Gå til innhold

Alkoholservering. Er dette greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 10/15/2018 at 6:29 PM, AnonymBruker said:
 

Skriv det i innbydelsen så kan folk selv velge om de gidder å møte opp. Jeg hadde ikke møtt opp.

Anonymkode: c02ed...c4d

Fordi du ikke får drikke fritt? 
Like greit da.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:
 

Fordi du ikke får drikke fritt? 
Like greit da.

 

 

Bryllup er kjedelig. Vin gjør det utholdelig. 

Anonymkode: 42077...ce9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, exictence skrev:
 

6 glass vin, er ikke det en hel flaske? Det burde da holde med en flaske vin pr gjest, er det vanlig å beregne mer?

Spørsmålet handler ikke om å beregne mengde, men hvor mye hver enkelt skal få lov å drikke og til hvilket tidspunkt under festen. Samt at det bare er lov å drikke øl/vin. 

Selv drikker jeg langt mindre enn 6 enheter på en kveld, men ville synes denne detaljstyringen var rigid. Jeg drikker kanskje 1-2 glass til maten og foretrekker en drink til festen etterpå! Liker ikke øl, og foretrekker en drink over vin når jeg skal danse og ha det gøy. Blir så trøtt av vin!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, exictence skrev:
 

6 glass vin, er ikke det en hel flaske? Det burde da holde med en flaske vin pr gjest, er det vanlig å beregne mer?

Jo det er nok ca det, avhengig av hvor store glass man skjenker.

Problemet er nok ikke at det er "for lite"alkohol for folk flest, men måten det blir gjort på.

Det er spesielt å rasjonere alkoholkonsumet til gjester for å tilse at de ikke drikker seg overstadig beruset. 

Folk flest setter begrensninger ut ifra økonomi. Men det leder opp til at man kan ta med seg noe på "innerlomma" om man har lyst, og man kan evnt. kjøpe i en bar, om man har festen ved et hotell. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som sier at to glass vin til maten er aaaltfor lite, med mindre middagen bare skal vare max en time. Det blir jo gjerne langt med taler og skåling, og da vil det sitte veldig mange og klirre i tomme glass og klø etter å forlate bordet etter hovedretten er fortært. Så om du absolutt skal ha en grense på 6, så porsjoner mer ut til middagen og mindre til festen iallfall. 

Anonymkode: d79b8...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kitcat skrev:
 

Spørsmålet handler ikke om å beregne mengde, men hvor mye hver enkelt skal få lov å drikke og til hvilket tidspunkt under festen. Samt at det bare er lov å drikke øl/vin. 

Selv drikker jeg langt mindre enn 6 enheter på en kveld, men ville synes denne detaljstyringen var rigid. Jeg drikker kanskje 1-2 glass til maten og foretrekker en drink til festen etterpå! Liker ikke øl, og foretrekker en drink over vin når jeg skal danse og ha det gøy. Blir så trøtt av vin!

Jeg kan drikke over ei flaske vin iløpet av et brullyp om jeg koser meg og har det fint. De fleste jeg kjenner klarer LETT å tylle i seg godt over ei flaske bare iløpet av en vanlig "venninnekveld"/"parkveld", "festlig lag". UTEN at noen hverken blir ufin, ubehagelig eller skader hverken segselv eller andre.

De fleste menn jeg kjenner kan også godt drikke mer enn en 6 pack, uten at det vises på dem. Spesielt om de spiser godt, danser, drikker litt kaffe osv.

Skal brullypet vare til langt på natt så blir det faktisk pinlig når folk må rasjonere ut sin egen drikke. De som uansett drikker lite er jo dette greit for, men for de som kanskje lett kunne drukket 8 eller 10 glass uten at det hadde vært noe problem, så blir det rart å sitte å "gnuge" på kupongen sin, og vite at man heller ikke er "tillatt" å ta imot kupongen til noen andre/glasset til noen andre, fordi hver enkelt gjest kun skal få drikke en bestemt mengde enhet. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

 

Bryllup er kjedelig. Vin gjør det utholdelig. 

