Gå til innhold

Oppkjøring + angst = kaos


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, bettsa said:
 

Du ser ikke lastebilen som var på vei til rundkjøringa når du allerede var i den? Hvor hadde du da blikket? 

Hadde tydeligvis ikke blikket rettet mot høyre side sa sensor, men da stusser jeg litt på det ettersom jeg allerede var i rundkjøringen. Har ikke de som skal inn i rundkjøringen vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen?

Anonymkode: fae9e...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, abrasiveRefraction said:
 

Brukes kun internt av sensorene for å rangere feil. Du får ikke hele listen eller klassifiseringen av feilene. De noterer positive ting på nettbrettet, og feil er i tre grupper. 1, 2 og 3. Man kan ha mange 1erfeil. 4 toerfeil og en treerfeil. Men de har noe slingringsrom (og de kan ofte endre en 3er til en 2er eller 2er til en ener hvis de mener man bør bestå).

Sensor mente at bilen var rett bak når de kjørte inn. Da var den allerede inne i rundkjøringen. Spiller ingen rolle hvordan TS oppfattet situasjonen. Med mindre det var en bitteliten rundkjøring kanskje? Men hvis sensor nevner det som feil er jeg sikker på at det er slik de har klassifisert det.

Har du greie på hva de klassifiserer som 1'er feil, 2'er feil og 3'er feil? Hadde vært ganske kjekt å få en liten oversikt over det, slik at jeg ikke henger meg opp i en 1'er feil dersom uhellet er ute.

Anonymkode: fae9e...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
Ja, hvis bilen som sto utfor rundkjøringen teleporterte seg til rett bak TS sin bil slik at den var rett bak samtidig som TS kjørte først inn så stemmer dette. Hvis ikke er det jo umulig at TS var først inn og at bilen var rett bak. 

Skal ikke uttale meg om akkurat saken til TS, kan være at TS oppfattet situasjonen helt annerledes enn sensor. Det jeg ville poengtere er at man har vikeplikt for kjøretøy som allerede er inne i rundkjøringen. Det har høyesterett bestemt og dermed satt presedens.

Om du har tid og lyst har jeg et spørsmål til deg som kjørelærer: Kan man lovlig kjøre inn i en rundkjøring og plassere seg direkte i høyre felt om det ligger et kjøretøy til venstre for deg i rundkjøringens venstre/innerste felt og dette kjøretøy ikke har gitt noe tegn til feltskifte (til ytre)? Opplever at det er delte meninger om dette blant kjørelærere og andre fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hadde tydeligvis ikke blikket rettet mot høyre side sa sensor, men da stusser jeg litt på det ettersom jeg allerede var i rundkjøringen. Har ikke de som skal inn i rundkjøringen vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen?

Anonymkode: fae9e...969

Jo, i følge høyesterett har de det. Leste du den artikkelen jeg linket til i VG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:
 

Oppkjøring kan være noe dritt! 

Råd er å puste med magen. Øve mer, mye mer! Hele tiden! Ha på behagelige klær på oppkjøring. Pust rolig. Dette er bare en hvilken som helst annen kjøretur.

Du har nok hatt for mange feil. Man har lov å være litt uobservang, men ikke for mye. Self fikk jeg høre «jeg synes du burde lagt merke til den sykklisten». (Jeg hadde han absolutt 100% i synsfeltet, men det ble ikke oppfattet slik fra sensor). Men man har lov til litt feil, men ikke mye.

Jeg har alltid holdt hendene 10 på 2, fikk aldri kommentar på dette... 

Men det eneste du kan gjøre er å gjøre ditt beste. 

