Gå til innhold

Kollega som hele tiden virker sur. Si i fra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En sekretær på jobben virker alltid sur og får dn irritert mine om jeg spør om hjelp til noe. Av den grunn spør jeg henne betydelig sjeldnere om hjelp til oppgaver. 

Jeg er alltid høflig når jeg spør. Og jeg spør henne kun om hjelp til oppgaver som jeg vet er "hennes". Prøver aldri å "bruke" henne. Gjør mye selv i stedet også. 

Sier feks "har du mulighet til...", "unnskyld at jeg forstyrrer, men kam du....når du har tid" osv. Takker også for hjelpen og forsøker å virke hyggelig å blid. 

Synes det påvirker meg litt at hun er slik. Hun svarer nesten ikke når jeg spør, sier feks "få papirene da", snur seg vekk med en gang osv. Lurer nesten på om jeg har gjort henne noe (men vet flere synes hun virker sur). Hun har jobbet her et år og hun er jevnt over sur. Forstår jo at folk kan ha sine kjipe perioder, men ikke hver dag...

Er det noe jeg kan gjøre eller si annerledes? Er det lov å hinte litt om måten hun oppfører seg på? Ikke på en stygg måte altså. 

Anonymkode: 85a58...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er lov å si fra. Hun har ingen rett til å være sur fordi hun må gjøre jobboppgaver som faktisk hører til stillingen hennes. Hun bør få høre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke sagt noe, bare fortsatt med å være hyggelig. Det er ikke noe du kan gjøre for å endre på væremåten hennes når hun faktisk er kjent for det.

Om du sier noe vil det bare gjøre kontakten med henne enda mer anstrengt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator

Snakk med henne du.

Jeg hadde en sjef som hadde humørsvingninger ut av en annen verden. Skjedde det noe hjemme eller på jobb, så gikk det ut over oss på jobben. Etter noen timer kunne han plutselig være kjempeblid og fleipete.

Jeg tok han til side og fortalte at det jeg skal snakke om ikke er lett, men nødvendig. Jeg fortalte at mange reagerer på hand væremåte og om han har kranglet med kjærringa eller noen på jobb, så ikke la det gå ut over uskyldige folk.

Han visste faktisk ikke om at han var sånn og ble oppriktig lei seg og lovte bedring.

Forholdet mellom han og med bedret seg veldig etter den samtalen. Han har virkelig blitt en helt annen person. 

Om du velger å snakke med den damen, så gjør det og hold det for seg selv. Det blir en samtale mellom deg og henne, ikke noe slarving til andre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, COSL Innovator skrev:
 

Snakk med henne du.

Jeg hadde en sjef som hadde humørsvingninger ut av en annen verden. Skjedde det noe hjemme eller på jobb, så gikk det ut over oss på jobben. Etter noen timer kunne han plutselig være kjempeblid og fleipete.

Jeg tok han til side og fortalte at det jeg skal snakke om ikke er lett, men nødvendig. Jeg fortalte at mange reagerer på hand væremåte og om han har kranglet med kjærringa eller noen på jobb, så ikke la det gå ut over uskyldige folk.

Han visste faktisk ikke om at han var sånn og ble oppriktig lei seg og lovte bedring.

Forholdet mellom han og med bedret seg veldig etter den samtalen. Han har virkelig blitt en helt annen person. 

Om du velger å snakke med den damen, så gjør det og hold det for seg selv. Det blir en samtale mellom deg og henne, ikke noe slarving til andre om det.

Sjefen min er det samme.

Men å snakke med henne gjorde det hele faktisk bare mye værre.

Jeg er bare glad det ikke var jeg som tok den samtalen med henne.

Anonymkode: dab52...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nåleputa skrev:
 

Introvert?

Huff og nei! Vi introverte er da ikke sure! Mer overdreven smiling men få ord. Ser mye ned eller til siden i stedet for rett i øynene på dem vi snakker med, ofte veldig pliktoppfyllende, stotrer gjerne litt med ord. Men surhet er altså ikke et tegn på at noen er introverte🙈

Anonymkode: 6286d...3da

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du har å gjøre med en som ikke responderer best på høflighet her. Si heller at du trenger ditt eller datt før kl 16 og dropp den underdanige tonen, så skal du se det går bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Sjefen min er det samme.

Men å snakke med henne gjorde det hele faktisk bare mye værre.

Jeg er bare glad det ikke var jeg som tok den samtalen med henne.

Anonymkode: dab52...314

Det er vel en sjef over henne igjen som dere kan gå til? 

Jeg jobber i en stor bedrift, men samtidig komprimert på forskjellige plasser. 

Vi fikk en ny kollega som hadde jobbet på forskjellige plasser innen konsernet. Mange visste hvem han var og at han var en spesiell skrue.

Da han begynte på mitt lag så merket vi godt på kroppen hvordan han var. Han ble til slutt sagt opp pga at han ødela arbeidsmiljøet for andre. Han utførte jobben sin helt etter instruks og møtte opp tidsnok, ikke noe å utsette på selve jobben. Det var hans væremåte som ikke klaffet med noen som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, COSL Innovator skrev:
 

Det er vel en sjef over henne igjen som dere kan gå til? 

Jeg jobber i en stor bedrift, men samtidig komprimert på forskjellige plasser. 

Vi fikk en ny kollega som hadde jobbet på forskjellige plasser innen konsernet. Mange visste hvem han var og at han var en spesiell skrue.

