Gå til innhold

Kolikk - fortell meg at det går over?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler med deg, kjære ts :hug: For vår del gav det seg ved 3 måneders alder, heldigvis. Håper det ordner seg for den lille babyen deres snart også! 

Anonymkode: 8efbf...701

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går over! Min kolikkbaby er i dag en stillferdig 13-åring. Men de første fire månedene av livet hans var slitsomme. Hold ut, plutselig så sover dere begge en hel natt. Lykke til!

Anonymkode: f2936...39b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen vår hadde også kolikk, gikk heldigvis over da hun var 6-7 uker gammel. Var så frustrerende. Og luftsmertene gjorde sånn at hun ikke fikk roen på seg og ble overtrøtt. Mer gråting og mer luft. Bæresjal ble vår lifesaver! Hun likte det ikke de første gangene, men elsket den etterhvert. Når vi bærer henne i froskeposisjon får hun ut masse luft! 

Andre tiltak vi gjorde var å kjøpe en elektrisk vugge hvor man kan ta opp hjertebrettet. White noise, byssing og nærmest null gulp i ett. Kostet litt, men gjorde sånn at mini og vi fikk sove. 

Nå bruker vi myhummy-bamse på natten og hun sover natten gjennom, men må ha hjertebrettet hevet hvor enn hun ligger. Mistenker stille-refluks.

ellers var vi hos osteopat, kiropraktor, barnelege med mini. Vi bruker medela-flasker sånn at hun kkke svelger så mye luft når hun spiser (delammes). Brukte malt i en periode, men sluttet å bruke det nå. 

Men bare hold ut, det blir bedre! Og med denne opplevelsen blir tannfrembrudd og trassalder som en lek i forhold!

Anonymkode: fe37c...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2018 den 22.35, AnonymBruker skrev:
 

Har du prøvd Neocate?? Min hadde melkeproteinallergi og reagerte voldsomt på pepticate.

er det det som er aminosyrebasert? Håper det hjelper! 

Anonymkode: f88e5...531

Hm, nei. Har kun prøvd Nutramigen. Var hos legen som sa at jeg måtte prøve det i to uker til og så skulle vi følges opp derfra. Men skal ha dette på minnet!

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 11.34, AnonymBruker skrev:
 

Den forsvinner ikke om det er noe annet som plager: refluks eller MPA. Anbefaler deg å se/høre etter om barnet «skvulper».

Anonymkode: f88e5...531

Hva er det tegn på da? Hører ikke akkurat skvulping, men bobler som raser inni magen hører vi ofte. 

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 12.08, AnonymBruker skrev:
 

Babyen vår hadde også kolikk, gikk heldigvis over da hun var 6-7 uker gammel. Var så frustrerende. Og luftsmertene gjorde sånn at hun ikke fikk roen på seg og ble overtrøtt. Mer gråting og mer luft. Bæresjal ble vår lifesaver! Hun likte det ikke de første gangene, men elsket den etterhvert. Når vi bærer henne i froskeposisjon får hun ut masse luft! 

Andre tiltak vi gjorde var å kjøpe en elektrisk vugge hvor man kan ta opp hjertebrettet. White noise, byssing og nærmest null gulp i ett. Kostet litt, men gjorde sånn at mini og vi fikk sove. 

Nå bruker vi myhummy-bamse på natten og hun sover natten gjennom, men må ha hjertebrettet hevet hvor enn hun ligger. Mistenker stille-refluks.

ellers var vi hos osteopat, kiropraktor, barnelege med mini. Vi bruker medela-flasker sånn at hun kkke svelger så mye luft når hun spiser (delammes). Brukte malt i en periode, men sluttet å bruke det nå. 

Men bare hold ut, det blir bedre! Og med denne opplevelsen blir tannfrembrudd og trassalder som en lek i forhold!

Anonymkode: fe37c...e3a

Det er sant! Håper det gir seg. Er lei av å føle meg som et takras, både på inn- og utsiden. Føles som at jeg ligger i vann og kaver, med hodet såvidt over vannflata sånn at jeg akkurat får pustet. Hvis det gir mening. Elsker babyen min, jeg kjenner jo på det. Men jeg som vanligvis har en ganske stabil psyke er nå helt på randen. Heldigvis har han hatt en grei dag i dag. Det hjelper!

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.10.2018 den 18.53, AnonymBruker skrev:
 

Ikke testet for refluks eller tungebånd. Bor på en liten plass og ble omtrent snøftet til på helsestasjonen da jeg spurte om det kunne være tungebåndet. De gjorde ikke det, men tydelig at de mente det var bare tull. Er ikke kjent med refluks, har ikke snakket om det på helsestasjonen og er dermed ikke testet for det. Men er det noe å gjøre med det i så fall? 

