Gå til innhold

Stopper dere prøvingen fra desember til mars?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 10/18/2018 at 9:10 AM, AnonymBruker said:
 

Ingen får plass som ikke er ledig, uansett rett.

I Oslo hvor jeg bor kan man nå søke 2 ganger i året (nylig endret), men det må jo være en plass ledig - noe man ikke kan forvente utenom i tidlig høstoppstart. 

Barna konkurrerer innenfor hver måned, så selv jeg som får søskenprioritering kan bare konkurrere med de innen gitt måned. Kommer ikke foran de som er født måneden før uten søsken.

Og det er kun i desember man ikke får rett på plass og kommer bakerst i køen. 

Ideelt sett har man jo termin fra sånn mai-august, da stiller man sterkest for å få ledig plass i sin bydel. 

Anonymkode: 4b80e...e83

Alle bydeler i Oslo klarer å gi plasser til de lovpålagte. Ikke nødvendigvis nærbarnehagen, men det er ingen av de som ikke ga plasser innen fristen i fjor og så vidt jeg vet er det ingen som er i fare for å ikke klare det dette opptaket heller. Jeg bor også i Oslo og har fulgt nøye med på opptakene da jeg vil ha den i magen og søsken  samme barnehage, og jeg her termin i november.

Anonymkode: 29749...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Alle bydeler i Oslo klarer å gi plasser til de lovpålagte. Ikke nødvendigvis nærbarnehagen, men det er ingen av de som ikke ga plasser innen fristen i fjor og så vidt jeg vet er det ingen som er i fare for å ikke klare det dette opptaket heller. Jeg bor også i Oslo og har fulgt nøye med på opptakene da jeg vil ha den i magen og søsken  samme barnehage, og jeg her termin i november.

Anonymkode: 29749...517

«Klarte det» som i tilbød plass innenfor kommunen ja, men venninnen min fikk plass i bydel nordre Aker, og bor selv på løkka og jobber i bydel søndre Nordstrand. Ja da, Oslo kommune tilbød en plass, men den var jo helt ubrukelig og uforenelig med 100% jobb. 

Anonymkode: ff0e6...3fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

 

I all verden! Hvorfor skulle dette være noe å reagere på!? Ja, noen er takknemmelige bare for å få barn, det er DIN bekymring, andre har andre bekymringer. Jeg har hatt lett for å bli gravid, men har en familiehistorie med diverse lærevansker. Vi har alle forskjellige utgangspunkt, men å si at det er «dumt» eller «kvalmt» er bare respektløst. 

Anonymkode: ff0e6...3fa

Like respektløst ovenfor de som sliter,at denne tråden fins.. Min mening,og garantert mange andre sin også. Og syns faktisk det er veldig ufint å ha den her inne,hvor så mange sliter med å i det hele tatt klare å bli gravide/holde på fosteret. Så du må gjerne tenke at jeg er respektløs som syns det, men det gjør ikke denne tråden bedre av den grunn!

Anonymkode: 37c99...ad1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:
 

«Klarte det» som i tilbød plass innenfor kommunen ja, men venninnen min fikk plass i bydel nordre Aker, og bor selv på løkka og jobber i bydel søndre Nordstrand. Ja da, Oslo kommune tilbød en plass, men den var jo helt ubrukelig og uforenelig med 100% jobb. 

Anonymkode: ff0e6...3fa

Nå vet jeg ikke hvilket år du snakker om, men jeg vet det var mange plasser f.eks i fjor som var eldig som hadde passet bedre. 

Anonymkode: 29749...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Like respektløst ovenfor de som sliter,at denne tråden fins.. Min mening,og garantert mange andre sin også. Og syns faktisk det er veldig ufint å ha den her inne,hvor så mange sliter med å i det hele tatt klare å bli gravide/holde på fosteret. Så du må gjerne tenke at jeg er respektløs som syns det, men det gjør ikke denne tråden bedre av den grunn!

Anonymkode: 37c99...ad1

«Prøvere OG ufrivillig barnløse» dette underforumet er for BEGGE grupper. Det må være rom for helt normale «prøvere» også her også. 

Anonymkode: ff0e6...3fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Nå vet jeg ikke hvilket år du snakker om, men jeg vet det var mange plasser f.eks i fjor som var eldig som hadde passet bedre. 

Anonymkode: 29749...517

Det var i år, barnet var født i august 2017, men fikk ikke plass i «sin» bydel. 

Anonymkode: ff0e6...3fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I starten så tenkte jeg at vår/sommerbarn ville vært det beste, men vi stoppet ikke prøvingen. Nå som vi er i PP26 snart så spiller det ingen rolle overhode, håper bare vi kan få barn snart ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg værre combo breaker her å si JA, vi skal ta pause. Tenkte å prøve på mars - august unge. Grunnen er barnehage året.  Hadde det ikke vært for det, hadde det vært ett fett når barnet kom

Har en høyt elsker marsbaby nå, men lite sansynlig å få plass i barnehage til våren. Så skal ta ulønnet permisjon etter pappaperm (ca 3 mnd) Det økonomiske tapet er er OK, MEN man mister feriedager og rett til sykepenger og egenmelding i lang tid etterpå. Det kan gi store følger om jeg skulle bli syk i ulønna permisjon eller ikke.