Men en ting, ting skal flyte i trafikken. Men tror kanskje det kan lønne seg å ikke «ta sjangser» på oppkjøring, så kan du heller være en flink flytende sjåfør når du har lappen. Jeg og hadde nok nå den dag i dag gjort som deg i den første rundkjøringen, mens kanskje på en oppkjøring virker det som om du ikke følger med 😬

Husk pust, rolig :) 

Mange som stryker, ikke la det knekke deg. Til og med med lappen så er du langt fra utlært. Lappen betyr bare at du nå har lov å kjøre alene, men man lærer hele livet! :) 

Anonymkode: 1ab35...a98

Tusen takk for gode råd! Skal ta det med videre jeg, så får jeg håpe på det beste. 😁

Anonymkode: fae9e...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hadde tydeligvis ikke blikket rettet mot høyre side sa sensor, men da stusser jeg litt på det ettersom jeg allerede var i rundkjøringen. Har ikke de som skal inn i rundkjøringen vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen?

Anonymkode: fae9e...969

Noe av tanken er vel at det ikke spiller så stor rolle hvem som har skyld når Opel Astraen din ligger under et 50 tonns vogntog. Jeg ville ofret det sekundet for å sjekke at det faktisk stopper...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Har du greie på hva de klassifiserer som 1'er feil, 2'er feil og 3'er feil? Hadde vært ganske kjekt å få en liten oversikt over det, slik at jeg ikke henger meg opp i en 1'er feil dersom uhellet er ute.

Anonymkode: fae9e...969

3er feil: Direkte livsfarlig. Kunne føre til umiddelbar alvorlig skade på materiale eller person. Type sensor må bremse for at du ikke skal krasje, eller du svinger av veien i alt for høy fart. 

2er feil: Feks feil plassering ut av kryss. Mildt brudd av vikeplikt (bilen bak må bremse/slippe gassen) men uten umiddelbar fare for sammestøt. 35ish og opp i 30-sone. Ujevn fart. Tar ikke en luke som er god og hindrer trafikk. Parkerer ulovlig. Parkerer utfor plassen. 

1er feil: Småting. Hvis du vingler litt når du bytter gir kan du få 2 enerfeil. Mindre trafikale feil. De er ubetydelige så det er mye som kan gi det. Stå på skrå innenfor egen plass feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, abrasiveRefraction said:
 

Vil det hjelpe hvis du tar med deg trafikklæreren? De har mulighet til å være med på prøven dersom du ønsker det (i de fleste regioner, noen nekter pga HMS av en eller annen merkelig grunn).

Det hadde selvsagt vært et alternativ, men jeg tror det bare ville stresset meg enda mer dessverre. Kjøretimene går for det meste ut på at kjørelæreren snakker hele tiden om hva jeg burde gjort, "ser du den forgjengeren der fremme?" "Ja" "tenk om den skulle gå over fotgjengerfeltet nå" "ja" "hva måtte du gjort da?" "Bremse" "ja, men det trenger du ikke nå for den er så langt unna. kjør nå kjør nå kjør nå". Denne teknikken funker ikke så godt for meg.

Problemet var jo heller ikke selve sensor egentlig. Det var jo en hyggelig person, men jeg fikk litt det jeg kan sammenligne som "eksamensnerver". Jeg vet jo hvordan man kjører bil, men jeg visste ikke at de feilene jeg gjorde den timen var så grove som de var. Må nok gå litt mer inn på meg selv.

Anonymkode: fae9e...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Smartassen skrev:
 

Skal ikke uttale meg om akkurat saken til TS, kan være at TS oppfattet situasjonen helt annerledes enn sensor. Det jeg ville poengtere er at man har vikeplikt for kjøretøy som allerede er inne i rundkjøringen. Det har høyesterett bestemt og dermed satt presedens.

Om du har tid og lyst har jeg et spørsmål til deg som kjørelærer: Kan man lovlig kjøre inn i en rundkjøring og plassere seg direkte i høyre felt om det ligger et kjøretøy til venstre for deg i rundkjøringens venstre/innerste felt og dette kjøretøy ikke har gitt noe tegn til feltskifte (til ytre)? Opplever at det er delte meninger om dette blant kjørelærere og andre fagfolk.

