Gå til innhold

Hva irriterer deg som hundeeier med andre hundeeiere? Når sier du i fra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplever av og til ting jeg ergrer meg litt over. 

For eksempel irriterer det meg at noen hundeeiere absolutt må ta med hunden sin over alt! Det passer ikke alltid og hundene er ofte ukomfortable. Man må ikke ta med hunden til byen når det er et arrangement og MANGE folk så hunden blir presset/nesten tråkket på. Og det er heller ikke ok å ta med seg hunden sin overalt (på butikker,restauranter, kjøpesentre - hvor det ikke er lov med hund...) bare fordi den er så søt og liten nok til å bære rundt. 

Jeg synes også det er irriterende når enkelte som har en "flink og snill" hund ikke tar hensyn til de som ikke har det og som for eksempel trener. Opplever til stadighet at jeg for eksempel trekker meg godt ut til siden sammen med hunden min om vi går på en turvei for å unngå ubehagelige situasjoner / trene kontakt (hunden kan noen ganger bjeffe mye, trekke seg mot den andre hunden og framstå agrresiv, hunden er en omplasseringshund som har opplevd diverse). Men så går imøtekommende eier og hunden HELT oppi oss, når de ser at vi trener OG det er god plass til å trekke seg over på motsatt side av der vi står. Etterpå får jeg kanskje stygge blikk, kommentarer om at jeg ikke har kontroll, himling med øynene osv. 

Også er det de som lar hunden går i flexbånd slik at den kan gå rundt over alt. Ikke trekker de båndet inn igjen når det kommer forbipasserende eller biler. Hva om hunden plutselig løper rett foran bilen? Eller hva om forbipasserende ikke liker hunder og er redd?

Og noe som irriterer meg mye er de som har hunden løs, men ikke har kontroll på den. Det er svært ubehagelig for de av oss som har hunden i bånd og gjerne trener og ikke ønsker andre hunder nær. Har opplevd flere ganger at løse hunder bare kommer rett bort til oss, mens eier står og roper og roper uten at den kommer. Altså, da bruker man langline eller bånd og trener frem til man er helt trygg på tilbakekalling. 

Anonymkode: 21735...2d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flexibånd og hunder som konstant gneldrer.

Småhunder som får gjøre som de vil fordi de er små.

Men jeg sier ikke noe. Gidder ikke dårlig stemning

Endret av Gasellen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gasellen skrev:
 

Flexibånd og hunder som konstant gneldrer.

Småhunder som får gjøre som de vil fordi de er små.

Men jeg sier ikke noe. Gidder ikke dårlig stemning

Hva mener du med "konstant gneldrer"? Min hund bjeffer mye, men vi trener på dette, så det er ikke noe jeg bare driter i. Men er enig dersom det f.eks gjelder hunder som får stå på terrassen hele dagen og bjeffe på alle naboen hunder uten at eier gjør noe. Eller hvis man vet at eier ikke trener med hunden. 

Anonymkode: 21735...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hund selv og kommer aldri til å gå til anskaffelse av det heller. 

Det irriterer meg når eiere absolutt skal gå i tettbebygde strøk og byer med en hund som ikke tolererer andre hunder. Det er gneldring og dragning i bånd, skal ikke være måte på. 
Flere eiere ser på deres hund som er fullverdig familiemedlem, og skiter katta i at det er andre som er redd for hund. Hunden får derfor gå løs fordi den er "snill" og "de har kontroll". Dette er noe alle kan argumentere med når de lar hunden gå løs, så gjør det derfor en vane og ALLTID ha hund i bånd, med tanke på folk rundt deg. Jeg har et familiemedlem som hadde en skremmende hendelse med hund som barn, og jeg ser hvor preget man kan bli av sånt. 

Anonymkode: 5ef32...c9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så lenge siden gjorde jeg noe jeg hater at hund eiere gjør. Det var kveld så jeg slapp min hund litt løs, hun var bare litt over en meter ifra meg. Hun er rolig, ikke aggressiv, men veldig sosial. Så kom det en hund i bånd rett ved siden av oss. Han hadde adferdsproblemer men/og var under trening. Eieren så ikke min hund da det var mørkt. Den andre hunden ble veldig aggressiv (redd?). Ba om beklagelse, tok opp i hunden min med en gang. Fikk en skyllebøtte av den andre eieren. Tok på meg skylden (som jeg vet var min) og lar aldri hunden min gå litt løs på kvelden igjen (min hund er mørk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva mener du med "konstant gneldrer"? Min hund bjeffer mye, men vi trener på dette, så det er ikke noe jeg bare driter i. Men er enig dersom det f.eks gjelder hunder som får stå på terrassen hele dagen og bjeffe på alle naboen hunder uten at eier gjør noe. Eller hvis man vet at eier ikke trener med hunden. 

