Gå til innhold

Oppkjøring + angst = kaos


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, WCKD said:
 

Nok en person som har blitt sendt for tidlig på oppkjøring.

Hvordan tolker du det? Jeg kjører ikke så tullete med kjørelærer, men kan godt hende jeg har misforstått kommunikasjonen med de andre bilistene i disse to rundkjøringene hvor det ble litt krøll i følge sensor. Nervene tok overhånd denne gangen, hvordan unngå det til neste oppkjøring?

Anonymkode: fae9e...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er rart du fikk tilbakemelding på at du lå 5 over fartsgrensen. Jeg lå ca 5 over jevnt på hele oppkjøringen min da jeg tok den og fikk tilbakemelding på at jeg kjørte som en drøm. 

Anonymkode: 2851d...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Synes det er rart du fikk tilbakemelding på at du lå 5 over fartsgrensen. Jeg lå ca 5 over jevnt på hele oppkjøringen min da jeg tok den og fikk tilbakemelding på at jeg kjørte som en drøm. 

Anonymkode: 2851d...f38

Jeg kan tenke meg til at det kan være pga høyreregel og et hus som stod helt ut til kanten av veien, noe som hn brukte som argument. Hn mente at jeg burde tenke på en bilist som kjører som en tulling som da ikke hadde oppdaget meg ettersom jeg lå 5 over.

Anonymkode: fae9e...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 
Prøv å kjøre et vogntog rett fram gjennom en rundkjøring i rushen når folk ikke blinker til venstre. Det er helt jævlig. Når jeg kjører er jeg jo interessert i at folk skal vite hvor jeg skal, naturlig nok. 

La oss tenke oss en firearmet rundkjøring med en arm i hver himmelretning. Du kommer fra syd og skal mot nord (eller "rett frem" som de fleste kaller det). Jeg kommer fra nord og skal svinge ut av rundkjøringen i retning øst (altså det folk flest kaller til venstre, jeg kaller det 3 avkjørsel). Jeg entrer rundkjøringen før deg (så du får vikeplikt). Venstreblinker jeg på tur inn i rundkjøringen, ok, da holder du igjen til jeg har passert. Hva gjør du om jeg IKKE venstreblinker?? Du holder igjen da også (håper jeg). Du kan jo ikke ta det for gitt at folk som ikke venstreblinker på tur inn skal rett frem. Så hvilken forskjell utgjør min eventuelle venstreblinking for deg i dette tilfellet??

En annen ting jeg lurer på, når svinger man egentlig til venstre i en rundkjøring? Akkurat i det du entrer rundkjøringen så vrir du jo rattet mot høyre (med mindre du er i England og kjører med klokka), spesielt i en litt større rundkjøring med stor sentraløy. Uansett hvilken utkjørsel du tar så skjer jo det ved at du foretar en HØYREsving ut. Jeg tipper at grunnen til at man nå om dagen lærer stikk motsatt av det vi lærte mtp venstreblink, er at rundkjøringene nå om dagen ofte er små, veldig små. I noen tilfeller bare et hvitmalt kumlokk. Da jeg tok lappen var det kun en rundkjøring her i byen, og den var veldig stor. Større enn den i Sinsenkrysset. I slike store rundkjøringer er det merkelig å venstreblinke. Jeg ser noen gjør det selv om det tar 20 sek. før de har kommet rundt til tredje avkjørsel. Ser merkelig ut. Noen gjør det til og med når de ligger i ytre felt. Det kan jo ikke tolkes som noe annet en at de skal skifte til indre, men neida, det er ikke det de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Smartassen skrev:
 

La oss tenke oss en firearmet rundkjøring med en arm i hver himmelretning. Du kommer fra syd og skal mot nord (eller "rett frem" som de fleste kaller det). Jeg kommer fra nord og skal svinge ut av rundkjøringen i retning øst (altså det folk flest kaller til venstre, jeg kaller det 3 avkjørsel). Jeg entrer rundkjøringen før deg (så du får vikeplikt). Venstreblinker jeg på tur inn i rundkjøringen, ok, da holder du igjen til jeg har passert. Hva gjør du om jeg IKKE venstreblinker?? Du holder igjen da også (håper jeg). Du kan jo ikke ta det for gitt at folk som ikke venstreblinker på tur inn skal rett frem. Så hvilken forskjell utgjør min eventuelle venstreblinking for deg i dette tilfellet??