Jeg beklager hvis noe jeg skrev har gitt intrykk for at jeg mener at man har vikeplikt til venstre. Men jeg bela meg på sensor sin vurdering. Sensors skjønnsmessige vurdering kan ikke påklages, så om sensor vurderte situasjonen feil hjelper det heller lite. 

Husk at rundkjøringer ikke er en veddeløpsbane. Du må være klart (eller tydelig? husker ikke ordlyden) først inn i rundkjøringen. Hvis det er omtrent samtidig sliter du bevismessig. 

I utgangspunktet ja. Men la oss si jeg skal til høyre, rundkjøringen har to felt, og det er to felt ut av rundkjøringen. Hvis bilen i venstre felt blinker til høyre, skal vedkomne bytte felt eller kjøre ut? Her underviser jeg at man ikke skal forårsake en konflikt. Hvis det er en bil mellom vår bil og trafikkøyen på veien ut til venstre venter vi. Hvis den er lengre unna kjører vi. Da er det ingen konflikt, så da går det bra. Husk at biler som bytter felt i rundkjøring alltid har vikeplikt. Hvis jeg er i bilen fra venstre tilpasser jeg farten og ser hva bilen som skal til høyre gjør. 

Knotete forklaring, men jeg er bakfull og sliten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Smartassen said:
 

Jo, i følge høyesterett har de det. Leste du den artikkelen jeg linket til i VG?

Betyr det at sensor har gitt meg en feil for mye?

Slik opplevde jeg situasjonen:

Dette var på starten av Førerprøven. Vi kjørte ut av trafikkstasjonen og til venstre. Her kjørte vi forbi en barneskole og opp til en rundkjøring. Jeg sakket farten og holdt plassering til høyre, samt blinklys. Føreren av bilen som kom fra venstre hadde vel så og si like stor fart som meg, men jeg kom vel et par sekunder tidligere til vikepliktsoppmerkinga enn føreren av bilen til venstre. Jeg står der og venter, ser godt på bilen til venstre og ser at fører senker farten/bremser så og si rett før vikepliktsoppmerkingen. Jeg hadde fått overblikk over hele rundkjøringen og så at det ikke kom noen bil fra venstre siden til bilen fra venstre (altså mener jeg at den bilen ikke har bremset for vikeplikt for en annen bil fra venstre, ettersom det var kun jeg og den andre føreren som skulle inn i rundkjøringen.) Jeg opprettholder vikeplikten, men ettersom bilen fra venstre bremser, så tenker jeg at jeg likeså godt kan kjøre (kan godt hende dette var en usikker sjåfør, ikke vet jeg). Noen velger jo også å være greiere mot de som kjører skolebil, slik som jeg gjorde. Så jeg utnyttet den luka jeg da trodde føreren av bilen til venstre ga meg og svingte til høyre. Da var bilen rett bak meg og sensor mente da at jeg brøt vikeplikt. Kan godt hende jeg gjorde det, men jeg tenkte selv da at jeg ikke hindret den andre bilen ettersom den ikke var i rundkjøringa før jeg var i den. Jeg hadde heller ingen peiling om føreren av den andre bilen tråkket på gassen da den kom inn i rundkjøringen.

Anonymkode: fae9e...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde selvsagt vært et alternativ, men jeg tror det bare ville stresset meg enda mer dessverre. Kjøretimene går for det meste ut på at kjørelæreren snakker hele tiden om hva jeg burde gjort, "ser du den forgjengeren der fremme?" "Ja" "tenk om den skulle gå over fotgjengerfeltet nå" "ja" "hva måtte du gjort da?" "Bremse" "ja, men det trenger du ikke nå for den er så langt unna. kjør nå kjør nå kjør nå". Denne teknikken funker ikke så godt for meg.

