Gå til innhold

Får ikke til billappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 18.10.2018 den 12.20, GulleGull skrev:
 

Jeg klarte det på 4. Forsøk, så stå på! Vet det føles håpløst, men det klarer du tilslutt😅 Jeg strøk på sure «bagateller». En gang på å ikke holde vikeplikt i parkeringshus (jeg hadde aldri kjørt i parkeringshus før), en annen gang måtte sensor måtte bremse i en rundkjøring da han syntes jeg var litt for nære autovernet, jeg oppfattet ikke det som for nære -(det er automatisk stryk når sensor må trykke inn bremsen) og en annen gang kjørte jeg inn en gate hvor det var innkjøringforbudt -det blir stryk med en gang, ble lurt av at det var to paralellgater ved siden av hverandre der skiltet kun gjaldt den ene innkjørselen. Jeg hadde ellers feilfri kjøring hele oppkjøringen alle gangene, med unntak av de blemmene. Jeg følte meg forberedt, men var ikke så heldig å få kjøre der jeg var kjent og trygg, det i tillegg til at jeg var stresset over oppkjøringen er vel forklaringen til at jeg strøk...skal sies at jeg aldri har vært i en ulykke og er en rolig sjåfør siden (over 20 år siden jeg tok lappen😅)

Bremsing er ikke automatisk stryk. Som sensor sier i begynnelsen: "Du vil bli vurdert på alle delene av føreprøven, og det er en helhetsvurdering." Hele føreprøven teller. 

Jeg har hatt flere elever som består selv om sensor griper inn verbalt eller med pedalene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Bremsing er ikke automatisk stryk. Som sensor sier i begynnelsen: "Du vil bli vurdert på alle delene av føreprøven, og det er en helhetsvurdering." Hele føreprøven teller. 

Jeg har hatt flere elever som består selv om sensor griper inn verbalt eller med pedalene. 

Det ble satt en 3-er feil for det den gangen, vet ikke hvordan det er nå -men stryk uansett ved en 3-er feil for 20+ år siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2018 den 16.54, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har strøket på oppkjøring med manuell gir 3 ganger. Jeg har hatt mange kjøretimer og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får til å kjøre bil. Det skjer veldig mye på en gang og jeg føler at det er mye å holde styr på når man skal lese skilt, plassere seg, bruke speil, blinke og gire. Alt skjer så fort. I tillegg til å følge med på andre biler. Men samtidig føler jeg at det går veldig bra og at jeg har full kontroll når jeg øvelseskjører hjemme. Men da har jeg jo ikke en kjørelærer som får med seg alt om kanskje ikke er så bra. Er det noen som har opplevd det samme? Har dere tips? Begynner å bli veldig bekymret for om jeg noen gang kommer til å klare dette. Føler at det går så lett for alle andre. 

Anonymkode: 48233...ddc

Jeg kan begynne med å si at jeg er en mann som strøk på to oppkjøringer før jeg bestod, og i dag har jeg tillatelse til å kjøre utrykning, så at du stryker nå skal du isolert sett ikke henge deg så mye opp i.

Fra mitt ståsted så behøver du mengdetrening. Du sier du føler du har full kontroll når du øvelseskjører hjemme, hva er det som gjør at du "mister" kontrollen når kjørelærer er til stede? Stoler du ikke på kjørelæreren din og er komfortabel med h*n? Eller er det sensor du snakker om? Uansett så vil dette løse seg med mengdetrening, for tanken bak bilkjøring er at du skal bruke minimalt med energi på ting som å gire, blinke, plassere seg og bruke speil. Dette er ting som med nok trenger er automatisert slik at du kan bruke mest mulig kognitiv kapasitet på å lese trafikken og evt. skilt dersom du ikke vet hvor du skal.

Jeg kan også "trøste" deg med at det er en hel del mennesker med førerkort som pokker ikke kan kjøre bil. Du vil ikke tro hvor mye rart, dumt og farlig folk gjør bak rattet når de ser blålys og/eller hører sirener...

