Gå til innhold

lett å  gå ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplever at det er lett å gå ned i vekt, når jeg først har begynt å telle kaloriene. Er det bare meg?

Anonymkode: d6c45...9db

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo mer du veier, jo lettere går du ned i vekt, i hvert fall. Nå aner jeg jo ikke hva du veier. Jeg har selv en BMI på 22, men har trivselsvekt ved en BMI på 19-20. Jeg opplever det som svært vanskelig å gå ned når man allerede er normalvektig. 

Anonymkode: 68929...382

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt råd om hvor mange kalorier jeg skal innta, gjennom denne https://www.melk.no/bmi

Ellers gjør jeg ikke noe spesielt annet enn å passe på å ikke få for mye kalorier. Selvfølgelig spiser jeg litt ekstra på dager der jeg bruker kroppen mer enn til vanlig.

 

Anonymkode: d6c45...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BMI er på 23 og jeg skal ned til ca BMI 21. For noen måneder siden hadde jeg BMI 24.4. Jeg går sakte ned. Veier meg sjelden. Ts

Anonymkode: d6c45...9db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ telle kalorier for å gå ned, ellers har jeg ikke øye for hvor mye jeg spiser, det å virkelig SE hvor mye/lite 100 gram feks er ga meg en vekker. Når jeg startet med kaloritelling fikk jeg meg en wow opplevelse. Jeg prøver å ikke bli for opptatt av det da, jeg spiser middag ute uten å få noen dårlig samvittighet for det, nettop fordi det er sjeldent (kanskje en gang annenhver mnd). Men nå har jeg det for vane å sjekke næringsinnhold på nye matvarer, prøver å lage mest mulig fra bunnen av osv. Da er det også enklere å ha kontroll føler jeg. 

Anonymkode: 6d304...7d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jeg MÅ telle kalorier for å gå ned, ellers har jeg ikke øye for hvor mye jeg spiser, det å virkelig SE hvor mye/lite 100 gram feks er ga meg en vekker. Når jeg startet med kaloritelling fikk jeg meg en wow opplevelse. Jeg prøver å ikke bli for opptatt av det da, jeg spiser middag ute uten å få noen dårlig samvittighet for det, nettop fordi det er sjeldent (kanskje en gang annenhver mnd). Men nå har jeg det for vane å sjekke næringsinnhold på nye matvarer, prøver å lage mest mulig fra bunnen av osv. Da er det også enklere å ha kontroll føler jeg. 

Anonymkode: 6d304...7d3

Det er lurt :) Jeg veier ikke alt jeg spiser, men jeg vet sånn ca hvor mye kalorier det er i ting, og jeg planlegger for hver dag og følger med regnestykket mitt :) 

Anonymkode: d6c45...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Skilpadden skrev:
 

Ja... hvordan klarer du det? Jeg teller også, men går bare opp

Jeg går ikke fort ned i vekt, men sakte men sikkert. Har du regnet ut riktig kaloribehov, ut i fra hvor mye du skal gå ned, hvor aktiv du er, alder  m.m?  Den kalkulatoren jeg linket til, tar hensyn til slike detaljer.

Anonymkode: d6c45...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter veldig med å gå ned i vekt. Selv om jeg teller kalorier, og spiser veldig lite. Men så er jeg kronisk syk, så i lite bevegelse, og jeg har gått opp og ned i vekt så utrolig mange ganger, og er nå i 40 årene. Da jeg var i 20 årene, var det lett å gå ned i vekt.

Anonymkode: f564c...11f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring! Da jeg bestemte meg for å gå ned i vekt telte jeg ikke kalorier, men bestemte meg for å "spise sunnere".Gikk ikke ned i vekt når jeg fortsatte å spise for mye mat, selv om maten var sunn. Kaloritelling ble en oppvekker for meg, og dersom man er 100% ærlig, og teller alt, så funger det virkelig.