Anonymkode: 42077...ce9

Det er nok noen sarte sjeler her inne som føler seg krenket av at ikke alle opplever brullyp som verdens mest spennende begivenhet. Spesielt om du atpåtil er kvinne og sier noe slikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, veggteppe skrev:
 

Fordi jeg liker ikke mennesker som forsøker å ta kontroll over andre og/eller dupere andre.

Først la oss ha noe klart: Jeg har sagt at jeg ville imøtekomme kravet. Jeg har sagt at jeg ville dratt så det er ikke problemet. Ikke få dette til å handle om noe det ikke gjør.

TS spør her på forhand: "Hva hadde du tenkt/er dette greit"?

MITT svar er: "Jeg hadde tenkt brudeparet kommer fra en dysfunksjonell familie, og/eller er kontrollfreaks".

Ok :sjokkbla: 

2 timer siden, veggteppe skrev:

Jeg kjenner til et eksempel hvor en eldre herremann ble invitert av et familiemedlem hjem til jul. Der fikk han kun servert et begrenset antall enheter. Mannen, som nå var i 70åra, var glad i å ta seg både ett og to glass vin og konjakk. Han hadde levd et langt liv hvor han hadde oppnådd mye mer enn de fleste. Og aldri vært på kant med hverken lovverket eller andre mennesker. Aldri vært ubehagelig i fylla. Men han drakk nok mer enn hva vertskapet anså som "anstendig". 

Hvem skal bestemme hva den 70år gamle mannen drikker? Hans pripne svigerdatter som har et anstrengt forhold til alkohol? Eller mannen selv som aldri har gjort en flue fortred ? og som (om han ble påvirket av alkoholen) - "at worst" - duppet av i godstolen?

Uansett, resultatet var vel at han ikke orket å feire jul der året etter. Han opplevde det som utrolig ydmykende. Og forsøk på å kontrollere han, enda det var det absolutt ikke noe behov for. Han ville bare kose seg. Og ja; det innebar en større mengde enheter enn det svigerdatter anså som "politisk korrekt".

 I dette tilfelle synes jeg den gamle mannen som gjest hadde en underlig måte å reagere på. Han var invitert på hjem til noen på julebesøk, fikk sikkert god mat og var i hyggelig selskap, men da han ikke fikk servert mer enn et antall glass alkohol, ville han ikke gå igjen, og syntes det var utrolig ydmykende  :klo: 

Det var kanskje bare to kakestykker til dessert for hver og? Er det også noe å føle seg snurt for? Nei da, jeg vet du ikke tenker det. Men kanskje man kan tenke litt på at man tenker forskjellig. Det har nå vært også vært diskutert her på Kg hvor mye mat som er greit å servere. Jeg synes det er opp til vertene hvor mye og hva de vil servere, så får de gjestene som er uenige/ikke liker gjøre det på sin måte når de er verter. Synes det rett og slett er for gale at gjester viser seg kravstore og forlangende

 

 

2 timer siden, veggteppe skrev:

Jeg misliker folk som forsøker å tre sine egne regler og grenser ned over hodet på andre. Spesielt om de "andre" ikke har gjort noen skade, og føler seg litt ydmyket i prosessen.

Ok

Men jeg synes vertene må få ha det på sin måte.

2 timer siden, veggteppe skrev:

Som jeg sa tidligere: Hva blir det neste? Brudens mor er lettere overvektig dermed innfører de begrensning på antall kakestykker? 

;)  :nei:  :biggrin:

2 timer siden, veggteppe skrev:

Hva med å ha litt tillit? Tillit til at folk klarer å begrense seg selv? hva med å slippe litt kontroll? 

Høres fint ut å ha og vise tillit, og slippe litt kontroll. 

