Gå til innhold

Vorsteh uten å jakte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Her jeg bor i Bærum er det mange som lever det livet du beskriver, og de fleste av de har kjøpt seg en setter. Kunne det vært noe?

Anonymkode: df6b5...0cc

Nå er det vel ikke et ukjent fenomen at bærumsfiffen har setter som lufter seg selv i nabolaget og sjelden blir brukt til noe. (er fra bærum selv)

Sier ikke at setter trenger å være et dårlog valg. Men de er rene fuglehunder. Enklere med vorsteh som er sterkere og fungerer bedre som kløv/trekkhund dersom familien ikke skal jakte. Jeg vurderte forøvrig irsk setter selv (til jakt) men falt på vorsteh da den er mer alsidig.

Endret av Jodaneida
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh Gud nei, vil ikke ha setter :ler: Hadde vi vært veldig aktive med jakt så kanskje jeg kunne vurdert det noen sekunder. Men vil ha en litt mer jordbær type 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2018 den 20.05, Rotehodet skrev:
 

Holder selv til i Nordland, ikke så langt unna Bodø. Så hvis dere ønsker et par tips om oppdrettere i området, så er det bare å sende et lite vink på pm. 

Kontaktannonser er brudd på KG sitt reglement😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 5 pointere, og den siste har jeg ikke jaktet med noen gang. Det går helt fint, og den blir mer enn nok stimulert av andre aktiviteter. 

Jeg bruker en del trening og lek som simulerer jakt, og jeg tenker at så lenge hunden får nok tur og utendørsaktivitet, så er det overhodet ikke nødvendig å måtte jakte med en jakthund.

Selv synes jeg pointeren har et fantastisk gemytt, og har aldri hatt mildere familiehunder enn de fem. De har alle vært familiekjære, og ble fort slike «gardsbikkjer», som lett kan gå fritt på f.eks. hytta, fordi de ikke søker for langt vekk fra flokken. De trekker også lett både pulk og andre ting, og er hardtarbeidende hunder.

Sammen med de to pointerne jeg har nå, har jeg en whippet, og hvis dere er ute etter en liten hund som er barnevennlig og relativt robust(på tross av størrelsen), så er de å anbefale - utrolig artig hund. Men dette er ingen hund som kan gjøre særlig nytte for seg på langtur, men det er den mest underholdende hunden jeg har hatt. Den gir klemmer, uten å ha blitt opplært eller oppfordret til det! Den er en sprinter, ingen maratonløper, men klarer å trekke min 100 kg samboer i skisporet. Ikke så lenge, men den klarer, haha!

Anonymkode: 8c2e9...582

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jodaneida skrev:
 

Nå er det vel ikke et ukjent fenomen at bærumsfiffen har setter som lufter seg selv i nabolaget og sjelden blir brukt til noe. (er fra bærum selv)

Sier ikke at setter trenger å være et dårlog valg. Men de er rene fuglehunder. Enklere med vorsteh som er sterkere og fungerer bedre som kløv/trekkhund dersom familien ikke skal jakte. Jeg vurderte forøvrig irsk setter selv (til jakt) men falt på vorsteh da den er mer alsidig.

Så riktig!!! Her i Bærum kan Settere og Vorstere være en sann plage når de slippes ut for turer alene og det er MANGE av dem.

Jeg og hunden min møter hele tiden fuglehunder på tur alene eller de blir sluppet løs på turer og eieren er flere hundre meter fra hunden, skikkelig festlig 😡

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget mitt med å ha hund er i hvert fall at også jeg skal få en del trim, så å slippe bikkja løs og lukke døra er uaktuelt :laugh: har hatt min andel sånne naboer, blant annet en SV som konsekvent bæsja i hagen vår kl 07 hver dag mens eieren stod i ytterdøra med morgenkåpa på og plystra forsiktig etter bikkja. 

Vi har store planer om mer oppdragelse og oppfølging enn det der 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎10‎.‎2018 den 0.27, Tiger1974 skrev:
 

Kontaktannonser er brudd på KG sitt reglement😱

Det er ingen kontaktannonse. Jeg ser ingen grunn til å si min mening om et par av kennelene her i Nordland på et åpent forum. Da jeg mener den slags egner seg best privat. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt flere typer fuglehunder opp gjennom ca 30 år. Engelsk setter, vorster og pointer. Alle har sine positive og negative trekk. Samtlige trenger mye trening og ikke nok med spaserturer, da de må enten løpe fritt eller sykle/ trekke i galopp noen timer for å bli slitne. 

