Gå til innhold

Sint baby på snart 8 måneder.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min baby på snart 8 mnd har nå begynt å utforske verden,og vil helst krabbe/dra seg rundt over gulvet store deler av dagen,(hvilket hun også får lov til). Virker som hun «glemmer» helt å sove og blir rasende hvis jeg prøver å legge henne ned for en liten hvilestund. Hun blir også sint hvis hun må spise (sitter veldig urolig i høystolen),eller om hun må sitte alene og leke. Hun hyler da helt til jeg løfter henne opp. Er dette normalt? Vil «raseriet» avta etterhvert?

Samtidig er hun mye mer sulten nå enn før. Regner med det har med økt aktivitet og større energibehov å gjøre.Før fikk hun mat 1 gang per natt,nå er vi oppe i 2-3 måltider. Hvor mange måltider med fast føde er det vanlig å gi til et 8 mnd gammelt barn?Hun har gjennomsnittlig vekt/lengde. Hittil har vi gitt middag og kveldsgrøt + 1 flaske mme på 200mL hver 3.-4. Time. Er det for lite? Nevnte det til helsesøster men hun sa ingenting på det.

Anonymkode: 20e23...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk beskjed om at det var vanlig med 4 måltider fast føde ved 8 mnd alder av HS. 

Anonymkode: 4642c...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Sint?!!!

Anonymkode: 6a90f...9d2

Ja hun er åpenbart sint,blir rød i ansiktet og skriker iltert. Det går raskt over, og ellers er hun blid. Men sint var det ordet som best beskriver henne der og da.

ts

Anonymkode: 20e23...eaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Vi fikk beskjed om at det var vanlig med 4 måltider fast føde ved 8 mnd alder av HS. 

Anonymkode: 4642c...a51

Men det kommer an på når man startet med smaksprøver og hvor mye barnet feks ammer. Er umulig å være oppe i 4 måltider om man startet med introduksjon for 2 måneder siden.

Anonymkode: 6a90f...9d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama

Så lenge hun går opp i vekt som hun skal så ville jeg ikke bekymret meg for matmengde iallefall. Jeg pumpet i tillegg til å amme samt at vi hadde startet med grøt. Han nektet å spise noe annet i den alderen. Men det røk fort noen ekstra melkeflasker om dagen. Han ble feit som en julegris inntil han ble enda mer bevegelig og strakk seg. Ble slank tilslutt 😂

Det er utrolig mye som skjer når de passerer 8 mnd alder. De forstår mer av det som skjer rundt dem, ofte starter sleep regression som kan tulle innmari med søvnrytmen og de begynner å teste grenser da de ser at de kan påvirke omgivelsene.

Les mer her, men barnet ditt er helt normalt 😃

 

https://www.klikk.no/foreldre/baby/babyens-utvikling/baby-8-maneder-3505128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Men det kommer an på når man startet med smaksprøver og hvor mye barnet feks ammer. Er umulig å være oppe i 4 måltider om man startet med introduksjon for 2 måneder siden.

Anonymkode: 6a90f...9d2

Vi startet med fast føde (grøt + litt smaksprøver) da hun var rundt 6 måneder. 

Ts

Anonymkode: 20e23...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, BearMama skrev:
 

Så lenge hun går opp i vekt som hun skal så ville jeg ikke bekymret meg for matmengde iallefall. Jeg pumpet i tillegg til å amme samt at vi hadde startet med grøt. Han nektet å spise noe annet i den alderen. Men det røk fort noen ekstra melkeflasker om dagen. Han ble feit som en julegris inntil han ble enda mer bevegelig og strakk seg. Ble slank tilslutt 😂

Det er utrolig mye som skjer når de passerer 8 mnd alder. De forstår mer av det som skjer rundt dem, ofte starter sleep regression som kan tulle innmari med søvnrytmen og de begynner å teste grenser da de ser at de kan påvirke omgivelsene.

