Gå til innhold

Får ikke til billappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Det har gått mye på plassering i kryss og rundkjøringer, litt vikeplikt, bli bedre på å hjelpe andre inn på motorveien. Det kan hende at problemet er at jeg er dårlig på å se fremover tidlig. Og når det er mye bil sliter jeg litt me å ta sjanser. Grunnet at jeg var for modig på disse sjansene tidligere. Når jeg kjører hjemme kjenner jeg også veien bedre, det har nok litt å si. Kjørte lenge med en utrolig dårlig kjørelærer som ikke ga skikkelige tilbakemeldinger. Føler det er litt av årsaken. Men kan ikke bare skylde på det.

Anonymkode: 48233...ddc

Det er bare øving som må til! Og det å ikke stresse på oppkjøringa. Kan du prøve å øve deg på samme rutene du og sensor har tatt?

Anonymkode: f75e6...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det har gått mye på plassering i kryss og rundkjøringer, litt vikeplikt, bli bedre på å hjelpe andre inn på motorveien. Det kan hende at problemet er at jeg er dårlig på å se fremover tidlig. Og når det er mye bil sliter jeg litt me å ta sjanser. Grunnet at jeg var for modig på disse sjansene tidligere. Når jeg kjører hjemme kjenner jeg også veien bedre, det har nok litt å si. Kjørte lenge med en utrolig dårlig kjørelærer som ikke ga skikkelige tilbakemeldinger. Føler det er litt av årsaken. Men kan ikke bare skylde på det.

Anonymkode: 48233...ddc

Du skal aldri stoppe på motorveien for å hjelpe andre inn. Det er livsfarlig. Kommer det en bil fra et påkjøringsfelt, skal du flytte deg til venstre felt.

Følg skilingen også

Anonymkode: ba669...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det har gått mye på plassering i kryss og rundkjøringer, litt vikeplikt, bli bedre på å hjelpe andre inn på motorveien. Det kan hende at problemet er at jeg er dårlig på å se fremover tidlig. Og når det er mye bil sliter jeg litt me å ta sjanser. Grunnet at jeg var for modig på disse sjansene tidligere. Når jeg kjører hjemme kjenner jeg også veien bedre, det har nok litt å si. Kjørte lenge med en utrolig dårlig kjørelærer som ikke ga skikkelige tilbakemeldinger. Føler det er litt av årsaken. Men kan ikke bare skylde på det.

Anonymkode: 48233...ddc

Hvorfor har du fortsatt å kjøre med en kjørelærer du omtaler som utrolig dårlig? Da må du nesten skylde deg selv, for da burde du ha byttet kjørelærer og/eller kjøreskole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Bilkjøring er ikke for alle

Anonymkode: ba669...a01

Det er ikke kommentarfeltet heller, heldigvis

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Veslefrikk skrev:
 

Hvorfor har du fortsatt å kjøre med en kjørelærer du omtaler som utrolig dårlig? Da må du nesten skylde deg selv, for da burde du ha byttet kjørelærer og/eller kjøreskole.

TS har jo gjort det. Når man er ung og uerfaren er det ikke så lett å skjønne at kjørelæreren ikke er flink. Han er fagperson og man stoler på han. Hvis man er usikker er det lett å tenke at det er en selv det er noe galt med. Som oftest har ikke de som tar lappen noe å sammenligne med. Blir for dumt å legge skylden på TS.

Anonymkode: a3649...f5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke greia med "klarer du ikke oppkjøringa, bør du ikke ha lappen". Oppkjøring er STRESS, og mange gjør feil de aldri ellers ville gjort.

Ikke skjønner jeg de som sier lappen ikke er for alle. Dette er sant, men vi vet ingenting om ts' situasjon. Jeg er selv helt og fullt avhengig av bil, og brukte lang tid på å klare både teorien og oppkjøringen.

Dessuten sa kjørelæreren min at man aldri slutter å lære, og dette er sant. Det er veldig få som ikke gjør småfeil i trafikken. Jeg glemmer for eksempel av og til langlysene eller å blinke, eller så bruker jeg for lang tid til å komme meg ut av rundkjøringen fordi andre glemmer å blinke.

Det er selvfølgelig forskjell på småfeil og for eksempel vikepliktsbrudd eller å kjøre på rødt lys.

