Gå til innhold

Naboen tar posten min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en leilighet som er del av et større hus. Eieren er en singel dame. Hun har nå begynt å ta inn posten min hjem til seg. Ved første tilfelle hadde hun tatt inn en faktura som hun «glemte» at hin hadde tatt inn og leverte til meg etter at den hadde forfall. Jeg hadde ikke peiling at denne eksisterte da hun tok den inn. Andre gang tok hun ut en pakke av postkassen og la den igjen ute på plenen utenfor huset. Jeg var ikke hjemme den helgen og pakken kunne blitt ttatt. Hun mente at hun la den der fordi jeg ikke tok den inn etter 1 dag. Nå har jeg fått melding om at det ble levert en pakke igår og da jeg kon hjem fra jobb var det ikkenoe i postkassen. Heller ikke idag tidlig. Har spurt henne om hun tok den men hun svarer ikke. Er ikke denne ulovlig? Hun leverer pakkene uåpnet men hun tar dem ut av postkassen og tar de inn til seg

Anonymkode: 55600...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde bedt henne kutte ut. Herregud så frekt og ta posten din fra din postkasse!! Jeg går ut fra at dere har hver deres postkasse??

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig rart😂 Er det noe galt med henne? Dement? Har hun sagt hvorfor hun har det behovet? 

Du kan kanskje si ifra til politiet hvis hun ikke vil høre på deg. Eller kanskje du kan få postkasse med lås. Hvis postmann har nøkkel til postkasse da🤔

Anonymkode: ce726...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det faktisk er ulovlig å "ta inn" andres post uten å levere videre, men jeg tviler på at det vil være mulig å få politi e.l. til å prioritere noe slikt uansett. Få deg egen postkasse, så er problemet løst. Om det ikke er mulig å sette opp en postkasse til der du bor kan du leie en postboks på nærmeste postkontor/post i butikk. Litt mer styr, men da har du i alle fall kontroll på posten din. 

Anonymkode: 2234a...780

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få deg en postboks hvis det er noe slikt i nærheten

Anonymkode: 2c5b1...280

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Aner ikke om det faktisk er ulovlig å "ta inn" andres post uten å levere videre, men jeg tviler på at det vil være mulig å få politi e.l. til å prioritere noe slikt uansett. Få deg egen postkasse, så er problemet løst. Om det ikke er mulig å sette opp en postkasse til der du bor kan du leie en postboks på nærmeste postkontor/post i butikk. Litt mer styr, men da har du i alle fall kontroll på posten din. 

Anonymkode: 2234a...780

Presisering: Dette forutsetter selvsagt at dere deler postkasse, noe jeg antok ut fra problemstillingen. Har dere hver deres postkasse er det jo innlysende at naboen ikke har noe i din postkasse å gjøre. 

Anonymkode: 2234a...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan leie postboks i butikk. Om du opplever problemene vedvarende, ville jeg fikset en postboks i butikk eller egen postkasse med lås. Ville eventuelt også sagt i fra til posten om hun ikke stopper. 
Mulig hun åpner posten din eller tar post du ikke vet om. 
Hun kan i så fall straffes ved straffeloven § 145. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Drakan skrev:
 

Man kan leie postboks i butikk. Om du opplever problemene vedvarende, ville jeg fikset en postboks i butikk eller egen postkasse med lås. Ville eventuelt også sagt i fra til posten om hun ikke stopper. 
Mulig hun åpner posten din eller tar post du ikke vet om. 
Hun kan i så fall straffes ved straffeloven § 145. 

 

§ 145. Deltakelse i militær virksomhet i væpnet konflikt i utlandet

Jeg tror kanskje du har blingset litt på paragrafene her ... :)

Anonymkode: 2234a...780

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg bor i en leilighet som er del av et større hus. Eieren er en singel dame. Hun har nå begynt å ta inn posten min hjem til seg. Ved første tilfelle hadde hun tatt inn en faktura som hun «glemte» at hin hadde tatt inn og leverte til meg etter at den hadde forfall. Jeg hadde ikke peiling at denne eksisterte da hun tok den inn. Andre gang tok hun ut en pakke av postkassen og la den igjen ute på plenen utenfor huset. Jeg var ikke hjemme den helgen og pakken kunne blitt ttatt. Hun mente at hun la den der fordi jeg ikke tok den inn etter 1 dag. Nå har jeg fått melding om at det ble levert en pakke igår og da jeg kon hjem fra jobb var det ikkenoe i postkassen. Heller ikke idag tidlig. Har spurt henne om hun tok den men hun svarer ikke. Er ikke denne ulovlig? Hun leverer pakkene uåpnet men hun tar dem ut av postkassen og tar de inn til seg

Anonymkode: 55600...8f3

Tanken å sette lås på din egen postkasse, noe du er pålagt å ha, har aldri slått deg? 

