Gå til innhold

Er "negresse" et rasistisk ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, det stemmer. Jeg er født og oppvokst i Norge. Kall meg gjerne sort eller mørk om du har et så stort behov for å definere meg. Jeg har ikke et stort behov for å definere deg, så det burde ikke være et problem for deg heller.

Anonymkode: 6e387...61f

I mange situasjoner har man ikke det. Men når du skal forklare hvilken person du mener av flere i en gruppe. Hvor fem har mørkt hår og tre har briller, men kun en er mørk i huden. Så blir det fryktelig tungt å ikke kunne bruke den beskrivelsen som er mest åpenbar... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Strikkagenser skrev:
 

Da kan man si mørkhudet, "han/hun med afrikanske trekk" osv. Ser ikke behovet for å kjempe for å bruke neger som beskrivende ord, når vi har masse andre alternativer? 

Men noen ganger bruker man neger for å beskrive et ord, - for eksempel ordet negerlepper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fugleskremsel skrev:
 

I mange situasjoner har man ikke det. Men når du skal forklare hvilken person du mener av flere i en gruppe. Hvor fem har mørkt hår og tre har briller, men kun en er mørk i huden. Så blir det fryktelig tungt å ikke kunne bruke den beskrivelsen som er mest åpenbar... 

Altså mørkhudet? Et fryktelig tungt ord å bruke ja..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Strikkagenser skrev:
 

Da kan man si mørkhudet, "han/hun med afrikanske trekk" osv. Ser ikke behovet for å kjempe for å bruke neger som beskrivende ord, når vi har masse andre alternativer? 

Hva når det er mange med forskjellig grad av mørk hud? Men kun en som er neger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fugleskremsel skrev:
 

Fordi etnisk "puttindetsompasser" er jo komplisert? Jeg vet jo ikke at du er afrikaner bare av å se på deg... Du kan jo være mørkhudet og være født i alta, for alt jeg vet. 

Fortsatt afrikaner. 

Det ble for øvrig slått fast i en annen tråd her at ungene mine og barnebarna mine fortsatt ville være norske om de ble født i Kina, så hvorfor skal afrikaneren plutselig være noe annet bare ved å være født i Alta?

For øvrig er kompisen min faktisk født i Kina, han er ikke kinesisk. Ingen ville noensinne trodd han var kinesisk heller om han hadde sagt det, for foreldrene hans er fra Italia.

Anonymkode: 0fd9a...fdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, waco skrev:
 

Men noen ganger bruker man neger for å beskrive et ord, - for eksempel ordet negerlepper.

Klart, å snakke om store eller fyldige lepper er jo umulig. Negerlepper er tydeligvis mer beskrivende ja..🤦‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Språkrådet. Sensitive ord er ord som folk kan reagere på. 

Her på kg tillater de bruk av ordet neger. Betyr det at de tillater rasisme tror du?

Anonymkode: 9762b...509

Det er ikke de som avgjør om det er rasistisk eller ei. Ordet er ikke bare rasistisk, men slik det blir brukt på folkemunnet så er jo det det. 

Men det kan jo komme an på i hvilken sammenheng det blir brukt (ift at KG tillater ordet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når ble neger rasistisk? negerboller, negere i Pippi... frem til 80/90-tallet var neger veldig utbredt. ser virkelig ikke problemet. opplevde ikke datidens generasjon mer "rasistiske" enn nåtidens.

Anonymkode: 8deb3...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Du kødder? Var det ikke rasistisk da de brukte det i USA på 60-tallet, for eksempel?

Anonymkode: 26428...2e2

Ordet de brukte i USA var ikke neger🤦🏻‍♀️ Neger og n-ordet er to veldig forskjellige ord.

Ser ikke på neger eller negresse som rasistiske ord. Dog dette er ord som har pga feil bruk blitt litt negativt ladet. Og det er litt uopplyst å bruke disse. Selv om jeg er i total villrede for hvilke ord som er bedre.

For mørkhudet er jo alt som ikke er hvitt? Og det er vel mer rasistisk å dele mennesker opp i hvite, og resten??

Og det finnes hvite afrikanere. Asiater inkluderer også de fra Australia? Det er stor forskjell på en Inder, en Indianer, en neger, en tyrker og en Syrer? En utlending kan være både en kullsort svenske, en lys inder og en brauten amerikaner🤔 Er forresten mulatt lov å si lenger? 

Hadde vi bare utryddet rasistene, så hadde dette vært meget problemfritt.

Anonymkode: b64a8...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Fortsatt afrikaner. 

Det ble for øvrig slått fast i en annen tråd her at ungene mine og barnebarna mine fortsatt ville være norske om de ble født i Kina, så hvorfor skal afrikaneren plutselig være noe annet bare ved å være født i Alta?

