Gå til innhold

Har du fått sparken noengang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller ikke fått ny kontrakt? Hvorfor ble du sagt opp? Hva skjedde og synes du det var fortjent?

Jeg har mistet jobben to ganger. Ene da jeg var 14 og mer opptatt av å spise jordbær og flørte enn å plukke bær. Absolutt fortjent. 

Andre gangen var da jeg ble gravid og sjefen nektet å fornye kontrakten i tilfelle jeg ble mye syk. Jeg hadde fått beskjed om at jeg fikk fortsette et par dager i forveien. Det var også mine kollegaer vitne til. Var så nedbrutt og ung (19 år) at jeg ikke tok saken videre.

Anonymkode: 7d1c9...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk sparken i en barnehage, siden sjefen der mente at jeg måtte leke med barne hele tiden, det var jeg ikke enig i jeg mente de burde leke litt selv også.

Anonymkode: c553e...cb2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ene gangen fordi jeg sa fra til arbeidstilsynet om at vi (fem kvinner og to menn) ble filmet på skifterommet. 

Andre gangen fordi sjefen heller lot en mann ta over stillingen min. Kontrakten min gikk ut men han hadde hele tiden forsikret meg om ny kontrakt. Halvannen måned før begynte det en mann som ekstrahjelp som han fikk så sansen for og var på fylla med hver uke , og da fikk plutselig han uten noe kompetanse ellet arbeidserfaring fra mine arbeidsoppgaver min jobb istedet.  

Anonymkode: 63817...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Fikk sparken i en barnehage, siden sjefen der mente at jeg måtte leke med barne hele tiden, det var jeg ikke enig i jeg mente de burde leke litt selv også.

Anonymkode: c553e...cb2

Barna, mente jeg.

Anonymkode: c553e...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men så vidt jeg kjenner til så var det enkelt og greit begrunnet i at det ikke var behov lenger. Men jeg ble ansatt i en annen avdeling i bedriften i stedet. 

Anonymkode: f828a...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre fikk jeg og venninnen ikke mere jobb som renholdersker på hotellet fordi det var billigere at de hadde polske ansatte. ''Fra neste måned har vi dessverre ikke flere vakter til dere, det har kommet så mange polske jenter og vi har nok folk på jobb''. Pappa klikka, men jeg ville ikke jobbe der lengere, så jeg var fornøyd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja.. en gang. Jobbet som telefonselger. Ble sagt opp etter fire mnd fordi jeg ikke solgte så mye. 

Tror det egentlig var like greit. Har aldri likt telefon salg, og jeg er ikke en selger type. Jeg godtar nei for et nei, for jeg ønsker ikke selv å presse noen til å kjøpe noe de ikke vil ha. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. 1gang. Var lærling. Mye forsentkmming. Jepp. Det var fortjent. Men arbeidsmiljøet der var helt rævvv. Var litt vanseklig der og da,  men jeg ble glad for det tilslutt. Jeg studerte videre fikk jeg meg ny og bedre jobb, mange jobb muligheter fremover. I en lang strekning så hadde det en positiv påvirkning på meg da. 

Anonymkode: 503c1...7fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Mistet jobben min hos Posten fordi de flyttet nesten alt til Østlandet. 

Anonymkode: 4c55e...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var egentlig lærling i butikkslakterfaget, det hendte flere ganger at jeg forsov meg, ellers gjorde jeg en god jobb. Siden det ikke er enkelt å "sparke" en lærling ble jeg bedt om å tenke over om at det var dette jeg ville. Nærmeste "å få sparken" jeg har kommet. 

Glad for det nå, fikk ny utdanning og stortrives I nåværende yrke. 

Anonymkode: af568...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom 3 minutter for sent 4 ganger. Muntlig advarsel først, så sparken. Nå er jeg alltid 3 minutter for tidlig ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, av et firma som ikke skjønte hva de drev med. Skriver hva de heter jeg. Agder Sveis, et skikkelig drittfirma med ledere som ikke vet hva de driver med. Og i et anna firma pga finanskrisa. Ble jeg fortalt. Som sist ansatt var jeg den første som måtte gå, rett og rimelig. Det er jeg glad for i dag for å si det sånn. Velger å være AB på denne.

Anonymkode: 21f93...28a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Skilpadden skrev:
 

Kom 3 minutter for sent 4 ganger. Muntlig advarsel først, så sparken. Nå er jeg alltid 3 minutter for tidlig ute.

Derav navnet "Skilpadden", altså:fnise:

Anonymkode: 2e0c0...900

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk sparken da jeg ble ikke planlagt gravid i prøvetiden. Sjefen la ikke skjul på at det var derfor heller. Ikke vært sjef så lenge, og kunne visst ikke regler/lover så godt. Eventuelt trodde han at han ville slippe unna med det. 

Da jeg gikk til sak forsøkte han å konstruere noen andre grunner i etterkant. Det gikk ikke så bra, for han var ikke så mye til stede, og bommet fælt på noen løgner. Som at jeg stakk ut og røykte hele tiden. Jeg røykte ikke lenger. Hadde sluttet for en god stund siden. 

Han sa opp en annen på ulovlig grunnlag også, og endte opp med å miste jobben selv. 

Jeg valgte kompensasjon istedenfor jobben tilbake (visste ikke da at han ville miste jobben kort tid etter). 

Anonymkode: 6697a...893

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Derav navnet "Skilpadden", altså:fnise:

Anonymkode: 2e0c0...900

🤷🏻‍♀️Du vet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja to ganger. Første gang pga firma mista kontrakt. Alle ble permittert unntatt meg som ble sagt opp på feil grunnlag. Hadde advokat. Lang historie kort, fikk tilbake jobben, sjefen fikk sparken av styret, jeg ble sekretær for ny sjef 😄. Andre gangen hadde jeg bytta jobb, ble syk og fikk sparken etter 1 års sykmelding. Ny runde med advokat inngikk forlik så jeg var kjempefornøyd. Bedriften gikk konkurs så de fikk som fortjent. 😈

Anonymkode: 741c1...40a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aldri fått sparken, men har vært tilkallingsvikar og hatt vikariater hvor kontrakten ikke har blitt fornyet både i barnehage og i bemanningsbyråer hvor jeg jobbet i matbutikker.

Jeg jobbet i en butikkjede en gang hvor butikken jeg jobbet i måtte legge ned, det er vel det nærmeste jeg har vært å få sparken. 

Anonymkode: 6b5f5...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fått sparken som sådan, men jeg er blitt sagt opp. Det var dårlige tider for firmaet og jeg var sist ansatt... Ikke spesielt morsomt for meg selvsagt, men "fair enough". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange av dere beskriver er å bli oppsagt, ikke sparket. Å bli oppsagt er noe man må forvente i næringslivet. Å bli sparket uten en god grunn er noe man ikke bør godta uten å gå til sak.

Edit: Ser nå at ts spør om oppsigelse også.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt oppsagt pga nedskjæringer i oljekrisen. Var bare glad til, var klar til andre utfordringer. Fikk ny jobb med engang.

 

Anonymkode: 84e3b...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...