 

Dette høres ikke bra ut. På trinn to vil jeg undervise slik. Forklare hva som skal gjøres og hvordan, før situasjonen. Etter trinn 2 snakker vi om det etterpå. Du kjører som du kjører og så får vi diskutere det etterpå. Bytt lærer. Mange bruker alt for lang tid med feil lærer. 

Ikke alle elever og jeg går overens. Da er det bedre for meg og dem at de bytter. Men det er noen ganger utfordrende å be dem bytte lærer. Ofte blir det tolket som om dem har gjort noe feil, når det egentlig er at man ikke matcher. Man kan være en fantastisk lærer men metodene man foretrekker passer ikke til 100% av elevene. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Problemet var jo heller ikke selve sensor egentlig. Det var jo en hyggelig person, men jeg fikk litt det jeg kan sammenligne som "eksamensnerver". Jeg vet jo hvordan man kjører bil, men jeg visste ikke at de feilene jeg gjorde den timen var så grove som de var. Må nok gå litt mer inn på meg selv.

 

De er som regel hyggelige. Men jeg tenkte jeg skulle nevne det, for noen av mine elever føler seg tryggere når jeg er med. I tillegg kan jeg da se nøyaktig hva som går galt på prøven. Alle elever kjører mer eller mindre idiotisk på føreprøven (selv om dem gjør det riktig med meg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:
 

Betyr det at sensor har gitt meg en feil for mye?

Slik opplevde jeg situasjonen:

Dette var på starten av Førerprøven. Vi kjørte ut av trafikkstasjonen og til venstre. Her kjørte vi forbi en barneskole og opp til en rundkjøring. Jeg sakket farten og holdt plassering til høyre, samt blinklys. Føreren av bilen som kom fra venstre hadde vel så og si like stor fart som meg, men jeg kom vel et par sekunder tidligere til vikepliktsoppmerkinga enn føreren av bilen til venstre. Jeg står der og venter, ser godt på bilen til venstre og ser at fører senker farten/bremser så og si rett før vikepliktsoppmerkingen. Jeg hadde fått overblikk over hele rundkjøringen og så at det ikke kom noen bil fra venstre siden til bilen fra venstre (altså mener jeg at den bilen ikke har bremset for vikeplikt for en annen bil fra venstre, ettersom det var kun jeg og den andre føreren som skulle inn i rundkjøringen.) Jeg opprettholder vikeplikten, men ettersom bilen fra venstre bremser, så tenker jeg at jeg likeså godt kan kjøre (kan godt hende dette var en usikker sjåfør, ikke vet jeg). Noen velger jo også å være greiere mot de som kjører skolebil, slik som jeg gjorde. Så jeg utnyttet den luka jeg da trodde føreren av bilen til venstre ga meg og svingte til høyre. Da var bilen rett bak meg og sensor mente da at jeg brøt vikeplikt. Kan godt hende jeg gjorde det, men jeg tenkte selv da at jeg ikke hindret den andre bilen ettersom den ikke var i rundkjøringa før jeg var i den. Jeg hadde heller ingen peiling om føreren av den andre bilen tråkket på gassen da den kom inn i rundkjøringen.

Anonymkode: fae9e...969

Oi, nå surra jeg litt mellom to ulike situasjoner, beklager. Bare overse svaret over.

Men ja, altså, føreren av lastebilen hadde veldig stor fart sa sensor, men jeg la visst ikke merke til det da jeg allerede var i rundkjøringen og den hadde vikeplikt for meg. Greit nok, det var ikke den mer alvorlige hendelsen som skjedde under oppkjøringen, men er det feil? Jeg blir litt usikker nå.

Anonymkode: fae9e...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å ikke bruke så mye tid på å lure på om sensoren har gjort feilvurderinger, eller unnskylde forskjellige situasjoner for hvorfor det gikk som det gikk. Det vil være mer konstruktivt å heller bare tenke fremover. Har man strøket så har man strøket. Fokuser heller fremover på ny oppkjøring og lær av det som gikk galt, og få litt mer erfaring. Øvekjør både privat og med kjørelærer, og ved neste oppkjøring går det nok bra. Til slutt innser man at "ok jeg var kanskje ikke helt klar forrige gang likevel". Jeg strøk på første oppkjøringen min jeg og. 