En annen ting jeg lurer på, når svinger man egentlig til venstre i en rundkjøring? Akkurat i det du entrer rundkjøringen så vrir du jo rattet mot høyre (med mindre du er i England og kjører med klokka), spesielt i en litt større rundkjøring med stor sentraløy. Uansett hvilken utkjørsel du tar så skjer jo det ved at du foretar en HØYREsving ut. Jeg tipper at grunnen til at man nå om dagen lærer stikk motsatt av det vi lærte mtp venstreblink, er at rundkjøringene nå om dagen ofte er små, veldig små. I noen tilfeller bare et hvitmalt kumlokk. Da jeg tok lappen var det kun en rundkjøring her i byen, og den var veldig stor. Større enn den i Sinsenkrysset. I slike store rundkjøringer er det merkelig å venstreblinke. Jeg ser noen gjør det selv om det tar 20 sek. før de har kommet rundt til tredje avkjørsel. Ser merkelig ut. Noen gjør det til og med når de ligger i ytre felt. Det kan jo ikke tolkes som noe annet en at de skal skifte til indre, men neida, det er ikke det de skal.

Hvis du blinker vet jeg med en gang hvor du skal. Dette er spesielt nyttig for uerfarne sjåfører (trenger mer tid til å få clutchen til gripepunkt) og for trege kjøretøy (vogntog i en liten oppoverbakke). Hvis jeg må ta en liten luke da vil jeg gjerne begynne tidlig, før jeg vet nøyaktig hvor bilen skal. Kommer det 8 biler og alle blinker til venstre kan jeg ta det helt piano, men hvis annenhver blinker må jeg gjøre meg klar, avbryte og gjøre meg klar. Med vogntog vil jeg jo få litt bevegelse mot rundkjøringen så tidlig som mulig. Det er langt mer komfortabelt å vite hvor bilene skal tidlig. Det koster deg ingenting å blinke, og det utgjør en forskjell. Man får bedre flyt. På oppkjøringen er flyt og samhandling viktig. Når folk blinker riktig (mange blinker ut ALT for sent) blir det bedre trafikkavvikling.

Se på rundkjøringen som et vanlig kryss, ignorer sirkelen i midten. Skal man til venstre blinker man til venstre. Skal man til høyre blinker man til høyre. Skal man rett frem blinker man seg ut. 

Ser poenget ditt i store rundkjøringer, da har det langt mindre hensikt enn i de små der du har godt sikt rundt. Blinklyset skal veilede, ikke villede, så der må man bruke skjønn. Slike situasjoner er jo grunnen til at man ikke har bastante regler med blink til venstre, man kan og skal bruke skjønn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Smartassen skrev:
 

La oss tenke oss en firearmet rundkjøring med en arm i hver himmelretning. Du kommer fra syd og skal mot nord (eller "rett frem" som de fleste kaller det). Jeg kommer fra nord og skal svinge ut av rundkjøringen i retning øst (altså det folk flest kaller til venstre, jeg kaller det 3 avkjørsel). Jeg entrer rundkjøringen før deg (så du får vikeplikt). Venstreblinker jeg på tur inn i rundkjøringen, ok, da holder du igjen til jeg har passert. Hva gjør du om jeg IKKE venstreblinker?? Du holder igjen da også (håper jeg). Du kan jo ikke ta det for gitt at folk som ikke venstreblinker på tur inn skal rett frem. Så hvilken forskjell utgjør min eventuelle venstreblinking for deg i dette tilfellet??

En annen ting jeg lurer på, når svinger man egentlig til venstre i en rundkjøring? Akkurat i det du entrer rundkjøringen så vrir du jo rattet mot høyre (med mindre du er i England og kjører med klokka), spesielt i en litt større rundkjøring med stor sentraløy. Uansett hvilken utkjørsel du tar så skjer jo det ved at du foretar en HØYREsving ut. Jeg tipper at grunnen til at man nå om dagen lærer stikk motsatt av det vi lærte mtp venstreblink, er at rundkjøringene nå om dagen ofte er små, veldig små. I noen tilfeller bare et hvitmalt kumlokk. Da jeg tok lappen var det kun en rundkjøring her i byen, og den var veldig stor. Større enn den i Sinsenkrysset. I slike store rundkjøringer er det merkelig å venstreblinke. Jeg ser noen gjør det selv om det tar 20 sek. før de har kommet rundt til tredje avkjørsel. Ser merkelig ut. Noen gjør det til og med når de ligger i ytre felt. Det kan jo ikke tolkes som noe annet en at de skal skifte til indre, men neida, det er ikke det de skal.

