Gå til innhold

Gamle rusvenner lar meg ikke være i fred

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år som har vært i behandling og nå har begynt å studere. Jeg er fast bestemt på å legge rusfortiden min bak meg, og har vært ærlig med lærere og veiledere om dette.

Jeg opplever at ex-rusvenner tar kontakt med meg på sosiale medier, det har plaget meg da jeg er redd jeg vil få tilbakefall om jeg svarer på forespørslene deres, så da har jeg valgt å blokkere dem. 

Videre tar de kontakt på andre plattformer slik som snapchat og lignende. Jeg har måtte blokkere dem der også.

Jeg føler meg krenket når de driver på sånn og ikke lar meg være i fred når jeg har lyst å starte livet på nytt.

Disse karene er menn i 40-50 årene, og har vært personer jeg har bodd med mens jeg har vært i avrusningsinstitusjoner over lengre tid. Jeg stoler ikke på at de er rusfrie utifra magefølelsen. Og dette er ikke personer jeg vil ta med videre inn i det nye livet mitt.

Det er vanskelig for meg å forholde meg til at de over en periode på to-tre år titt og stadig dukker opp på forskjellige sosiale plattformer, jeg har ikke kontroll over hvordan de greier å finne meg.

Jeg forstår ikke hvorfor de ikke kan respektere at jeg ikke vil ha noe mer med dem å gjøre? Situasjonen er svært ubehagelig.

Anonymkode: 27abc...36d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg overdrev. Jeg tror de er i 40-årene nå. De var ca. i midten og på slutten av 30-årene da jeg møtte dem.

TS

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei jente på 21 år som har vært i behandling og nå har begynt å studere. Jeg er fast bestemt på å legge rusfortiden min bak meg, og har vært ærlig med lærere og veiledere om dette.

Jeg opplever at ex-rusvenner tar kontakt med meg på sosiale medier, det har plaget meg da jeg er redd jeg vil få tilbakefall om jeg svarer på forespørslene deres, så da har jeg valgt å blokkere dem. 

Videre tar de kontakt på andre plattformer slik som snapchat og lignende. Jeg har måtte blokkere dem der også.

Jeg føler meg krenket når de driver på sånn og ikke lar meg være i fred når jeg har lyst å starte livet på nytt.

Disse karene er menn i 40-50 årene, og har vært personer jeg har bodd med mens jeg har vært i avrusningsinstitusjoner over lengre tid. Jeg stoler ikke på at de er rusfrie utifra magefølelsen. Og dette er ikke personer jeg vil ta med videre inn i det nye livet mitt.

Det er vanskelig for meg å forholde meg til at de over en periode på to-tre år titt og stadig dukker opp på forskjellige sosiale plattformer, jeg har ikke kontroll over hvordan de greier å finne meg.

Jeg forstår ikke hvorfor de ikke kan respektere at jeg ikke vil ha noe mer med dem å gjøre? Situasjonen er svært ubehagelig.

Har du gitt de beskjed om at du ikke vil ha noen kontakt med de, før du blokkerte de?

Anonymkode: a0268...321

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du gitt de beskjed om at du ikke vil ha noen kontakt med de, før du blokkerte de?

Nei det har jeg ikke. De ser på facebook profilen min at jeg har flyttet vekk og startet å studere. Jeg hadde tatt hintet om jeg så at noen av de gamle rusvennene mine gjorde noe sånt, og tatt avstand, dersom jeg fortsatt ruset meg.
De begynte å bli enda mer pågående etter at det ble offentliggjort at jeg har flyttet for å studere.

TS

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

de over en periode på to-tre år titt og stadig dukker opp på forskjellige sosiale plattformer, jeg har ikke kontroll over hvordan de greier å finne meg.

Er du registrert på disse sosiale plattformene med ditt eget navn? I så fall kan det være lurt å lage et kallenavn som ikke er ditt eget navn.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei det har jeg ikke. De ser på facebook profilen min at jeg har flyttet vekk og startet å studere. Jeg hadde tatt hintet om jeg så at noen av de gamle rusvennene mine gjorde noe sånt, og tatt avstand, dersom jeg fortsatt ruset meg.
De begynte å bli enda mer pågående etter at det ble offentliggjort at jeg har flyttet for å studere.

TS

Det er ikke alle som forstår hint. Jeg ville gitt de klar beskjed om at du ikke er interessert i noen som helst kontakt med de.

• Liker 8
Skrevet

Bare skriv at du ber dem respektere å ikke ta mer kontakt, da du ikke ønsker det.

Ikke ta kontakt for å skrive det. Men hvis og når de fortsetter.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som forstår hint. Jeg ville gitt de klar beskjed om at du ikke er interessert i noen som helst kontakt med de.

