Gå til innhold

Får ikke til billappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har strøket på oppkjøring med manuell gir 3 ganger. Jeg har hatt mange kjøretimer og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får til å kjøre bil. Det skjer veldig mye på en gang og jeg føler at det er mye å holde styr på når man skal lese skilt, plassere seg, bruke speil, blinke og gire. Alt skjer så fort. I tillegg til å følge med på andre biler. Men samtidig føler jeg at det går veldig bra og at jeg har full kontroll når jeg øvelseskjører hjemme. Men da har jeg jo ikke en kjørelærer som får med seg alt om kanskje ikke er så bra. Er det noen som har opplevd det samme? Har dere tips? Begynner å bli veldig bekymret for om jeg noen gang kommer til å klare dette. Føler at det går så lett for alle andre. 

Anonymkode: 48233...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du hatt kjørelærer som har gitt eller kan gi tilbakemeldinger? Hva er det du stryker på?

Hvis du føler deg kjempestressa under oppkjøringen kan det gjøre at du gjør feil du ellers ikke ville gjort. Sensor har også mye å si.

Når jeg kjørte opp prøvde jeg å tenke at det var kjørelæreren min som satt ved siden av meg, og jeg fikk i gang litt småprating for å stresse ned. Gjorde jeg feil passet jeg på å si at jeg visste nøyaktig hva jeg gjorde feil, for eksempel sa jeg "nå glemte jeg å blinke til venstre". Jeg fikk ikke til ryggeparkering, men sensoren min var kjempegrei og hjalp meg slik at jeg fikk det til.

Anonymkode: f75e6...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal akseptere at bilkjøring ikke er for alle. Det er et stort ansvar man har som sjåfør. Du er ansvarlig for egen, og alle andres sikkerhet. Stressa og nervøse sjåfører er ikke trygge sjåfører på veien. Jeg vil ikke møte på en slik sjåfør mens jeg har barna mine i bilen.

Anonymkode: 5d156...086

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg var ikke nervøs i det hele tatt, var rolig og behersket. Bestod med glans på første forsøk. Sånne som deg vil jeg ikke treffe på i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Zemira skrev:
 

Jeg var ikke nervøs i det hele tatt, var rolig og behersket. Bestod med glans på første forsøk. Sånne som deg vil jeg ikke treffe på i trafikken.

Så trivelig du er. Sånne som deg vil jeg ikke møte verken i trafikken eller på generelt grunnlag. 

Endret av Nappetass1
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna
Akkurat nå, Nappetass1 skrev:
 

Så trivelig du er. Sånne som vil jeg ikke møte verken i trafikken eller på generelt grunnlag. 

Ok, tror du jeg bryr meg om hva en vilt fremmed på nettet sier om meg? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det ikke sånn som deg, men kan det være det at det er en form for en prøve som stresser deg? At det ikke er selve kjøringen, men at det er en test der du enten kan bestå eller ikke bestå? Du sier jo selv at det går bra når du øvelseskjører hjemme. Jeg tenker at det bare er mengdetrening som må til, sånn at du tilslutt blir trygg på deg selv og din kjøring. 

Anonymkode: 3d164...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Zemira skrev:
 

Jeg var ikke nervøs i det hele tatt, var rolig og behersket. Bestod med glans på første forsøk. Sånne som deg vil jeg ikke treffe på i trafikken.

Så bra for deg, men slik er det ikke for alle. Nå er TS i er sårbar situasjon, og det minste du kan gjøre er å la være å bruke tiden din på å sparke hun når hun ligger nede.

 

Endret av Kalmie
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta automat lappen. Da har du en ting mindre å tenke på. Jeg var som deg, brukte lang tid og trodde aldri jeg skulle klare det. Nå kjører jeg hver dag, utenlands som innenlands. 

Anonymkode: 3ea98...a5e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zemira skrev:
 

Ok, tror du jeg bryr meg om hva en vilt fremmed på nettet sier om meg? Nei.

😂😂😂 Du høres jo bare fantastisk festlig ut!  

Anonymkode: 3d164...1bd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Automat anbefales.

Anonymkode: 8fdb9...404

Det beste er faktisk å kjøre opp med manuell, fordi da kan du også kjøre automat. Kjører du opp med automat, har du ikke lov til å kjøre manuell. Det kan komme situasjoner der du må det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du fått tilbakemelding på når du stryker? Hva gjør du feil? Fortell konkret hva du sliter med så kanskje du får noen gode råd. En skrev prøv automat, kanskje det tar bort ett problem, men det må være noe mer enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Zemira skrev:
.

Ok, tror du jeg bryr meg om hva en vilt fremmed på nettet sier om meg? Nei.

Det tror jeg ikke nei, du har et alt for oppblåst ego til det. Håper du behandler medmennesker i den virkelige verden bedre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg strøk igår. Alle ble kjempeoverrasket, fordi jeg kjører bra, både med lærer og hjemme. Men nervene fikk meg til å begå en grov feil, som jeg aldri har gjort før. Jeg vet den kjipe følelsen du sitter igjen med... håper det ordner seg for oss!

Anonymkode: a0541...496

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har strøket på oppkjøring med manuell gir 3 ganger. Jeg har hatt mange kjøretimer og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får til å kjøre bil. Det skjer veldig mye på en gang og jeg føler at det er mye å holde styr på når man skal lese skilt, plassere seg, bruke speil, blinke og gire. Alt skjer så fort. I tillegg til å følge med på andre biler. Men samtidig føler jeg at det går veldig bra og at jeg har full kontroll når jeg øvelseskjører hjemme. Men da har jeg jo ikke en kjørelærer som får med seg alt om kanskje ikke er så bra. Er det noen som har opplevd det samme? Har dere tips? Begynner å bli veldig bekymret for om jeg noen gang kommer til å klare dette. Føler at det går så lett for alle andre. 

Anonymkode: 48233...ddc

Hvilken fase er du i?

Mengdetrening vil hjelpe. Kjør masse og helst også når det er mye trafikk også.

Det kommer etter hvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jente vår kjørte også bra hjemme, men viste lite progresjon med kjørelærer. Når hun skulle lese skilt, se opp for andre biler, fotgjengere, andre biler som sniker osv, rotet hun med giret. Vi var veldig bestemt på at lappen skulle tas med manuell. Til slutt ringte kjørelæreren og sa at vi burde gi oss på dette. Det er måte på hvor mange tusen man skal kaste bort på kjøretimer når alt annet enn giringen sitter. Alle har ikke motorfølelse eller talent for giring. Og man har strengt tatt ikke bruk for det heller, det er svært godt utvalg i automatbiler, også for førstegangskjøpere.

Lappen var i boks på rekordtid etter byttet og jeg skulle ønske at vi ikke hadde vært så harde på dette. 

Anonymkode: a3649...f5d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du på dagen når det er mye trafikk med kjøreskolen, og på kvelden når det er lite med foreldrene dine? Kanskje kjører du ikke de samme stedene heller?

Anonymkode: 5bd63...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Rullestolbruker skrev:
 

Det beste er faktisk å kjøre opp med manuell, fordi da kan du også kjøre automat. Kjører du opp med automat, har du ikke lov til å kjøre manuell. Det kan komme situasjoner der du må det.

Dette argumentet har gått ut på dato - for 10 år siden var det muligens slik men i dag skal det svært mye til. De aller fleste kjenner noen som har automatbil man kan låne HVIS krise, uteleiebiler er stort sett automat også. Man må nærmest spørre spesielt etter manuell. 

Anonymkode: ed319...454

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått mye på plassering i kryss og rundkjøringer, litt vikeplikt, bli bedre på å hjelpe andre inn på motorveien. Det kan hende at problemet er at jeg er dårlig på å se fremover tidlig. Og når det er mye bil sliter jeg litt me å ta sjanser. Grunnet at jeg var for modig på disse sjansene tidligere. Når jeg kjører hjemme kjenner jeg også veien bedre, det har nok litt å si. Kjørte lenge med en utrolig dårlig kjørelærer som ikke ga skikkelige tilbakemeldinger. Føler det er litt av årsaken. Men kan ikke bare skylde på det.

Anonymkode: 48233...ddc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...