Gå til innhold

Tiltak for miljøet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ønsker en tråd med tips til ting man kan gjøre for å bedre miljøet. Har blitt mer opptatt av dette med årene, særlig etter vi fikk barn. Kan starte med;

- Kildesortering

- Tøybleier

- Bruke bil minst mulig

- Spise plantebasert

- Vaskedager

- Gjenbruk, FINN.no

Hva gjør du for å bedre miljøet? Jeg setter stor pris på mer tips 😊 Gjerne fortell hvordan du ble mer opptatt av miljøet også.

Anonymkode: cd401...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Klodrian

https://www.nrk.no/ytring/verden-gar-til-helvete-1.14244374
Artikkel postet av Johan Mjønes. Her er et svar på artikkelen: https://www.nrk.no/ytring/vi-er-ikke-problemet-1.14249321

Tankevekker. 

https://grist.org/living/consumerism-plays-a-huge-role-in-climate-change/
I denne artikkelen kommer det frem hvor stor del av klimaforandringene de anslår er forårsaker av våre konsumeringsvaner. 

Jeg har selv begynt å leve et mer minimalistisk liv. Jeg eier mindre enn en gjennomsnittlig nordmann. I følge NRK eier den gjennomsnittlige nordmannen 359 plagg (https://www.nrk.no/kultur/forsker_-_-overforbruk-av-klaer-er-den-storste-miljoutfordringen-1.13175142). Skal jeg først kjøpe klær, handler jeg som regel brukt eller hos kleskjeder jeg vet produserer klær på en etisk og bærekraftig måte. Jeg kjøper gjerne klær bestående av naturlige fibre som er nedbrytbare i naturen. I serien "Planet Plast" som ble sendt og produsert av NRK, kommer det frem at klær med plastfibre "røyter" i vask, og små plastpartikler derfor slipper ut i havet. Det er vel fortsatt usikkert hvilken betydning denne mikroplasten har for miljøet, spesielt på lang sikt, men det hersker en kollektiv enighet om at dette ikke kan være bra. Jeg er derfor blitt mer obs på hva klærne inneholder, både på grunn av det som er nevnt over, og også kvalitet på klærne, som vil gjøre at man slipper å kjøpe nye klær fordi de blir stygge eller blir slitte fort. Jeg vasker kun klærne når de begynner å lukte eller har synlige flekker. 

Går jeg turer ute kan jeg fort finne på å ta med meg en plastpose, for jeg vet at jeg vil finne søppel hvor det ikke er en søppeldunk i nærheten. Det irriterer meg til stadighet hvor sløve folk er til å ta med seg søppelet, spesielt etter en drink eller to for mye. Dette søppelet kan fort bli tatt av vinden og havne på havet, og dyr kan mistolke dette søppelet for mat. Mye av avfallet tar LANG tid å bryte ned i naturen. Mye av plasten vi bruker daglig, inneholder ftalater, som kan virke hormonforstyrrende. Fra Miljødirektoratets sider: "Stoffgruppa ftalat består av mange forskjellige stoff. Somme ftalat er klassifiserte som reproduksjonsskadelege. Somme er også klassifiserte som miljøskadelege. Ftalat blir hovudsakleg brukt som mjukingsmiddel i plast, og dei finst i mange produkt vi omgåst dagleg. Dei mest skadelege ftalata er forbodne i leikty og i småbarnsprodukt. Mange av ftalata er på lista til miljøvernstyresmaktene over prioriterte miljøgifter.". Også kosmetikk kan inneholde mikroplast, og i følge Naturvernforbundet, står kosmetikk alene for 4 tonn av mikroplastutslipp i Norge (Kilde: https://naturvernforbundet.no/mikroplast/). På denne siden står det også konkrete tiltak for å minske utslipp av plast i naturen. 

Jeg har også kuttet ned på reising og reiser så og si kun kollektivt. Dette er lett for meg som er student. Ikke bare er utslippene store når det kommer til drivstoff når man kjører bil, men mengden mikroplast som kommer av slitasje på bildekk, er hårreisende.

Jeg syns det er flott at folk bryr seg om miljøet og prøver å gjøre små ting. Til sammen blir det litt. Jeg er redd dette ikke er nok i lengden, og at vi trenger mer drastiske tiltak som enda høyere avgifter på bil, dyrere flybilletter og klær. Til slutt må man nok belage seg på en tilværelse hvor det ikke er en selvfølge å dra på charterferie to ganger i året ett år hvor sommeren her til lands ikke holder mål. Vi må lære oss å ta til takke med mindre. Vi er blitt så ufattelig bortskjemte. Vi kan bestille råbillig knick-knacks fra Kina, skryte av hvor billig det er, og at det til og med inkluderer frakt, men glemme og tenke på hvor mye utslipp som ligger bak at man kjøper unødige ting kun fordi man kan og har lyst. Det er mye unødig konsumpsjon som dessverre er et stort problem i den vestlige verden, og som står for mye av klimautfordringene vi står ovenfor i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bruk menskopp eller tøybind. Plukk det søppelet du ser i naturen. Kjøp brukt. Si nei til plast. På beeorganic.no har de mange ting som kan erstatte plast osv. Stem på et parti som tar miljø på alvor (MDG)

Endret av WhiteSwan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivoks folie istedenfor plastfolie. 

Tøypose over plastpose

Bambys og stål sugerør 

Anonymkode: a13c8...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...