2 timer siden, veggteppe skrev:

Og til ditt siste spørsmål: Hva annet jeg foreslår om de har en i familien med et alkoholproblem som tidligere har "utagert" i fylla: jeg har gitt flere forslag: Paret kan alliere seg med andre familiemedlemmer som kan bistå med å passe litt på at ting ikke går ute av kontroll. De kan sette en grense for hvor lenge festen varer. De kan jo tilogmed ta en snakk med den det gjelder på forhand og vise til eksemplet de frykter. 

God idé 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, exictence skrev:
 

Ok :sjokkbla: 

 I dette tilfelle synes jeg den gamle mannen som gjest hadde en underlig måte å reagere på. Han var invitert på hjem til noen på julebesøk, fikk sikkert god mat og var i hyggelig selskap, men da han ikke fikk servert mer enn et antall glass alkohol, ville han ikke gå igjen, og syntes det var utrolig ydmykende  :klo: 

Det var kanskje bare to kakestykker til dessert for hver og? Er det også noe å føle seg snurt for? Nei da, jeg vet du ikke tenker det. Men kanskje man kan tenke litt på at man tenker forskjellig. Det har nå vært også vært diskutert her på Kg hvor mye mat som er greit å servere. Jeg synes det er opp til vertene hvor mye og hva de vil servere, så får de gjestene som er uenige/ikke liker gjøre det på sin måte når de er verter. Synes det rett og slett er for gale at gjester viser seg kravstore og forlangende

 

 

Ok

Men jeg synes vertene må få ha det på sin måte.

;)  :nei:  :biggrin:

Høres fint ut å ha og vise tillit, og slippe litt kontroll. 

God idé 

 

Om jeg er vert er jeg opptatt av at folk skal kose seg og ha det fint. Å legge føringer for antall kakestykker er greit om det skyldes at man har en kake man serverer til x-antall mennesker. Men ikke om det er gjennomsiktig for gjestene selv, at det er fordi vertskapet anser dem som feite.

Det er jo tilfellet her: vertskapet begrenser ikke alkoholen av økonomiske årsaker, men fordi de ikke har tillit til at gjestene kan begrense seg selv. Når det blir gjennomsiktig for gjestene selv så ja, da er det direkte ydmykende og utrolig nedlatende. Det viser jo: hvem som egentlig sitter med fordommer.

- Den gamle mannen i historien var en populær mann og hadde mange andre alternativer til hvor han kunne dra. Vertskapet behandlet han dårlig, gjennom å signalisere til både han selv og de andre gjestene, at de som vert måtte sette føringer for hans alkoholkonsum. Det er utrolig nedlatende og overhodet ikke særlig "gjestfritt". Det minner litt om den reklamen hvor en mann får servert et stykke kake, og kona røsker kaken fra han og forteller at "Gunnar får ikke spise dessert fordi bla-bla-bla".

Det er ikke ditt eller mitt sitt ansvar å passe på andre menneskers mat eller alkoholforbruk. Mener man at de har et problem så snakk med dem om det på en nøytral arena. Men å sitte å tydeliggjøre enten via å rasjonere eller nekte noen noe, og dermed  overstyre dem og begrense deres forbruk  - det er å være nedlatende og stygg.

Det er direkte ufint.

At du ikke ser dette, synes jeg er spesielt. Du snakker jo om det å være fordomsfull, og hvor viktig det er å være romslig. Hvor "romslig" er svigerdatteren som ydmyker den eldre herren, via å lage en sak utav hvor mye hun mener han skal få lov til å drikke? Hvor fordomsfull er ikke hun, om hun virkelig mener en 70 år gammel mann ikke er istand til å ta denne vurderinga selv? Hva slags signaler tror du han opplever at hun sender? 

Kunne du selv virkelig sitte å behandle et annet voksent menneske så infantilt? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, veggteppe skrev:
 

Om jeg er vert er jeg opptatt av at folk skal kose seg og ha det fint.

Så fint og hyggelig at du er.

