Pipaluk Skrevet 19. oktober 2018 #1 Del Skrevet 19. oktober 2018 Jeg har hørt noe om at dialekter nordpå ikke skiller mellom ord med ulike tonemer som da "bønner" og bønder" og "jenta" kontra "gjenta" En nordlandsk jente hevdet hardnakket at det ikke stemte, da vi hadde undervisning om temaet Er det ulikt trykk selv i syngende dialekter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #2 Del Skrevet 19. oktober 2018 Det er mange dialekter i nord. Jeg er fra by i Nordland og skiller ikke mellom bønner og bønder, høres likt ut. Gjenta og jenta derimot er forskjellig, henholdsvis "jænnta" og "jeinta" Anonymkode: 196ad...fef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #3 Del Skrevet 19. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er mange dialekter i nord. Jeg er fra by i Nordland og skiller ikke mellom bønner og bønder, høres likt ut. Gjenta og jenta derimot er forskjellig, henholdsvis "jænnta" og "jeinta" Anonymkode: 196ad...fef Det jeg har uthevet handler ikke om tonemer, men om ord som uttales hhv uten og med palatalisering. Jeg er ingen lingvist, men har også «lært» at det ikke er særlig forskjell mellom tonemene i vestnorsk og nordnorsk, mens østnorks og trøndersk har tydelige tonem. Anonymkode: 15fc9...b36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #4 Del Skrevet 19. oktober 2018 1 time siden, Pipaluk skrev: Jeg har hørt noe om at dialekter nordpå ikke skiller mellom ord med ulike tonemer som da "bønner" og bønder" og "jenta" kontra "gjenta" En nordlandsk jente hevdet hardnakket at det ikke stemte, da vi hadde undervisning om temaet Er det ulikt trykk selv i syngende dialekter? Det er forskjell på Nordland og Nord-Norge/Finnmark. Anonymkode: e7031...d6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #5 Del Skrevet 24. oktober 2018 On 10/19/2018 at 8:16 PM, Pipaluk said: Jeg har hørt noe om at dialekter nordpå ikke skiller mellom ord med ulike tonemer som da "bønner" og bønder" og "jenta" kontra "gjenta" En nordlandsk jente hevdet hardnakket at det ikke stemte, da vi hadde undervisning om temaet Er det ulikt trykk selv i syngende dialekter? Selvsagt skilles det. enorm forskjell på jenta. (Jeinta) og gjenta (gjænnta) Tror østlendinger ikke hører forskjellene. Tror det er en av grunnene til at de tror vi sier fæssssssk når vi egentlig dier fesk... Anonymkode: 073c0...5fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #6 Del Skrevet 25. oktober 2018 On 10/24/2018 at 2:31 PM, AnonymBruker said: Selvsagt skilles det. enorm forskjell på jenta. (Jeinta) og gjenta (gjænnta) Jenta var bare et dårlig eksempel på det TS egentlig mener, se tidligere svar. Anonymkode: 8b3e5...776 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå