AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #1 Skrevet 16. oktober 2018 Skulle tro voksne var mer greie mot hverandre, men opplever det motsatte. Vennskap som etableres i begynnelsen av voksenårene har jeg følelsen av at har ett vanskelig skille mellom bekjente og venniner. Jeg har fått bekreftet det litt idet siste.. Jeg har fått barn siste årene, er en del hjemme og ser andre på dagtid fordi det passer seg bedre sånn. Jeg har idet siste tatt opp temaet fritid med venner,å spurt om de er noe ute på kvelden eller gjør andre fritidsaktiviteter når barna er lagt. Jeg fikk varierte svar , de fleste var i den gata at de ønsket å være hjemme når kvelden kom. Jeg merker jeg savner å se noen kveldstid av og til, å har luftet forslaget om en mamma-klubb som kan gå litt ut sammen å spise, ta en kaffe eller gå på kino. Fra en vennine jeg har hatt ca 10 år ,men aldri blitt mer enn bare vanlig vennine jeg ser med noen mnd mellomrom, fikk jeg svar at hun var mye ute kveldene. Strikke kvelder, trening,jentekvelder osv. Hun har også flere barn. Dette er en vennine som tydeligvis er mer sosial enn meg, for selv om jeg møter denne jenta med ofte en mnd mellomrom så er hun alltid invitert når det er ting. Jentekveld,utdrikkingslag for meg,bsbyshower, bursdager, barseltreff eller rester fra kaker etter bursdager for barn f eks. Når hun skrev at hun ofte var ute etter at jeg luftet forslaget om klubb,uten å spør om jeg ikke ville delta så merket jeg at jeg ble såret. Jeg har aldri blitt bedt hjem til henne i f eks bursdag, men ber alltid henne. Føler på en måte at hun er den med mange venner som kommer til meg , men har for mange venner til at jeg er prioritert andre veien. Hun svarte hun tenkte kvota var nådd når vi så hverandre hos meg ,og at hun derfor ikke tenkte på å be tilbake. Hva tenker dere? Om situasjonen? Og om dette med vennskap i voksen alder ? Si gjerne noe om det å se venner kveldstid og med flere barn hjemme. Jeg mener at når en vennine skriver slikt så kan man vel tilby seg å møtes ? Eller inkludere? Anonymkode: 3c934...674
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #3 Skrevet 16. oktober 2018 Skjønner hva du mener. Har opplevd det samme, men har i ettertid forstått at det i det ene tilfellet sannsynligvis var snakk om misforståelse. Dvs. jeg forventet å bli inkludert/invitert fordi det er slik jeg selv pleier å gjøre det, men hun andre antok at jeg kom til å spørre eller si fra dersom jeg ønsket å bli med. Noe jeg aldri gjorde fordi det kjennes litt frekt å invitere seg selv, mens hun ikke så på det på samme måten. Ellers synes jeg det er utfordrende å etablere nye vennskap i voksen alder. Først det å i det hele tatt møte noen "kandidater" man faktisk har noe til felles med, så skal man opprettholde det. Det skal passe praktisk for begge i en travel hverdag, man skal ha overskudd til å faktisk møte opp og være hyggelig osv. Anonymkode: 38263...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #4 Skrevet 16. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner hva du mener. Har opplevd det samme, men har i ettertid forstått at det i det ene tilfellet sannsynligvis var snakk om misforståelse. Dvs. jeg forventet å bli inkludert/invitert fordi det er slik jeg selv pleier å gjøre det, men hun andre antok at jeg kom til å spørre eller si fra dersom jeg ønsket å bli med. Noe jeg aldri gjorde fordi det kjennes litt frekt å invitere seg selv, mens hun ikke så på det på samme måten. Ellers synes jeg det er utfordrende å etablere nye vennskap i voksen alder. Først det å i det hele tatt møte noen "kandidater" man faktisk har noe til felles med, så skal man opprettholde det. Det skal passe praktisk for begge i en travel hverdag, man skal ha overskudd til å faktisk møte opp og være hyggelig osv. Anonymkode: 38263...3f6 Jeg er enig. Anonymkode: 3c934...674