Anonymkode: 027ab...468

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Jeg slet med teoriprøven og måtte ta den minst 4 ganger før jeg klarte den. Oppkjøring klarte jeg på første forsøk. Tok automat så måtte ikke tenke på giring. Et tips er å tenke at det ikke er verdens undergang om du må prøve mange ganger. Tenk at du skal klare det en gang men det er ikke sikkert du klarer det i dag. I dag skal du kjøre for du liker å kjøre å prøve så godt du kan. Prøv å ikke stress. Det er mange som sliter med teoriprøven eller oppkjøringen og det er mange som må prøve mange ganger før de får det til. 

Endret av Thunderstruck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 17.16, AnonymBruker skrev:
 

Sørg for å spise noe rett før du skal kjøre. Nervene blir verre og oppmerksomheten dårligere hvis du har lavt blodsukker.

Anonymkode: 5bd63...358

Problemet er at det også blir mange småfeil på kjøretimene. Selv om jeg spiser sunt og godt på forhånd. Takk for tips.

Anonymkode: 48233...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ta oppkjøring på en stund jeg da, men uff. Kjenner meg igjen i det du beskriver. Kjører jeg med pappa så går det bedre syns jeg. Men kjørelæreren kommenterer ALT! «Tenk om det hadde kommet en fotgjenger der nå. Så du at den bilen der ikke blinka? Hvordan var du sikker på at du kunne kjøre nå?» +++

Kan også begynne å surre om jeg er sliten eller stressa. Men tenker å ha mer fokus nå på å se langt frem og planlegge. Samt bruke tid fremover på å holde høyrehånda på girspaken selv om jeg ikke skal gire. Jeg er nok for avhengig av å ha to hender på rattet, og da kan det bli tull om en situasjon oppstår. 

For min del hjelper det å snakke litt høyt med seg selv også haha. Kommer garantert til å gjøre det på oppkjøringa. 

Anonymkode: 1fdc8...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

På 22.10.2018 den 6.30, AnonymBruker skrev:

Skal ikke ta oppkjøring på en stund jeg da, men uff. Kjenner meg igjen i det du beskriver. Kjører jeg med pappa så går det bedre syns jeg. Men kjørelæreren kommenterer ALT! «Tenk om det hadde kommet en fotgjenger der nå. Så du at den bilen der ikke blinka? Hvordan var du sikker på at du kunne kjøre nå?» +++

Kan også begynne å surre om jeg er sliten eller stressa. Men tenker å ha mer fokus nå på å se langt frem og planlegge. Samt bruke tid fremover på å holde høyrehånda på girspaken selv om jeg ikke skal gire. Jeg er nok for avhengig av å ha to hender på rattet, og da kan det bli tull om en situasjon oppstår. 

For min del hjelper det å snakke litt høyt med seg selv også haha. Kommer garantert til å gjøre det på oppkjøringa. 

Anonymkode: 1fdc8...431

Nå nermer det seg min oppkjøring og jeg føler ikke jeg kan klare dette uten feil..

Anonymkode: 48233...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå nermer det seg min oppkjøring og jeg føler ikke jeg kan klare dette uten feil..

Anonymkode: 48233...ddc

Jeg gjorde feil på min oppkjøring. Klarte ikke rygge skikkelig, så bare avbrøt det, bomgiret og greier. Besto likevel. 

Anonymkode: c23e5...f6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/17/2018 at 4:09 PM, AnonymBruker said:

Automat anbefales.

Anonymkode: 8fdb9...404

Jo, automatgir gjør muligens oppkjøring noe mindre stressende.