Jeg tok lappen i fjor. Lærte at det ikke var nødvendig å venstreblinke. Når man skal rett frem i en rundkjøring legger man seg i ytterste felt, og skal man i 3. Avkjøring eller helt rundt legger man seg i innerste. Jeg synes dermed det er veldig logisk hvor folk skal siden de aller fleste gjør det på den måten og det er dermed totalt unødvendig med venstreblink. Det er ingen små rundkjøringer her jeg bor eller der jeg tok lappen forøvrig. 

Anonymkode: 2851d...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg tok lappen i fjor. Lærte at det ikke var nødvendig å venstreblinke. Når man skal rett frem i en rundkjøring legger man seg i ytterste felt, og skal man i 3. Avkjøring eller helt rundt legger man seg i innerste. Jeg synes dermed det er veldig logisk hvor folk skal siden de aller fleste gjør det på den måten og det er dermed totalt unødvendig med venstreblink. Det er ingen små rundkjøringer her jeg bor eller der jeg tok lappen forøvrig. 

Anonymkode: 2851d...f38

Ikke alle rundkjøringer har to felt. Læreren din er kunnskapsløs. Det koster ingenting å blinke til venstre, og det gjør kjøringen enklere for andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Hvis du blinker vet jeg med en gang hvor du skal. Dette er spesielt nyttig for uerfarne sjåfører (trenger mer tid til å få clutchen til gripepunkt) og for trege kjøretøy (vogntog i en liten oppoverbakke). Hvis jeg må ta en liten luke da vil jeg gjerne begynne tidlig, før jeg vet nøyaktig hvor bilen skal. Kommer det 8 biler og alle blinker til venstre kan jeg ta det helt piano, men hvis annenhver blinker må jeg gjøre meg klar, avbryte og gjøre meg klar. Med vogntog vil jeg jo få litt bevegelse mot rundkjøringen så tidlig som mulig. Det er langt mer komfortabelt å vite hvor bilene skal tidlig. Det koster deg ingenting å blinke, og det utgjør en forskjell. Man får bedre flyt. På oppkjøringen er flyt og samhandling viktig. Når folk blinker riktig (mange blinker ut ALT for sent) blir det bedre trafikkavvikling.

Se på rundkjøringen som et vanlig kryss, ignorer sirkelen i midten. Skal man til venstre blinker man til venstre. Skal man til høyre blinker man til høyre. Skal man rett frem blinker man seg ut. 

Ser poenget ditt i store rundkjøringer, da har det langt mindre hensikt enn i de små der du har godt sikt rundt. Blinklyset skal veilede, ikke villede, så der må man bruke skjønn. Slike situasjoner er jo grunnen til at man ikke har bastante regler med blink til venstre, man kan og skal bruke skjønn. 

Min kjørelærer sa alltid at plassering er viktigere enn blinking. Jeg er dog enig med deg i at folk blinker seg ut for sent, men jeg forstår hvor folk skal ut i fra plassering. Det dog de fleste gjør feil i en rundkjøring er om de skal ut i 3. Avkjørsel og de ligger i innerste felt så kjører de rett fra innerste felt og ut av rundkjøringen. Man skal legge seg ut i ytterste felt mellom 2. Og 3. Avkjørsel og så kjøre ut i 3. Avkjørsel. Mange glemmer også at vikeplikt ved feltbytte gjelder også i rundkjøring, så om man da i en trearmet rundkjøring skal rett frem og rett frem blir siste avkjørsel før man da er helt rundt så blir det faktisk feil å legge seg i innerste felt, for da er det stor risiko for at folk tror en skal helt rundt og da vil de legge seg i ytterste felt og siden man har vikeplikt ved feltskifte kan det da skje at man ikke kommer seg ut av rundkjøringen. 

Anonymkode: 2851d...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Ikke alle rundkjøringer har to felt. Læreren din er kunnskapsløs. Det koster ingenting å blinke til venstre, og det gjør kjøringen enklere for andre. 

Jeg har kjørt ganske mange mil dette året og kan ikke huske en eneste rundkjøring uten to felt. Om det er ett felt så er det bare å blinke seg ut tidlig nok eventuelt. 

Kjørelæreren jeg hadde var særdeles flink i sitt fag, så du bør passe deg for å sitte og kalle andre kunnskapsløs. 

