Gå til innhold

Du som er den andre kvinnen...


tussi84

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg egentlig lurer på. Om du hadde en kjæreste og han var utro mot deg med en annen kvinne, hadde du synes det var greit? 

For om du er den andre kvinnen, så sier du jo indirekte at du godtar utroskap.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mennesker er mer kompliserte enn som så. Tror du man gjør det på pur f? Nei.

Anonymkode: 8d462...182

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellig forhold. Ja, jeg har truffet gifte menn, men jeg vet jo ikke egentlig så mye om hans forhold til kona. Har de ett åpent forhold? Jeg vet ikke. Jeg hadde ikke toliters utroskap fra min partner, og hadde selv valgt å avslutte forholdet. Jeg kunne heller aldri vært utro selv. 

Anonymkode: 716df...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg er heller ikke i et forhold, og jeg vet ikke om jeg hadde valgt et 'standard' monogamt forhold om jeg skulle være det. Jeg tenkte det da jeg var yngre, men tror mindre og mindre på det jo eldre jeg blir og etter hva jeg erfarer.

Anonymkode: ad3ca...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men...

Er det ikke best å følge regelen.. gjør mot andre, det du vil at andre skal gjøre mot deg?

Dere sier jo her at det hadde ikke vært greit at noen holdt på med kjæresten deres, om dere hadde en... 

Dere gjør jo det selv.. så hva feiler det moralen deres? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, tussi84 skrev:
 

Men...

Er det ikke best å følge regelen.. gjør mot andre, det du vil at andre skal gjøre mot deg?

Dere sier jo her at det hadde ikke vært greit at noen holdt på med kjæresten deres, om dere hadde en... 

Dere gjør jo det selv.. så hva feiler det moralen deres? 

Det er vel strengt tatt ikke det folk har svart her.

Anonymkode: ad3ca...173

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Mennesker er mer kompliserte enn som så. Tror du man gjør det på pur f? Nei.

Anonymkode: 8d462...182

Jeg tror det er fint mulig å tenke på andre mennesker, isteden for å være egoistisk og følge sine egne behov i akkurat dette. Tenke ut konsekvenser av handlingene sine og hvor mye smerte det kan være for andre mennesker. Ikke bare for kone evt samboer, men også barn involvert. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overforenkler noe som er ganske komplekst. Vi gjør ting hele tiden som ikke er riktig i moralsk forstand, uten at vi mener at alle burde gjøre det, eller at det er greit på noen måte. Har du aldri kjørt for fort? Har du aldri stjelt en tyggis? Har du aldri løyet? Gjør man disse tingene iblant så betyr det jo ikke at man prinsipielt er for at alle skal kjøre for fort hele tiden, eller at alle kan stjele, eller at det er greit å lyve. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, tussi84 skrev:
 

Det er noe jeg egentlig lurer på. Om du hadde en kjæreste og han var utro mot deg med en annen kvinne, hadde du synes det var greit? 

For om du er den andre kvinnen, så sier du jo indirekte at du godtar utroskap.

At noen er involvert i utroskap betyr ikke at de prinsipielt er tilhengere av utroskap. Jeg tror du kan anta at de aller fleste er enig i at utroskap er galt, og derfor opplever ubehag i varierende grad.

Spørsmålet blir jo da: Hva er det som gjør at det likevel er verdt ubehaget?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg" er en fin kardemommelov, men jeg ser ikke at folk flest følger den regelmessig i voksen alder. Rett og slett fordi vi er ulike og enhver situasjon er ulik. 

Jeg ser heller ikke utroskap som det verste og eneste graverende du kan gjøre mot din partner. Jeg tror det er mye selvrettferdighet ute og går, der mennesker er elendige partnere, men så lenge de ikke har vært direkte utro har de det moralske overtaket og kan beholde det i all evighet. Det er jeg rett og slett uenig i.

Anonymkode: ad3ca...173

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tussi84 skrev:
 

Jeg tror det er fint mulig å tenke på andre mennesker, isteden for å være egoistisk og følge sine egne behov i akkurat dette. Tenke ut konsekvenser av handlingene sine og hvor mye smerte det kan være for andre mennesker. Ikke bare for kone evt samboer, men også barn involvert. 

