Gå til innhold

Kjøpe Kindle? Noen spørsmål!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe Kindle lesebrett. 

Vil du som har prøvd lesebrett det anbefale det? 

Er det lett å få tak i bøker på norsk, og kommer de som e-bok samtidig med at de blir utgitt?

Kan man laste ned bøker når man er i utlandet? Er en del på reise. 

Takknemlig for svar! :) 

Anonymkode: 98daf...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg kan jo begynne da ;) . Jeg har en Kindle Paperwhite og elsker den. Jeg trodde aldri jeg ville komme til å like e-bøker så godt som jeg gjør, men jeg er faktisk omvendt. Lider av full bokhyllesyndrom og det å kjøpe større leilighet for å få plass til fler bøker var uaktuelt. Jeg leser for det meste engelsk nå, rett og slett fordi bøkene fra Amazon er så mye billigere enn norske bøker, men det går stort sett fint å laste ned e-bøker fra norske butikker også. Bokkilden går helt fint. Der kan man til og med laste ned direkte nå. Jeg har også handlet fra ebok.no men sist jeg prøvde ville ikke de godta kredittkortet mitt av en eller annen grunn. Det virker fint ellers og har uansett ikke noe med selve Kindle å gjøre. 

Med mindre det er sperre på bøkene så kan de fint konverteres til .epub eller .mobi format hvis du laster ned calibre i tillegg. Begge formater kan fint leses på Kindle, men .mobi er å foretrekke. 

Jeg elsker å ha muligheten til å ha med mange bøker på reise, uten nødvendigvis å måtte drasse med meg fysiske bøker. Det går fint med Kindle. Den er behagelig å lese fra og for oss som begynner å komme litt opp i årene så er det ikke noen ulempe at man kan endre fontstørrelsen. Muligheten for baklys på skjermen er heller ikke så dumt. (Det oppdaget jeg til fulle da vi hadde strømbrudd i en times tid før i høst. Det var bare å sette seg ned og lese og vente på å få strømmen tilbake ;) ) 

Har ikke prøvd å laste ned bøker i utlandet men ser ikke noen problemer med det om man handler fra Bokkilden så leveres den til oppgitt "Kindleadresse" så det bør gå fint så lenge man har WiFi tilgjengelig. Litt mer usikker på handel fra ebok.no i så måte, men har du med PC så kan du alltids gå via den og laste bøkene ned til PC'n, arkivere i Calibre og så overføre til Kindle. 

 

En god del tips om lesebrett, Kindle og ebøker kan forøvrig finnes på bloggen "ebokhylla mi". (Niks, den er ikke min egen, men da jeg konverterte til Kindle fant jeg mange gode tips der. ) 

Endret av Cata
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Cata skrev:
 

Tja, jeg kan jo begynne da ;) . Jeg har en Kindle Paperwhite og elsker den. Jeg trodde aldri jeg ville komme til å like e-bøker så godt som jeg gjør, men jeg er faktisk omvendt. Lider av full bokhyllesyndrom og det å kjøpe større leilighet for å få plass til fler bøker var uaktuelt. Jeg leser for det meste engelsk nå, rett og slett fordi bøkene fra Amazon er så mye billigere enn norske bøker, men det går stort sett fint å laste ned e-bøker fra norske butikker også. Bokkilden går helt fint. Der kan man til og med laste ned direkte nå. Jeg har også handlet fra ebok.no men sist jeg prøvde ville ikke de godta kredittkortet mitt av en eller annen grunn. Det virker fint ellers og har uansett ikke noe med selve Kindle å gjøre. 

Med mindre det er sperre på bøkene så kan de fint konverteres til .epub eller .mobi format hvis du laster ned calibre i tillegg. Begge formater kan fint leses på Kindle, men .mobi er å foretrekke. 

