Gå til innhold

Hvor langt og lenge er en "skikkelig løpetur"?


Tran09

Anbefalte innlegg

I en vanlig hverdag som student, uten barn, middels godt trent? :)

Jeg løper 4*4 3 dager i uka og jobber med å få bedre kondis. Løper også til og fra strekningen jeg har intervaller på. Tar ca 35 minutter totalt, inkl. oppvarming, ikke nedjogging. 

Tenker jeg skal finne meg en strekning som kvalifiserer som en "skikkelig løpetur" for vanlige mennesker. 

5 km? 
7 km? 
10 km? 
Og hvor lenge synes du at man skal kunne løpe den "optimale" distansen for å være i normal god form? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, jeg bruker ikke de definisjonene du oppgir her. For meg er det viktig med et klart skille mellom langt og lett og kort og tungt. Dvs jeg løper langturene mine (12-20 km alt ettersom) i rolig tempo, typisk "snakkefart" eller en fart hvor man puster uanstrengt. En pulsklokke kan hjelpe, men selv bruker jeg ikke det. Og intervaller eller tempoøkter hvor jeg løper raskt men over begrenset tid. Enten intervaller eller typ 5 km så raskt jeg klarer.

Kondisen bedres av intervalløktene, utholdenheten av langturene.

Anonymkode: 61bda...64b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar som anonym over her skriver. 

Jeg ville absolutt variert intervallene hadde jeg vært deg. 3 ganger 4x4 i uka høres kjedelig ut. Hva med å heller bytte ut en av de med 6 x 1000 meter! Eller fartslek eller 15 x 45/15 x 2? Fantasien setter begrensinger. Jeg synes at 4x4 gir for lite arbeidsinnsats i pulssone 3-4. Bør ha minimum 20 min i disse sonene her mener jeg. 

 

Lynke til! 

Anonymkode: c95d0...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Jeg er egentlig ikke opptatt av distanse, men intensitet. Jeg løper stort sett intervaller eller litt roligere langkjør. Intervallene (2-4min x 5-8) med ca 15min oppvarming og 15 min nedjogging. Under dragene ligger jeg i sone 4 (OLTs skala) mens i pausene og under oppvarmingen i sone 1-2. Langkjør bruker å vare alt fra 45min til 1,5t, men stort sett rundt 1t. Da har jeg snakketempo hele veien, sone 1-2. 

Hvor langt man klarer å løpe på en slik økt kommer jo ann på hvor god form man er i. Og hvor god/effektiv en økt er, avhenger av hvilken puls man har, ikke hvor langt man løper, vil jeg si. Og derfor synes jeg det blir meningsløst å snakke om hvilken distanse som kvalifiserer til en skikkelig løpetur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal løpe rolig langtur, løper jeg i ca 1,5-2 timer. Tenker ikke km da, bare tid. 

Anonymkode: f5c2e...e69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er kort tur 5-6 km, sånn medium er 8km og relativt lang er 10-11 km. Løper sjeldent lenger enn det. Tidsmessig ligger jeg på ca 5 minutt per km, men den kan presses ned på de få løpene jeg løper.

Mann 39, prøver å løpe et par ganger i uka.

Anonymkode: 6b903...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Dette er veldig individuelt med tanke på treningsgrunnlag, mål,motivasjon og tid tilgjengelig for å nevne noe.

Langtur for meg er over 3t løping. Stort sett 4-5 timer. 

En vanlig økt ligger på omlag 2t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du styrke også? Husk løpeskader kommer ved dårlig styrke, 3 ganger i uken er jo endel.

Anonymkode: 1e852...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...