Føler det er så slemt og ikke passer seg  å be dem ryke og reise liksom når det eneste de sender er bilder av valper og kattunger, fordi de vet jeg glad dyr. Men jeg vet at de kommer til å snakke om helt andre ting dersom jeg åpner for samtale.

TS

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare blokker de på alle media, ignorer de på alt sammen! Da kan de faktisk ikke få kontakt! Forsøker de videre ut over dette kontakt nærmeste politikammer og anmelde de for trakassering. De har ikke noe rett til kontakt med deg, du har kommet det videre! Du må finne andre venner i andre miljøer og disse er historie, tenk slik og bare BLOKKER! Total taushet det hjelper alltid.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Føler det er så slemt og ikke passer seg  å be dem ryke og reise liksom når det eneste de sender er bilder av valper og kattunger, fordi de vet jeg glad dyr. Men jeg vet at de kommer til å snakke om helt andre ting dersom jeg åpner for samtale.

Bli voksen nå da :) Blokker og møt de med totalt taushet! Hva er egentlig problemet med dette? Det fungerer alltid i alle mellommenneskelige forhold som ikke fungerer, som man ikke ønsker videreført uansett forhold. Om de da ikke fysisk prøver å ta kontakt, da er politiet rette innstans du kontakter og de vil da gi de videre råd. Rote videre med dette, uansett hvor lite det er, ja det er å be om trøbbel. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Duftavsommerregn said:

Bare blokker de på alle media, ignorer de på alt sammen! Da kan de faktisk ikke få kontakt! Forsøker de videre ut over dette kontakt nærmeste politikammer og anmelde de for trakassering. De har ikke noe rett til kontakt med deg, du har kommet det videre! Du må finne andre venner i andre miljøer og disse er historie, tenk slik og bare BLOKKER! Total taushet det hjelper alltid.

Helt enig! Snakker av erfaring TS, når jeg sier "blokker, blokker, blokker - og IGNORER." Du trenger ikke å forklare noe for dem, bare steng helt av! De er godt voksne rusmisbrukere, de er avhengige av å dra andre ned i samme grøfta som de selv er i, bruker taktikker for å gjøre deg "myk" sånn at du skal svare dem. La vær å svare - de vil deg ikke noe godt!

Anonymkode: cd1d4...48f

• Liker 5
Skrevet

Helt enig! Snakker av erfaring TS, når jeg sier "blokker, blokker, blokker - og IGNORER." Du trenger ikke å forklare noe for dem, bare steng helt av! De er godt voksne rusmisbrukere, de er avhengige av å dra andre ned i samme grøfta som de selv er i, bruker taktikker for å gjøre deg "myk" sånn at du skal svare dem. La vær å svare - de vil deg ikke noe godt!

Akkurat samme her, snakker av erfaring, ikke med rus overhodet men etter et samlivsbrudd. Vedkommende kvinne forsøkte hele tiden på ny kontakt med nye krav. Noe jeg møtte med totalt blokkering og taushet. Det fungerte 100%. Så kom et brev fra advokaten hennes, jeg svarte overhodet ikke. Bare gikk til advokat selv, og all kommunikasjon gikk den veien, eller rettere sagt det ble bare et brev :) Problemet løst. Aldri ta kontakt over sosiale media, og aldri skjelle ut noen som helst. Det fører aldri noe godt med seg.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, følte heller ikke at jeg trenger å forklare noe som helst for dem. For begynner jeg først å svare så kommer de bare til å prøve å få meg tilbake til rusmiljøet, akkurat som du sier! Er jo noen som råder meg til å gi klar beskjed..

TS

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo noen som råder meg til å gi klar beskjed..

TS

Ikke hør på de som sier dette, ikke gi noen som helst beskjeder noen veier, bare totalt taushet og ignorering. Tenk over dette selv da, hva hjelper det å gi slike mennesker noen klare "beskjeder"? Hva godt kommer det egentlig ut av dette. Du har lagt dette bak deg, de er historie! De er døde for deg, og du skal fortsette ditt liv i en helt annen retning. Glem hevn, glem utskjelling eller andre klare beskjeder, behandle de som "avdøde" disse er historie. Taushet er 100% gull. Praktisere dette selv noen mnd, og du skal se at de går møkk lei.

Du er sterk, du har klart dette og lykke til videre :) Ikke mange av ditt kaliber som klarer akkurat dette, og vær stolt av deg selv!

