Gå til innhold

Angst? Adhd? Stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan være veldig oppkavet når jeg snakker i tlf (har ikke problemer med å snakke på tlf, syns det kan være mettere enn å sende SMS/chatte.) Merker at jeg er anspendt og kan snakke fort, stresser uten at jeg vet helt hvorfor o.l Har fått tilbakemld at folk blir stresset av å snakke med meg fordi jeg «kaver sånn» eller fordi jeg snakker fort og st det blir litt sånn «uhm eh ja eh» hvis jeg ikke stresser og hvis jeg blir engasjert i noe, så snakker jeg veldig fort ofte og ofte også høyt. 

Noen som vet hva det kan komme av? Forstår det ikke helt selv

Anonymkode: ac7fe...fd3

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan være veldig oppkavet når jeg snakker i tlf (har ikke problemer med å snakke på tlf, syns det kan være mettere enn å sende SMS/chatte.) Merker at jeg er anspendt og kan snakke fort, stresser uten at jeg vet helt hvorfor o.l Har fått tilbakemld at folk blir stresset av å snakke med meg fordi jeg «kaver sånn» eller fordi jeg snakker fort og st det blir litt sånn «uhm eh ja eh» hvis jeg ikke stresser og hvis jeg blir engasjert i noe, så snakker jeg veldig fort ofte og ofte også høyt. 

Noen som vet hva det kan komme av? Forstår det ikke helt selv

Så kan jeg bli veldig «ivrig» på en måte.

Skrevet

.... 

adhd er det ikke. men kanskje litt lav intelligens? 

Anonymkode: 848fd...776

Skrevet

Ikke angst eller ADHD 

Anonymkode: 8a586...165

Skrevet

Hvorfor må en ha diagnose på alt? 

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.... 

adhd er det ikke. men kanskje litt lav intelligens? 

Anonymkode: 848fd...776

Nope. Har litt over gjennomsnittet høy intelligens, så det er det ikke.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke angst eller ADHD 

Anonymkode: 8a586...165

Har angst og psykolog mistenker adhd, men ikke ferdig utredet enda. Derfor jeg spørr her hvis noen kjenner igjen.

Skrevet
13 minutter siden, Maestro skrev:

Fordi det ikke er normalt.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke er normalt.

Kan bare vær så enkelt at du er litt sånn som person, trenger ikke og ligge en diagnose bak. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt som du ts. Noen ganger snakker jeg så fort at personen i andre enden ikke skjønner hva jeg sier. Har flere engasjerte samtaler på telefon enn jeg har ansikt til ansikt. 

Men jeg har ingen diagnoser da..

Anonymkode: f58f1...f82

• Liker 2
Skrevet

Høres ikke ut som en diagnose. Det er nok bare slik du er. Jeg synes ikke det hørtes unormalt ut. ADHD er det nok ikke.

Anonymkode: 25f5d...a1d

• Liker 1
Skrevet

Enkelte mennesker snakker fortere og høyere enn andre. Ingenting unormalt med det. 

Skrevet

Men jeg kan bli litt «hyper» si ting uten å tenke meg om. Så er ikke bare på tlf. Det gjør at jeg isolerer meg.

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg kan bli litt «hyper» si ting uten å tenke meg om. Så er ikke bare på tlf. Det gjør at jeg isolerer meg.

Ts

Fremdels normalt. Noen mennesker snakker fortere, har lettere for å snakke uten å tenke seg om og er mer "intense" enn andre. Det er ikke uvanlig. 

• Liker 1
Skrevet

Her er det viktig hva du synes ts og ikke hva andre synes og skriver her. Jeg har adhd og det du skriver ligner på meg men jeg har flere ting enn det du nevner. Men du kan absolutt ha noe greier. Har du tatt det opp med legen din? Jeg var sikker på at jeg hadde adhd og fikk det påvist. Fikk et nytt liv med medisiner. 

13 timer siden, Maestro skrev:

Vel.. Heldigvis fikk jeg adhd diagnose. Uten medisiner går livet rett i grus. Jeg har et stort behov for medisiner. De utgjør en stor forskjell i hverdagen. 