Her er mine erfaringer:

Setter: vanskelig å få til som god jakthund (krever mye dressur), litt fordi de løper laaangt. Men sikre til å ta stand. Kan lage mye lyd (bjeffe, pipe). Snille. Kan trekke godt på ski men pels som må klippes om vinter pga isklumper på føtter samt under buk. Blir veldig møkkete pga lang pels, upraktisk når det er regn/søle ute. Må da nesten dusjes for ikke å grise ned huset.

k vorste: for å få til god jakthund må det kjøpes fra jaktkennel. Ikke like stand sikker som de andre, men holder veldig god kontakt, noe som kan gjøre den bedre i praksis (hjelper ikke med super jaktbikkje om den er 2 km unna...). Veldig god trekkhund. Praktisk at pelsen er brun/ grå hvis teppene er mørke. «Stikky» hår, men lettstelt og praktisk hvis sølete vær ute. Snill. Kan lage mye lyd bjeffe, pipe. 

S vorste: bedre jakthund enn k. Vorste, mer sikker i stand. God kontakt og holder seg rimelig i nærhet. Mer pels å stelle/tørke etter sølete dager. Ganske god trekkhund, men ikke like hissig på galopp i milevis som k v. Snill i familie men kan være litt dominant mot andre hunder. Bjeffer mindre enn k v. 

Pointer: meget god jakthund som er sikker i stand. Kan også som setter løpe veldig langt i søk. Meget god trekkhund. Hvit kort pels ofte som vises tydelig på mine mørke tepper, men lettstelt å tørke/vaske etter sølete vær ute. Lite, nesten ingen bjeffing. Snill.

vi har hatt pointer siste to hunder da fordi de ikke bjeffer noe særlig og jeg personlig liker ikke bjeffing. Men liker egentlig alle fuglehunder. 

Men samtlige hunder trenger som sagt mye trening for å være rolige i hus! Med mye hard trening er de utrolig enkle å ha med å gjøre. Men trening er alfa omega!

 

Anonymkode: 5a1fe...7d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg mer nytte av at hunden er en god trekkhund da vi er på ski myyyye myyye mer enn vi er på jakt. Kanskje vi er på jakt Max en helg PR år, men vi går stort sett mange mil på ski de fleste helgene på vinteren og da er det bikkja som trekker meg og ungene innover vidda først og så kommer far hesblesende etter oss :)

Anonymkode: 5a1fe...7d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt innstilt på mye aktivitet, det har vi vært med alle hunder vi har hatt. Det er jo hverdagen og innsatsen der som er mest avgjørende, jakta er kun en kort periode av året. 

Har sett oss ut noen SVoppdrettere som vi vil kontakte, så får vi se om de finner oss verdige/brukbare 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 13.27, twig skrev:
 

Poenget mitt med å ha hund er i hvert fall at også jeg skal få en del trim, så å slippe bikkja løs og lukke døra er uaktuelt :laugh: har hatt min andel sånne naboer, blant annet en SV som konsekvent bæsja i hagen vår kl 07 hver dag mens eieren stod i ytterdøra med morgenkåpa på og plystra forsiktig etter bikkja. 

Vi har store planer om mer oppdragelse og oppfølging enn det der 😅

Mange misforstår Vorstehrens natur og tror de er ute på egen hånd. Vorsteh løper ofte fort og når store avstander over kort tid. Hvis den uansett kommer når eier roper er den under kontroll. Det vil være umulig å lære en vorsteh at du kun kan gå 25 m unna eier. Jeg kaller inn jevnlig. Jeg opplever min korthårede som aktiv, lettlært, utholdende og sterk utendørs, mild og veldig kosen innendørs. 

Anonymkode: 28632...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, twig skrev:
 

Er absolutt innstilt på mye aktivitet, det har vi vært med alle hunder vi har hatt. Det er jo hverdagen og innsatsen der som er mest avgjørende, jakta er kun en kort periode av året. 

Har sett oss ut noen SVoppdrettere som vi vil kontakte, så får vi se om de finner oss verdige/brukbare 😅

Vorsteh jakter om du slipper den løs. Hvis man har tenkt seg burhund som går i bånd ute skal man ikke velge vorsteh, men hvis man er innstilt på å trene den til å gå løs så får den dekket sine behov. Det høres ut som vorsteh med trekklinjer passer best for deg hvis du ønsker å sykle med den og bruke den på ski. 

Anonymkode: 28632...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...