2 minutter siden, veggteppe skrev:

 

 

At du ikke ser dette, synes jeg er spesielt.

Jeg ser ting med andre øyne, men jeg ser. Jeg kan se det på den måten du ser det på og, men er ikke enig.

2 minutter siden, veggteppe skrev:

 

Du snakker jo om det å være fordomsfull, og hvor viktig det er å være romslig. Hvor "romslig" er svigerdatteren som ydmyker den eldre herren, via å lage en sak utav hvor mye hun mener han skal få lov til å drikke? Hvor fordomsfull er ikke hun, om hun virkelig mener en 70 år gammel mann ikke er istand til å ta denne vurderinga selv? Hva slags signaler tror du han opplever at hun sender? 

Hun har nok sine fordommer og problemer. Men hun inviterte hjem  til seg denne mannen. Hun serverer både mat og drikke han liker. Men hun serverer ikke mer enn det hun mener er riktig i hennes forstand. Det kan vel diskuteres. Men det er tross alt mannen som er gjest, og burde være glad og takknemlig for hyggelig invitasjon for at de åpnet hjemmet sitt. Han har ingen grunn til å føle seg ydmyket fordi han ikke får mer enn noen drinker/vin/øl. Det gjaldt sikkert alle de andre også. Så eneste signaler hun sender ut, er at hun mener det er korrekt å bare drikke så og så mye. Det har hun rett til å servere i sitt eget hjem.

Det er ikke alle ting vi liker hvordan andre har det i andre hjem. Ofte er vi gjerne glade for å komme hjem til oss selv, og glade for hvordan vi selv har det. Det betyr ikke at andre må ha det sånn som vi, eller ha likedanne meninger. Andre skal ikke komme hjem til oss å forlange at vi serverer dem annerledes enn det vi gjør. Hjemme hos dem selv, kan de gjøre det på deres måte. 

2 minutter siden, veggteppe skrev:

Kunne du selv virkelig sitte å behandle et annet voksent menneske så infantilt? 

Jeg mener ikke at det er å behandle et menneske infantilt ved å servere antall drikker som det ellers blir gjort i besøket til resten.

Men hadde det bare blitt servert mindre til en enkelt, mens alle andre ble servert mer til, så hadde det vært snakk om å trakke ned, behandle vedkommende respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, exictence skrev:
 

Så fint og hyggelig at du er.

Jeg ser ting med andre øyne, men jeg ser. Jeg kan se det på den måten du ser det på og, men er ikke enig.

Hun har nok sine fordommer og problemer. Men hun inviterte hjem  til seg denne mannen. Hun serverer både mat og drikke han liker. Men hun serverer ikke mer enn det hun mener er riktig i hennes forstand. Det kan vel diskuteres. Men det er tross alt mannen som er gjest, og burde være glad og takknemlig for hyggelig invitasjon for at de åpnet hjemmet sitt. Han har ingen grunn til å føle seg ydmyket fordi han ikke får mer enn noen drinker/vin/øl. Det gjaldt sikkert alle de andre også. Så eneste signaler hun sender ut, er at hun mener det er korrekt å bare drikke så og så mye. Det har hun rett til å servere i sitt eget hjem.

Det er ikke alle ting vi liker hvordan andre har det i andre hjem. Ofte er vi gjerne glade for å komme hjem til oss selv, og glade for hvordan vi selv har det. Det betyr ikke at andre må ha det sånn som vi, eller ha likedanne meninger. Andre skal ikke komme hjem til oss å forlange at vi serverer dem annerledes enn det vi gjør. Hjemme hos dem selv, kan de gjøre det på deres måte. 

Jeg mener ikke at det er å behandle et menneske infantilt ved å servere antall drikker som det ellers blir gjort i besøket til resten.

Men hadde det bare blitt servert mindre til en enkelt, mens alle andre ble servert mer til, så hadde det vært snakk om å trakke ned, behandle vedkommende respektløst.