Men om man baserer seg på å kjøpe bil med automatgir, bør man i så fall være forberedt på vesentlig høyere servicekostnader, og ekstremt høye reparasjonskostnader om noe ryker og garantien er utløpt. Hadde nettopp 60000 km service på VW med DSG automatkasse. Skifte av girolje+filter kostet 4500 kroner hos VW forhandler, pga ekstremt dyr girolje og en spesifikk prosedyre. Min forrige bil av et tysk premiummerke hadde manuell girkasse, og hadde gått 280000 da jeg solgte den. Utgifter i forbindelse med girkasse og clutch på de 220000 km jeg kjørte med den var max 500 kroner.  (En tettering og et oljeskift, som jeg gjorde selv) Kostnader for KUN SERVICE for en VW DSG for samme kjørelengde ville da vært mellom 13500 og 18000. Eventuelle reparasjonskostnader kan man bare forestille seg.

Jeg har også en mistanke om at folk som sliter med å kjøre biler med manuelt gir er heller lite praktiske ellers, og sannsynligvis ikke er så veldig høytlønte heller. Da kan man muligens spørre seg om førerkort og bil egentlig er for alle.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2018 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Jeg har strøket på oppkjøring med manuell gir 3 ganger. Jeg har hatt mange kjøretimer og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får til å kjøre bil. Det skjer veldig mye på en gang og jeg føler at det er mye å holde styr på når man skal lese skilt, plassere seg, bruke speil, blinke og gire. Alt skjer så fort. I tillegg til å følge med på andre biler. Men samtidig føler jeg at det går veldig bra og at jeg har full kontroll når jeg øvelseskjører hjemme. Men da har jeg jo ikke en kjørelærer som får med seg alt om kanskje ikke er så bra. Er det noen som har opplevd det samme? Har dere tips? Begynner å bli veldig bekymret for om jeg noen gang kommer til å klare dette. Føler at det går så lett for alle andre. 

Anonymkode: 48233...ddc

Neste gang du kjører opp så be om en kjøretime rett før oppkjøringen (hvis du ikke alt har gjort det slik da) Da er du varm i trøya og oppkjøringen går lettere.

Kanskje du bør prøve å kjøre med automat?  Da slipper du en ting mindre å tenke på når du kjører. Selv kjenner jeg flere som ikke greide å kjøre opp med manuelt gir, men greide det med glans med automat.

Lykke til :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, emilie123 skrev:

Neste gang du kjører opp så be om en kjøretime rett før oppkjøringen (hvis du ikke alt har gjort det slik da) Da er du varm i trøya og oppkjøringen går lettere.

Kanskje du bør prøve å kjøre med automat?  Da slipper du en ting mindre å tenke på når du kjører. Selv kjenner jeg flere som ikke greide å kjøre opp med manuelt gir, men greide det med glans med automat.

Lykke til :)

 

Tror nok jeg må prøve det hvis manuell ikke går denne gangen, Litt dumt når jeg endelig har funnet en flink kjørelærer som jeg liker å øve med. Men regner med at det finnes flere av dem. 

Jeg kan kjøre og jeg kan reglene. Det er bare at det altid skjer småfeil. Enten det er giren eller at man havner for raskt/seint inn i en rundkjøring.

Anonymkode: 48233...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du børr føle deg ganske trygg i trafikken før du består en oppkjøring! Og da under hvilke som helst omstendigheter, kaos i bilen, kø.. you name it... for om du skal kjøre alene så MÅ du være sikker på at du er trygg! Snakker ikke om å være verdens mester i alt som har med bilkjøring å gjøre, men å være trygg på deg selv bak rattet til å takle alle disse situasjonene, for sjåfører som ikke er det, er ikke trygge å ha på veien, og skaper gjerne farlige situasjoner som de selv ikke er klar over.. 

Du må trene masse både på bilkjøring på kjente og ukjente steder, og gjerne i forskjellige biler, for å venne deg til hvordan ting virker når du er å kjører, få oppleve att biler er forskjellige.. kjøre på forskjellige tidspunkt på dagen. Og med andre personer..( selvsagt personer det er lov å øvelseskjøre med!) 

og når du er så trygg på kjøringen at du egentlig ikke tenker på hvem som er på siden av deg, og at det meste går automatisk, med blinking, giring, blending av lys... da er du klar.. 

sånn gjorde jeg det når jeg tok lappen for 9år siden.. 

Anonymkode: 7d5e4...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...