Anonymkode: 2851d...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Min kjørelærer sa alltid at plassering er viktigere enn blinking. Jeg er dog enig med deg i at folk blinker seg ut for sent, men jeg forstår hvor folk skal ut i fra plassering. Det dog de fleste gjør feil i en rundkjøring er om de skal ut i 3. Avkjørsel og de ligger i innerste felt så kjører de rett fra innerste felt og ut av rundkjøringen. Man skal legge seg ut i ytterste felt mellom 2. Og 3. Avkjørsel og så kjøre ut i 3. Avkjørsel. Mange glemmer også at vikeplikt ved feltbytte gjelder også i rundkjøring, så om man da i en trearmet rundkjøring skal rett frem og rett frem blir siste avkjørsel før man da er helt rundt så blir det faktisk feil å legge seg i innerste felt, for da er det stor risiko for at folk tror en skal helt rundt og da vil de legge seg i ytterste felt og siden man har vikeplikt ved feltskifte kan det da skje at man ikke kommer seg ut av rundkjøringen. 

Anonymkode: 2851d...f38

Plassering er viktigere enn alt annet, der er jeg helt enig. Hvis plasseringen din ikke samsvarer med blinkingen ser jeg bort fra blinklyset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har kjørt ganske mange mil dette året og kan ikke huske en eneste rundkjøring uten to felt. Om det er ett felt så er det bare å blinke seg ut tidlig nok eventuelt. 

Kjørelæreren jeg hadde var særdeles flink i sitt fag, så du bør passe deg for å sitte og kalle andre kunnskapsløs. 

Anonymkode: 2851d...f38

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer

Sitat

Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Det er feil å si man ikke skal blinke til venstre før rundkjøringer. Noen ganger er det ikke hensiktsmessig, men stort sett er det nyttig. Det er mulig at hvis man bare kjører personbil er det vanskelig å se verdien, men i større kjøretøy merker man fort verdien av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra hva du skriver TS er jeg fornøyd med resultatet ditt i dag. Du skjønner åpenbart ikke så mye av hvordan man burde kjøre. Selv om du ikke har vikeplikt, er du pliktig til å unngå og skape trafikkfarlige situasjoner. Du må ta utgangspunkt i at folk er idioter i trafikken. Det vil si at du må være observant og flink til å lese trafikken.

Anonymkode: 557e6...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Ut ifra hva du skriver TS er jeg fornøyd med resultatet ditt i dag. Du skjønner åpenbart ikke så mye av hvordan man burde kjøre. Selv om du ikke har vikeplikt, er du pliktig til å unngå og skape trafikkfarlige situasjoner. Du må ta utgangspunkt i at folk er idioter i trafikken. Det vil si at du må være observant og flink til å lese trafikken.

Anonymkode: 557e6...b90

Og jeg må øve på å skrive bedre 😅

Anonymkode: 557e6...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Ut ifra hva du skriver TS er jeg fornøyd med resultatet ditt i dag. Du skjønner åpenbart ikke så mye av hvordan man burde kjøre. Selv om du ikke har vikeplikt, er du pliktig til å unngå og skape trafikkfarlige situasjoner. Du må ta utgangspunkt i at folk er idioter i trafikken. Det vil si at du må være observant og flink til å lese trafikken.

Anonymkode: 557e6...b90

Jeg vet jo hvordan man kjører en bil, ellers hadde jeg ikke blitt meldt opp til en førerprøve.

Feilen jeg begikk i første rundkjøring så ikke jeg da på som en alvorlig eller grov feil. Jeg sakket ned og viket, men føreren av bilen til venstre sakket ned etter den kom til rundkjøringen. Den måtte ikke vike for noen bil. Her leste jeg sikkert feil, for sensor mente at det beste hadde vært om jeg hadde blitt stående. Sensor vurderte å bremse her, men det førte ikke til en avvikling. hn mente at bilen var rett bak meg etterpå.

Det med lastebilen kan jeg omsider forstå, men det er nok litt i gråsonen høres det ut som. Selvfølgelig, jeg må jo lese andres kjøring, men fremdeles føler jeg at lastebilen skulle ha senket farten ettersom føreren hadde vikeplikt. Noen i dette innlegget vil si at sensor har rett, noen vil si sensor tar feil. Jeg kommer ingen vei med det, jeg har allerede strøket.

Anonymkode: fae9e...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg vet jo hvordan man kjører en bil, ellers hadde jeg ikke blitt meldt opp til en førerprøve.