Er man fersk i trafikken er det ikke alltid man har samme oversikten over trafikkbildet som erfarne, og man bruker kanskje mer tid på å få oversikt. Man feilberegner gjerne fart og avstand til andre biler. Bilen som var et stykke unna for 2 sekunder siden er gjerne mye nærmere når man endelig har tatt beslutningen om å kjøre ut, og bilen kan da være godt på vei inn i rundkjøringen selv om de ikke opprinnelig var det. Så dere har kanskje oppfattet trafikkbildet litt forskjellig.

Anonymkode: 8cfbf...71c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Oi, nå surra jeg litt mellom to ulike situasjoner, beklager. Bare overse svaret over.

Men ja, altså, føreren av lastebilen hadde veldig stor fart sa sensor, men jeg la visst ikke merke til det da jeg allerede var i rundkjøringen og den hadde vikeplikt for meg. Greit nok, det var ikke den mer alvorlige hendelsen som skjedde under oppkjøringen, men er det feil? Jeg blir litt usikker nå.

Anonymkode: fae9e...969

Når du kjører på forkjørsvei, sjekker du om det kommer bilene fra kryssene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, abrasiveRefraction said:
 

Når du kjører på forkjørsvei, sjekker du om det kommer bilene fra kryssene?

Det hender jeg sjekker om de overholder vikeplikten, ja.

Anonymkode: fae9e...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Jeg beklager hvis noe jeg skrev har gitt intrykk for at jeg mener at man har vikeplikt til venstre. Men jeg bela meg på sensor sin vurdering. Sensors skjønnsmessige vurdering kan ikke påklages, så om sensor vurderte situasjonen feil hjelper det heller lite. 

Husk at rundkjøringer ikke er en veddeløpsbane. Du må være klart (eller tydelig? husker ikke ordlyden) først inn i rundkjøringen. Hvis det er omtrent samtidig sliter du bevismessig. 

I utgangspunktet ja. Men la oss si jeg skal til høyre, rundkjøringen har to felt, og det er to felt ut av rundkjøringen. Hvis bilen i venstre felt blinker til høyre, skal vedkomne bytte felt eller kjøre ut? Her underviser jeg at man ikke skal forårsake en konflikt. Hvis det er en bil mellom vår bil og trafikkøyen på veien ut til venstre venter vi. Hvis den er lengre unna kjører vi. Da er det ingen konflikt, så da går det bra. Husk at biler som bytter felt i rundkjøring alltid har vikeplikt. Hvis jeg er i bilen fra venstre tilpasser jeg farten og ser hva bilen som skal til høyre gjør. 

Knotete forklaring, men jeg er bakfull og sliten. 

I Wikipedia står det følgende i artikkelen om rundkjøringer: "Det kan nemlig helt lovlig kjøre inn en bil fra veien til høyre for deg og inn i ytre felt. Ligger du i indre felt, vil du få vikeplikt for denne når du må ut i ytre felt for å kunne kjøre ut av rundkjøringen" Jeg stusset litt på det og tok derfor ringerunde til noen kjøreskoler og et par sensorer. Fikk forskjellige svar, men flertallet mente at man kan det. Selve rundkjøring er jo egentlig en egen "forkjørsvei" som går rundt i ring og med en serie med T-kryss til høyre. Jeg kan ikke se man bryter vikeplikten ved å kjøre inn i ytre når det ligger en i indre (som ikke har gitt tegn til feltskifte).

Angående det at man ikke påklage sensor er jo helt sinnssykt. Er det riktig at man skal betale flere tusen for ny oppkjøring fordi en sensor har gjort en feil?