Som sakt. Det er mer komplisert enn som så. Han det gjelder her er verken gift eller har barn. Jeg ønsker ikke å fortelle historien her, men det finnes to sider av saken. Spørr heller menn om hvorfor de er utro. Jeg har ikke «stjålet» noen fra noen.

Anonymkode: 8d462...182

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke i et forhold, men ønsker meg isåfall et åpent forhold. Om jeg så hadde vært i et monogamt forhold, så hadde jeg nok vært mye rundere i kantene angående utroskap enn hva andre er her. Det nærmeste jeg har kommet utroskap som jeg vet om er en kjæreste som skyldbetynget innrømmet at han hadde klint med ei utenfor et utested i sommerferien. Jeg bare lo, sånt skjer, no worries. Jeg antar jeg hadde reagert om han hadde ligget med henne, men hadde nok ikke vært en veldig big deal det heller. Han var en samvittighetsfull fyr, og alle kan gjøre feil.

Det du må huske er at vi som er elskerinner er jo allerede med en mann som ligger med ei annen. Vi har jo allerede akseptert at partneren vår er "utro". I tillegg så blir jeg som singel lagt an på av gifte menn over en lav sko, så jeg har ikke den helt store troen på monogamiet lengre. Det blir jo normalisert, og man blir blasert.

Det er jo ikke en unnskyldning for å ikke ha empati med bedratte hustruer og ødelagte hjem altså, men det er nok heller ikke så enkelt at alle elskerinner er hyklere som hadde fått helt bakoversveis og gått i kjelleren om det hadde skjedd dem. Tror tvert imot vi kan ha et mer nøkternt og realistisk syn på hva utroskap er og hvor vanlig det er.

Anonymkode: a4a26...c06

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

"Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg" er en fin kardemommelov, men jeg ser ikke at folk flest følger den regelmessig i voksen alder. Rett og slett fordi vi er ulike og enhver situasjon er ulik. 

Jeg ser heller ikke utroskap som det verste og eneste graverende du kan gjøre mot din partner. Jeg tror det er mye selvrettferdighet ute og går, der mennesker er elendige partnere, men så lenge de ikke har vært direkte utro har de det moralske overtaket og kan beholde det i all evighet. Det er jeg rett og slett uenig i.

Anonymkode: ad3ca...173

Ja det er alltid stakkars dem som blir «ført bak lyset» og at all feil er hos den andre kvinnen. Da er det på tide å åpne gluggene en liten smule.

It takes two to tango og det er voksne mennesker det er snakk om. Det er ikke slik at mannen deres trår rett i en felle i blinde akkurat. Og det er ikke slik st noen bare «stjeler» mennene deres.

Anonymkode: 8d462...182

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tussi84 skrev:
 

Det er noe jeg egentlig lurer på. Om du hadde en kjæreste og han var utro mot deg med en annen kvinne, hadde du synes det var greit? 

For om du er den andre kvinnen, så sier du jo indirekte at du godtar utroskap.

Du burde vel heller spørre den utro kjæresten din om han synes det er greit at du et utro mot han. Det er han som "sier" at utroskap er OK oppførsel. 

Elskerinnen er ikke utro mot deg, hun har ikke lovet deg noe. Single kvinner har ikke et kollektivt ansvar for å passe på at mannen din ikke er utro. Om så alle kvinner hadde hatt så høy respekt for deg og dine følelser at de lukket beina for alle gifte menn, så hadde du fremdeles sittet der med en umoralsk fyr som har lyst å bedra deg, han har bare fått nei. 

Men får han napp en dag så blir du vel forbannet på elskerinnen, når det er mannen din som er problemet. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cuntzilla skrev:
 

Du burde vel heller spørre den utro kjæresten din om han synes det er greit at du et utro mot han. Det er han som "sier" at utroskap er OK oppførsel. 

Elskerinnen er ikke utro mot deg, hun har ikke lovet deg noe. Single kvinner har ikke et kollektivt ansvar for å passe på at mannen din ikke er utro. Om så alle kvinner hadde hatt så høy respekt for deg og dine følelser at de lukket beina for alle gifte menn, så hadde du fremdeles sittet der med en umoralsk fyr som har lyst å bedra deg, han har bare fått nei. 

Men får han napp en dag så blir du vel forbannet på elskerinnen, når det er mannen din som er problemet. 

Akkurat dette.

Anonymkode: 8d462...182

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Cuntzilla skrev:
 

Du burde vel heller spørre den utro kjæresten din om han synes det er greit at du et utro mot han. Det er han som "sier" at utroskap er OK oppførsel. 

Elskerinnen er ikke utro mot deg, hun har ikke lovet deg noe. Single kvinner har ikke et kollektivt ansvar for å passe på at mannen din ikke er utro. Om så alle kvinner hadde hatt så høy respekt for deg og dine følelser at de lukket beina for alle gifte menn, så hadde du fremdeles sittet der med en umoralsk fyr som har lyst å bedra deg, han har bare fått nei. 

Men får han napp en dag så blir du vel forbannet på elskerinnen, når det er mannen din som er problemet. 

Helt enig! Jeg har erfaring med begge sider dvs både å være den andre kvinnen og å bli bedratt. Dvs jeg vet ikke om det faktisk skjedde noe da min eks la seg etter en annen dame, men det er meg revnende likegyldig om han lykkes med sine tilnærmelser eller ei. Han prøvde ihvertfall å være utro og det var nok for meg. Jeg visste hvem den andre var, men følte ikke noe nag mot henne, det var ikke hun som hadde lovt meg noe. 

Anonymkode: 65abb...d25

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Helt enig! Jeg har erfaring med begge sider dvs både å være den andre kvinnen og å bli bedratt. Dvs jeg vet ikke om det faktisk skjedde noe da min eks la seg etter en annen dame, men det er meg revnende likegyldig om han lykkes med sine tilnærmelser eller ei. Han prøvde ihvertfall å være utro og det var nok for meg. Jeg visste hvem den andre var, men følte ikke noe nag mot henne, det var ikke hun som hadde lovt meg noe. 

Anonymkode: 65abb...d25

Nettopp, når jeg avviser en opptatt mann så tenker jeg ikke at her har jeg gjort noe moralsk høyverdig for en ukjent kvinne, jeg tenker at her har vi en utro type ja, dette er ikke første gang han prøver og kommer ikke til å være siste.

Jeg har da ikke vært delaktig i at andre potensielt blir såret og kan glede meg til å få lønn i himmelen, men jeg har jo hverken vært roten til problemet eller løsningen på det, jeg har bare holdt ryggen min fri.

Så får han vel en del avslag både av moralske årsaker og av at mange rett og slett ikke ønsker å være nummer to med alt det innebærer, men får han først napp og blir tatt så er ikke det store etiske spørsmålet her hvordan hun kunne gjøre noe så umoralsk mot deg, men hvordan han kunne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være den mest nyanserte tråden om utroskap jeg har sett her på lange tider. Nå er den jo ikke så lang da, men likevel, bra start.

Jeg har også vært på begge sider, når man har passert en viss alder skjønner man at livet er komplisert. Det ab173 sier om mennesker som er elendige partnere men likevel har det moralske overtaket fordi de ikke har vært utro er noe jeg kan si meg enig i som rart. 

Anonymkode: ef2d2...81a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv klarte jeg å rote meg borti en gift fyr jeg trodde var singel. Jeg møtte han en gang etter jeg visste han var gift og det kommer jeg aldri til å tilgi meg selv for. En sånn type menneske vil jeg ikke være og jeg er ennå overasket at jeg kunne synke så dypt. Jeg er bedre enn det. Det er det jeg skammer meg mest over i livet. Jeg har også vært ute for utroskap etter det forholdet og det var det jævligste jeg har opplevd. Men det føles nesten som jeg fortjente det. Så nei...Jeg aksepterer ikke utroskap. 

Anonymkode: 09bd3...7de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...