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #5 Skrevet 16. oktober 2018 Hvis hun allerede har en gjeng det hun vurderer at du ikke passer inn, så står hun jo fritt til å gjøre det. Skjønner at du synes det er sårt å ikke bli inkludert. Jeg har det på samme måte med en venninne, jeg er mer sosial etc enn hun er. Og hun passer bare ikke inn blant mine andre venner. Det skjønner ikke hun, men det skjønner jeg. Heldigvis har hun ikke presset på. Ønsker ikke å miste henne som venn, men om hun hadde mast videre, ville det jo blitt brudd. Hun hadde nok tapt mer på det enn meg. Anonymkode: 36df4...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #6 Skrevet 16. oktober 2018 Har opplevd det samme og lagt vennskapet på hylla. Gidder ikke bruke tida på folk som ikke er interessert. Anonymkode: f05fc...add 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #7 Skrevet 16. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har opplevd det samme og lagt vennskapet på hylla. Gidder ikke bruke tida på folk som ikke er interessert. Anonymkode: f05fc...add Jeg tenker jeg også ender der. Frekt å nesten besøke meg som om jeg var en pensjonist, tenker på det hun sa om at kvota er nådd med hennes besøk til meg, når jeg ber . Anonymkode: 3c934...674
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #8 Skrevet 16. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker jeg også ender der. Frekt å nesten besøke meg som om jeg var en pensjonist, tenker på det hun sa om at kvota er nådd med hennes besøk til meg, når jeg ber . Anonymkode: 3c934...674 Nå fikk jeg ikke høre at kvota er nådd, ble bare til at det alltid var jeg som tok kontakt... Leit når det er barndomsvenninner, men orket rett og slett ikke legge mer energinivå det. Synes det du har opplevd er ekstremt frekt og utakknemlig, om noen hadde sakt til meg at kvota var nådd hadde jeg kuttet tvert. Kanskje også på Facebook/Snapchat osv faktisk. Er ikke det det samme som å gjøre det slutt? Anonymkode: f05fc...add
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #9 Skrevet 16. oktober 2018 Mente hun at kvota var nådd på hvor mye hun ville se deg? Eller hvor mye tid hun hadde? Mange er jo veldig opptatt og har mange de vil fordele tid på. Det er litt forskjell på de to, syns jeg, men likevel burde kvota også innbefatte treff utenom hos deg på dagtid. For meg høres denne dama mer ut som en perifer bekjent enn en nær venninne. Om du ikke føler du taper noe ved å la være å ha noe særlig kontakt, så trenger du jo ikke å invitere henne lenger. Da er det bare å la henne gå. Savner hun deg vil hun nok ta kontakt. Ellers er jeg enig i at det ikke er så enkelt å få venner i voksen alder. Særlig fordi de fleste har barn og skal ettellerannet som gjelder barna "hele tiden". Og skal de ikke noe med barna så snakker de om barna. Nå kommer det nok ikke som noen overraskelse at jeg ikke har barn og derfor ikke har så mye til felles med mødre på den måten. Anonymkode: 80de2...bb3 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #10 Skrevet 16. oktober 2018 Ok, så har dere ikke samme venninneprioritet hos hverandre, men strengt tatt, du treffer henne ikke så ofte og du har helt sikkert andre venninner du prioriteter i hverdagen selv. Kanskje du faktisk inviterer så ofte at du faktisk fyller deres kvote for naturlig venninnesamvær? Og at hun er mye ute på kveldene betyr ikke at hun bare kan invitere deg med på strikkekvelder og jentekvelder? Og noen foretrekker å trene alene... Anonymkode: fa5fb...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #11 Skrevet 16. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, så har dere ikke samme venninneprioritet hos hverandre, men strengt tatt, du treffer henne ikke så ofte og du har helt sikkert andre venninner du prioriteter i hverdagen selv. Kanskje du faktisk inviterer så ofte at du faktisk fyller deres kvote for naturlig venninnesamvær? Og at hun er mye ute på kveldene betyr ikke at hun bare kan invitere deg med på strikkekvelder og jentekvelder? Og noen foretrekker å trene alene... Anonymkode: fa5fb...1ed Ja det er sant det, men likevel så tenker jeg at man burde ikke komme på arrangementer om man ikke har tenkt å be tilbake... Anonymkode: 3c934...674
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #12 Skrevet 16. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå fikk jeg ikke høre at kvota er nådd, ble bare til at det alltid var jeg som tok kontakt... Leit når det er barndomsvenninner, men orket rett og slett ikke legge mer energinivå det. Synes det du har opplevd er ekstremt frekt og utakknemlig, om noen hadde sakt til meg at kvota var nådd hadde jeg kuttet tvert. Kanskje også på Facebook/Snapchat osv faktisk. Er ikke det det samme som å gjøre det slutt? Anonymkode: f05fc...add Hun sa også at hun skjønte vis jeg ble ensom av svaret hennes,om at hun møtte mange på kveldstid. Anonymkode: 3c934...674