Datteren til en bekjent at meg strøk for en tid tilbake. En av tingene som ble påpekt var at hun ikke blinket til venstre når hun skulle ut av rundkjøringen i tredje avkjørsel (som ofte kalles "venstre"). Det står da ingen steder i trafikkreglene at man skal det (jeg er kjent med ordlyden i paragraf 14). Faktisk lærte man den gang jeg tok lappen at man absolutt IKKE skulle venstreblinke på tur inn. Og vet du hva? Paragraf 14 (signal og tegn) lød akkurat likt den gang! Merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Smartassen skrev:
....

Datteren til en bekjent at meg strøk for en tid tilbake. En av tingene som ble påpekt var at hun ikke blinket til venstre når hun skulle ut av rundkjøringen i tredje avkjørsel (som ofte kalles "venstre"). Det står da ingen steder i trafikkreglene at man skal det (jeg er kjent med ordlyden i paragraf 14). Faktisk lærte man den gang jeg tok lappen at man absolutt IKKE skulle venstreblinke på tur inn. Og vet du hva? Paragraf 14 (signal og tegn) lød akkurat likt den gang! Merkelig!

Regner ikke med hun strøk på grunna av dette, det var kanskje bare en tilbakemelding?

 

Generelt sett så blir jeg  sprø av folk som nekter å se at de eller sine barn kan ha gjort noe feil, men bare skylder på sensor når de stryker. Har en slik i egen familie. 

Anonymkode: 16fdb...06b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Regner ikke med hun strøk på grunna av dette, det var kanskje bare en tilbakemelding?

 

Generelt sett så blir jeg  sprø av folk som nekter å se at de eller sine barn kan ha gjort noe feil, men bare skylder på sensor når de stryker. Har en slik i egen familie. 

Anonymkode: 16fdb...06b

Nei, som jeg sa var det en av tingene som ble påpekt. Om det var avgjørende for utfallet vet jeg ikke. Er noen mnd. siden dette. Husker ikke alle detaljer.

Endret av Smartassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reflekter heller over det sensor har notert slik at du ikke gjør samme feilene igjen, enn å undre deg over om sensor var urimelig. Vær ikke redd for å forklare underveis hvorfor du tok den beslutningen der, f.eks hvorfor du kjører riktig sakte på en landevei med 80sone (smale og uoversiktelige veier f.eks) og når dere parkerer og avslutter spør vel sensor om du har noen kommentarer selv? Da kan du si at du ikke var fornøyd med hvordan du håndterte en hendelse og at du ville gjort det sånn eller sånn neste gang. Da kan denne feilen endres til noe mindre avgjørende enn om du ikke hadde reflektert over hendelsen i det hele tatt. Folk som ikke evner å se egne feil i trafikken er trafikkfarlige og bør ikke slippes løs helt uten videre. 

Anonymkode: 333a4...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 15.15, AnonymBruker skrev:
 

Hei. Idag hadde jeg min aller første oppkjøring og det gikk akkurat som jeg ikke håpet på.

Har tildels grått ferdig, men jeg føler meg så ræva nå. Egentlig kunne sensor strøket meg 100 meter fra trafikkstasjonen, det var der det første problemet oppstod.
Her stod jeg i en rundkjøring og skulle til høyre, så ser jeg en bil fra venstre som er litt lengre bort, men på vei til rundkjøringa da. Denne bilen bremser rett før rundkjøringa, noe som gir meg tid til å da kunne bruke luka denne bilen ga meg. Sensor så ikke på det på den måten. Sensor mente at bilen var rett bak meg med en gang jeg kom inn i rundkjøringa, men jeg overholdt fremdeles vikeplikten min? Jeg ventet jo på den bilen, men den bremsa ned FØR den var i rundkjøringa. Jeg beregnet litt tid mens jeg stod der, og tok luka ettersom jeg ellers pleier å være litt pysete når det kommer til sånne sjanser i trafikken.

