Gå til innhold

Er Iran så ille egentlig? Og er nazisme så ille egentlig?


Singi

Anbefalte innlegg

Innenfor religiøst teokratisk styresett er jeg ikke veldig fan av. Altså alt av autoritarisk styresett.

Men hvorfor er USA og vesten på lag med Saudi Arabia, men ikke Iran? Penger, olje? Osv. Ser ikke ut som demokratisk styre er problemet her.

Uansett... jeg tror jeg har en teori.

Nummer 1: allianse, britisk innblanding historisk når det kommer til uavhengighet til Saudi Arabia
Nummer 2: Anti vestlig hat av Iranere etter Islamske revolusjonen i Iran etter at Shaaen falt av makten som var sett på som en nippedukke til vesten. Faktisk tror jeg de var på vei å være demokratisk før shaaen ble insatt. Men britisk paranoia på den tiden leder av Churchill førte til at de fryktet at russerne skulle få tak på oljen som Iranerne planlagte å industrialisere.. så fikk de hjelp av Amerikanerne med M16 og CIA agenter til å gjøre statskupp og insatte shaaen der.

Men også tror jeg det også er nummer 3. Og det er israel. Ikke for å nevne marxistiske media kanaler som bestemmer hvem som er ille og slikt.

Men hvis kommunisme/sosialisme kan blir demokratisk. Hvorfor kan ikke nazisme bli det også? Jeg mener ikke Hitler sin versjon fordi den var helt grusom. Jeg mener ikke være for autoritært regime eller totalitært regime. Bare ha nazisme som skal kun være demokratisk stemt inn og skal respektere grunnloven og være i makta i antall år osv.

For å nevne i fleng. Her er eksempler på noen ideer ifra Nazismen som man kan ta, men utelukke de dårlige ideene.

I egypt

 

Og i en fremtid der USA er i 2027 der nazismen der ser ute etter folk som er forferdelige (som svar å rense opp USAs kultur hat fra venstre og høyresiden politisk, sikkert en teori om det) og ikke etnisk forfølgelse osv.

 

Uansett dette er noen områder man kan plukke ut gode sider fra nazismen på samme måte som man plukker ut de gode sidene fra kommunismen. Nazismen liker ikke svakt samfunn, og marxisme liker ikke et hatfult usympatisk samfunn. Så der har vi noe til felles.

Edit: Men altså det med nazisme er jeg ikke seriøst med bare sånn at ingen misforstår. Jeg liker bare konspirasjonsteorier av og til bare. Tror ikke det er direkte bra for verden om slikt hadde eksistert sånn generelt sett. Må bare se etter hvilke saker som er bra eller ikke. Slikt svar har nok aldri funket tror jeg selv om man er anti ditt og datt, det og ha mangel på menneskeverd tror jeg ikke sitter så bra generelt.

Endret av Singi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ideologi som legitimerer drap av barn bare fordi de har feile foreldre kan aldri sies å være bra. 

En enkel måte vurdere et samfunn på er om det er noen mennesker man ikke kan tenke seg å bytte med. Kunne du tenke deg å være jøde i nazi-Tyskland? Eller homofil i Iran? Hvordan et samfunn behandler sine svake og sine utstøtte mye. 

Nazismen er gal og ondskap satt i system. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...