Når du ikke låser elelr sikrer din egenmpost så får du som fortjent. 

Deler du postkasse med denne personen? Det er faktisk verken klokt eller forsvarlig måte å få posten sin levert på. 

Det du får er ris til egen bakende. Postboks/posterestante adresse er og muligmå skaffe seg.

Anonymkode: 6b809...938

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tanken å sette lås på din egen postkasse, noe du er pålagt å ha, har aldri slått deg? 

Når du ikke låser elelr sikrer din egenmpost så får du som fortjent. 

Deler du postkasse med denne personen? Det er faktisk verken klokt eller forsvarlig måte å få posten sin levert på. 

Det du får er ris til egen bakende. Postboks/posterestante adresse er og muligmå skaffe seg.

Anonymkode: 6b809...938

Postderestante får man bare hvis man ikke har bosted. 

Postboks er nok lurt, men kan være masete å måtte dra og hente posten hver dag eller med jevnlig mellomrom.

Det beste er å ha egen postkasse. Jeg regner med at denne dama tar posten ut av felles postkasse og så har det kommet post sammen med hennes. 

 

Anonymkode: 2645c...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Postderestante får man bare hvis man ikke har bosted. 

Postboks er nok lurt, men kan være masete å måtte dra og hente posten hver dag eller med jevnlig mellomrom.

Det beste er å ha egen postkasse. Jeg regner med at denne dama tar posten ut av felles postkasse og så har det kommet post sammen med hennes. 

 

Anonymkode: 2645c...c10

Poste restante får man dersom man ønsker det, enten man bor på Frogner eller andre steder. Folk på sperret adresse bruker ofte poste restante adresse for sin post. 

At noen har så mye fordommer at de mener det er bare personer med ufb som har poste restante adresse er faktisk skremmende lesning. 

At ts ikke klarer å ta jånd om egen post bedre enn hun dokumenterer i tråden her er også skremmende lesning. 

Anonymkode: 6b809...938

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Poste restante får man dersom man ønsker det, enten man bor på Frogner eller andre steder. Folk på sperret adresse bruker ofte poste restante adresse for sin post. 

At noen har så mye fordommer at de mener det er bare personer med ufb som har poste restante adresse er faktisk skremmende lesning. 

At ts ikke klarer å ta jånd om egen post bedre enn hun dokumenterer i tråden her er også skremmende lesning. 

Anonymkode: 6b809...938

Du blir lett skremt skjønner jeg. Var ikke meningen å skremme deg.

Det var slik da jeg jobbet på posten og tenkte faktisk ikke på å sjekke det før jeg postet i stad. Beklager det. Skal aldri gjøre det noe mer. 

Anonymkode: 2645c...c10

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Drakan skrev:
 

Mulig, men jeg tok utgangspunkt i første svar på mitt søk. 

brev.png

Denne artikkelen er utdatert, og henviser til den gamle straffeloven. 

I den nye straffeloven er det § 205. Krenkelse av retten til privat kommunikasjon som dekker TS' problemstilling. Bokstav c) gjelder dersom naboen åpner posten også, og bokstav d) dersom naboen bare holder den igjen. 

Anonymkode: 2234a...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Denne artikkelen er utdatert, og henviser til den gamle straffeloven. 

I den nye straffeloven er det § 205. Krenkelse av retten til privat kommunikasjon som dekker TS' problemstilling. Bokstav c) gjelder dersom naboen åpner posten også, og bokstav d) dersom naboen bare holder den igjen. 

Anonymkode: 2234a...780

Det betyr da at ts kan anmelde over dette 😮
Bare ved å holde igjen posten. Var ikke klar over dette, trodde det bare gjald åpning av post jeg.
Bra du er så informativ 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette løses jo veldig enkelt med en postkasse med lås på. Pakker som kommer blir da levert til nærmeste postkontor i stedet for. 

Anonymkode: 3d709...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Drakan skrev:
 

Det betyr da at ts kan anmelde over dette 😮
Bare ved å holde igjen posten.
Var ikke klar over dette, trodde det bare gjald åpning av post jeg.
Bra du er så informativ 😊

Ja, når jeg undersøkte litt mer etter å ha søkt opp § 145 fant jeg ut at det er ulovlig å holde tilbake andres post også. Dette visste jeg ikke når jeg skrev det første innlegget mitt (#5).  :) 

Men jeg er fremdeles litt i tvil om hvor mye ressurser politiet har mulighet til å bruke på saken. Men hvem vet, om TS snakker med dem kan det jo fort holde å ta en liten streng telefon til naboen, hun har sikkert  mer respekt for politiet enn for TS. :) 

Anonymkode: 2234a...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...