Anonymkode: 21735...2d5

Står på terasse, står ute i bånd etc og gneldrer på spøkelser og forbipasserende for eiers døve ører. Jeg har også terasse som hunden min kan stå på, og den kan absolutt bjeffe. Men hvis den ikke blir stille når den får beskjed om det tar vi han inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, lille humla skrev:
 

For ikke så lenge siden gjorde jeg noe jeg hater at hund eiere gjør. Det var kveld så jeg slapp min hund litt løs, hun var bare litt over en meter ifra meg. Hun er rolig, ikke aggressiv, men veldig sosial. Så kom det en hund i bånd rett ved siden av oss. Han hadde adferdsproblemer men/og var under trening. Eieren så ikke min hund da det var mørkt. Den andre hunden ble veldig aggressiv (redd?). Ba om beklagelse, tok opp i hunden min med en gang. Fikk en skyllebøtte av den andre eieren. Tok på meg skylden (som jeg vet var min) og lar aldri hunden min gå litt løs på kvelden igjen (min hund er mørk). 

Så bra at du beklaget deg. Er ikke alle som er som deg og forstår at de med løs hund faktisk ikke alltid gjør alt rett og bare tenker de har en snill og flink hund (selv om din hund sikkert var snill da, den gjorde jo ikke den andre noe). Har opplevd selv at en med løs hund har kjeftet på meg fordi min hund i bånd virket aggressiv med hunden som var løs som kom mot oss. 

Anonymkode: 21735...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med hunder, har ikke selv akkurat nå, men er veldig glad i dem. Noe av det jeg irriterer meg over, og ikke minst forbauses av, det er når eierne beskriver hunden sin som "den er så snill atte", UANSETT hvor aggressiv/uoppdragen den virker. Bare ett eksempel av mange, skulle inn på en butikk, der sto en rottweiler bundet i nærheten av døren. Båndet var akkurat så kort at man kunne komme seg forbi. Og godt var det, for da jeg skulle inn, bjeffet den som gal og hoppet mot meg så langt den kunne. Når jeg kommer inn i butikken, traff jeg en bekjent som jeg antok var eieren. Da jeg spurte litt sånn tilfeldig om det var hans hund, gliste han jovialt og sa at "Jada, og han er så snill at du aner ikke!"

Greit at hunden sikkert er snill mot eieren, men når hunden oppfører seg som en gærning, og eieren likevel avfeier det med at "den er så søt og snill, atte", da lurer jeg litt. Er det for å skjule at de er elendige til å dressere hundene sine, eller hva er greia?

Anonymkode: f4223...93c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Så bra at du beklaget deg. Er ikke alle som er som deg og forstår at de med løs hund faktisk ikke alltid gjør alt rett og bare tenker de har en snill og flink hund (selv om din hund sikkert var snill da, den gjorde jo ikke den andre noe). Har opplevd selv at en med løs hund har kjeftet på meg fordi min hund i bånd virket aggressiv med hunden som var løs som kom mot oss. 

Anonymkode: 21735...2d5

Jeg har opplevd det samme, da med hannhunder når min tispe har løpetid. Tror mange burde bli flinkere å skjønne at bare fordi man tror man har kontroll, betyr ikke det at man har kontroll på situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Har vokst opp med hunder, har ikke selv akkurat nå, men er veldig glad i dem. Noe av det jeg irriterer meg over, og ikke minst forbauses av, det er når eierne beskriver hunden sin som "den er så snill atte", UANSETT hvor aggressiv/uoppdragen den virker. Bare ett eksempel av mange, skulle inn på en butikk, der sto en rottweiler bundet i nærheten av døren. Båndet var akkurat så kort at man kunne komme seg forbi. Og godt var det, for da jeg skulle inn, bjeffet den som gal og hoppet mot meg så langt den kunne. Når jeg kommer inn i butikken, traff jeg en bekjent som jeg antok var eieren. Da jeg spurte litt sånn tilfeldig om det var hans hund, gliste han jovialt og sa at "Jada, og han er så snill at du aner ikke!"

Greit at hunden sikkert er snill mot eieren, men når hunden oppfører seg som en gærning, og eieren likevel avfeier det med at "den er så søt og snill, atte", da lurer jeg litt. Er det for å skjule at de er elendige til å dressere hundene sine, eller hva er greia?

Anonymkode: f4223...93c

Enig. Synes jo selv min hund er fantastisk og snille(men ikke i alle situasjoner). Så jeg sier ikke til andre at han er super snill. Jeg sier det heller som det er "han er som regel flink og snill på hjemmebane, men vi har "våre" problemer som vi jobber med også". Synes det er feil å lyge. Alle har ikke en perfekt hund og sånn er det bare. 