Anonymkode: f75e6...0e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus
1 time siden, Rullestolbruker skrev:
 

Det beste er faktisk å kjøre opp med manuell, fordi da kan du også kjøre automat. Kjører du opp med automat, har du ikke lov til å kjøre manuell. Det kan komme situasjoner der du må det.

Nei, kjør opp med automat og når du har nok erfaring til at ting begynner å gå på autopilot, så drar du tilbake og tar manuell om du finner ut at du trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

TS har jo gjort det. Når man er ung og uerfaren er det ikke så lett å skjønne at kjørelæreren ikke er flink. Han er fagperson og man stoler på han. Hvis man er usikker er det lett å tenke at det er en selv det er noe galt med. Som oftest har ikke de som tar lappen noe å sammenligne med. Blir for dumt å legge skylden på TS.

Anonymkode: a3649...f5d

Det er som jeg skulle sakt deg selv. Er veldig lei meg for at jeg ikke innså tidligere hvor galt det var. Men jeg fikk gode tilbakemeldinger men det gikk galt på oppkjøring hver gang. Kjørelærer sa han ikke forsto hva jeg gjorde galt der. Men nå merket jeg at masse manglet ifølge han nye kjørelæreren. Jeg føler meg så utrolig mislykket og er så redd for at jeg ikke skal klare det. Jeg har lyst at noen skal si at det er håp. Jeg vet man sikkert burde ha troen på seg selv. 

Anonymkode: 48233...ddc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er som jeg skulle sakt deg selv. Er veldig lei meg for at jeg ikke innså tidligere hvor galt det var. Men jeg fikk gode tilbakemeldinger men det gikk galt på oppkjøring hver gang. Kjørelærer sa han ikke forsto hva jeg gjorde galt der. Men nå merket jeg at masse manglet ifølge han nye kjørelæreren. Jeg føler meg så utrolig mislykket og er så redd for at jeg ikke skal klare det. Jeg har lyst at noen skal si at det er håp. Jeg vet man sikkert burde ha troen på seg selv. 

Anonymkode: 48233...ddc

Hva mener kjørelærer du burde forbedre deg på?

Anonymkode: f75e6...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har strøket på oppkjøring med manuell gir 3 ganger. Jeg har hatt mange kjøretimer og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får til å kjøre bil. Det skjer veldig mye på en gang og jeg føler at det er mye å holde styr på når man skal lese skilt, plassere seg, bruke speil, blinke og gire. Alt skjer så fort. I tillegg til å følge med på andre biler. Men samtidig føler jeg at det går veldig bra og at jeg har full kontroll når jeg øvelseskjører hjemme. Men da har jeg jo ikke en kjørelærer som får med seg alt om kanskje ikke er så bra. Er det noen som har opplevd det samme? Har dere tips? Begynner å bli veldig bekymret for om jeg noen gang kommer til å klare dette. Føler at det går så lett for alle andre. 

Anonymkode: 48233...ddc

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har strøket på oppkjøring med manuell gir 3 ganger. Jeg har hatt mange kjøretimer og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får til å kjøre bil. Det skjer veldig mye på en gang og jeg føler at det er mye å holde styr på når man skal lese skilt, plassere seg, bruke speil, blinke og gire. Alt skjer så fort. I tillegg til å følge med på andre biler. Men samtidig føler jeg at det går veldig bra og at jeg har full kontroll når jeg øvelseskjører hjemme. Men da har jeg jo ikke en kjørelærer som får med seg alt om kanskje ikke er så bra. Er det noen som har opplevd det samme? Har dere tips? Begynner å bli veldig bekymret for om jeg noen gang kommer til å klare dette. Føler at det går så lett for alle andre. 

Anonymkode: 48233...ddc

Jeg besto første, men hadde humdreogførtiåtte kjøretimer sånn ca. Jeg er usikker og nervøs bilkjører nå også. Hater det. Ikke hør på de toskete folkene i tråden. Du greier det, øv,øv og øv litt til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt må du heve deg over de nedlatende dritt-kommentarene noen her inne liter ut av seg. Utrolig dritt at det har gått skeis tre gange. Du virker jo til å ha innsikt i hvor du må forbedre deg. Den eneste løsningen er å øve, øve, øve.. øve til du spyr av det nærmest. Du kan jo også vurdere om det er lurt å gå over til automat istede for manuell - en mindre ting å konsentrere seg om. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zemira skrev:
 

Ok, tror du jeg bryr meg om hva en vilt fremmed på nettet sier om meg? Nei.