For øvrig er kompisen min faktisk født i Kina, han er ikke kinesisk. Ingen ville noensinne trodd han var kinesisk heller om han hadde sagt det, for foreldrene hans er fra Italia.

Anonymkode: 0fd9a...fdd

Så du føler deg satt i bås av ordet neger? Men ikke av ordet afrikaner? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lalala123 skrev:
 

Det er ikke de som avgjør om det er rasistisk eller ei. Ordet er ikke bare rasistisk, men slik det blir brukt på folkemunnet så er jo det det. 

Men det kan jo komme an på i hvilken sammenheng det blir brukt (ift at KG tillater ordet) 

Enig med deg i at det blir ofte brukt negativt, men du fastslo i første innlegget ditt at det var rasistisk, og det er det ikke. Jeg vil likevel ikke bruke det. 

Anonymkode: 9762b...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fugleskremsel skrev:
 

Så du føler deg satt i bås av ordet neger? Men ikke av ordet afrikaner? 

 

Jeg føler meg ingenting jeg. Jeg er hvit nordmann. 

For meg er en neger en afrikaner. En mørkhudet person kan være alle mennesker som ikke er hvite eller asiatiske, inkludert negere.

Anonymkode: 0fd9a...fdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fugleskremsel skrev:
 

Hva når det er mange med forskjellig grad av mørk hud? Men kun en som er neger? 

Men herlighet, hvordan håndterer du p skulle beskrive en hvit person i en gruppe med mange hvite? Har du samme store problemstilling da? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg føler meg ingenting jeg. Jeg er hvit nordmann. 

For meg er en neger en afrikaner. En mørkhudet person kan være alle mennesker som ikke er hvite eller asiatiske, inkludert negere.

Anonymkode: 0fd9a...fdd

Beklager😂 trodde du og var mørkhudet😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Strikkagenser skrev:
 

Men herlighet, hvordan håndterer du p skulle beskrive en hvit person i en gruppe med mange hvite? Har du samme store problemstilling da? 

Ja, når det ikke er noe som skiller seg fra de andre har jeg ofte det problemet. Men det blir for dumt å slite med å beskrive en afrikaner blandt andre som er lysere... 

Edit;rettet neger til afrikaner

Endret av Fugleskremsel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Strikkagenser skrev:
 

Klart, å snakke om store eller fyldige lepper er jo umulig. Negerlepper er tydeligvis mer beskrivende ja..🤦‍♀️

Ja det er som å si kina-øyne. 

For meg som liker negere og negerkultur så blir det litt smårasistisk at du skal ha denne forakten mot å bruke neger. Det er litt som om du ser på neger som noe negativt? Gjør du det? Hvorfor kan du ikke heller se neger som noe positivt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Enig med deg i at det blir ofte brukt negativt, men du fastslo i første innlegget ditt at det var rasistisk, og det er det ikke. Jeg vil likevel ikke bruke det. 

Anonymkode: 9762b...509

Hvordan kan du si at det -ikke- er rasistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, princeofithilien said:

Det går jo for eksempel an å si afrikaner? 

Så du mener en neger som er født i Norge som feks 4. generasjon nordmann skal tiltales som en afrikaner? Så du hadde likt det hvis noen kalte deg for feks polakk hele tiden?

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kødder? Var det ikke rasistisk da de brukte det i USA på 60-tallet, for eksempel?

Anonymkode: 26428...2e2

Hæh? Ordet Neger har ALDRI blitt bruk i USA. Hva i all verden er det du fabler om?

Anonymkode: 8da8d...4d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fugleskremsel skrev:
 

Du er ihvertfall langt frekkere enn meg i denne diskusjonen, så takk for at du ikke kan svare på en ordentlig måte når jeg prøver å bli klok på dette... 

Jeg er ikke frekk. Jeg sier at du må få lov til å bruke slike begreper som du (forhåpentligvis) innerst inne vet ikke er innafor. Men om du føler du må bruke dem så vil enkelte reagere. Alt har en konsekvens.

 

Anonymkode: 6e387...61f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lalala123 skrev:
 

Hvordan kan du si at det -ikke- er rasistisk?

Om noe er rasistisk kommer an på om du ser på rasen som noe positivt eller negativt. Sånne som deg, - slike som hater negere og at mennesker sier neger vil selvsagt forbinde neger med noe rasistisk. Sånne som meg, - mennesker som liker negere og beundrer negere mye vil selvfølgelig ikke forbinde neger med noe rasistisk eller vemmelig eller trist.

Jeg synes det er synd at det finnes rasister er på forumet som ikke en gang vil si neger. Leit er det, hvorfor ikke se på en neger som noe flott og fint, - og noe man skulle ønske man var?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...