Kommer litt lengre bort og over en bru så spør jeg sensor om jeg skal til høyre eller venstre. Dette var altså et kryss hvor det ikke gikk noen vei rett fram og jeg måtte spørre sekundet før jeg var i krysset før jeg fikk svar, ble utrolig usikker og måtte bremse. Dette resulterte da til at bilen bak bremset også. Jeg tenkte først å svinge til høyre, men så ombestemte jeg meg (i ca 1 km/t) for å kjøre til venstre istedet. Da trår sensor inn bremsen og "nå har jeg gjort det" tenkte jeg. Nå er det stryk. Bilen som var bak meg hadde bestemt seg for å kjøre på siden min istedet, og dette er da samme bil som var i rundkjøringa, så dama som satt i bilen kjørte jo i sneglefart da hun passerte meg. Føler hun ødela litt den "flyten" jeg hadde tenkt til å ha, men jeg tenkte ikke noe mer på det. Det får gå som det går videre tenkte jeg.

Mer av det som står i oppsummeringen er at jeg kjørte 5 km over fartsgrensa i en 30 sone og den skjønner jeg forsåvidt, men jeg hadde jo egentlig ganske ujevn fart på landevei også (vil jeg si ihvertfall), så jeg syns det var veldig spesifikt å bruke akkurat det eksemplet.

Så kommer vi til en rundkjøring igjen. Det var visst en lastebil som jeg ikke fikk med meg som kom i stor fart i rundkjøringa mens jeg da allerede var i den. Hn mener at jeg skulle sett den lastebilen og bremset ned, men her var det jo lastebilsjåføren som brøt vikeplikten!

I tillegg begynte hn å kommentere på hvordan jeg holdt rattet når jeg svingte??? Altså, jeg vet 10 på 2 regelen, men kjørelæreren min har aldri kommentert måten jeg holder rattet når jeg svinger. Det syns jo også kjørelæreren var litt tøv da...

Ellers fikk jeg ikke vite hva jeg faktisk gjorde som var BRA da, noe som er litt skuffende. Jeg skjønner at det er ting jeg må høre for å bli bedre, men ærlig talt...

Så ja, jeg føler egentlig at det var en ganske bortkastet time. Jeg prøvde å være så hyggelig som mulig, ikke la nervøsiteten spise meg opp, men til ingen nytte. Jeg har også øvelseskjørt privat denne uka og fikk masse skryt der og, så jeg kan ikke fatte hvorfor alt ble så tull der og da! Tenker nå i ettertid at vi egentlig bare kunne snudd i den første rundkjøringa. Sensor sa jo faktisk "jeg ville egentlig ha bremset da, men jeg syns det blir så dumt å ødelegge en førerprøve". ???

Jeg har også lest på mange forum at man ikke nødvendigvis er dømt til stryk dersom sensor må bremse for deg, så jeg holdt jo litt i den tanken og håpte på at det skulle gjelde denne sensoren også. Tydeligvis ikke.
Litt rart egentlig, ettersom jeg kjenner folk som har kjørt på rødt lys, fortauskant og alt som er på førerprøve, men fremdeles gått ut med lappen i hånda.

Så har dere noen tips til hvordan jeg kan kverke nervøsiteten min til neste gang? Jeg kommer mest sannsynlig til å kjøre opp i vinter, så det blir spennende å se hvordan det blir med snø. Jeg har aldri kjørt på vinterføre før, men regner med at jeg kommer til å bruke bremsen FLITTIG(!!!) under neste førerprøve.
Jeg sliter med angst i tillegg, så sprakk ganske på veien hjem. Sensor ble ganske strengt da hn skulle fortelle om hva hn hadde notert ned iløpet av turen...

Får man forresten ulik sensor hver gang?
Og pleier sensor å være mer "grei" mot jenter? Altså, i den forstand at jenter pleier å være mer forsiktige osv osv?