Les mer her, men barnet ditt er helt normalt 😃

 

https://www.klikk.no/foreldre/baby/babyens-utvikling/baby-8-maneder-3505128

Takk for link 😊👍

ts

Anonymkode: 20e23...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi startet med fast føde (grøt + litt smaksprøver) da hun var rundt 6 måneder. 

Ts

Anonymkode: 20e23...eaa

Da er 4 måltider veldig langt fremme. Vi økte til 3 måltider da barnet var 8 måneder. Spiser barnet mer på natten er det tegn på behov for mer om dagen. 

Hun har forresten ikke «raserianfall». Hun protesterer. Mot hva er din jobb å finne ut av. Min kan protestere når han ikke er trøtt nok for å sove. De sover dårligere når de er i utviklingstrinn eller har lært seg nye ting.

Høres også ut som det er tenner på gang. For hva mener du med sint? Gråter hun når hun får skje i munnen? Kan hun ja vondt?

Og hva mener du med sint når hun er alene? Er det sutring? Dette er en fase der de ønsker å regulere avstand mellom seg selv og omsorgsperson. De kommer gjerne sutrende etter om du går. 

For barnet ditt sin del så ville jeg ha lagt fra meg begrepet «sint» og sett på det som «anfall». Barnet protesterer mot noe, prøver å si ifra om noe.

Anonymkode: 6a90f...9d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Ja hun er åpenbart sint,blir rød i ansiktet og skriker iltert. Det går raskt over, og ellers er hun blid. Men sint var det ordet som best beskriver henne der og da.

ts

Anonymkode: 20e23...eaa

Vil heller tro hun er frustrert 

Anonymkode: 1fb68...079

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Min baby på snart 8 mnd har nå begynt å utforske verden,og vil helst krabbe/dra seg rundt over gulvet store deler av dagen,(hvilket hun også får lov til). Virker som hun «glemmer» helt å sove og blir rasende hvis jeg prøver å legge henne ned for en liten hvilestund. Hun blir også sint hvis hun må spise (sitter veldig urolig i høystolen),eller om hun må sitte alene og leke. Hun hyler da helt til jeg løfter henne opp. Er dette normalt? Vil «raseriet» avta etterhvert?

Samtidig er hun mye mer sulten nå enn før. Regner med det har med økt aktivitet og større energibehov å gjøre.Før fikk hun mat 1 gang per natt,nå er vi oppe i 2-3 måltider. Hvor mange måltider med fast føde er det vanlig å gi til et 8 mnd gammelt barn?Hun har gjennomsnittlig vekt/lengde. Hittil har vi gitt middag og kveldsgrøt + 1 flaske mme på 200mL hver 3.-4. Time. Er det for lite? Nevnte det til helsesøster men hun sa ingenting på det.

Anonymkode: 20e23...eaa

Gjerne hun prøver å finne ut hvem hun er og hvor hennes grenser går.

Kanskje hun er i en vekstperiode og derfor økt sult fra det som pleier være hennes standard?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min gutt på snart ni mnd spiser mat 3-4 ganger per dag og får flaske 1-3 ganger, men dette vil jeg tro er veldig individuelt. Som regel spiser han skikkelige porsjoner til to av måltidene, og litt mindre til de to andre. Han får melk 1-2 ganger pr. natt.

Vi merker godt at det er mye som skjer i denne alderen - han sover dårligere, han skjønner mer og han blir fort frustrert (men også fort blid igjen). Min er også sånn at han helst skal være i aktivitet hele tiden, og han er veldig lite tålmodig når det kommer til å mates: han skal helst spise selv. Nå spiser han brødskive samt en del frukt og middag selv, men jeg prøver å mate ham til iallfall ett måltid om dagen ettersom han spiser mer da. Da får han ofte puffet havre på bordet foran seg, slik at han kan spise det selv samtidig som jeg mater med skje :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sint og raseri er to ord jeg ikke ville brukt om en 8 mnd gammel baby..... 😏😑

Anonymkode: 4f466...260

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Sint og raseri er to ord jeg ikke ville brukt om en 8 mnd gammel baby..... 😏😑

Anonymkode: 4f466...260

Omg.