Anonymkode: 5b74a...717

Det er lege og sykehus som diagnotiserer slike ting ikke helsestasjonen. Du må gå via fastlegen.

Der kan du også ble for prikketest og blodprøver på melkeallergi bare for å være helt sikker. (ikke alle det slår ut på begge deler og hos noen ingen deler men da taler symptomer og endringer for seg selv)

Anonymkode: 3b595...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2018 den 18.53, AnonymBruker skrev:
 

Ikke testet for refluks eller tungebånd. Bor på en liten plass og ble omtrent snøftet til på helsestasjonen da jeg spurte om det kunne være tungebåndet. De gjorde ikke det, men tydelig at de mente det var bare tull. Er ikke kjent med refluks, har ikke snakket om det på helsestasjonen og er dermed ikke testet for det. Men er det noe å gjøre med det i så fall? 

Anonymkode: 5b74a...717

Tungebånd kan de tøye opp hos f.eks. kiropraktor så er det at de klipper det og så skal du tøye litt under groperioden så det ikke gror sammen igjen.

Refluks er svekket lukkemuskulatur i spiserøret som gjør at maten kommer opp igjen. Ved stille refluks så vil du ikke merke oppkast men barnet kan ha store mengder ubehag som de ikke får uttrykket.

Kontakt fastlege. Be om utredning.

Anonymkode: 3b595...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2018 den 19.00, AnonymBruker skrev:
 

Sikkert ikke lenge nok. 3-4 uker, noe i den duren. Men ville jo trodd at man skulle se noe bedring likevel? Hadde like gode/dårlige dager uten å gå melkefritt også. 

Anonymkode: 5b74a...717

Regelen heter 6-8uker for så lang tid tar det for å gå ut av melken (men du ammer ikke) og for å gå ut av systemet i barnets kropp. Ikke alle ser bedring før ved 8uker dessverre. Så jeg ville ikke utelukket det helt. Men prikketest og blodprøver kan være smart. 

Anonymkode: 3b595...e4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er sant! Håper det gir seg. Er lei av å føle meg som et takras, både på inn- og utsiden. Føles som at jeg ligger i vann og kaver, med hodet såvidt over vannflata sånn at jeg akkurat får pustet. Hvis det gir mening. Elsker babyen min, jeg kjenner jo på det. Men jeg som vanligvis har en ganske stabil psyke er nå helt på randen. Heldigvis har han hatt en grei dag i dag. Det hjelper!

Anonymkode: 5b74a...717

Skjønner hvordan du har det hadde det slik i 3mnd før vi fant ut at det var kumelkproteinallergi. Enda er ikke ting som det er hos en frisk baby. Det finnes også mange ettervirkninger i forhold til dette som manglende vektoppgang, forsinket motorikk (fordi det var så smertefullt å ligge på magen under kolikk perioden). Oppfølginger av 5 ulike instalter utenom helsestasjon og fastlege. Problemer med oppkast (mulig refluks) og påvist stramt fremre tungebånd og stramt leppebånd. Bakre tungebånd har de ikke sjekket foreløpig. Jeg har gått slik i 6+mnd og kjenner at jeg er veldig sliten selv om jeg er glad jeg er over den mest intense fasen med den mest heftige kolikken. 

Anonymkode: 3b595...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2018 den 0.54, AnonymBruker skrev:
 

Hm, nei. Har kun prøvd Nutramigen. Var hos legen som sa at jeg måtte prøve det i to uker til og så skulle vi følges opp derfra. Men skal ha dette på minnet!

Anonymkode: 5b74a...717

Dersom barnet har allergi og kun MME så vil bedring vises veldig fort. Så jeg forstår ikke hvorfor dere blir anbefalt å fortsette over lengre tid. Min reagerte også på Nutramigen. Blod i avføringen, verre enn da jeg spiste melkeproteiner og ammet. Dette vises fremdeles ikke på prikktest.

Skvulpingen er tegn på refluks. Hvis barnet ditt plutselig «hoster» eller er rød og blank i øynene, så kan det være fordi det svelger unna gulp i spiserøret. Men hvordan har dert vært å ligge i vogn? Ligger han fint i den helt flatt? For da er det nok ikke refluks. 

Anonymkode: f88e5...531

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og: det blir bedre!! Om det bare er «uforklarlige magesmerter» aka kolikk eller melkeproteinallergi eller hva som helst: det blir bedre!

Anonymkode: f88e5...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2018 den 13.17, AnonymBruker skrev:
 

Dersom barnet har allergi og kun MME så vil bedring vises veldig fort. Så jeg forstår ikke hvorfor dere blir anbefalt å fortsette over lengre tid. Min reagerte også på Nutramigen. Blod i avføringen, verre enn da jeg spiste melkeproteiner og ammet. Dette vises fremdeles ikke på prikktest.