Det er også en ære å faktisk få gjester som ønsker å komme. 

Som sagt så ønsket ikke mannen å feire jul med svigerdatteren året etter. Hun har jo vist hvor "gjestfri" hun egentlig er, via å behandle han dårlig. Det hører også med til historien, at en annen gjest i selskapet "smøg" seg på kjøkkenet og skjenket opp et nytt glass til den eldre herren. ;) hehe.. :) 

Bryllup og jul er høytider hvor man inviterer nære familie. Behandler man gjestene dårlig slår det tilbake. Det er helt greit å servere det en ønsker selv som vert, men problemet er jo når det gjøres for å begrense noen, altså signalet er jo tydelig: "Jeg synes du er en fyllik/feit/trenger å settes grenser til")

Hvem har lyst til å være "gjest" hvor man møtes med ubehag og fordommer? 

I mitt bryllup var jeg opptatt av å legge til rette for at gjestene skal ha det bra. Ikke at alt bare handlet om oss paret. Det er klart kvinnen i historien er ufin. Du kan si at mannen har ingen grunn til å føle seg ydmyket, men såklart det er pinlig å sette begrensninger for hva andre skal få lov til å spise, når det baseres på fordommer en har imot vedkommende. Uansett om det er alkohol eller sukker man begrenser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik detaljstyring kan fort bli det store samtaleemnet i et bryllup. Jeg ville nok ikke ønsket å bli husket som hun som telte glassene til alle gjestene, men heller som den bruden som hadde et åpent og inkluderende morsomt lag der ingen følte for å drikke seg pære dritings. Jeg tror man kan begrense alkoholmengden mer med type selskap en å telle antall glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, veggteppe skrev:
 

Det er også en ære å faktisk få gjester som ønsker å komme. 

Ja, absolutt. Både som vert og som gjest vil jeg vise takknemlighet.

30 minutter siden, veggteppe skrev:

Som sagt så ønsket ikke mannen å feire jul med svigerdatteren året etter. Hun har jo vist hvor "gjestfri" hun egentlig er, via å behandle han dårlig.

Behandle han dårlig ved å invitere ham hjem, by på middag, drinker og kanskje mer. Det er ikke å behandle noen dårlig.

30 minutter siden, veggteppe skrev:

 

 

Det hører også med til historien, at en annen gjest i selskapet "smøg" seg på kjøkkenet og skjenket opp et nytt glass til den eldre herren. ;) hehe.. :) 

Det gikk sikkert greit det. Gamle mannen hadde kanskje også med seg noe mat eller drikke til vertene.

30 minutter siden, veggteppe skrev:

Bryllup og jul er høytider hvor man inviterer nære familie. Behandler man gjestene dårlig slår det tilbake. Det er helt greit å servere det en ønsker selv som vert, men problemet er jo når det gjøres for å begrense noen, altså signalet er jo tydelig: "Jeg synes du er en fyllik/feit/trenger å settes grenser til")

Hvem har lyst til å være "gjest" hvor man møtes med ubehag og fordommer? 

Sant nok. Det kan godt være vi er enige, også her. Det er naturlig at mennesker ikke akkurat sier ja takk neste gang, hvis de ikke føler seg velkommen. Men synest nå likevel man ikke skal dømme dem som har "sine normer og regler" de kanskje selv sliter med, eller av andre grunner har en eller annen erfaring, oppvekst, årsak til at de velger å gjøre det sånn. 

Man møtes da ikke med ubehag fordi noen verter ikke serverer drikke etter det man selv føler er riktig.

30 minutter siden, veggteppe skrev:

I mitt bryllup var jeg opptatt av å legge til rette for at gjestene skal ha det bra. Ikke at alt bare handlet om oss paret.

Så bra. Sikkert Ts sin intensjon og, ellers hadde hun vel ikke spurt om det var greit. For hun tenker sannsynlig at selv om hun synes det er greit, er det ikke sikkert alle synes det er greit. Vanskelig å gjøre alle tilfreds.