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Duftavsommerregn said:

Akkurat samme her, snakker av erfaring, ikke med rus overhodet men etter et samlivsbrudd. Vedkommende kvinne forsøkte hele tiden på ny kontakt med nye krav. Noe jeg møtte med totalt blokkering og taushet. Det fungerte 100%. Så kom et brev fra advokaten hennes, jeg svarte overhodet ikke. Bare gikk til advokat selv, og all kommunikasjon gikk den veien, eller rettere sagt det ble bare et brev :) Problemet løst. Aldri ta kontakt over sosiale media, og aldri skjelle ut noen som helst. Det fører aldri noe godt med seg.

Igjen, helt enig! I mitt tilfelle var det forskjellige problemer: tidligere partner, dårlige venner og familiemedlemmer - med voldelig adferd og/eller rusproblemer. Jeg hadde også ruset meg tidligere og ville bort fra miljøer fullt av svik og vold. Lærte meg til å bare stenge av, ikke svare, kontakte f.eks. politi om det ble nødvendig. Og så måtte jeg være sta, og vente. Etter en tid ble det stille, og nå er det lenge siden jeg har hørt noe. :)

Vær fast TS, og beskytt ditt nye liv!

Skrevet
2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Ikke hør på de som sier dette, ikke gi noen som helst beskjeder noen veier, bare totalt taushet og ignorering. Tenk over dette selv da, hva hjelper det å gi slike mennesker noen klare "beskjeder"? Hva godt kommer det egentlig ut av dette. Du har lagt dette bak deg, de er historie! De er døde for deg, og du skal fortsette ditt liv i en helt annen retning. Glem hevn, glem utskjelling eller andre klare beskjeder, behandle de som "avdøde" disse er historie. Taushet er 100% gull. Praktisere dette selv noen mnd, og du skal se at de går møkk lei.

Som jeg skrev så har dette pågått over en periode på 2-3 år.

TS

Skrevet

Igjen, helt enig! I mitt tilfelle var det forskjellige problemer: tidligere partner, dårlige venner og familiemedlemmer - med voldelig adferd og/eller rusproblemer. Jeg hadde også ruset meg tidligere og ville bort fra miljøer fullt av svik og vold. Lærte meg til å bare stenge av, ikke svare, kontakte f.eks. politi om det ble nødvendig. Og så måtte jeg være sta, og vente. Etter en tid ble det stille, og nå er det lenge siden jeg har hørt noe. :)

Vær fast TS, og beskytt ditt nye liv!

Godt å høre at jeg ikke står alene i situasjonen, man blir så sårbar når man ikke har noen å fortelle dette til, er ikke bare slik at jeg kan buse ut med dette til studievenner som ikke engang vet om fortiden min. Rus er så skambelagt.

Føler meg bare så ydmyket og sårbar hver gang de klarer å "nå frem". Satt og studerte nå men ble distrahert av at han ene nok en gang klarte å finne meg...

TS

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som jeg skrev så har dette pågått over en periode på 2-3 år.

TS

Fy søren, da er de seige. Hos meg var det ett familiemedlem som brukte minst så lang tid før h*n sluttet å kontakte meg. Jeg har ikke FB eller lignende, så det hjalp nok en del.

• Liker 1
Skrevet

Innstill snapchat på at ingen kan finne deg som venneforslag , og Facebook på at kun venners venner kan finne deg og adde deg. Du finner det i privacy innstillinger. Aldri ha snapchat eller instagram brukernavnet ditt public, gi det kun ut til de nærmeste dine som spør. 

Eller så bør du lukke profilene dine og åpne nye med alias. For eksempel istedet for Ida Hansen så kan du ha et kallenavn bare nære venner kjenner deg som f.eks Søta Hansen, navnet på hunden din, eller Ida Jordbærelsker, eller vet til og med om folk som har navnet sitt baklengs Adi Nesnah. Et diskret profil bilde er viktig men så kan du ha ordentlige bilder av deg inne på den private profilen. Bilde innstillinger må ikke stå på offentlig, men på Kun venner. 

Det er kjempe viktig du aldri slipper noen av dine tidligere rus"venner" inn i livet ditt igjen, så bare slett og blokk når de finner deg. Ikke ha dårlig samvittighet for å ta vare på deg selv! :) vær stolt av deg selv for å være så sterk og fornuftig og på et heeeeelt annet level enn de gamle rusvennene dine. Klipp dem ut av livet med god samvittighet! 

Anonymkode: 6d132...255

• Liker 3
Skrevet

Føler meg bare så ydmyket og sårbar hver gang de klarer å "nå frem". Satt og studerte nå men ble distrahert av at han ene nok en gang klarte å finne meg...

Hvordan klarte han å finne deg? Bare fortell så kan vi gi deg råd hvordan du kan bli kvitt han :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...