Skvulpingen er tegn på refluks. Hvis barnet ditt plutselig «hoster» eller er rød og blank i øynene, så kan det være fordi det svelger unna gulp i spiserøret. Men hvordan har dert vært å ligge i vogn? Ligger han fint i den helt flatt? For da er det nok ikke refluks. 

Anonymkode: f88e5...531

Han er svært ofte rød rundt øynene og blank inni. Har vært hos legen for det også, men han mente at det ikke var noe å bry seg med og at det ville få over av seg selv...

han ligger fint i vogn egentlig, sovner nesten alltid uten unntak når vi triller. Men etter 30-40 min får han som regel nok og griner om han ikke får komme opp. 

TS

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.10.2018 den 13.18, AnonymBruker skrev:
 

Og: det blir bedre!! Om det bare er «uforklarlige magesmerter» aka kolikk eller melkeproteinallergi eller hva som helst: det blir bedre!

Anonymkode: f88e5...531

Håper det! I dag har vært nok en blytung dag frem til nå. Han sovna endelig på magen min til slutt. Er så lei. 

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/20/2018 at 1:13 AM, AnonymBruker said:
 

Skjønner hvordan du har det hadde det slik i 3mnd før vi fant ut at det var kumelkproteinallergi. Enda er ikke ting som det er hos en frisk baby. Det finnes også mange ettervirkninger i forhold til dette som manglende vektoppgang, forsinket motorikk (fordi det var så smertefullt å ligge på magen under kolikk perioden). Oppfølginger av 5 ulike instalter utenom helsestasjon og fastlege. Problemer med oppkast (mulig refluks) og påvist stramt fremre tungebånd og stramt leppebånd. Bakre tungebånd har de ikke sjekket foreløpig. Jeg har gått slik i 6+mnd og kjenner at jeg er veldig sliten selv om jeg er glad jeg er over den mest intense fasen med den mest heftige kolikken. 

Anonymkode: 3b595...e4e

Er det stramt fremre er det også stramt bak. Ingen vits å sjekke, bare få det fikset.

Anonymkode: 0bb01...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som guttungen min ts...Det var stramt tungebånd som var årsaken. Gikk kronisk sulten og slukte luft når han ammet så han fikk magesmerter. Hverken helsestasjon, legesjekk eller føden sa noe om det. Og det var stramt. Hun som klippet det sa det var ett av de strammeste de hadde sett og det var merkelig ingen hadde reagert og at baby i det hele tatt hadde klart å sugd (Og puppene mine overlevd). Sjekk det ut ts.

Anonymkode: e85a9...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.10.2018 den 12.59, AnonymBruker skrev:
 

Han er svært ofte rød rundt øynene og blank inni. Har vært hos legen for det også, men han mente at det ikke var noe å bry seg med og at det ville få over av seg selv...

han ligger fint i vogn egentlig, sovner nesten alltid uten unntak når vi triller. Men etter 30-40 min får han som regel nok og griner om han ikke får komme opp. 

TS

Anonymkode: 5b74a...717

Våkner han etter 30-40 min alltid? Eller kun i vogn? Våkner han fortere etter at han har ammet? 

Anonymkode: f88e5...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2018 den 22.34, AnonymBruker skrev:
 

Våkner han etter 30-40 min alltid? Eller kun i vogn? Våkner han fortere etter at han har ammet? 

Anonymkode: f88e5...531

Han våkner etter 30-40 minutt, alltid. Han får kun MME nå, så det er jeg ikke sikker på. Sover bedre på natta enn på dagen, da kan han sove noen timer i strekk.  

TS

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Han våkner etter 30-40 minutt, alltid. Han får kun MME nå, så det er jeg ikke sikker på. Sover bedre på natta enn på dagen, da kan han sove noen timer i strekk.  

TS

Anonymkode: 5b74a...717

Får han mat om natten? Har du prøve å heve sengen?

Anonymkode: f88e5...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei dere. TS her igjen. Nå er han snart 4 måneder gammel og intet nytt. De siste dagene har faktisk vært verre enn på lenge. Jeg tror jeg stryker med snart. Vet ikke om det bare er utviklingstrinn eller hva. Men han plages med noe i hvertfall. Har fått henvisning til barnelege i slutten av januar. Så han får vel bare være plaget mellomtiden. Vi begge gråter hver dag 😅 Nutramigen funket ikke, han ble bare verre. Bruker Pepticate igjen nå. Har hatt flere gode dager enn før, frem til helga som var, den var helt forferdelig og det pågår enda. Begynner å bli vanskelig å tenke at det skal gå over 😩

Anonymkode: 5b74a...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...