Feilen jeg begikk i første rundkjøring så ikke jeg da på som en alvorlig eller grov feil. Jeg sakket ned og viket, men føreren av bilen til venstre sakket ned etter den kom til rundkjøringen. Den måtte ikke vike for noen bil. Her leste jeg sikkert feil, for sensor mente at det beste hadde vært om jeg hadde blitt stående. Sensor vurderte å bremse her, men det førte ikke til en avvikling. hn mente at bilen var rett bak meg etterpå.

Det med lastebilen kan jeg omsider forstå, men det er nok litt i gråsonen høres det ut som. Selvfølgelig, jeg må jo lese andres kjøring, men fremdeles føler jeg at lastebilen skulle ha senket farten ettersom føreren hadde vikeplikt. Noen i dette innlegget vil si at sensor har rett, noen vil si sensor tar feil. Jeg kommer ingen vei med det, jeg har allerede strøket.

Anonymkode: fae9e...969

Det er ikke en grov feil. Det er en toerfeil. Ingen problem å gjøre en slik eller tre. 

Problemet med lastebilen er at blikkbruken din er mangelfull. Folk kjører i fylla, halvparten av bilene mot rundkjøringen ser på telefonen, det er ikke gitt at de ser deg. Føler du det er greit å kjøre på en måte som gir deg risiko for å bli kjørt over av en lastebil? Selvsagt, lastebilen burde ha kjørt på en annen måte. Men det betyr ikke at du skal ignorere den. Hvis en lastebil bryter vikeplikten ovenfor meg stopper jeg selvsagt. Med personbil mot lastebil vinner lastebilen hver eneste gang. Når man våkner opp på sykehuset er det en mager trøst at det var lastebilen sin feil.

At noen her mener at det er akseptabelt å ikke bruke blikket riktig får stå på deres kappe, men det er virkelig ikke slik føreprøver vurderes. Elever stryker selv om noen andre gjør feil, det er en absolutt forventning om at de er bevisst over sine omgivelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Hvis du blinker vet jeg med en gang hvor du skal. Dette er spesielt nyttig for uerfarne sjåfører (trenger mer tid til å få clutchen til gripepunkt) og for trege kjøretøy (vogntog i en liten oppoverbakke). Hvis jeg må ta en liten luke da vil jeg gjerne begynne tidlig, før jeg vet nøyaktig hvor bilen skal. Kommer det 8 biler og alle blinker til venstre kan jeg ta det helt piano, men hvis annenhver blinker må jeg gjøre meg klar, avbryte og gjøre meg klar. Med vogntog vil jeg jo få litt bevegelse mot rundkjøringen så tidlig som mulig. Det er langt mer komfortabelt å vite hvor bilene skal tidlig. Det koster deg ingenting å blinke, og det utgjør en forskjell. Man får bedre flyt. På oppkjøringen er flyt og samhandling viktig. Når folk blinker riktig (mange blinker ut ALT for sent) blir det bedre trafikkavvikling.

Se på rundkjøringen som et vanlig kryss, ignorer sirkelen i midten. Skal man til venstre blinker man til venstre. Skal man til høyre blinker man til høyre. Skal man rett frem blinker man seg ut. 

Ser poenget ditt i store rundkjøringer, da har det langt mindre hensikt enn i de små der du har godt sikt rundt. Blinklyset skal veilede, ikke villede, så der må man bruke skjønn. Slike situasjoner er jo grunnen til at man ikke har bastante regler med blink til venstre, man kan og skal bruke skjønn. 

Nå må du begynne å tenke litt Hr. kjørelærer. Om de 8 venstreblinker eller ikke har ingenting å si for deg som står på motsatt side av rundkjøringen med vogntoget ditt og venter på å komme inn i rundkjøringen. Blinker de til venstre, ja da vet du at du må holde igjen. Om kun noen av de gjør det må du også holde igjen. Du kan jo ikke anta at de som IKKE venstreblinker skal ut en tidligere avkjørsel. Du må uansett vente. Venstreblinking kan i noen tilfeller ha noe for seg, men ikke på langt nær så mye som mange vil ha det til. Høyreblink før du svinger ut er derimot viktig. Vet du forresten at man i noen land får bot for å blinke til venstre før en rundkjøring? Bl.a i Slovenia. Da jeg tok lappen ville du nesten strøket på oppkjøringen om du gjorde det. Og som jeg sa tidligere, paragraf 14 (signal og tegn) lyder likt i dag som den gjorde da de nye trafikkreglene trådde i kraft i 1986. Altså fra å være nærmest forbudt til å nesten bli påbudt er merkelig. Det var vel rundt år 2000 de skiftet mening. Nå lærer jo stort sett alle elever å venstreblinke. Jeg vet dog at det finnes noen kjørelærere som ikke er enig.