Jeg elsker å ha muligheten til å ha med mange bøker på reise, uten nødvendigvis å måtte drasse med meg fysiske bøker. Det går fint med Kindle. Den er behagelig å lese fra og for oss som begynner å komme litt opp i årene så er det ikke noen ulempe at man kan endre fontstørrelsen. Muligheten for baklys på skjermen er heller ikke så dumt. (Det oppdaget jeg til fulle da vi hadde strømbrurr i en times tid før i høst. Det var bare å sette seg ned og lese og vente på å få strømmen tilbake ;) ) 

Har ikke prøvd å laste ned bøker i utlandet men ser ikke noen problemer med det om man handler fra Bokkilden så leveres den til oppgitt "Kindleadresse" så det bør gå fint så lenge man har WiFi tilgjengelig. Litt mer usikker på handel fra ebok.no i så måte, men har du med PC så kan du alltids gå via den og laste bøkene ned til PC'n, arkivere i Calibre og så overføre til Kindle. 

 

En god del tips om lesebrett, Kindle og ebøker kan forøvrig finnes på bloggen "ebokhylla mi". (Niks, den er ikke min egen, men da jeg konverterte til Kindle fant jeg mange gode tips der. ) 

Tusen takk for utfyllende svar! 

Dette høres jo bra ut! Jeg flytter og reiser så mye, det er derfor ikke ønskelig med flere bøker på en god stund. Dessuten er den jo genial å ta med på reise. Noen jeg snakker med sier at de liker å ta i en ekte bok og kjenne lukten. Jeg synes derimot det er vanskelig å ligge godt i senga og lese. Et nettbrett burde være enklere, med tanke på hvor mye jeg ligger og glor på iPaden og mobilen i stedet for å lese. Og så tenkte jeg at jeg kanskje kunne lure meg til å glo på nettbrettet i stedet for mobilen, når det uansett er samme formen.  

Det du sier om lys på skjermen er også et poeng. Godt å ha muligheten til å lese også der det ikke er så god belysning. 

Jeg ser nå på nett at det kommer en ny Kindle i beynnelsen av november. Kanskje det er lurt å vente til det nye kommer. 

Ts

Anonymkode: 98daf...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et spørsmål til: har dere noen formening om det er best å kjøpe i hvit eller svart? Jeg tenker på lesevennligheten. 

Anonymkode: 98daf...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Et spørsmål til: har dere noen formening om det er best å kjøpe i hvit eller svart? Jeg tenker på lesevennligheten. 

Anonymkode: 98daf...dcb

Tror ikke det har så mye å si. Det er jo selve skjermen du leser på. Min er i svart og øynene mine trives bra med den, men tror det hadde gått helt fint med hvit også. Smak og behag har nok mer å si der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Cata skrev:
 

Tror ikke det har så mye å si. Det er jo selve skjermen du leser på. Min er i svart og øynene mine trives bra med den, men tror det hadde gått helt fint med hvit også. Smak og behag har nok mer å si der. 

Da tror jeg at jeg går for svart. 

Anonymkode: 98daf...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Da tror jeg at jeg går for svart. 

Anonymkode: 98daf...dcb

Jeg valgte svart og er fornøyd med det, selv om jeg ikke har sammenligningsgrunnlag.

Anonymkode: c9ef3...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det Kindle Paperwhite som gjelder hvis du leser mye engelsk. Jeg har aldri hatt problemer med å laste ned noe verken i Norge eller i utlandet. Jeg bruker først og fremst amazon.com. Ark.no fungerer veldig bra på norske bøker. Mye av innholdet på gutenberg.org er også tilgjengelig i Kindle format nå.