30 minutter siden, veggteppe skrev:

 

Det er klart kvinnen i historien er ufin.

Jeg kjenner henne ikke. Men utifra det du har sagt, kan jeg ikke legge opp min formening om det. Hun mener bare av ulike grunner at hun mener det er nok med antall alkoholenheter, og gjennomfører det som vert, noe som er helt greit nok av henne å gjøre.

30 minutter siden, veggteppe skrev:

 

Du kan si at mannen har ingen grunn til å føle seg ydmyket, men såklart det er pinlig å sette begrensninger for hva andre skal få lov til å spise, når det baseres på fordommer en har imot vedkommende. Uansett om det er alkohol eller sukker man begrenser. 

I så tilfelle det er pinlig, så er det pinlig for den som setter begrensninger. Fins ikke pinlig for mannen. Det kunne han jo føle, men det må han tåle når han er gjest hos andre. Da tar man til takke med det en får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, exictence skrev:
 

Ja, absolutt. Både som vert og som gjest vil jeg vise takknemlighet.

Behandle han dårlig ved å invitere ham hjem, by på middag, drinker og kanskje mer. Det er ikke å behandle noen dårlig.

Det gikk sikkert greit det. Gamle mannen hadde kanskje også med seg noe mat eller drikke til vertene.

Sant nok. Det kan godt være vi er enige, også her. Det er naturlig at mennesker ikke akkurat sier ja takk neste gang, hvis de ikke føler seg velkommen. Men synest nå likevel man ikke skal dømme dem som har "sine normer og regler" de kanskje selv sliter med, eller av andre grunner har en eller annen erfaring, oppvekst, årsak til at de velger å gjøre det sånn. 

Man møtes da ikke med ubehag fordi noen verter ikke serverer drikke etter det man selv føler er riktig.

Så bra. Sikkert Ts sin intensjon og, ellers hadde hun vel ikke spurt om det var greit. For hun tenker sannsynlig at selv om hun synes det er greit, er det ikke sikkert alle synes det er greit. Vanskelig å gjøre alle tilfreds.

Jeg kjenner henne ikke. Men utifra det du har sagt, kan jeg ikke legge opp min formening om det. Hun mener bare av ulike grunner at hun mener det er nok med antall alkoholenheter, og gjennomfører det som vert, noe som er helt greit nok av henne å gjøre.

I så tilfelle det er pinlig, så er det pinlig for den som setter begrensninger. Fins ikke pinlig for mannen. Det kunne han jo føle, men det må han tåle når han er gjest hos andre. Da tar man til takke med det en får.

Det er jo pinlig å spørre om man kan være så snill å få et glass til og får til svar at «nei, du får ikke mer»!

Det er kommunikasjon også i handling, så man trenger ikke si med ord hva man «egentlig» mener når man setter korken på flaska foran en som pent har bedt om et ekstra glass til.

Jeg har forståelse for at folk lever etter ulike normer og regler. Det jeg ikke synes noe om er når de forsøker å kontrollere andre sin adferd slik at den skal tilpasses deres normer og regler.  

Da støter man folk ifra seg. Det ligger en stor mengde arroganse i å mikrostyre noe slikt. Vi vet alle at vertinna er opptatt av måtehold, men å sitte å ha kontroll over hva andre spiser eller drikker når de ikke har gjort noe som helst for å fortjene dette, det synes jeg er ganske smålig (og fordomsfullt) 

Mannen. er jo død idag. 

Jeg tror de som satte pris på hans samvær uten å legge føringer for hvem han skulle være, hva han «fikk lov» til eller ikke, og lot han være seg selv, nyte nåde tre og fem glass med vin og konjakk: hadde langt flere og bedre positive stunder sammen med han, en hun som påtok seg rollen som formynder og moralens vokter, i styring av hans alkoholkonsum. 