Hvis du ikke brydde deg det minste, ville du ikke svart. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strøk også på oppkjøring tre ganger fordi jeg ble så utrolig nervøs og klarte ikke konsentrere meg, kjørte veldig bra ellers, var bare i den situasjonen at nervene tok fullstendig overhånd. På fjerde forsøk gikk d endelig bra og jeg bestod, gjett om jeg var glad! Nå har jeg hatt lappen i mange år og aldri vært borti noen uhell, så det gjelder å aldri gi opp, kan bli en god sjåfør selv om du stryker noen ganger. Ellers må jeg si meg enig med mange her angående automat, framtidens biler kommer kun til å være automat, er godt utvalg allerede, så ingen vits å stresse seg gjennom manuell som er på vei ut uansett, heller ha en ting mindre å konsentrere seg om.

Anonymkode: 4a8b5...5c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rullestolbruker skrev:
 

Det beste er faktisk å kjøre opp med manuell, fordi da kan du også kjøre automat. Kjører du opp med automat, har du ikke lov til å kjøre manuell. Det kan komme situasjoner der du må det.

Beste er å kjøre opp til vogntog, buss og med utrykkning. Tenk om en gang så får ambulansesjåføren et illebefinnende og så må du kjøre utrykkning? Da er det bra å ha førekort for det.

Noen ganger er leiebilselskapene tom for biler, da er det bra å ha førekort for båt, helikopter og vogntog slik at man har alternativer.

Hvorfor ta førekort til noe man ikke trenger? Hvis man trenger transportmiddel kan man ta med automat. Det er billigere og enklere. Du trenger bare en ny opppkjøring, billeie + 1070 kroner så har du manuell også. Eller så kan du utvide til henger.

Disse rådene er så idiotisk. Det er ikke slik at man tvinges til å kjøre ting. Automatbiler er 94% av nye biler som selges, og hva 50-60% av bruktbilene? Alle leiebilselskaper kan fikse automatgir. 

Med mindre du skal bli politi eller noe, ta automat. Utvid til manuell dersom du faktisk trenger det. Idiotisk å betale mange tusen ekstra for å få førekort som du kanskje trenger hvis du skal leie bil i Kambodsja i 2024.

Edit: 54% av bruktbilene på finn er med automatgir. Og det økes hver eneste måned.

Endret av abrasiveRefraction
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Skjønner ikke greia med "klarer du ikke oppkjøringa, bør du ikke ha lappen". Oppkjøring er STRESS, og mange gjør feil de aldri ellers ville gjort.

Ikke skjønner jeg de som sier lappen ikke er for alle. Dette er sant, men vi vet ingenting om ts' situasjon. Jeg er selv helt og fullt avhengig av bil, og brukte lang tid på å klare både teorien og oppkjøringen.

Dessuten sa kjørelæreren min at man aldri slutter å lære, og dette er sant. Det er veldig få som ikke gjør småfeil i trafikken. Jeg glemmer for eksempel av og til langlysene eller å blinke, eller så bruker jeg for lang tid til å komme meg ut av rundkjøringen fordi andre glemmer å blinke.

Det er selvfølgelig forskjell på småfeil og for eksempel vikepliktsbrudd eller å kjøre på rødt lys.

Anonymkode: f75e6...0e8

Ut av rundkjøringen? Jeg håper du mener inn i?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du skal aldri stoppe på motorveien for å hjelpe andre inn. Det er livsfarlig. Kommer det en bil fra et påkjøringsfelt, skal du flytte deg til venstre felt.

Følg skilingen også

Anonymkode: ba669...a01

Tror vedkomne snakket om fletting. Du kan hjelpe folk inn ved å bytte felt for eksempel. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar lappen med automat, fordi jeg rett og slett ikke fikset manuell. Det har hjulpet meg enormt mye!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Ut av rundkjøringen? Jeg håper du mener inn i?

Selvfølgelig, bommet litt :) 

Anonymkode: f75e6...0e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jolene skrev:
 

Jeg tar lappen med automat, fordi jeg rett og slett ikke fikset manuell. Det har hjulpet meg enormt mye!

Har du også hatt oppkjøring med manuell? Var det bare gir som var problemet for deg?

Anonymkode: 48233...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...