Gå til innhold

Hvordan starte utredning pga alder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi prøver på nr 2, og etter 6 PP uten resultat vil vi gjerne få sjekket om det er noe galt. Vi er snart 38 og 40 år, ble gravid sist da jeg var 35 på 3+2 PP (mistet første gangen). Fastlegen vil se det an til over jul pga relativt regelmessige sykluser og siden det gikk så greit sist, men alle anbefaler jo at man skal sjekke etter 6 mnd hvis man er over 35. Er allerede lei meg for at det ser ut til å bli større aldersforskjell enn jeg håpet på og angrer på at vi ikke begynte tidligere, men det er jo ikke så mye å gjøre med det nå. Hva gjør vi? Kontakter vi en ivf-klinikk og sjekker alt det eller tar man det hos en vanlig gynekolog? Og hvilke muligheter har man egentlig hvis det er alderen som er problemet? 

Anonymkode: 7e3fb...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vel krav på utredning om du er over 35 og prøvd et halvt år (eller er det bare anbefslt å undersøke da?). Syns iallefall det var et tynt grunnlag legen mente dere skulle vente.jeg hadde vært tydeligere på at dete ønsker gynekolog, nå. 

Dere blir vel ikke prioritert siden dere har et barn fra før av. Det handler jo om en sekundær fertilitet nå, og dere har jo klart det før. Uansett er det heller ikke aktuelt med ivf offentlig om man blir over 40. Du har jo litt tid, men syns absolutt du skal trumfe igjennom en sjekk. Men det er absolutt ikke sikkert det er noe problem. 6 mnd er jo helt normalt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi prøver på nr 2, og etter 6 PP uten resultat vil vi gjerne få sjekket om det er noe galt. Vi er snart 38 og 40 år, ble gravid sist da jeg var 35 på 3+2 PP (mistet første gangen). Fastlegen vil se det an til over jul pga relativt regelmessige sykluser og siden det gikk så greit sist, men alle anbefaler jo at man skal sjekke etter 6 mnd hvis man er over 35. Er allerede lei meg for at det ser ut til å bli større aldersforskjell enn jeg håpet på og angrer på at vi ikke begynte tidligere, men det er jo ikke så mye å gjøre med det nå. Hva gjør vi? Kontakter vi en ivf-klinikk og sjekker alt det eller tar man det hos en vanlig gynekolog? Og hvilke muligheter har man egentlig hvis det er alderen som er problemet? 

Anonymkode: 7e3fb...99f

Jeg er 38 år og vi fikk henvisning til utredning i 2016. Da hadde vi prøvd i 6 mnd. Fra henvisningen til timen tok det 6 mnd, men heldigvis ble jeg gravid før den tid. Jeg hadde time i feb, mens jeg ble gravid i des☺️ Det er mest sannsynlig ingenting galt med dere siden dere har blitt gravid 2 ganger tidligere. 6 mnd er egentlig ikke så lenge, men det er normalt at det kan ta inntil 1 år å bli gravid. Jeg anbefaler dere ta en privat sjekk istedenfor om du er utolmodig? Det gjorde vi☺️

Endret av frk.Sanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok en privat sjekk. Legen min vil ikke henvise. Da vi har et barn. Ble gravid med nummer to som endte i spontanabort etter pp6 i januar. Nå har vi prøvd siden mai i år. At det ikke blir to tette er ikke så viktig lenger. På fertilitetsklinikken ble det oppdaget at jeg hadde to muskelknuter, ellers var alt annet i orden. Så legen min tror at det skjer når som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leonaen skrev:
 

Vi tok en privat sjekk. Legen min vil ikke henvise. Da vi har et barn. Ble gravid med nummer to som endte i spontanabort etter pp6 i januar. Nå har vi prøvd siden mai i år. At det ikke blir to tette er ikke så viktig lenger. På fertilitetsklinikken ble det oppdaget at jeg hadde to muskelknuter, ellers var alt annet i orden. Så legen min tror at det skjer når som helst. 

Så da får man ikke hjelp om man har barn fra før tydeligvis? Håper det lykkes for dere snart. Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kunnskapsløs lege - kontrakten for privat IVF er (gitt standard pris) forbeholdt kvinnens alder på 38 - og det gjelder også hos mange offentlige. Enkelte har 39 - og for mange tar utredningen gjerne 6-12 mnd med ventetider.

Krev henvisning nå.

Anonymkode: 556c8...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Leonaen skrev:
 

Vi tok en privat sjekk. Legen min vil ikke henvise. Da vi har et barn. Ble gravid med nummer to som endte i spontanabort etter pp6 i januar. Nå har vi prøvd siden mai i år. At det ikke blir to tette er ikke så viktig lenger. På fertilitetsklinikken ble det oppdaget at jeg hadde to muskelknuter, ellers var alt annet i orden. Så legen min tror at det skjer når som helst. 

Dustelege her og, jeg ble henvist uten problemer for barn nummer 2. 

Anonymkode: 556c8...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan absolutt bli henvist for sekundær fertilitet. Alderen tar deg snart igjen og dere har prøvd i de 6 mnd som kreves. Krev en utredning eller gå privat. Da går det mye fortere. Man må ikke ta ev. forsøk privat selv om man tar utredningen privat. 

Anonymkode: 02921...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frk.Sanna skrev:
 

Så da får man ikke hjelp om man har barn fra før tydeligvis? Håper det lykkes for dere snart. Hvor gammel er du?

Jo jeg mener jeg har hørt om fler som har fått hjelp offentlig selv om de har barn fra før. Tror bare legen er mer positiv en det jeg er 🤔 Jeg blir 38 i januar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Leonaen skrev:
 

Jo jeg mener jeg har hørt om fler som har fått hjelp offentlig selv om de har barn fra før. Tror bare legen er mer positiv en det jeg er 🤔 Jeg blir 38 i januar.

Høres ut som meg du. Legen på Hausken ba oss gi det 6 mnd til og gravid ble jeg😅 Nå er jeg 1 år eldre enn deg da, men var 36 år da jeg stresset med tanken pga av alderen min.. Jeg har litt mer roen nå siden vi klarte få et barn sammen, men spørst hvor lenge den roen varer. Siden vi ble rask gravidie etter fødsel, så får vi bare håpe at vi fortsatt kan få det til plutselig🤞🏻

Endret av frk.Sanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, frk.Sanna skrev:
 

Høres ut som meg du. Legen på Hausken ba oss gi det 6 mnd til og gravid ble jeg😅 Nå er jeg 1 år eldre enn deg da, men var 36 år da jeg stresset med tanken pga av alderen min.. Jeg har litt mer roen nå siden vi klarte få et barn sammen, men spørst hvor lenge den roen varer. Siden vi ble rask gravidie etter fødsel, så får vi bare håpe at vi fortsatt kan få det til plutselig🤞🏻

Lykke til 😊 jeg håper du blir raskt gravid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...