Som sagt: 

1 time siden, Kokuyo skrev:
 

En slik detaljstyring kan fort bli det store samtaleemnet i et bryllup. Jeg ville nok ikke ønsket å bli husket som hun som telte glassene til alle gjestene, men heller som den bruden som hadde et åpent og inkluderende morsomt lag der ingen følte for å drikke seg pære dritings. Jeg tror man kan begrense alkoholmengden mer med type selskap en å telle antall glass.

Helt 100% enig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2018 den 19.47, AnonymBruker skrev:
 

Drar dere i bryllupp bare for å rølpe??? Herregud fint at paret isåfall får se hvem som er ekte venner og ikke om noen ikke møter fordi de ikke får drikke til de spyr!!! 

Anonymkode: 4ce49...502

Nei, jeg drikker meg aldri full. Jeg ønsker bare å få bestemme selv hva jeg vil drikke og når.

Det er smålig å ha bonger og ingen mulighet til å kjøpe mer eller få ha med selv.

Anonymkode: c02ed...c4d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal dere fordele disse 6 glassene med vin til alle?  Telle for hver gjest??  Det er for lite, bedre å ha noen trelitre i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, veggteppe skrev:
 

Det er jo pinlig å spørre om man kan være så snill å få et glass til og får til svar at «nei, du får ikke mer»!

Noen synes nok det. Jeg hadde ikke syntes det. Jeg hadde da smilt og sagt at "ååå, det er selvfølgelig greit. Koste meg bare sånn, og syntes det var så godt at jeg følte meg litt freidig til å be om mer".

6 minutter siden, veggteppe skrev:

Det er kommunikasjon også i handling, så man trenger ikke si med ord hva man «egentlig» mener når man setter korken på flaska foran en som pent har bedt om et ekstra glass til.

Sant nok. Men er det så pent å be om mer av en som tydelig viser at hun synes det er nok?  

6 minutter siden, veggteppe skrev:

 Det jeg ikke synes noe om er når de forsøker å kontrollere andre sin adferd slik at den skal tilpasses deres normer og regler.

Ja, det er ikke greit. 

Det er nok grunner til hvorfor slike mennesker er som de er. Det gjør det ikke greit for det. Men man kan vise forståelse for det, og vise storhet for hvordan de vil ha og gjøre det i deres hjem. Så kan man velge om man ikke vil ha så mye med vedkommende å gjøre en annen gang. Det er jo fritt frem. Men høflighet og dannelse kan man vise uansett. Det kan man si hun burde. Men det kan man også si han burde. Alle bør vise overskudd og storhet for den andre. Noen "klarer" det bedre enn andre. Jeg tenker at de er heldige.

Kanskje var det den gamle mannen som viste mest overskudd og storhet. Han var godt likt, sa du. Ja, for han hadde denne evnen. Heldige ham da.

6 minutter siden, veggteppe skrev:

 

Da støter man folk ifra seg.

Sant.

Det er bla derfor det er så mange ensomme uten venner rundt seg. Det er best å vise  overskudd. Det er dessverre ikke alle som har det. Jeg tror man kan hjelpe dem å finne "evnen" til det, ved å selv vise overskudd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, exictence skrev:
 

Noen synes nok det. Jeg hadde ikke syntes det. Jeg hadde da smilt og sagt at "ååå, det er selvfølgelig greit. Koste meg bare sånn, og syntes det var så godt at jeg følte meg litt freidig til å be om mer".

Sant nok. Men er det så pent å be om mer av en som tydelig viser at hun synes det er nok?  

Ja, det er ikke greit. 

Det er nok grunner til hvorfor slike mennesker er som de er. Det gjør det ikke greit for det. Men man kan vise forståelse for det, og vise storhet for hvordan de vil ha og gjøre det i deres hjem. Så kan man velge om man ikke vil ha så mye med vedkommende å gjøre en annen gang. Det er jo fritt frem. Men høflighet og dannelse kan man vise uansett. Det kan man si hun burde. Men det kan man også si han burde. Alle bør vise overskudd og storhet for den andre. Noen "klarer" det bedre enn andre. Jeg tenker at de er heldige.