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #13 Skrevet 16. oktober 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun allerede har en gjeng det hun vurderer at du ikke passer inn, så står hun jo fritt til å gjøre det. Skjønner at du synes det er sårt å ikke bli inkludert. Jeg har det på samme måte med en venninne, jeg er mer sosial etc enn hun er. Og hun passer bare ikke inn blant mine andre venner. Det skjønner ikke hun, men det skjønner jeg. Heldigvis har hun ikke presset på. Ønsker ikke å miste henne som venn, men om hun hadde mast videre, ville det jo blitt brudd. Hun hadde nok tapt mer på det enn meg. Anonymkode: 36df4...7a4 Og hvem er det som bestemmer om hun "passer inn" blant de andre? Hun kunne vel få lov til å vært med i blant uansett tenker jeg, selv om man ikke passer sammen med absolutt alle, så tar ingen skade av å treffe mennesker som ikke nødvendigvis er helt like seg selv når det gjelder væremåte. Man trenger ikke å invitere alle hver gang, men det å inkludere noen andre i blant skader ikke. Hadde jeg vært din venn, så hadde jeg på ingen måte mast, men hadde ikke giddet å bare bli brukt som en "nødløsning" når du ikke har annet å finne på med dine andre venner, så her hadde det nok blitt eksplisitt brudd. Anonymkode: dcc08...1c8 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #14 Skrevet 16. oktober 2018 Takk for svar,det hjalp meg å føle meg bedre... Anonymkode: 3c934...674
Ymra Skrevet 16. oktober 2018 #15 Skrevet 16. oktober 2018 Den kommentaren i hovedinnlegget om at kvota var nådd, om jeg forstod det riktig, er litt spesiell. Men utover dette føler jeg ikke at oppførselen handler om at hun ikke setter pris på deg, eller liker å være sammen med deg. Forslaget om å etablere en klubb kan være litt mye for noe og enhver, ettersom det ofte er snakk om noe fast og litt forpliktende(som kan være vanskelig å kombinere med andre ting). Mer gennerelt tenker jeg at mange av oss nesten tenker litt mye når det gjelder vennskap. En del folk er bare ekstremt dårlige til å ta initiativ, men selv om et vennskap oppleves å gå bare en veg - er det ikke sikkert den andre parten setter mindre pris på kontakten. Noen folk er flinkere både til å ta initiativ generelt, inkludere og invitere. Mange av oss kan rett og slett også bli litt flinkere til å be oss selv(på en høflig måte så klart), for i mange tilfeller har ikke den andre parten tenkte på akkurat deg. Forøvrig er det å treffes en gang i måneden faktisk ganske hyppig, mener jeg.
Gjest Mass Skrevet 16. oktober 2018 #16 Skrevet 16. oktober 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner hva du mener. Har opplevd det samme, men har i ettertid forstått at det i det ene tilfellet sannsynligvis var snakk om misforståelse. Dvs. jeg forventet å bli inkludert/invitert fordi det er slik jeg selv pleier å gjøre det, men hun andre antok at jeg kom til å spørre eller si fra dersom jeg ønsket å bli med. Noe jeg aldri gjorde fordi det kjennes litt frekt å invitere seg selv, mens hun ikke så på det på samme måten. Ellers synes jeg det er utfordrende å etablere nye vennskap i voksen alder. Først det å i det hele tatt møte noen "kandidater" man faktisk har noe til felles med, så skal man opprettholde det. Det skal passe praktisk for begge i en travel hverdag, man skal ha overskudd til å faktisk møte opp og være hyggelig osv. Anonymkode: 38263...3f6 Det er derfor det er lurt å være tydelig på hva man ønsker og ta litt ansvar selv. Folk antar, tror, tolker, går ut i fra og går inn i vaner hele tiden. Ønsker man en endring så vær litt mer frempå og ta grep selv.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #17 Skrevet 16. oktober 2018 1 time siden, Mass skrev: Det er derfor det er lurt å være tydelig på hva man ønsker og ta litt ansvar selv. Folk antar, tror, tolker, går ut i fra og går inn i vaner hele tiden. Ønsker man en endring så vær litt mer frempå og ta grep selv. Var det jeg gjorde. Da fikk jeg beskjed om at hun skjønte vis jeg følte meg ensom av svaret hennes, om at hun så mange. Anonymkode: 3c934...674
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #18 Skrevet 17. oktober 2018 Noen med flere erfaringer? Anonymkode: 3c934...674
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå