Gå til innhold

Hva skjedde? Merkelig bruk av blinklys


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Kjørte hjem i stad, og havnet i en litt skummel situasjon kan du si.. jeg kjører, og skal ut på hovedveien. Til venste for meg, kommer det en annen bil og blinker til sin høyre - altså han skal inn på den veien jeg står på. Jeg tar det som et tegn på at det er klart for meg å kjøre ut på veien, men neida. Han kjører rett frem, i det jeg svingte ut, til tross for at han blinket ut?? Han ble tydeligvis ganske sint, ettersom han tutet, og i tillegg tok en forbikjøring, med to blinkende lys på hver side av bilen..? 

Anonymkode: df8ac...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var dette en middelaldrende mann i en svart og dyr SUV? 

Anonymkode: 3e08a...aad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Var dette en middelaldrende mann i en svart og dyr SUV? 

Anonymkode: 3e08a...aad

Pleier slike menn å kjøre på denne måten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mystic woman skrev:
 

Pleier slike menn å kjøre på denne måten?

Ja, de er ofte veldig aggressive i trafikken. 

Anonymkode: 3e08a...aad

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hei! 

Kjørte hjem i stad, og havnet i en litt skummel situasjon kan du si.. jeg kjører, og skal ut på hovedveien. Til venste for meg, kommer det en annen bil og blinker til sin høyre - altså han skal inn på den veien jeg står på. Jeg tar det som et tegn på at det er klart for meg å kjøre ut på veien, men neida. Han kjører rett frem, i det jeg svingte ut, til tross for at han blinket ut?? Han ble tydeligvis ganske sint, ettersom han tutet, og i tillegg tok en forbikjøring, med to blinkende lys på hver side av bilen..? 

Anonymkode: df8ac...7d7

Blinket han til høyre, eller kjørte han med nødblink?

Anonymkode: 2f1ba...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten ombestemte han seg og mangler fullstendig innsikt i hvordan blinklys faktisk fungerer som kommunikasjon, eller så kjørte han av en eller annen grunn med nødblink hele tiden. Ingen av delene tyder på en spesielt oppegående sjåfør som evner å forutsi hvordan andre kan oppfatte det han kommuniserer. Da ville han kjørt mye mer defensivt i situasjonen, og i alle fall ikke lagt seg på hornet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Blinket han til høyre, eller kjørte han med nødblink?

Anonymkode: 2f1ba...83c

Han brukte nødblink, mens han kjørte forbi meg.. og det lenge etter forbikjøringen. Var forresten en taxi, så ingen middelaldrende med dyr suv denne gangen :P

Anonymkode: df8ac...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Han brukte nødblink, mens han kjørte forbi meg.. og det lenge etter forbikjøringen. Var forresten en taxi, så ingen middelaldrende med dyr suv denne gangen :P

Anonymkode: df8ac...7d7

Da hadde han mest sannsynlig nødblink da du kjørte ut også.  Det er ikke så lett å se i kryss, og det er derfor man ikke bare skal se på lyssignal.

Jeg vil tro at han hadde et medisinsk nødstilfelle i bilen, og at han enten var på vei til sykehus, eller skulle møte en ambulanse.

Jeg har gjort det samme selv.  Kjørt ambulanse i møte med nødblink.  (Jeg passet på å bruke lydhorn og lyshorn foran kryss i tillegg til nødblink, slik at alle så og hørte at jeg ikke skulle svinge eller stoppe)

 

Anonymkode: 2f1ba...83c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Da hadde han mest sannsynlig nødblink da du kjørte ut også.  Det er ikke så lett å se i kryss, og det er derfor man ikke bare skal se på lyssignal.

Jeg vil tro at han hadde et medisinsk nødstilfelle i bilen, og at han enten var på vei til sykehus, eller skulle møte en ambulanse.

Jeg har gjort det samme selv.  Kjørt ambulanse i møte med nødblink.  (Jeg passet på å bruke lydhorn og lyshorn foran kryss i tillegg til nødblink, slik at alle så og hørte at jeg ikke skulle svinge eller stoppe)

 

Anonymkode: 2f1ba...83c

Høres ut som dette ja.

Anonymkode: 02f21...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som om han brukte nødblink ja. Det er ikke så lett å se når man står i et kryss og ikke ser venstre siden på bilen så godt. 

Men jeg har opplevd sjåfører som blinker til høyre og varsler at de skal svinge og som ikke gjør det. Frustrerende og farlig. 

Anonymkode: d1420...d5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan enten å kjørt med blinklyset på fordi han har glemt å skru det av, eller kjørt med nødblink (spesielt siden det er en taxi). Uansett har nok han fått sjokk fordi han enten forventet at du så nødblink, eller fått sjokk fordi han selv ikke visste at han blinket. 