Kanskje var det den gamle mannen som viste mest overskudd og storhet. Han var godt likt, sa du. Ja, for han hadde denne evnen. Heldige ham da.

Sant.

Det er bla derfor det er så mange ensomme uten venner rundt seg. Det er best å vise  overskudd. Det er dessverre ikke alle som har det. Jeg tror man kan hjelpe dem å finne "evnen" til det, ved å selv vise overskudd.

 

Tja.. mye bra du sier her, selv om jeg ikke er enig i absolutt alt.

Først av alt, så er det ikke «freidig» å be om et glass til i festlig lag.

Så en slik kommentar vil jeg si er å påta segselv «skyld» for å «de-fuse» ubehaget med å bli «irettesatt». For min del kan det bikke inn mot en «unnskyld at jeg eksisterer» væremåte. Mannen har ingenting å beklage. Han trenger derfor ikke påta seg skyld fordi han har trampet utenfor hennes rigide ramme. Å be om unnskyldning og påta segselv skyld vil også bekrefte hennes opplevelse av at hun har handlet rett.

Den gamle mannen var veldig populær. Det kom nok av at han var utrolig romslig ja. Og pålitelig. Han hadde også takhøyde for at folk var ulik og fikk være seg selv sammen med han samtidig som at ingen overkjørte han eller trampet på hans grenser.

Det er lett å «heve seg» via å tråkke andre ned. Å insinuere at andre drikker for mye og trenger hjelp til å beherske seg er nettopp det.

Det er derfor jeg misliker mennesker som forsøker å ta kontroll over andre også. Det vitner om liten vilje til inkludering og stort behov for selvhevdelse. 

Men som sagt: jeg hadde dratt i bryllupet. Jeg ville bare hatt med ei eksta vinflaske i veska. Så ville sikkert jeg og 5-6 andre damer stått på do og fnist for oss selv samtisig som vi koser oss med vinen i smug fra frøken kontroll ☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2018 den 18.29, AnonymBruker skrev:
 

Skriv det i innbydelsen så kan folk selv velge om de gidder å møte opp. Jeg hadde ikke møtt opp.

Anonymkode: c02ed...c4d

Det viktigste for deg er uansett å ha muligheten til å helle i deg nok til å bli drita? Får du ikke det, så skipper du bryllupet, liksom. Voksen holdning...

Anonymkode: 41edc...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kokuyo skrev:
 

En slik detaljstyring kan fort bli det store samtaleemnet i et bryllup. Jeg ville nok ikke ønsket å bli husket som hun som telte glassene til alle gjestene, men heller som den bruden som hadde et åpent og inkluderende morsomt lag der ingen følte for å drikke seg pære dritings. Jeg tror man kan begrense alkoholmengden mer med type selskap en å telle antall glass.

Dette er veldig riktig og viktig!

TS ber om råd her, antagelig fordi hun selv er usikker på om opplegget for alkoholservering er "innafor". Alle skjønner at brudeparet selvsagt står fritt til å bestemme over opplegget og gjestene må akseptere det.

Svarene her i tråden spriker og på akkurat samme måte vil gjestene i bryllupet ha ulikt syn på reglene.

Sånn sett kan svarene i tråden representere ulike gjesters reaksjon.

De fleste vil altså reagere negativt på kun to glass vin til maten. Halvparten vil akseptere greit reglene for alkoholservering etter maten, andre halvparten vil synes det er alt på skalaen fra merkelig, til idiotisk eller fornærmende. 

Gjestene som gjerne ville tatt seg en drink, eller et glass vin ekstra (selvbetalt) vil selvsagt ikke "furte" over det i bryllupet, eller uttrykke åpent misnøye, men det vil nok bli et samtaleemne etterpå og legge en demper på festen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...