DET var det folk skulle henge seg opp i.

Vi har konkludert med at ungen er frustrert.

Give it a rest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har det så mye å si hva man kaller det? Jeg skjønner jo hva hun mener enten hun bruker ordet sint, frustrert, reagerer negativt, skriker, protesterer, etc. Denne besettelsen med at korrekte navn på ting vil føre til korrekte handlinger er oppskrytt. 

Jeg føler du beskriver min datter her. Hun er 2 nå, men var slik som 8 mnd. Sannsynligvis er dette en fase, men du kan prøve å endre litt i rutinene, f.eks gi mat på gulvet, gi annerledes mat, se om hun vil spise mer om hun blir tilbudt andre ting.. kanskje du kan prøve bæretøy så hun kan bli med deg rundt og kikke på ting. Min datter klarte knapt å leke alene før hun ble 1,5 år og ville ha oss på gulvet med henne hele tiden. Jeg ble ganske vant til å sitte på gulvet og prøve å være tilstede med henne og forstå henne. Hun likte også å øve på å gå mens vi holdt henne i hendene. Og jeg syntes denne perioden var drit kjedelig må jeg innrømme, men det gikk heldigvis over.

Anonymkode: 58935...958

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten ville hun og kun spise selv- ikke bli matet med skje. Tror hun trengte en følelse av selvstendighet/ mestring og kontroll 

Anonymkode: 58935...958

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har det så mye å si hva man kaller det? Jeg skjønner jo hva hun mener enten hun bruker ordet sint, frustrert, reagerer negativt, skriker, protesterer, etc. Denne besettelsen med at korrekte navn på ting vil føre til korrekte handlinger er oppskrytt. 

Jeg føler du beskriver min datter her. Hun er 2 nå, men var slik som 8 mnd. Sannsynligvis er dette en fase, men du kan prøve å endre litt i rutinene, f.eks gi mat på gulvet, gi annerledes mat, se om hun vil spise mer om hun blir tilbudt andre ting.. kanskje du kan prøve bæretøy så hun kan bli med deg rundt og kikke på ting. Min datter klarte knapt å leke alene før hun ble 1,5 år og ville ha oss på gulvet med henne hele tiden. Jeg ble ganske vant til å sitte på gulvet og prøve å være tilstede med henne og forstå henne. Hun likte også å øve på å gå mens vi holdt henne i hendene. Og jeg syntes denne perioden var drit kjedelig må jeg innrømme, men det gikk heldigvis over.

Anonymkode: 58935...958

Det har mye å si for hvordan man ser på barnet som et selvstendig individ med følelser, hvordan man hjelper barnet å regulere den følelsen i senere tid feks. Hvis du allerede nå avskriver et bredt følelsesspekter som «sint», så står du virkelig fast i å møte babyens behov samt barnets behov for å få sett sine følelser senere. 

Så JA der er kjempeviktig 

Anonymkode: 6a90f...9d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det har mye å si for hvordan man ser på barnet som et selvstendig individ med følelser, hvordan man hjelper barnet å regulere den følelsen i senere tid feks. Hvis du allerede nå avskriver et bredt følelsesspekter som «sint», så står du virkelig fast i å møte babyens behov samt barnets behov for å få sett sine følelser senere. 

Så JA der er kjempeviktig 

Anonymkode: 6a90f...9d2

Jeg avskriver ikke et bredt følelsesspekter- dette er bare noe du antar. Av og til bruker man litt enklere uttrykk selv om man snakker om noe så uendelig komplekst som sitt barns psyke.

Anonymkode: 58935...958

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...