Husk også at du kan bruke "send to kindle" funksjon på nettet for å laste ned artikler og annet. Hvis du først formatterer artikkelen med leservisning får du en fin pdf på brettet ditt. (Hvis helside pdf blir for smått å lese velger du breddeorientering på Kindlen). Lær deg også å sende tekstdokumenter til Kindlen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, spinner skrev:
 

Etter min mening er det Kindle Paperwhite som gjelder hvis du leser mye engelsk. Jeg har aldri hatt problemer med å laste ned noe verken i Norge eller i utlandet. Jeg bruker først og fremst amazon.com. Ark.no fungerer veldig bra på norske bøker. Mye av innholdet på gutenberg.org er også tilgjengelig i Kindle format nå.

Husk også at du kan bruke "send to kindle" funksjon på nettet for å laste ned artikler og annet. Hvis du først formatterer artikkelen med leservisning får du en fin pdf på brettet ditt. (Hvis helside pdf blir for smått å lese velger du breddeorientering på Kindlen). Lær deg også å sende tekstdokumenter til Kindlen.

 

Jeg hadde ikke hørt om gutenberg.org, så det var bra du sa! :) Ok, jeg er overbevist om at jeg skal kjøpe Kindle. Men det spørs om jeg skal holde ut til den nyeste kommer ut i november. 

ts

Anonymkode: 98daf...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at du trenger å kjøpe en Kindle, da? Jeg har Kindle-app på mitt android nettbrett, og det funker utmerket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Roci skrev:
 

Er du sikker på at du trenger å kjøpe en Kindle, da? Jeg har Kindle-app på mitt android nettbrett, og det funker utmerket.

Det kan ikke sammenlignes.

Anonymkode: cb38a...85e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.10.2018 den 10.09, Roci skrev:
 

Er du sikker på at du trenger å kjøpe en Kindle, da? Jeg har Kindle-app på mitt android nettbrett, og det funker utmerket.

Jeg har Kindle app på iPad, men jeg synes ikke det er noen god løsning. Så ja, ordentlig Kindle er nødvendig. ts

Anonymkode: 98daf...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 10.07, Mrs.Fox skrev:
 

Jeg har en Kindle paperwhite og en Kindle voyage, begge kjøpt i år. Mye mer fornøyd med voyage.

Omtale

Hva gjør at du foretrekker Voyage? 

Anonymkode: 98daf...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 10.09, Roci skrev:
 

Er du sikker på at du trenger å kjøpe en Kindle, da? Jeg har Kindle-app på mitt android nettbrett, og det funker utmerket.

Jeg har Kindle app på telefonen og pcen i tillegg til en eldgammel Kindle. Telefon og pc fungerer det, er enklere å kjøpe nye bøker på (1 Click order på Amazon tar snart knekken på visakortet mitt), og jeg digger at jeg alltid har med meg biblioteket mitt, men Kindle er suverent best i sollys, tåler mye mer, og har en batterilevetid på flere dager med flittig bruk. Den er også mye mer behagelig å lese på. 

Det er ikke noe problem å kjøpe nye bøker mens du er i utlandet. Det går rett over internett :)

Hvis jeg skulle kjøpt ny kindle nå ville jeg tittet på den som er vanntett!

Anonymkode: a94e7...1d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har Kindle app på telefonen og pcen i tillegg til en eldgammel Kindle. Telefon og pc fungerer det, er enklere å kjøpe nye bøker på (1 Click order på Amazon tar snart knekken på visakortet mitt), og jeg digger at jeg alltid har med meg biblioteket mitt, men Kindle er suverent best i sollys, tåler mye mer, og har en batterilevetid på flere dager med flittig bruk. Den er også mye mer behagelig å lese på. 

Det er ikke noe problem å kjøpe nye bøker mens du er i utlandet. Det går rett over internett :)

Hvis jeg skulle kjøpt ny kindle nå ville jeg tittet på den som er vanntett!

Anonymkode: a94e7...1d4

Jepp! Jeg trenger noe som ikke må lades ofte og som er brukbar å ta med på stranda. For ikke å snakke om at det er for fristende å bare sjekke Internett bittelitt, og så bli hengende fast der. 

Anonymkode: 98daf...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...