Anonymkode: fae9e...969

Nok en person som har blitt sendt for tidlig på oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Smartassen skrev:
 

I Wikipedia står det følgende i artikkelen om rundkjøringer: "Det kan nemlig helt lovlig kjøre inn en bil fra veien til høyre for deg og inn i ytre felt. Ligger du i indre felt, vil du få vikeplikt for denne når du må ut i ytre felt for å kunne kjøre ut av rundkjøringen" Jeg stusset litt på det og tok derfor ringerunde til noen kjøreskoler og et par sensorer. Fikk forskjellige svar, men flertallet mente at man kan det. Selve rundkjøring er jo egentlig en egen "forkjørsvei" som går rundt i ring og med en serie med T-kryss til høyre. Jeg kan ikke se man bryter vikeplikten ved å kjøre inn i ytre når det ligger en i indre (som ikke har gitt tegn til feltskifte).

Angående det at man ikke påklage sensor er jo helt sinnssykt. Er det riktig at man skal betale flere tusen for ny oppkjøring fordi en sensor har gjort en feil?

Datteren til en bekjent at meg strøk for en tid tilbake. En av tingene som ble påpekt var at hun ikke blinket til venstre når hun skulle ut av rundkjøringen i tredje avkjørsel (som ofte kalles "venstre"). Det står da ingen steder i trafikkreglene at man skal det (jeg er kjent med ordlyden i paragraf 14). Faktisk lærte man den gang jeg tok lappen at man absolutt IKKE skulle venstreblinke på tur inn. Og vet du hva? Paragraf 14 (signal og tegn) lød akkurat likt den gang! Merkelig!

Jeg ville uansett ikke kjørt rett foran en bil, mange er sløv å blinke. Å skrive skademelding er gørrkjedelig, bilen min på verksted koster masse penger, og jeg kan bli skadet. En overflod av varsomhet er en god ledetråd. 

Du kan klage på sensor, men ikke på de skjønnsmessige vurderingene. Regner med det har noe med problemene med å bevise situasjonen i etterkant. Men i praksis er det ikke så veldig mye man får ved å klage, kanskje fjernet gebyr. 

Noen lærere driver fortsatt med det tullet med å ikke blinke til venstre. Det er fjottete. Prøv å kjøre et vogntog rett fram gjennom en rundkjøring i rushen når folk ikke blinker til venstre. Det er helt jævlig. Når jeg kjører er jeg jo interessert i at folk skal vite hvor jeg skal, naturlig nok. 

I en trearmet rundkjøring må man bruke skjønn. Hvis blinklys til venstre er forvirrende for andre trafikanter bør man unngå det. Alltid blink når det gir riktig meningsbærende informasjon til folk som er i nærheten eller potensielt er i nærheten. 

Jeg sliter litt med å se argumenter mot å blinke til venstre på generelt grunnlag i rundkjøringer. Men det at venstreblink noen ganger krever vurderinger er utfordrende for enkelte. Egentlig skulle jeg gjerne hatt en egen paragraf om rundkjøringer som er spesifikk og konkret slik at alle slike situasjoner kan leses i klartekst i loven. 

Husk det finnes veldig mange dårlige trafikkskoler og trafikklærere. Jeg synes det er synd at det ikke er større krav til etterutdanning og kompetanseheving. Spesielt blandt faglige ledere.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Regner ikke med hun strøk på grunna av dette, det var kanskje bare en tilbakemelding?

 

Generelt sett så blir jeg  sprø av folk som nekter å se at de eller sine barn kan ha gjort noe feil, men bare skylder på sensor når de stryker. Har en slik i egen familie. 

Anonymkode: 16fdb...06b

Skal mye til for at man stryker på å blinke litt suboptimalt i rundkjøringer. Men elevene hører jo ingenting etter resultatet.

Spurte en kar hva sensor sa til han etterpå. Han sa: "bestått". Jeg sa han må jo ha sagt mer enn det, han snakket jo med deg i 15 minutter. Han kunne så vidt gjengi tre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...