Anonymkode: dac4d...7ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri talt kalorier. Men syns å gå ned i vekt er rimelig enkelt: hvis jeg spiser mindre enn normalt, bytter ut mat med mindre næringstette matvarer uten å øke porsjoner, eller øker opp aktiviteten uten å øke mat, går jeg ned. Hvis jeg både spiser mindre, og beveger meg ned, går jeg raskere ned. Jeg kommer aldri til å telle kalorier: tror det er lett å bli tvangspreget og få et komplisert forhold til mat av kaloritelling. 

Anonymkode: 55b9e...93a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har aldri talt kalorier. Men syns å gå ned i vekt er rimelig enkelt: hvis jeg spiser mindre enn normalt, bytter ut mat med mindre næringstette matvarer uten å øke porsjoner, eller øker opp aktiviteten uten å øke mat, går jeg ned. Hvis jeg både spiser mindre, og beveger meg ned, går jeg raskere ned. Jeg kommer aldri til å telle kalorier: tror det er lett å bli tvangspreget og få et komplisert forhold til mat av kaloritelling. 

Anonymkode: 55b9e...93a

Tingen er det at mange ikke har et begrep på hva en "normal porsjon" mat er. Da hjelper kaloritelling, i hvert fall i starten, for å få oversikt over hva man faktisk inntar. 

Fint at din metode funker for deg, men som tidligere overvektig, så visst jeg rett og slett ikke hva det ville si å bare "spise mindre enn normalt"

Anonymkode: dac4d...7ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo ikke bare å telle kalorier. Man må ha et underskudd i kalorier for å få ned fettprosenten ca. 7000 kcal for hver kilo med fett man vil ha vekk. Trener man hardt i tillegg, så vil man bygge muskler, og de veier som fy i forhold til fett på samme volum, så det kan ta lang tid før vekta går nedover om man erstatter fett med muskler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det på samme måten her. Når jeg bare teller kaloriene går jeg ned nøyaktig det regnskapet sier jeg skal gå ned. Aldri hatt noe problemer med det. 

Anonymkode: c810b...883

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er ung, og / eller aldri har slanka seg før, er det ofte enkelt å gå ned i vekt kun ved å spise mindre. Da vet ikke kroppen hva som skal skje, og har ikke dannet seg noe forsvar ved å holde på kiloene i tilfelle hungersnød. Etter hvert som man blir eldre, og/eller slanker seg for ××ende gang gjør kroppen alt for å hindre ny sultkatastrofe. 

Jeg greidde også enkelt å gå ned i vekt kun ved å spise mindre før, men nå......😶

Et tips: det er lurt å redusere karbohydrater og øke litt på inntak av fett også. Glem lettprodukter og  sukker.

Anonymkode: cac79...2f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet mitt er at jeg ikke greier å holde fokus, og faller tilbake til gamle rutiner ettr et par uker. EN utskeielse, og alt rakner for meg...

Anonymkode: ad064...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Når man er ung, og / eller aldri har slanka seg før, er det ofte enkelt å gå ned i vekt kun ved å spise mindre. Da vet ikke kroppen hva som skal skje, og har ikke dannet seg noe forsvar ved å holde på kiloene i tilfelle hungersnød. Etter hvert som man blir eldre, og/eller slanker seg for ××ende gang gjør kroppen alt for å hindre ny sultkatastrofe. 

Jeg greidde også enkelt å gå ned i vekt kun ved å spise mindre før, men nå......😶

Et tips: det er lurt å redusere karbohydrater og øke litt på inntak av fett også. Glem lettprodukter og  sukker.

Anonymkode: cac79...2f5

Er dette sant? Altså forsket på? Første gangen jeg hører det.

Anonymkode: af2f6...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Er dette sant? Altså forsket på? Første gangen jeg hører det.

Anonymkode: af2f6...077

Menneskers opplevelse av at de "føler" de spiste mye før og at de "føler" det er umulig å gå ned i vekt nå er ganske upålielige. Mennesker har en tendens til å innbille eg og føle mye rart som ikke stemmer med virkeligheten

Anonymkode: 10a54...56e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett og lett, ja det er jo det om du går etter boka. Nå har jeg gått ned 70 kg og skal ned 10 til, og DET er ikke lett. Må jobbe mye med meg selv. 

Anonymkode: e51ca...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...