Gå til innhold

Jeg har funnet en kanin, hva skal jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet en kanin på parkeringsplassen der foreldrene mine bor. Jeg tenkte jeg måtte ta den før en av nabokattene fant den. Jeg har søkt om å bli med i Facebook-gruppen i nabolaget slik at jeg kan spørre, men kan ikke poste noe før jeg er godtatt. Hva kan jeg gjøre i mellomtiden? Jeg har kaninen i en stor pappeske på badet. Den har et håndkle i, men jeg har ikke noe trespon. Den har fått noe gulerøtter og vann. 

Hva annet kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 0adc0...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt supert! Se til at den ikke kan tygge på noe farlig, type ledninger/pakninger osv. 

Har dere en lokal dyvernsorganisasjon? Ta kontakt der, de kan hjelpe deg videre.

Plakater, om borettslaget har en internettside? Snakk med nabobarna i gaten, kanskje de vet noe?

 

 

Anonymkode: 09db0...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bondenisse skrev:
 

Lage en plakat og henge opp på lyktestolper/oppgangen/matbutikken? 

Ja, det var planen om jeg ikke finner noen før senere. Alle er jo på jobb nå. 

Men... vet du om jeg bør bare la den være i fred i boksen? Den er jo litt skremt. :( Jeg føler meg litt slem som stenger den inne, men jeg tror at den kunne ha dødd alene her. Vi har så mange katter. 

Anonymkode: 0adc0...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Ja, det var planen om jeg ikke finner noen før senere. Alle er jo på jobb nå. 

Men... vet du om jeg bør bare la den være i fred i boksen? Den er jo litt skremt. :( Jeg føler meg litt slem som stenger den inne, men jeg tror at den kunne ha dødd alene her. Vi har så mange katter. 

Anonymkode: 0adc0...ff3

Bare la den være i boksen, der er det trygt! Den kommer ut når den vil! Du er ikke slem!!! Du er jo det beste som kunne hendt denne kaninen! Du er en dyrevenn 😘

Anonymkode: 09db0...b0d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommet inn på Facebook siden nå. Det er noen som har skrevet at det står en kanin på parkeringsplassen... men det var for tre timer siden. :( De hadde vel ikke tid til å ta den inn. Jeg skrev at jeg har den. Håper eieren ser det. 

Anonymkode: 0adc0...ff3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Spis den! :) Kanin er dødsgodt! 😍 

Anonymkode: 58969...fdb

:balltre:

Anonymkode: 01fb1...789

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har det helt supert der til du blir godtatt i gruppa😊

Anonymkode: 1e604...8c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt ringe politiet på 02800 å si du har den i tilfelle noen har meldt den savnet. 

Anonymkode: c8f27...152

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en dyr savnet side som heter dyrebar.no. sjekk der. Vet om noen som desperat leter etter kaninen sin i Østfold.

Anonymkode: ed460...603

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del i sosiale medier, og sifra til nærmeste dyreklinikk.

Anonymkode: 5e073...c4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er en dyr savnet side som heter dyrebar.no. sjekk der. Vet om noen som desperat leter etter kaninen sin i Østfold.

Anonymkode: ed460...603

Nei, den er ikke savnet der. Jeg kan jo laste opp et bilde der hvis jeg ikke finner eier i løpet av dagen. 
 

Anonymkode: 0adc0...ff3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren min hadde kaniner for en stund siden, så jeg har spurt om de har noe mat til overs. Hvis ikke jeg finner eier i dag, vil jeg gjerne ha noe utstyr slik at den ikke bare er i en pappeske.

Den slapper av nå i eksen, jeg har lagt et håndkle litt over, slik at den ikke er så åpen. Den liker å ligge under tak, men den har ikke spist noe av gulrøttene. 

Jeg lastet opp bilde på Facebook-siden til nabolaget og skrev at kaninen savnet eieren sin. 

Anonymkode: 0adc0...ff3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget mulig det er noen som har sett seg lei av ungenes kanin som bare sitter i buret sitt og driter, og har tatt den med seg på en kjøretur og sluppet den løs på et tilfeldig valgt sted et stykke hjemmefra.