En ting til: Du sier "Se på rundkjøringen som et vanlig kryss, ignorer sirkelen i midten". Og så sier du videre "Skal man rett frem blinker man seg ut". Det blir jo litt merkelig å blinke i det hele tatt i de tilfellene man skal rett frem om man skal se på rundkjøringen som et vanlig kryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Min kjørelærer sa alltid at plassering er viktigere enn blinking. Jeg er dog enig med deg i at folk blinker seg ut for sent, men jeg forstår hvor folk skal ut i fra plassering. Det dog de fleste gjør feil i en rundkjøring er om de skal ut i 3. Avkjørsel og de ligger i innerste felt så kjører de rett fra innerste felt og ut av rundkjøringen. Man skal legge seg ut i ytterste felt mellom 2. Og 3. Avkjørsel og så kjøre ut i 3. Avkjørsel. Mange glemmer også at vikeplikt ved feltbytte gjelder også i rundkjøring, så om man da i en trearmet rundkjøring skal rett frem og rett frem blir siste avkjørsel før man da er helt rundt så blir det faktisk feil å legge seg i innerste felt, for da er det stor risiko for at folk tror en skal helt rundt og da vil de legge seg i ytterste felt og siden man har vikeplikt ved feltskifte kan det da skje at man ikke kommer seg ut av rundkjøringen. 

Anonymkode: 2851d...f38

Ja, det er skummelt å kjøre rett fra innerste felt og ut av rundkjøring og ikke i tråd med trafikkreglenes paragraf 6 (Svinging). Der står det: "På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre." Mtp at enhver utkjøring av rundkjøring egentlig er en høyresving så er det helt riktig å legge seg ut i ytterste felt før du svinger av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg vet jo hvordan man kjører en bil, ellers hadde jeg ikke blitt meldt opp til en førerprøve.

Feilen jeg begikk i første rundkjøring så ikke jeg da på som en alvorlig eller grov feil. Jeg sakket ned og viket, men føreren av bilen til venstre sakket ned etter den kom til rundkjøringen. Den måtte ikke vike for noen bil. Her leste jeg sikkert feil, for sensor mente at det beste hadde vært om jeg hadde blitt stående. Sensor vurderte å bremse her, men det førte ikke til en avvikling. hn mente at bilen var rett bak meg etterpå.

Det med lastebilen kan jeg omsider forstå, men det er nok litt i gråsonen høres det ut som. Selvfølgelig, jeg må jo lese andres kjøring, men fremdeles føler jeg at lastebilen skulle ha senket farten ettersom føreren hadde vikeplikt. Noen i dette innlegget vil si at sensor har rett, noen vil si sensor tar feil. Jeg kommer ingen vei med det, jeg har allerede strøket.

Anonymkode: fae9e...969

Det jeg mener er at det spiller ingen rolle om det var du eller sensor som hadde feil når faktum er at du strøk. Da er det dessverre ikke så mye å hente på å undre seg over hvem som hadde rett og feil. Gjengivelsen av situasjonen vil jo også være basert på slik du oppfattet den og det vil være umulig både for oss og deg selv å få et gjenblikk av slik situasjonen faktisk var. Om vi så alle her i tråden sier oss enige i at sensor tar feil og du burde ha bestått så kan det ikke brukes til noe.

Det beste er nok å bare godta nederlaget og forberede seg på neste oppkjøring. Nå har du jo fått sett hvordan det er å ha sensor i setet, vet å spørre om retning tidligere osv. Se på det som en øvelse i seg selv.

Anonymkode: 8cfbf...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan tolker du det? Jeg kjører ikke så tullete med kjørelærer, men kan godt hende jeg har misforstått kommunikasjonen med de andre bilistene i disse to rundkjøringene hvor det ble litt krøll i følge sensor. Nervene tok overhånd denne gangen, hvordan unngå det til neste oppkjøring?

Anonymkode: fae9e...969

Om du er klar for å bli sendt på oppkjøring har det ikke noe å si om det er kjørelæreren din, faren din, moren din, kjæresten din, sensor eller om du kjører helt alene.

Din kommunikasjon med bilene rundt deg er uavhengig av hvem som sitter i bilen, så når hvem som sitter i bilen påvirker din evne til å lese trafikken, da er du ikke klar for oppkjøring.

Svaret på spørsmålet ditt er enkelt: mengdetrening. Kjør så mye privat at du leser trafikken helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...