derfor ser jeg absolutt ikke hva som skal være feil med å prøve å unngå å få er september-desember barn. Såklart, er uhellet ute er den babyen hjertelig velkommen. Men vil forsøke å unngå lang ulønna permisjon man kan risikere med høst barn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Cyndaquil skrev:
 

Nå skal jeg værre combo breaker her å si JA, vi skal ta pause. Tenkte å prøve på mars - august unge. Grunnen er barnehage året.  Hadde det ikke vært for det, hadde det vært ett fett når barnet kom

Har en høyt elsker marsbaby nå, men lite sansynlig å få plass i barnehage til våren. Så skal ta ulønnet permisjon etter pappaperm (ca 3 mnd) Det økonomiske tapet er er OK, MEN man mister feriedager og rett til sykepenger og egenmelding i lang tid etterpå. Det kan gi store følger om jeg skulle bli syk i ulønna permisjon eller ikke.

derfor ser jeg absolutt ikke hva som skal være feil med å prøve å unngå å få er september-desember barn. Såklart, er uhellet ute er den babyen hjertelig velkommen. Men vil forsøke å unngå lang ulønna permisjon man kan risikere med høst barn

Jeg vil kanskje tro de som har barn fra før tenker mer planlegging, man vet man både kan bli gravid og bære det frem? :)Vi uten barn aner ikke hva som venter oss, så å tenke så langt som problemer med barnehageplass blir en filleting i det store bildet. Det løser seg jo alltid på et vis, kanskje er det kronglete i starten og kjipt om man ikke får 1.valget. Likevel vil det gå greit om baby kommer i desember, juni eller august tenker jeg :)

Anonymkode: 6083f...9bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg vil kanskje tro de som har barn fra før tenker mer planlegging, man vet man både kan bli gravid og bære det frem? :)Vi uten barn aner ikke hva som venter oss, så å tenke så langt som problemer med barnehageplass blir en filleting i det store bildet. Det løser seg jo alltid på et vis, kanskje er det kronglete i starten og kjipt om man ikke får 1.valget. Likevel vil det gå greit om baby kommer i desember, juni eller august tenker jeg :)

Anonymkode: 6083f...9bb

 

Jeg har faktisk pcos. Lillegutt var en overaskelse. Så vet ikke hva slags problemer sykdommen kan gi i forhold til å produsere nestemann. Men lykkes vi ikke med en mars-august unge, blir jo saken noe annet. Da handler det etterhvert om å få en unge, uansett hvilken måned 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/19/2018 at 7:47 PM, AnonymBruker said:
 

Det var i år, barnet var født i august 2017, men fikk ikke plass i «sin» bydel. 

Anonymkode: ff0e6...3fa

Da er det fortsatt ledige plasser i bydeler som ville passe bedre. Var iallfall det for en måned siden når jeg sjekket sist.

Anonymkode: 29749...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Da er det fortsatt ledige plasser i bydeler som ville passe bedre. Var iallfall det for en måned siden når jeg sjekket sist.

Anonymkode: 29749...517

Hun har begynt i barnehage nå, så det er for sent, men Oslo kommune smykker seg med «full barnehagedekning» når det irealiteten ikke er det i praksis da folk blir tilbudt plasser som er ubrukelige i en hektisk hverdag.

Anonymkode: ff0e6...3fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:
 

Hun har begynt i barnehage nå, så det er for sent, men Oslo kommune smykker seg med «full barnehagedekning» når det irealiteten ikke er det i praksis da folk blir tilbudt plasser som er ubrukelige i en hektisk hverdag.

Anonymkode: ff0e6...3fa

Man kan være uheldig selvsagt, men det er faksisk mange muligheter

Anonymkode: 29749...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei planlegger ikke ut i fra hvilken måned som er best å få barn på. Om mini ikke får bhg plass, så er jeg bare glad til. Orker ikke press på å sende mini i bhg allerede når mini er ett år. Etter min mening er det litt for tidlig med å begynne å bhg. Jeg vil være hjemme så lenge som mulig og et barn er etterlengtet og ønsket uansett 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken har streifet oss, men fant ut at for oss har det ikke så mye å si. Har ingen vesentlig betydning for jobbene våre, og det er alltid ledige barnehageplasser i kommunen her. Bor i ein liiiiiten kommune med to barnehager som ligger på samme sted så henting og levering har ingen betydning for valg av barnehage heller. 

Nå er vi i pp 13 og kjenner at nå betyr det iallefall ingenting. Hadde det vært noen problemer så hadde vi funnet ut av det. 

Men en ting jeg tenker på er at jeg ikke håper på å bli gravid slik at termin er i juli eller i november/desember (blir selvfølgelig glad, men ikke største håpet) pga barnet. Har selv bursdag midt på sommeren og det har alltid vært så kjipt å aldri kunne være på skolen når jeg har hatt bursdag. Feiringen med klassekamerater har alltid måtte vært lenge før eller lenge etter. Husker selv dette som kjipt og trist. Og vil helst ikke ha så sent på året for at barnet ikke skal være «ett helt år» yngre enn de eldste i klassen. Tenker da på utviklingen til barnet frem mot skolestart. Vet at dette er individuelt, og det vil jevne seg ut. Men det er allikevel noe jeg tenker på og ikke håper at jeg må bekymre meg for ved et eventuelt barn.

Anonymkode: 0a29d...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg bryr meg ikke om dette lenger. Vi har prøvd i over 2 år og begynner å bli utolmodig.

Anonymkode: 0f523...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...