Diagnose kan være veldig viktig i forhold til å ha lyst til å leve i det hele tatt. Man får hjelp og klarhet i hva en trenger for at hverdagen skal gå. 

Anonymkode: 97fce...bd9

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det viktig hva du synes ts og ikke hva andre synes og skriver her. Jeg har adhd og det du skriver ligner på meg men jeg har flere ting enn det du nevner. Men du kan absolutt ha noe greier. Har du tatt det opp med legen din? Jeg var sikker på at jeg hadde adhd og fikk det påvist. Fikk et nytt liv med medisiner. 

Vel.. Heldigvis fikk jeg adhd diagnose. Uten medisiner går livet rett i grus. Jeg har et stort behov for medisiner. De utgjør en stor forskjell i hverdagen. 

Diagnose kan være veldig viktig i forhold til å ha lyst til å leve i det hele tatt. Man får hjelp og klarhet i hva en trenger for at hverdagen skal gå. 

Hvis jeg kan spørre, hvilken andre symptomer har du? Jeg har indre uro som stort sett gjør st keg blir som jeg blir, men kan også bli veldig oppspilt uten å være urolig. Da blir jeg bare «hyper» ikke at jeg ikke klarer å sitte i ro og sånn,  men blir på en måte «giret» humørmessig.

Jeg ble henvist til psykolog for utredning av adhd , men testen viste ikke det. Men jeg tror jeg mistolket spørsmålene o.l for psykologen har sakt at i den tiden jeg har vært i samtaler med h*n så mistenker h*n adhd og at vi bør ta testen en gang til i samtale (forrige gang fikk jeg med testen hjem og svarte påspm hjemme)

Hvordan virker medisinene på deg?

Tusen takk for tilbakemld 💗

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg kan spørre, hvilken andre symptomer har du? Jeg har indre uro som stort sett gjør st keg blir som jeg blir, men kan også bli veldig oppspilt uten å være urolig. Da blir jeg bare «hyper» ikke at jeg ikke klarer å sitte i ro og sånn,  men blir på en måte «giret» humørmessig.

Jeg ble henvist til psykolog for utredning av adhd , men testen viste ikke det. Men jeg tror jeg mistolket spørsmålene o.l for psykologen har sakt at i den tiden jeg har vært i samtaler med h*n så mistenker h*n adhd og at vi bør ta testen en gang til i samtale (forrige gang fikk jeg med testen hjem og svarte påspm hjemme)

Hvordan virker medisinene på deg?

Tusen takk for tilbakemld 💗

Må legge til at jeg har sngst og panikkangst, derfor har jeg trodd st uroen etc har komt av dét alene og stress.

Skrevet

Å sitte i ro klarer ikke så mye. Blir endel risting med foten eller å fikle med noe når jeg sitter. Jeg skjønner hva du mener med at du kan bli giret av å sitte i ro uten å bli hyper. På en måte er det vel hyper? En indre uro ikke sant. Jeg har også mye tanker som strømmer på i et sett. Med medisiner blir det mye mindre tanker. Jeg har veldig høy adhd.
Mer jeg kan si medisinen hjelper på er det sosiale (praten og det å lage relajoner til andre mennesker) , legger merke til detaljer jeg aldri har lagt merke til før, uroen forsvinner, mer fokus, mindre sliten, mye mer stabilt følelse liv. Nå har folk adhd i forskjellige grader så du kan ha en liten grad av den og derfor vanskelig å oppdage?
Jeg hadde angst før og derfor kom aldri adhd frem i lyset før jeg ble voksen. Jeg tok adhd test i ungdoms årene men da viste det at jeg ikke hadde det. Det kan hende jeg og misforstod spørsmålene, er ikke sikker på hvorfor det ble et avslag da. Så det kan veldig godt hende du har misforstått spørsmålene. Det er bedre å overdrive litt isteden for å underdrive. Jeg er typiske flink pike og når jeg overdriver da er jeg der jeg egentlig er.
Dette er altså min erfaring med adhd og adhd medisin og der opplegget. Hørtes veldig lurt ut at du går igjennom spørsmålene med psykologen og bruker tid på å forstå spørsmålene. :)

