser en grisunge. Ei heller bidrar kjøttindustrien til å sette nye borgere til verden, som kan bidra til samfunnsutvikling og potensielt kurere kreft. 

Dagens kjøttindustri, men de grove feil, forsømmelser og lidelser den i stor grad innebærer, er altså på ingen måte en nødvendighet. Befolkningsvekst er forøvrig ingen nødvendighet det heller, men bidrar i det minste til fremtidig arbeidskraft og at samfunnet vårt kan utvikle seg fremover. Kjøttindustrien bidrar til å gi oss billig kjøtt, som vi faktisk ikke behøver, i hvert fall ikke i et så stort kvantum.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
2 timer siden, Testosteron skrev:
 

Det forekommer avvik overalt i samfunnet. I trafikken for eksempel. Utrykningspolitiet avdekker avvik daglig, men skal vi derfor forby bilen?

Argumentet er ikke at alle avvik skal lede til et forbud, men heller en kilde som sier at dyr i Norge faktisk ikke har det bra, selv om de, etter loven, skal ha det. 

Generelt er det helt idiotisk å bruke pedofili og barnevold som eksempler, ettersom de bør skjønne at folk ikke kommer til å analysere virkemiddelet til reklamen, men heller konkludere med at de hevder pedofili, barnevold og kjøttspising er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...