Derimot, når biler har kommet såpass nærme at det kan bli farlig å kaste seg ut foran dem, pleier jeg å se etter andre tegn på at de skal svinge. Bremser de farten, eller kjører de på i samme tempo? Legger de seg litt til siden? Osv. 

Anonymkode: 8d0f0...daa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kan høres slik ut. Synes det bare var rart at han blinket først til siden (til sin høyre,) og ventet med å sette på nødblink ETTER forbikjøringen.. men neste gang ser jeg heller på andre tegn på at sjåføren faktisk skal svinge. Kunne blitt kollisjon i går.

ts

Anonymkode: df8ac...7d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst??? Hva er oddsen for dette?? Jeg kjenner sjåføren av denne taxien og snakket med han i natt etter denne turen. Han fortalte meg om denne hendelsen. Han kjørte med nødblink fordi han var på vei til legevakten, og kjørte nok en del fortere enn strengt talt lovlig ettersom det hastet

(og nei, han satt ikke på nødblinken etter møtet med deg, den var på hele tiden)

Endret av Orbis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jepp, kan høres slik ut. Synes det bare var rart at han blinket først til siden (til sin høyre,) og ventet med å sette på nødblink ETTER forbikjøringen.. men neste gang ser jeg heller på andre tegn på at sjåføren faktisk skal svinge. Kunne blitt kollisjon i går.

ts

Anonymkode: df8ac...7d7

Her endrer du historien.

I to innlegg har du skrevet at han kjørte forbi deg med nødblink på, ogcher skriver du at han satte den på etter forbikjøringen.

Jeg tror mest på første forklaring

Anonymkode: 2f1ba...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Her endrer du historien.

I to innlegg har du skrevet at han kjørte forbi deg med nødblink på, ogcher skriver du at han satte den på etter forbikjøringen.

Jeg tror mest på første forklaring

Anonymkode: 2f1ba...83c

Les førstepost en gang til, du :) Det ene eller det andre endrer ikke uansett hendelsen. Hva er poenget ditt? 

ts

Anonymkode: df8ac...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Orbis skrev:
 

Seriøst??? Hva er oddsen for dette?? Jeg kjenner sjåføren av denne taxien og snakket med han i natt etter denne turen. Han fortalte meg om denne hendelsen. Han kjørte med nødblink fordi han var på vei til legevakten, og kjørte nok en del fortere enn strengt talt lovlig ettersom det hastet

(og nei, han satt ikke på nødblinken etter møtet med deg, den var på hele tiden)

Oi.. hvor var dette? Synd at jeg så feil. 

ts

Anonymkode: df8ac...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Orbis skrev:
 

Seriøst??? Hva er oddsen for dette?? Jeg kjenner sjåføren av denne taxien og snakket med han i natt etter denne turen. Han fortalte meg om denne hendelsen. Han kjørte med nødblink fordi han var på vei til legevakten, og kjørte nok en del fortere enn strengt talt lovlig ettersom det hastet

(og nei, han satt ikke på nødblinken etter møtet med deg, den var på hele tiden)

Men er det lurt (eller lov) det da? Nødblink er vel ingen erstatning for "blålys", og orange blinking i trafikken pleier jo heller å varsle at ting går litt tregere enn vanlig eller står stille enn at det går ekstra fort. I tillegg skaper det misforståelser og farlige situasjoner av den typen drosjesjåføren skapte her. For jeg mener det var drosjesjåføren som skapte situasjonen her, ikke TS. Det er ikke alltid mulig for noen som står og venter i et kryss å se om en bil har på nødblink eller om den blinker fordi den skal svinge. 

Men jeg bare synser egentlig her, og har ikke klart å google frem noe konkret om hva regelverket er. 

@abrasiveRefraction, dette kan sikkert du. Hva er riktig? 

Anonymkode: 2ae01...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nødrett. En vær kan bryte fartsgrensen hvis det virkelig er behov for det. Hva som er lurt og ikke når det kommer til det praktiske her, mener jeg ikke stort om. Vedkommende har nevnt for meg tidligere at de har vært i kommunikasjon med politiet med tanke tanke på slike situasjoner. Og i hver enkelt situasjon er det AMK og legevakt som avgjør alvorlighetsgraden, ikke sjåføren selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Da hadde han mest sannsynlig nødblink da du kjørte ut også.  Det er ikke så lett å se i kryss, og det er derfor man ikke bare skal se på lyssignal.

Jeg vil tro at han hadde et medisinsk nødstilfelle i bilen, og at han enten var på vei til sykehus, eller skulle møte en ambulanse.

Jeg har gjort det samme selv.  Kjørt ambulanse i møte med nødblink.  (Jeg passet på å bruke lydhorn og lyshorn foran kryss i tillegg til nødblink, slik at alle så og hørte at jeg ikke skulle svinge eller stoppe)

 

Anonymkode: 2f1ba...83c

Og jeg har kjørt med nødblink fordi jeg kom borti knappen....merket ingenting.

Anonymkode: b72e3...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...