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å sitte i ro klarer ikke så mye. Blir endel risting med foten eller å fikle med noe når jeg sitter. Jeg skjønner hva du mener med at du kan bli giret av å sitte i ro uten å bli hyper. På en måte er det vel hyper? En indre uro ikke sant. Jeg har også mye tanker som strømmer på i et sett. Med medisiner blir det mye mindre tanker. Jeg har veldig høy adhd.
Mer jeg kan si medisinen hjelper på er det sosiale (praten og det å lage relajoner til andre mennesker) , legger merke til detaljer jeg aldri har lagt merke til før, uroen forsvinner, mer fokus, mindre sliten, mye mer stabilt følelse liv. Nå har folk adhd i forskjellige grader så du kan ha en liten grad av den og derfor vanskelig å oppdage?
Jeg hadde angst før og derfor kom aldri adhd frem i lyset før jeg ble voksen. Jeg tok adhd test i ungdoms årene men da viste det at jeg ikke hadde det. Det kan hende jeg og misforstod spørsmålene, er ikke sikker på hvorfor det ble et avslag da. Så det kan veldig godt hende du har misforstått spørsmålene. Det er bedre å overdrive litt isteden for å underdrive. Jeg er typiske flink pike og når jeg overdriver da er jeg der jeg egentlig er.
Dette er altså min erfaring med adhd og adhd medisin og der opplegget. Hørtes veldig lurt ut at du går igjennom spørsmålene med psykologen og bruker tid på å forstå spørsmålene. :)

Kjenner meg så godt igjen i det du skriver! Tusen takk, dette var en virkelig Eye opener for meg. No skal jeg ta tak i dette neste time jeg har hos psykologen. Jeg har som sakt trodd uroen og det kom pga angsten, men slik du beskriver det er jo slik det er for meg også. Jeg har tidligere fått utskrevet valium pga angst og følte dette «roet meg ned» til en viss grad rent sosialt, men det roet jo ikke ned hodet. Normalt så kan jeg bli ufokusert, «dette ut» når folk prater med meg, problemer med å holde oppe konsentrasjonen, men hvis det er noe jeg interesserer meg for så kan jeg holde den en stund før andre tanker tar over. Når jeg har studert og slikt så føler jeg at jeg må jobbe dobbelt så hart som andre for å få med meg ting, organisere og få struktur med det jeg holder på med. Har heldigvis fått noenlunde karakterer da men, men har virkelig måtte jobbet for det, fordi jeg må lese ett kapittel f.eks flere ganger pga jeg begynner å tenke på hva jeg skal lage til middag, engstelige tanker, planlegging, dagdrømming, ideer, osv osv. 

Hvordan fungerer du annerledes sosialt på medisiner? Er det slik st du blir tryggere og «kaoset» forsvinner?

Skrevet

Jeg mistet så fort interessen for ting og det ble det samme med mennesker. Pga all uroen, tankene, stresset når jeg skulle snakke med folk(sånn som du beskrev), følelse  osv. Dette gjorde det vanskelig å ha sosial relasjon. Så med medisin den brikken som mangler satt på plass.

Haha jeg og detter ut i samtaler med folk. Husker aldri hva vi snakket om heller. Nå med medisin hjelper det. Får mer fokus. Ja, jeg synes at det blir mindre kaos og blir tryggere sosialt med medisin. Medisinen hjelper så mye!

Forstår så godt hva du mener med å skulle lese men så kommer det 100 ting hjernen skal tenke på. Jeg klarte aldri å studere. Kjenner meg veldig igjen i hva du skriver.

Spennende at du skal ta det opp med psykologen. Håper du finner ut avdet😄 om du husker så gjerne legg ut her hvordan det går!

Jeg har foresten ikke tatt medisin i dag og føler alt jeg skriver blir bare rot i dag 😅 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...