Anonymkode: 21735...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater at andre hundeeiere lar hunden stå ute i bånd og bjeffe i timesvis. Skjønner ikke at de greier å høre på det. Har selv en hund som kun bjeffer en sjelden gang, men han blir fort hanket inn dersom han begynner å bjeffe ute. Det er grusomt irriterende når man er ute å måtte høre på konstant bjeffing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de aller fleste hundeeiere er ålreite folk. Kan vel heller si jeg stusser over valgene enkelte hundeeiere gjør. Eksempelvis å velge seg en rase som er velkjent for å være veldig vokal/mye lyd når du bor i blokk (ære være naboer som er runde i kantene). Eksempelvis å kjøpe seg hund hvor stimulien består av oppstalling i hundegård eller løpestreng utenfor huset. Eksempelvis å avle kull hvor motivasjonen er lettjente penger og/eller at "tispa er så snill". Eksempelvis oppdrettere/hundeeiere som er villig til å selge hund til personer i belastet miljø eller ikke evner å ta vare på et dyr, av ulike årsaker. 

Jevnt over er det stort sett trivelige hundeeiere jeg møter på tur og det er alltid trivelig å slå av en prat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker sterkt at folk lar hundene sine løpe fritt på steder der det er den minste mulighet for å treffe på andre hunder. Hvis de skal gjøre det, må de i så fall være ekstremt skjerpet og ha 100% kontroll på at hunden kommer på innkalling. Jeg har en stor hund med rasetypisk samkjønnsaggresjon. Det hjelper ikke hvor snill og sosial den hunden som kommer stormende mot oss er: det kan komme til å smelle.

Dette handler ikke om atferdsproblemer eller noe som kan trenes bort: det er et helt vanlig trekk blant individer av denne rasen. Mitt ansvar er å ha kontroll på hunden min, og det har jeg ved å holde den i bånd og passe på at ting ikke skjer, men løse hunder kan jeg ikke gjøre stort med, annet enn å signalisere at det ikke er ønskelig at den kommer bort til oss. At andre ikke tar samme ansvar for sin hund bør egentlig være deres problem, men det blir fort overført på meg, da min hund lett kan skade og i verste fall drepe den andre hunden. 

Anonymkode: 69921...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg misliker sterkt at folk lar hundene sine løpe fritt på steder der det er den minste mulighet for å treffe på andre hunder. Hvis de skal gjøre det, må de i så fall være ekstremt skjerpet og ha 100% kontroll på at hunden kommer på innkalling. Jeg har en stor hund med rasetypisk samkjønnsaggresjon. Det hjelper ikke hvor snill og sosial den hunden som kommer stormende mot oss er: det kan komme til å smelle.

Dette handler ikke om atferdsproblemer eller noe som kan trenes bort: det er et helt vanlig trekk blant individer av denne rasen. Mitt ansvar er å ha kontroll på hunden min, og det har jeg ved å holde den i bånd og passe på at ting ikke skjer, men løse hunder kan jeg ikke gjøre stort med, annet enn å signalisere at det ikke er ønskelig at den kommer bort til oss. At andre ikke tar samme ansvar for sin hund bør egentlig være deres problem, men det blir fort overført på meg, da min hund lett kan skade og i verste fall drepe den andre hunden. 

Anonymkode: 69921...817

Hvilken rase er dette? Så bra du er ditt ansvar bevisst som eier. Forstår frustrasjon over løse hunder som kommer bort når du vitterlig har din i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har atferdsproblemer etter et stygt angrep, vi trener MYE på det, og vi vet hvordan vi håndtere møtesituasjoner. Men det vil ta LANG tid med trening for å få han sikker igjen, så jeg blir så forbanna når folk kommer med løse hunder som er så snille og greie, og vil bare leke. Vel, langhårede spisshunder blir ofte misforstått pga stor krave og halen over ryggen, og når min da i tillegg bjeffer i en ikke vennlig tone så kan selv den snilleste hund ta igjen. Så vi har ett par tre episoder bak oss hvor hundeieren er i sjokk for hunden har aldri gjort noe slikt. Og det kan jeg tro på, og derfor sier jeg ifra at de burde ta hunden i bånd, det er ikke for å være drittsekk, det er for å skåne den andre og min hund! Og da starter vi ofte en hel del steg tilbake pga usikkerheten krypper innpå igjen... Hjelper lite at hundeier beklager seg som bare det, når min da begynner i sin vante gang med å være sint i kropsspråket og bjeffe på hunder som er 50+ meter unna!

Anonymkode: 8da7d...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...