Gå til innhold

Kjøpe Kindle? Noen spørsmål!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.10.2018 den 21.57, Cata skrev:
 

Tja, jeg kan jo begynne da ;) . Jeg har en Kindle Paperwhite og elsker den. Jeg trodde aldri jeg ville komme til å like e-bøker så godt som jeg gjør, men jeg er faktisk omvendt. Lider av full bokhyllesyndrom og det å kjøpe større leilighet for å få plass til fler bøker var uaktuelt. Jeg leser for det meste engelsk nå, rett og slett fordi bøkene fra Amazon er så mye billigere enn norske bøker, men det går stort sett fint å laste ned e-bøker fra norske butikker også. Bokkilden går helt fint. Der kan man til og med laste ned direkte nå. Jeg har også handlet fra ebok.no men sist jeg prøvde ville ikke de godta kredittkortet mitt av en eller annen grunn. Det virker fint ellers og har uansett ikke noe med selve Kindle å gjøre. 

Med mindre det er sperre på bøkene så kan de fint konverteres til .epub eller .mobi format hvis du laster ned calibre i tillegg. Begge formater kan fint leses på Kindle, men .mobi er å foretrekke. 

Jeg elsker å ha muligheten til å ha med mange bøker på reise, uten nødvendigvis å måtte drasse med meg fysiske bøker. Det går fint med Kindle. Den er behagelig å lese fra og for oss som begynner å komme litt opp i årene så er det ikke noen ulempe at man kan endre fontstørrelsen. Muligheten for baklys på skjermen er heller ikke så dumt. (Det oppdaget jeg til fulle da vi hadde strømbrudd i en times tid før i høst. Det var bare å sette seg ned og lese og vente på å få strømmen tilbake ;) ) 

Har ikke prøvd å laste ned bøker i utlandet men ser ikke noen problemer med det om man handler fra Bokkilden så leveres den til oppgitt "Kindleadresse" så det bør gå fint så lenge man har WiFi tilgjengelig. Litt mer usikker på handel fra ebok.no i så måte, men har du med PC så kan du alltids gå via den og laste bøkene ned til PC'n, arkivere i Calibre og så overføre til Kindle. 

 

En god del tips om lesebrett, Kindle og ebøker kan forøvrig finnes på bloggen "ebokhylla mi". (Niks, den er ikke min egen, men da jeg konverterte til Kindle fant jeg mange gode tips der. ) 

Er enig i alt dette! Jeg har brukt Kindle i snart et tiår og absolutt elsker den, har en Oasis nå. Jeg er blitt så vant til den at jeg synes det er "strev" med vanlige bøker 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da blir det Kindle paperwhite når den nye kommer i november. Synes de andre er litt dyre. Gleder meg! :) ts

Anonymkode: 98daf...dcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva gjør at du foretrekker Voyage? 

Anonymkode: 98daf...dcb

Den er tynnere, bedre lys, større skrift, mer behagelig å holde i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mrs.Fox skrev:
 

Den er tynnere, bedre lys, større skrift, mer behagelig å holde i.

Større skrift? Hvordan da? Alle Kindle-utgaver kan jo ha kjempestor skrift (hvor en håndfull ord fyller skjermen). 

Anonymkode: cb38a...85e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke ts, men fy søren så lyst jeg har på Kindle nå!

Men leste produktanmeldelser.. ser at noen klager på at det er reklame i de?🤨

Anonymkode: d43f6...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Ikke ts, men fy søren så lyst jeg har på Kindle nå!

Men leste produktanmeldelser.. ser at noen klager på at det er reklame i de?🤨

Anonymkode: d43f6...199

De selges også uten reklame, men da gjerne bittelitt dyrere.

(Man kan senere få reklamen fjernet ved å kontakte Amazon kundeservice, men det er mulig du da må betale litt ekstra. Men jeg har også lest om flere som har fått det fikset gratis.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke ts, men fy søren så lyst jeg har på Kindle nå!

Men leste produktanmeldelser.. ser at noen klager på at det er reklame i de?🤨

Anonymkode: d43f6...199

Mange synes ikke reklamen er forstyrrende, for den er kun på pause- og startskjermen. På pauseskjermen fyller den hele bildet, og på startskjermen er den et lite bånd nederst. Det er ingen reklame mens man leser, og ingenting som må klikkes bort.

Selv synes jeg reklamen er skrekkelig, så jeg ba Amazon om å fjerne den. Det gjorde de, helt uten spørsmål. Selv om man egentlig skal betale 20 dollar for å fjerne den, pleier de å gjøre det for omtrent alle som spør.

Anonymkode: cb38a...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen her. Jeg leser at nye Kindle kommer 7. november. Men er det noen  som vet om det kommer ut i Norge på samme dato? Eller bruker nye lesebrett å la seg vente på i dette landet? Noen som har tidligere erfaring? 

Anonymkode: 98daf...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-bok.no sender også rett til kindle uten konvertering

Anonymkode: 8627b...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer har en kindel hver, tror det er den beste dingsen jeg eier. 
Jeg leser kun bøker på norsk, kjøper de på ebok.no. Veldig enkelt og greit når konto er satt opp. Samboer får alle de bøkene jeg kjøper og andre veien. 
For de som sier ipad og telefon blir ikke det det samme. Kindle kan man ha med seg ut i sola, ingen refleksjoner. 
Reklamen er heller ikke forstyrrende, den kommer jo bare opp når man åpner den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, noragrets skrev:
 

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Anonymkode: cb38a...85e

Takk for svar!

Link er herved oversendt til mannen 😉

Anonymkode: d43f6...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei Ts

Har du kjøpt Kindle? Er du fornøyd?

Anonymkode: 96d5c...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei Ts

Har du kjøpt Kindle? Er du fornøyd?

Anonymkode: 96d5c...ec7

Hei! Jeg utsatte det. Arvet så uhorvelige mange bra bøker, så jeg tenkte jeg skulle konsentrere meg om dem først. 

Anonymkode: 98daf...dcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke TS, men fikk kindle i julegave. Elsker den. Har begynt å lese mye mer bøker enn før. Leser fortsatt papirbøker i ny og ne, men enklere å lese på engelsk nå takket være ordboka til kindle. 

Anonymkode: d43f6...199

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...