Jeg ville ikke hatt altfor store forhåpninger om at noen eier melder seg. Jeg tipper den er satt ut av eiere som ikke vil ha den lenger. Kaniner er det mest misforståtte kjæledyret vi har. Unger griner seg til å få et kjæledyr, en søt kanin, og så når nyhetens interesse legger seg, sitter foreldrene igjen med ansvaret og utgiftene til den. Det er mange som har sluppet kaniner løs ute, når de ikke lenger vil ha den, og så påstår overfor ungene at den enten "bare døde" eller "har klart å rømme når verandadøren sto åpen".

Kontakt det lokale dyrebeskyttelsen der du bor (om dere har noen) og spør om de kan overta den. De kan omplassere den til noen som er ute etter kanin.

Endret av Million
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Million skrev:
 

Det er meget mulig det er noen som har sett seg lei av ungenes kanin som bare sitter i buret sitt og driter, og har tatt den med seg på en kjøretur og sluppet den løs på et tilfeldig valgt sted et stykke hjemmefra.

Jeg ville ikke hatt altfor store forhåpninger om at noen eier melder seg.  Jeg tipper den er satt ut av eiere som ikke vil ha den lenger. Kaniner er det mest misforståtte kjæledyret vi har. Unger griner seg til å få et kjæledyr, en søt kanin, og så når nyhetens interesse legger seg, sitter foreldrene igjen med ansvaret og utgiftene til den. Det er mange som har sluppet kaniner løs ute, når de ikke lenger vil ha den, og så påstår overfor ungene at den enten "bare døde" eller "har klart å rømme når verandadøren sto åpen".

Kanskje Kalle var lei av slemme barn og rømte i håp om å finne snille barn???  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Million skrev:
 

Det er meget mulig det er noen som har sett seg lei av ungenes kanin som bare sitter i buret sitt og driter, og har tatt den med seg på en kjøretur og sluppet den løs på et tilfeldig valgt sted et stykke hjemmefra.

Jeg ville ikke hatt altfor store forhåpninger om at noen eier melder seg. Jeg tipper den er satt ut av eiere som ikke vil ha den lenger. Kaniner er det mest misforståtte kjæledyret vi har. Unger griner seg til å få et kjæledyr, en søt kanin, og så når nyhetens interesse legger seg, sitter foreldrene igjen med ansvaret og utgiftene til den. Det er mange som har sluppet kaniner løs ute, når de ikke lenger vil ha den, og så påstår overfor ungene at den enten "bare døde" eller "har klart å rømme når verandadøren sto åpen".

Kontakt det lokale dyrebeskyttelsen der du bor (om dere har noen) og spør om de kan overta den. De kan omplassere den til noen som er ute etter kanin.

Det kan være, men den har jo bare vært observert i morges. Det kan være at eierne er på jobb og ikke vet at den er borte enda. Jeg skal lage plakater i nabolaget først i alle fall.

Anonymkode: 0adc0...ff3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det kan være, men den har jo bare vært observert i morges. Det kan være at eierne er på jobb og ikke vet at den er borte enda. Jeg skal lage plakater i nabolaget først i alle fall.

Anonymkode: 0adc0...ff3

Det kan du jo gjøre. Så er det gjort i alle fall. Kjøp noe høy for gnagere og litt kaninpellets til den, så den får mat. En keramikkskål å legge mat og vann i er også kjekt å ha, om du ikke har noe som passer. Den beste maten (pellets) for kaniner og marsvin er Oxbow etter hva jeg har lest. Får kjøpt hos veterinær og i zoobutikker, også på nett.

Gnagere MÅ ikke ha spon i bunnen av buret sitt. De kan sitte og gå på f.eks fleecepledd eller håndklær, som børstes rene for avføring daglig og byttes ofte når de er våte av urin. Så senest i går en video av en jente som hadde 12-13 marsvin og alle bodde i bur med fleecepledd i bunnen. Hun hadde stabler på stabler med rene pledd som hun brukte til å bytte på i burene.

Så du må ikke kjøpe spon, du kan bytte håndkle jevnlig og vaske dem etterhvert. Uansett tror jeg en pappkartong trenger godt med avispapir eller noe i bunnen, for urinen trenger fort igjennom og da blir pappen våt under og gulvet får merke det.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kontakte nærmeste dyrlege ? Det gjorde vi da vi fant en løs hund. De fikk tak i eier via kjennskap til dyret.. eller kanskje kaniner ikke trenger dyrlegebesøk..? 🤔

Anonymkode: 4a47c...208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...