Da han begynte på mitt lag så merket vi godt på kroppen hvordan han var. Han ble til slutt sagt opp pga at han ødela arbeidsmiljøet for andre. Han utførte jobben sin helt etter instruks og møtte opp tidsnok, ikke noe å utsette på selve jobben. Det var hans væremåte som ikke klaffet med noen som helst.

Nei, jeg har lært meg å svinge med humøret hennes :fnise: men for nye ansatte er hun kjempevanskelig og egener seg muligens dårlig som sjef. Jeg har iallefall sett på hennes feil og lært av henne, når jeg jobber meg opp som sjef en dag, vet jeg iallefall hva jeg ikke skal gjøre.

Anonymkode: dab52...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, COSL Innovator skrev:
 

Det er vel en sjef over henne igjen som dere kan gå til? 

Jeg jobber i en stor bedrift, men samtidig komprimert på forskjellige plasser. 

Vi fikk en ny kollega som hadde jobbet på forskjellige plasser innen konsernet. Mange visste hvem han var og at han var en spesiell skrue.

Da han begynte på mitt lag så merket vi godt på kroppen hvordan han var. Han ble til slutt sagt opp pga at han ødela arbeidsmiljøet for andre. Han utførte jobben sin helt etter instruks og møtte opp tidsnok, ikke noe å utsette på selve jobben. Det var hans væremåte som ikke klaffet med noen som helst.

Kan man si opp noen på det grunnlaget..?

Anonymkode: 8c9db...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan man si opp noen på det grunnlaget..?

Anonymkode: 8c9db...6e8

Ja, faktisk. Når en person ødelegger arbeidsmiljøet til alle andre og det blir påpekt gang på gang uten nytte så er det ikke mer å få gjort. En person skal ikke ødelegge hverdagen til en hel arbeidsplass.

Han jeg snakker om hadde flere møter med ledelsen om dette og fikk prøve forskjellige arenaer uten forbedring av arbeidsmiljøet.

Takk og lov at sjefen til slutt sa han opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje hun syns du er FOR hyggelig? At hun ser det som selvsagt at hun skal gjøre disse oppgavene men du fremstiller det som at hun ikke egentlig skal gjøre de fordi du er så veldig hyggelig? Kanskje hun bare vil at du skal si " jeg trenger at du....  " også ferdig med det. 

Anonymkode: daadc...924

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2018 den 9.54, AnonymBruker skrev:
 

En sekretær på jobben virker alltid sur og får dn irritert mine om jeg spør om hjelp til noe. Av den grunn spør jeg henne betydelig sjeldnere om hjelp til oppgaver. 

Jeg er alltid høflig når jeg spør. Og jeg spør henne kun om hjelp til oppgaver som jeg vet er "hennes". Prøver aldri å "bruke" henne. Gjør mye selv i stedet også. 

Sier feks "har du mulighet til...", "unnskyld at jeg forstyrrer, men kam du....når du har tid" osv. Takker også for hjelpen og forsøker å virke hyggelig å blid. 

Synes det påvirker meg litt at hun er slik. Hun svarer nesten ikke når jeg spør, sier feks "få papirene da", snur seg vekk med en gang osv. Lurer nesten på om jeg har gjort henne noe (men vet flere synes hun virker sur). Hun har jobbet her et år og hun er jevnt over sur. Forstår jo at folk kan ha sine kjipe perioder, men ikke hver dag...

Er det noe jeg kan gjøre eller si annerledes? Er det lov å hinte litt om måten hun oppfører seg på? Ikke på en stygg måte altså. 

Anonymkode: 85a58...8b3

Kan være hun sliter med noe på hjemmebane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kan alltid være smørblid. Jeg er på jobb for å jobbe, ikke pusesnakke, og gjør alltid jobben min alvorlig men ryddig. Hjemme er jeg mer humørfylt. Rollene er ikke de samme på jobb og privat.

Anonymkode: 62711...e32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge hun gjør jobben sin og påtar seg det du ber henne om uten å protestere eller trenere, har du ingen sak å gå til sjefen med. Du kan ikke tvinge folk til å være blide og sosiale bare fordi du synes de burde være det. Alle er ikke like sprudlende og utadvendte eller for den saks skyld like enkle å ha med å gjøre - det er også en del av livet man må lære seg å håndtere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun vanskeliggjør arbeidsmiljøet så kan du gå til sjefen. Det er forskjell på å være dritsur og å være i arbeidsmodus. 

Men det kan være diverse som ligger bak. Aldri gå ut fra at noen bare er sure.

- Føler hun seg ekskludert fordi hun er i en sekretærrolle? Blir hun inkludert i samtaler eller bare bedt om å gjøre oppgaver?

- Blir hun mast på mye i løpet av en dag? Ikke satt pris på nok? Respektert av alle?

- Er hun overarbeidet? Har hun ressurser til å utføre arbeidsoppgavene sine? Stresset?

Ellers kan det være ting hjemme som kanskje ikke er så lett å merke, som man kanskje må bli bedre kjent for å skjønne.

Spør om hun vil bli med å ta en kaffe. Eller lunsj. Prøv å bli litt kjent med henne. 1) blir hun kjent med deg så vil hun føle hun må være snillere med deg, eller 2) hun forteller kanskje ting som forklarer humøret hennes. Funker det ikke, så har i hvert fall du gjort ditt :)

 

 

Anonymkode: 480f8...27a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro baller og takle at ikke alle behandler deg med silkehansker, ts

Anonymkode: abc95...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...